Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: mikrei
« skrivet: 19 februari 2010, 17:49:56 »

Annars kan ju dom här vara ett alternativ: http://originalinkasso.com/?cat=1


eller HA....... jag har aldrig haft bekymmer med att få betalt utav privatpersoner......

Om jag tolkar dig rätt så är du:

1. Ett legitimt företag
2. Anlitar HA som indrivare för ditt företag?

Inget illa menat, men det känns ju sådär när man läser sånt här, när det finns "normala" inkasso tjänster att tillgå...

Mvh Micke
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 19 februari 2010, 17:41:07 »

Annars kan ju dom här vara ett alternativ: http://originalinkasso.com/?cat=1


eller HA....... jag har aldrig haft bekymmer med att få betalt utav privatpersoner......
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 februari 2010, 17:14:18 »

Annars kan ju dom här vara ett alternativ: http://originalinkasso.com/?cat=1
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 19 februari 2010, 17:01:13 »

Och vad kostar deras tjänster, bara några procent av priset?
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 19 februari 2010, 13:22:09 »

Då man har kunder över hela landet så är det inte så lätt att få en underskrift lite snabbt

Finns olika typer av tekniska lösningar. Men kanske förskottsbetalning är det bästa. Men som sagt det är en svår balans. Klarna har "Fakturera mig" tjänst som fungerar rätt bra. http://klarna.com/  
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 februari 2010, 13:07:35 »

Då man har kunder över hela landet så är det inte så lätt att få en underskrift lite snabbt
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 19 februari 2010, 12:36:32 »

Den lagliga vägen fungerar oftast väldigt dåligt har jag märkt på dom företag jag sökt utmätning på  knUp

Mitt tips är att ta personligborgen när du vill ge ett företagkredit. Du märker direkt vilka som är skojare.

?
Är inte det lite omständigt ?

Nä varför det? En underskrift räcker. Om säljaren vill vara säker på att få betalt så finns inga genvägar. Den som inte vill borga tycker jag är lite lurig...
Skrivet av: snillet
« skrivet: 19 februari 2010, 12:32:40 »

Den lagliga vägen fungerar oftast väldigt dåligt har jag märkt på dom företag jag sökt utmätning på  knUp

Mitt tips är att ta personligborgen när du vill ge ett företagkredit. Du märker direkt vilka som är skojare.

?
Är inte det lite omständigt ?
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 16 februari 2010, 22:01:12 »

Den lagliga vägen fungerar oftast väldigt dåligt har jag märkt på dom företag jag sökt utmätning på  knUp

Mitt tips är att ta personligborgen när du vill ge ett företagkredit. Du märker direkt vilka som är skojare.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 16 februari 2010, 21:50:11 »

Den lagliga vägen fungerar oftast väldigt dåligt har jag märkt på dom företag jag sökt utmätning på  knUp
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 16 februari 2010, 20:22:00 »

Har ingen aning om hur det ska vara skrivet för att gälla juridiskt egentligen, dom som har en slipad advokat eller jurist brukar kunna trassa sig ur det mesta  knUp

Fakturerar bara kunder där det sker inkl installation så man åtmindstånde vet vart den sitter och är dom fastighetsägare så finns det förhoppningsvis något att driva in.



Så enkelt är det inte att driva in en skuld om metoden skall vara laglig.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 16 februari 2010, 18:17:22 »

Har ingen aning om hur det ska vara skrivet för att gälla juridiskt egentligen, dom som har en slipad advokat eller jurist brukar kunna trassa sig ur det mesta  knUp

Fakturerar bara kunder där det sker inkl installation så man åtmindstånde vet vart den sitter och är dom fastighetsägare så finns det förhoppningsvis något att driva in.

Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 16 februari 2010, 17:33:12 »

Det jag reflekterade över var att ämnet låg under luftvärmepump men berörde VVS....

