Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ApropÃ¥ adm. avgifter för ROT-avdrag...  (läst 17448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2010, 20:25:28 »
Att hantverkarn gör avdrag på fakturan känns ju helt fel.
Bättre är ju att göra avdrag på deklationen, då försvinner ju alla konstigheter..
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2010, 21:16:43 »
luftvärmepump?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2010, 22:24:53 »
luftvärmepump?
Hej MGKea

Vad menas med denna kommentar?
Jag har väl inte överdrivet bra fantasi men här går den bet?

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2010, 20:31:33 »
Jag förstår faktiskt grejen, det är ett ganska stort påtag för företaget att försäkra sig om att de inte i EFTERHAND behöver ha in pengar som kunden inte kunde få avdrag på.

1000:- i sammanlagd kostnad för arbetstiden, OCH kostnaden, att göra en kreditkontroll på kunden och fastigheten, är inte så extremt orimligt då, med tanke på att det väl är 1000:- inkl moms.

Vi får väl se hur länge de företag som kör på fakturamodellen nu, gör det innan det börjar skrikas och protesteras i leden om pengar som inte kommer in, jag anar att det kan komma inom detta året.

Det tidigare systemet var sämre för slutkunden, men enormt mycket säkrare för företaget som utför arbetet.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2010, 20:48:47 »
Det tidigare systemet var sämre för slutkunden, men enormt mycket säkrare för företaget som utför arbetet.

Om man nu tycker att det nya systemet är kostsamt bör man åtminstone vara tydlig med att man avser att ta ut en extra avgiift så att kunden i så fall har möjlighet att tacka nej till det företagets erbjudande.
« Senast ändrad: 13 februari 2010, 21:23:39 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2010, 21:21:40 »
1000:- är inte orimligt med tanke på risk och arbete med avdraget, speciellt jobbigt blir det i dom fall där "kunden" inte har rätt till avdrag och man får på nytt kräva kunden på dom pengar som skattemyndigheten inte ville betala ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2010, 19:21:01 »
Det tidigare systemet var sämre för slutkunden, men enormt mycket säkrare för företaget som utför arbetet.

Om man nu tycker att det nya systemet är kostsamt bör man åtminstone vara tydlig med att man avser att ta ut en extra avgiift så att kunden i så fall har möjlighet att tacka nej till det företagets erbjudande.

I det fallet som artikeln tar upp är det ju lite "svinigt", frågan är ju dock om kunden från början nämnt något om att han/hon tänkt utnyttja rotavdrag, det gör en viss skillnad.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2010, 19:51:12 »
...frågan är ju dock om kunden från början nämnt något om att han/hon tänkt utnyttja rotavdrag, det gör en viss skillnad.

Jag tror nog att detta med ROT borde vara välkänt nu hos både företag och privatpersoner sedan en tid tillbaka.
Det var ju iofs någon politiker som för några år sedan sa sig tycka att betala skatt var häftigt. Men de flesta svenskarna håller nog inte med om det troligtvis. tomte::
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2010, 19:55:43 »
Jag tycker att det är helt rätt att företagen tar betalt för arbetet med ROT-avdraget, men de bör vara tydliga med att de har en avgift för detta.

Otroligt klumpigt av regeringen att införa dessa regler som tvingar företagen att utföra kundens arbete, och de skall kalla sig företagsvänliga...  huvuddunk
OK om det vore frivilligt för företagen, då kunde vissa företag med en väl utbyggd administrativ avdelning använda gratis "ROT-avdrags-hjälp" som en konkurransfördel...
Men för enmans, eller fåmansbolag kan det nog ta nästan lika lång tid att hantera ROT-ansökan som att utföra jobbet när det gäller mindre jobb, typ installera en luftvärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2010, 11:37:59 »

Så jobbigt kan det inte vara. Ok första gångerna måste kännas men sedan måste det gå som en dans. Men jag håller med lite illa är det av staten. Kanske tom lite för enkelt för fuskare då kontrollen är kass.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2010, 16:26:16 »
har man några servicejobb som tar en timme eller två var dag så tar ROT avdraget det mesta av förtjänsten för dom jobben. Så dom vill man ju helst avstå från, det borde finnas en undre gräns på några tusenlappar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2010, 18:55:21 »
har man några servicejobb som tar en timme eller två var dag så tar ROT avdraget det mesta av förtjänsten för dom jobben. Så dom vill man ju helst avstå från, det borde finnas en undre gräns på några tusenlappar.

Nu förstÃ¥r jag inte  Sc:,h Blir förtjänsten mindre pga rotavdraget? Hantverkaren fÃ¥r väl fortfarande lika mycket?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Granit999

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2010, 18:57:40 »
Jag har gjort rotjobb. Under tiden som man skriver fakturan så är tiden för att hämta blanketten från skattemyndigheten och fylla i den ca 10min jobb. Blanketten rymmer flera kunders jobb.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Apropå adm. avgifter för ROT-avdrag...
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2010, 19:03:54 »
Jag har gjort rotjobb. Under tiden som man skriver fakturan så är tiden för att hämta blanketten från skattemyndigheten och fylla i den ca 10min jobb. Blanketten rymmer flera kunders jobb.

Du kanske skulle sälja den tjänsten till dom hantverkare som behöver nästan tvÃ¥ timmar per kund (1000:-)  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!