Det funkade ju till slut även för dig trots allt. ;)
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 16 februari 2010, 16:26:43 »

Vet inte hur resten av Värmepumpbranchen har det men jag har bara gett mina synpunkter och inte andraas kreditproblem vilket jag inte lägger mig i.

Visst är det en liten procedur att få en betalningsanmärkning men så svårt är det inte att få en sådan rackare på sig.

Jag har aldrig ifrågasatt något om någon tidningsnovis men det kanske inte var ett påstående till mig !!
Livsfarligt att göra upp om saker och ting muntligen då det blir ord mot ord och det kan sluta hur som helst.
Därför tar jag bara beställningar via mail där allt ska framgå så man slipper en massa tjafs  Thumbsup

För att få en riktig anmärkning av Kronolle så måste den som ansökan berör få möjlighet att betala sin skuld eller bestrida den. Där efter är det upp till domstol att dömma. Så antingen skiter man i att betala eller så bestrider man och förlorar i domstol för att erhålla den.

Nä det där med tidningsnotisen vara bara ett exempel på hur viktigt det är med ett skriftligtavtal mellan parterna. För om skriftligt avtal saknas står ju ord mot ord om problem uppstår.

Törs inte lita på att e-post gäller juridiskt...  


luftvärmepump?
Hej MGKea

Vad menas med denna kommentar?
Jag har väl inte överdrivet bra fantasi men här går den bet?


Det jag reflekterade över var att ämnet låg under luftvärmepump men berörde VVS.... alltså inget påhopp!
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 16 februari 2010, 16:15:54 »

Vet inte hur resten av Värmepumpbranchen har det men jag har bara gett mina synpunkter och inte andraas kreditproblem vilket jag inte lägger mig i.

Visst är det en liten procedur att få en betalningsanmärkning men så svårt är det inte att få en sådan rackare på sig.

Jag har aldrig ifrågasatt något om någon tidningsnovis men det kanske inte var ett påstående till mig !!
Livsfarligt att göra upp om saker och ting muntligen då det blir ord mot ord och det kan sluta hur som helst.
Därför tar jag bara beställningar via mail där allt ska framgå så man slipper en massa tjafs  Thumbsup
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 16 februari 2010, 15:24:00 »

De som har anmärkning har oftas inte bara en. Följer bankstandard. Betalningsanmärkning = ingen kredit oavsett borgen.

Man skall känna till att det gått långt för att en person skall få en betalningsanmärkning. Den kommer inte direkt efter man fyllt i en ansökan och betalat till kronofogdemyndigheten.

Varför jag kan nämna en miljon kronor är för att jag just gör en bedömning av varje kredit och tecknar ett avtal med kunden.

Att värmepumpsbranchen inte har problem med krediter är ju kanon och jag önskar inget annat heller!
Men om problem uppstår bör man ha juridiken på sin sida. Det skulle aldrig bli en tidningsnotis om killen som fick en avgift på 1000kr för rotadministrationen om giltigt avtal fanns. Muntliga avtal är bara giltiga om båda parter samtycker.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 16 februari 2010, 15:08:44 »

Det som är intressant för att få igenom ROT avdraget är att dom inte har skatteskulder och därför kollar jag det  ;)
Privatpersoner har jag inte haft några betalningsproblem med än så länge, då vill väl ha garanti på sin maskin antar jag   ;D
Skickar man till kylföretag däremot så är det desto viktigare att ta fullständiga kreditupplysningar har jag märkt  knUp

Finns gott om kreditupplysningsföretag som ger alla behövliga uppgifter som tur är.

Vilken branch är du i om du har sparat ca 1 miljon och hur kan du veta det egentligen om jag får fråga  Sc:,h
Bara för att en kund har en betalningsanmärkning betyder inte det att kunden är pestsmittad  ;)
Visst finns det riktiga rötägg men dom verkar som tur var inte köpa maskiner inkl installation   ;)
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 16 februari 2010, 13:58:09 »

.... på våra fakturor står att om man får avslag på sin ansökan så måste kunden betala det samma vecka som avslaget kom. Hade vi inte fått rotavdraget så hade konkursena bland småföretag inom hantverk stigit kraftigt, alla måste bjuda till när det kommer en sån här svacka inom ekonomin.

Att notera avtalastext på en faktura är knappast juridiskt bindande. Men om de betalar så är det ju kanon  Thumbsup  annars  huvuddunk

Sedan tror jag inte att Er branch skulle konka mer utan rotavdrag med tanke på att elpriset bara ökar och ökar. Tror väl att det mer övergöder.


Skrivet av: MGKea
« skrivet: 16 februari 2010, 13:31:26 »

Banken var väl ett steg i ett exempel...

Bara kontrollera skatten för kunden  Sc:,h Jag gör alltid en fullständigkreditkontroll på alla kreditkunder. Säkerligen tjänat nästan 1miljon kronor på att vara konsekvent och följa en policy. Köper kreditkontroller av SHJ. Då kan jag söka fritt på företag och privatpersoner hur kreditvärdiga de är eller om de har skatteskulder alt betalningsanmärkningar. Finns andra aktörer än SHJ.



 

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 16 februari 2010, 13:01:59 »

Känns som denna tråd spårat ut med tjafs om bankväsendet  ;D

Man brukar slå en kreditkontroll på kunden om det ska faktureras för att se att det inte finns några skatteskulder som kan förhindra att man ska få ett avslag efter några veckor av skatteverket. Det går säkert att ringa kors och tvärs för att dubbelkolla alla uppgifter men det tar tid om man har mycket ärenden på gång samtidigt vilket oftast är fallet då nästan samtliga vill ha sina maskiner installerade på höst och vinter.

Kunderna betalar i tid så där är det inget problem utan problemet för mig är varför det har blivit avslag för att kunna meddela kunden det när fakturan på ROT avdraget anländer till han/henne.
Kunderna ifrågasätter oftast avslaget och skall kontakta skatteverket och där sitter man i värsta fall i knipan då man inte vill skicka en fordran  till kronofogden alltför lättvindigt, dels blir kunden sur, det kostar pengar att skicka till kronofogden samt att man får ännu mer pappersarbete  knUp

Avdrag på deklarationen som kunden sköter röstar jag för  ;D
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 16 februari 2010, 12:44:00 »

Hej MGKea!  Om bankerna skall överleva och de anställda få bonus?? Sc:,h Javisst alla pengar som kommer in på alla avgifter räcker ju väl till för bl.a alla bonusar, avgångsvederlag mm mm. Men egentligen är det väl vi kunder som skall ha bonusen eftersom vi (staten) får ju gå in och rädda de här institutionerna med jämna mellanrum när de har gjort bort sig och tagit allt för stora risker i vanlig ordning, för girigheten är ju total i hela den branchen nämligen och de kan egentligen inte sköta sin verksamhet.
Det enda de är bra på är att ta stora risker samt ta oförskämt bra betalt via alla sina avgifter. :)

Mvh Raffen.    
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 16 februari 2010, 12:33:36 »

Vilken bank ger ränta på kapital idag? Kommer ihåg att jag hade över 10% ränta på 1980talet ... Bankernas utlåningsränta ... huga!

Den kostnad som rot-dealen ger säljaren skall säljaren lägga på sitt pris eller mycket noga klara göra för kunden innan affär. Ett skriftligt avtal skulle aldrig ge några rubriker i pressen!

Hej MGKea!  Ja du har ju helt rätt! Thumbsup  För längre sedan så levde bankerna på det s.k räntenettot och det var ju hela deras förtjänst (räntenettot = skillnaden mellan utlåningsräntan och inlåningsräntan). Nuförtiden så lever bankerna på alla avgifter istället, och de tar ut avgifter för allting, t.om för att växla in mynt för att sätta in på sitt konto. De säger att de måste ta ut en avgift för att täcka sina omkostnader ;D Jag brukar säga till dem att de är enbart avsedda till att skinna folk på pengar och höja bankernas vinst. Just därför så skall man helt nobba och bannlysa allt som är förenligt med avgifter enligt min mening. ;) :)

Mvh Raffen.

Hur skall bankerna då överleva? Det är synd om bankanställda!  ::) De får ju ingen bonus...  :'(

Nä Banker är bara en stat i staten .... De behärskar nu kreditmarknaden helt och hållet. Avgifter för att ta ut och avgift för att sätta in. Färre uttagsställen mm mm.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 16 februari 2010, 12:31:10 »

Vilken bank ger ränta på kapital idag? Kommer ihåg att jag hade över 10% ränta på 1980talet ... Bankernas utlåningsränta ... huga!

Den kostnad som rot-dealen ger säljaren skall säljaren lägga på sitt pris eller mycket noga klara göra för kunden innan affär. Ett skriftligt avtal skulle aldrig ge några rubriker i pressen!

Hej MGKea!  Ja du har ju helt rätt! Thumbsup  För längre sedan så levde bankerna på det s.k räntenettot och det var ju hela deras förtjänst (räntenettot = skillnaden mellan utlåningsräntan och inlåningsräntan). Nuförtiden så lever bankerna på alla avgifter istället, och de tar ut avgifter för allting, t.om för att växla in mynt för att sätta in på sitt konto. De säger att de måste ta ut en avgift för att täcka sina omkostnader ;D Jag brukar säga till dem att de är enbart avsedda till att skinna folk på pengar och höja bankernas vinst. Just därför så skall man helt nobba och bannlysa allt som är förenligt med avgifter enligt min mening. ;) :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 16 februari 2010, 12:30:28 »

Hej MGKea!  Jo så är det att om inte kunden inte skulle vara ok (kvalificerad) för att få del av rotavdraget fullt ut så får företagaren reda på detta från skattemyndigheten och företagaren får då debitera och fakturera även den resterande summan (motsvarande rotavdraget) till kunden i efterskott. Detta brukar också alltid framgå av informationen från resp företagare i samband med att man gör upp en affär eller en arbetsbeställning. :)

Mvh Raffen.

Måste vara osäkert som bara den för säljaren! Vissa kunder verkar kunna bestrida sig till en förlikning på dess alla möjliga sätt. Stållarna som jag kallar denna kategori för verkar bara öka med tiden. Med en kund som får avslag av skattemyndigheten borde risken för en kreditförlust vara ganska stor. Eller?

Håller med, om inte så krävs det säkert i många fall att du skickar kravet till kronofogden för indrivning, vilket tar ytterligare 30-60 minuter att hantera. (För de som inte håller på med det dagligdags)

Du får nog vara glad om det bara kostar dig 30-60minuter att anlita Kronofogden. Många gånger bestrids det hela till rättegång. Så 30-60min är billigt i jämförelse.

Jag tycker personligen att ROT-avdrag är fel. Om det skall ges så skall kunden själv söka den och inte säljaren.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 16 februari 2010, 12:28:30 »

.... annars kommer kronofogden. :)

Mvh Raffen.

Den typ av kategori kunder jag talar om som tyvärr ökar i antal per år bryr sig inte alls om Kronolle. De sätter bestridan i system.
Risken borde vara stor för säljaren att det just är en skojare när rot:en ej går igenom.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 16 februari 2010, 12:24:08 »

Vilken bank ger ränta på kapital idag? Kommer ihåg att jag hade över 10% ränta på 1980talet ... Bankernas utlåningsränta ... huga!

Den kostnad som rot-dealen ger säljaren skall säljaren lägga på sitt pris eller mycket noga klara göra för kunden innan affär. Ett skriftligt avtal skulle aldrig ge några rubriker i pressen!

 
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 16 februari 2010, 12:23:04 »

Hej MGKea!  Jo så är det att om inte kunden inte skulle vara ok (kvalificerad) för att få del av rotavdraget fullt ut så får företagaren reda på detta från skattemyndigheten och företagaren får då debitera och fakturera även den resterande summan (motsvarande rotavdraget) till kunden i efterskott. Detta brukar också alltid framgå av informationen från resp företagare i samband med att man gör upp en affär eller en arbetsbeställning. :)
Mvh Raffen.
Måste vara osäkert som bara den för säljaren! Vissa kunder verkar kunna bestrida sig till en förlikning på dess alla möjliga sätt. Stållarna som jag kallar denna kategori för verkar bara öka med tiden. Med en kund som får avslag av skattemyndigheten borde risken för en kreditförlust vara ganska stor. Eller?

Hej MGKea!  Njae kreditförluster och obetalda räkningar riskerar ju alla företagare mer eller mindre och i olika sammanhang, jag ser inte att detta på något sätt skulle förvärras genom den här regeln om rotavdraget ivf. Detta eftersom det klart framgår av informationen om bl.a begränsningarna av det här rotavdraget, och har man redan fyllt kvoten för rotavdraget så får man inget mer, för då är det bara att betala fakturan/fakturorna på helt sedvanligt sätt utan rotavdrag när man har beställt en tjänst, annars kommer kronofogden. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 februari 2010, 12:20:28 »

Hej MGKea!  Jo så är det att om inte kunden inte skulle vara ok (kvalificerad) för att få del av rotavdraget fullt ut så får företagaren reda på detta från skattemyndigheten och företagaren får då debitera och fakturera även den resterande summan (motsvarande rotavdraget) till kunden i efterskott. Detta brukar också alltid framgå av informationen från resp företagare i samband med att man gör upp en affär eller en arbetsbeställning. :)

Mvh Raffen.

Måste vara osäkert som bara den för säljaren! Vissa kunder verkar kunna bestrida sig till en förlikning på dess alla möjliga sätt. Stållarna som jag kallar denna kategori för verkar bara öka med tiden. Med en kund som får avslag av skattemyndigheten borde risken för en kreditförlust vara ganska stor. Eller?

Håller med, om inte så krävs det säkert i många fall att du skickar kravet till kronofogden för indrivning, vilket tar ytterligare 30-60 minuter att hantera. (För de som inte håller på med det dagligdags)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 februari 2010, 12:18:31 »

Ja nu förstår jag inte riktigt! Sc:,h  Att vi skall ha ett rotavdrag det har väl regeringen bestämt så det får väl alla finna sig i, och att det är resp företagare som skall sköta om denna handläggning har ju också regeringen bestämt. Däremot har de inte bestämt att resp företag skall ta betalt för den här hanteringen av rotavdragen och därmed försämra fördelen med den här förmånen för kunden utan detta är ju bara en helt påhittad avgift isf. Så då är det väl bara att kolla upp med resp hantverkare när man vill ha någonting utfört om de tar betalt för denna hantering eller inte, och tar de då betalt så är det väl bara att välja någon annan hantverkare som inte tar något betalt för detta. :)
Mvh Raffen.
Det är väl totalpriset som skall jämföras?
De som kryddar installationspriset för att ha tid med administrationen kan ju faktiskt bli dyrare i slutändan.

Hej Rickard!  Självklart är det totalpriset för jobbet som är intressant och som man skall ta hänsyn till, och där ingår då givetvis huruvida man tar betalt för handläggningen av rotavdraget eller inte menade jag givetvis. Det är alltså det totala priset efter rotavdraget som är intressant i sammanhanget, sen om de lägger in någon kostnad för att hantera avdraget eller inte det behöver man ju inte bry sig om. Bara de inte har någon separat avgift för detta som ligger utanför rotavdraget eftersom alla slags extra avgifter skall man självklart bannlysa helt oavsett om det är på banker eller i andra sammanhang enligt min uppfattning. :)

Mvh Raffen.

Det saknar väl betydelse om priset för merarbetet är inbakat i priset eller specificerat på fakturan?
Det är totalsumman som avgör vem som är billigast, inte huruvida man specificerar alla kostnader eller ej.

Eller tycker du raffen att det är bättre att ha en bank där allt är gratis, men inlåningsräntan obefintlig och utlåningsräntan hög?
De banker som idag inte specificerar och tar betalt för olika saker som kostar klarar sig inte i konkurransen, för vem skulle sätta in pengar på en bank som inte ger nån ränta?
Och vem skulle låna pengar på en bank som har en betydligt högre ränta, bara för att de bjuder på internetbanken eller nåt annat som de fakto kostar pengar...

För att förtydliga min ståndpunkt så talar jag än en gång från min egen synvinkel där det kanske rör sig om ett fåtal ROT-jobb/år, utan eget bokföringsprogram (lämnar bort bokföringen) med allt vad det innebär.
Jag skulle antingen behöva förklara för den som sköter bokföringen att ett visst jobb innefattar ROTavdrag och instruera henne, hon får göra extrajobbet (vilket naturligvis kostar mig pengar) och sedan kan det som Tomas ger uttryck för trots detta bli en hel del tjafs om nåt inte stämmer.

För lite större företag med en egen administrativ avdelning saknar ROT-avdragsjobbet säkert mer eller mindre betydelse, och betyder heller inga nämnvärt ökade kostnader...
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 16 februari 2010, 12:14:02 »

Hej MGKea!  Jo så är det att om inte kunden inte skulle vara ok (kvalificerad) för att få del av rotavdraget fullt ut så får företagaren reda på detta från skattemyndigheten och företagaren får då debitera och fakturera även den resterande summan (motsvarande rotavdraget) till kunden i efterskott. Detta brukar också alltid framgå av informationen från resp företagare i samband med att man gör upp en affär eller en arbetsbeställning. :)

Mvh Raffen.

Måste vara osäkert som bara den för säljaren! Vissa kunder verkar kunna bestrida sig till en förlikning på dess alla möjliga sätt. Stållarna som jag kallar denna kategori för verkar bara öka med tiden. Med en kund som får avslag av skattemyndigheten borde risken för en kreditförlust vara ganska stor. Eller?
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 16 februari 2010, 12:02:38 »

Hej MGKea!  Jo så är det att om inte kunden inte skulle vara ok (kvalificerad) för att få del av rotavdraget fullt ut så får företagaren reda på detta från skattemyndigheten och företagaren får då debitera och fakturera även den resterande summan (motsvarande rotavdraget) till kunden i efterskott. Detta brukar också alltid framgå av informationen från resp företagare i samband med att man gör upp en affär eller en arbetsbeställning. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 16 februari 2010, 11:54:27 »


Avgifter skall bakas in i priset. Visa, Mastercard mfl går inte med på separerade avgifter för kortbetalning. Den som tar ut en avgift för kortbetalning åker ut ur systemet om de blir påkomna.

Inte visste jag att det fanns en risk för säljaren att inte få utbetalning från Skattemyndigheten när köparen inte var ok för rot. Grundläggande uppgiftkontroll måste ju säljaren göra innan affär med kund. Det är inte bara att göra jobb och fakturera... det företag som aggerar så får skylla sig själv!
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 16 februari 2010, 10:15:24 »

Ja nu förstår jag inte riktigt! Sc:,h  Att vi skall ha ett rotavdrag det har väl regeringen bestämt så det får väl alla finna sig i, och att det är resp företagare som skall sköta om denna handläggning har ju också regeringen bestämt. Däremot har de inte bestämt att resp företag skall ta betalt för den här hanteringen av rotavdragen och därmed försämra fördelen med den här förmånen för kunden utan detta är ju bara en helt påhittad avgift isf. Så då är det väl bara att kolla upp med resp hantverkare när man vill ha någonting utfört om de tar betalt för denna hantering eller inte, och tar de då betalt så är det väl bara att välja någon annan hantverkare som inte tar något betalt för detta. :)
Mvh Raffen.
Det är väl totalpriset som skall jämföras?
De som kryddar installationspriset för att ha tid med administrationen kan ju faktiskt bli dyrare i slutändan.

Hej Rickard!  Självklart är det totalpriset för jobbet som är intressant och som man skall ta hänsyn till, och där ingår då givetvis huruvida man tar betalt för handläggningen av rotavdraget eller inte menade jag givetvis. Det är alltså det totala priset efter rotavdraget som är intressant i sammanhanget, sen om de lägger in någon kostnad för att hantera avdraget eller inte det behöver man ju inte bry sig om. Bara de inte har någon separat avgift för detta som ligger utanför rotavdraget eftersom alla slags extra avgifter skall man självklart bannlysa helt oavsett om det är på banker eller i andra sammanhang enligt min uppfattning. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 februari 2010, 09:17:56 »

Att det skulle ta ett par timmar att behandla ROT-ansäkan för varenda kund måste vara helt fel. Okej att det kan ta tid första gången, men, att fylla på med några rader på en blankett som man skickar till Skattemyndigheten när den är full kan inte ta många minuter - Dom som hävdar nåt annat gör det förmodligen bara i ett desperat försök att försvara sitt orimliga ocker.  fiR:
Visst finns det fall då ansökan inte går igenom av olkia skäl och man kanske måste jobba lite extra, men jag tror ändå inte att det påverkar den genomsnittliga handläggningstiden per kund...

OM det hade varit så att det tog två timmar per kund så hade man nog via skandalrubriker i kvällstidningarna ändrat systemet för länge sedan.



Jag är inte bitter....
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 16 februari 2010, 09:14:14 »

Har aldrig blivit uppringd av skatteverket  :-\

Inga konstigheter med att fakturera eller skicka in ROT ansökningarna men när väntetiden blir lång på besked och man ibland får avslag så gör inte det att pengarna kommer in fortare direkt  knUp

Att beslutet inte kommer som det står på "beslut om utbetalning för husarbete" från skatteverket är skitdåligt rent ut sagt då man blir osäker på vad som är fel och man måste då jaga rätt på kunderna för att kontrollera om några av mina uppgifter är fel innan man kan skicka fakturan till kunden som självklart blir överaskad att något är fel och sen är cirkusen igång med mail och telefonsamtal som tar tid om man inte har tur att det finns kontorister på företaget vilket jag inte har !!!

Att det skulle bli en massa konkurser om inte ROT avdraget fanns kanske stämmer på vissa håll i landet men inte bland dom byggare och rörisar jag känner, dom har så mycket jobb så dom undviker ROT jobben istället för att slippa pappersarbetet.

Tycker personligen det är bättre om kunderna gör avdraget i deklarationen som det var tidigare, då får kunden ta avslagen med Skatteverket istället för med mig, det finns roligare saker än att hålla på och fylla i blanketter och skicka nya fakturor till förbryllade kunder  ;D ;D

Försäljningen av "rena" maskiner har minskat för mig då 90% vill ha inkl installation nuförtiden så att det ger flera jobb är nog i så fall bland installatörerna i åtmindstånde denna branch.
En och annan dörrknackare kanske har fått jobb också  ;)
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 16 februari 2010, 08:55:37 »

Som du skriver Nisse-Gurra borde det ju naturligtvis förhålla sig. Men en del företagare har visst redan glömt bort den positiva sidan på det hela, att det faktiskt har blivit mer jobb pga ROT. Fast det kanske de också tycker är jobbigt... ;)

Många jobb med rot och rut (Företagarna)
http://blt.se/jobbet_o_pengarna/tt_ekonomi/manga-jobb-med-rot-och-rut%281740184%29.gm
"De positiva effekterna kan vara än större, uppemot 35 000 nya jobb, skriver Anna-Stina Nordmark Nilsson, Företagarnas vd i en kommentar."
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 16 februari 2010, 08:44:23 »

Eftersom det är helt uppenbart att ingen av er som skriver förutom TS jobbar med rotavdrag så talar vi helt enkelt om okunskap.......   i fakturaprogrammet finns tillägg för rotavdrag där man bara fyller i arbetskostnaden......sen till skatteverket finns det att fylla i och skicka in över nätet hur enkelt som helst, blir det fel så  har iaf jag blivit uppringd från skatteverket och kunnat lösa problemet  över telefon, på våra fakturor står att om man får avslag på sin ansökan så måste kunden betala det samma vecka som avslaget kom. Hade vi inte fått rotavdraget så hade konkursena bland småföretag inom hantverk stigit kraftigt, alla måste bjuda till när det kommer en sån här svacka inom ekonomin. En rimlig kostnad för rot hantering skulle va ca 150:- ex moms i mina ögon....
men det bjuder jag mina kunder på för jag har aldrig haft så mycket att göra som nu.....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 februari 2010, 07:13:44 »

Ja nu förstår jag inte riktigt! Sc:,h  Att vi skall ha ett rotavdrag det har väl regeringen bestämt så det får väl alla finna sig i, och att det är resp företagare som skall sköta om denna handläggning har ju också regeringen bestämt. Däremot har de inte bestämt att resp företag skall ta betalt för den här hanteringen av rotavdragen och därmed försämra fördelen med den här förmånen för kunden utan detta är ju bara en helt påhittad avgift isf. Så då är det väl bara att kolla upp med resp hantverkare när man vill ha någonting utfört om de tar betalt för denna hantering eller inte, och tar de då betalt så är det väl bara att välja någon annan hantverkare som inte tar något betalt för detta. :)

Mvh Raffen.

Det är väl totalpriset som skall jämföras?
De som kryddar installationspriset för att ha tid med administrationen kan ju faktiskt bli dyrare i slutändan.

Alldeles oavsett på vilket sätt installatörerna tar betalt för hanteringen av detta så är det ett jättetramp i klaveret av regeringen att kräva att företagen skall hantera ansökningarna.
Jag var t.ex. ute på ett intrimmningsuppdrag för någon vecka sedan, ROT kom aldrig på tal när kunderna kontaktade mig, och när jag skulle ta betalt så kom tanken på detta upp för mig.
Då jag aldrig gjort någon ROT-ansökan tidigare, och det jobb jag gjort bara tagit 2-3 timmar så bestämde jag mig för att inte acceptera hanteringen av ROT.
Hade kunden hävdat att de skulle utnyttja ROT-avdraget skulle jag ha tagit betalt för det - för den faktiska tiden det skulle ta... (förmodligen ett par timmar)

Som tur var hävdade de inte sin rätt, jag tror det skulle ha blivit dyrare för dem.

Det skall gudarna veta att det finns tillräckligt mycket krav på de som driver företag sedan tidigare, att lägga även detta på mängder av småföretagare som redan knappt hinner arbeta p.g.a. all administration är totalt vansinnigt.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 15 februari 2010, 22:55:52 »

Ja nu förstår jag inte riktigt! Sc:,h  Att vi skall ha ett rotavdrag det har väl regeringen bestämt så det får väl alla finna sig i, och att det är resp företagare som skall sköta om denna handläggning har ju också regeringen bestämt. Däremot har de inte bestämt att resp företag skall ta betalt för den här hanteringen av rotavdragen och därmed försämra fördelen med den här förmånen för kunden utan detta är ju bara en helt påhittad avgift isf. Så då är det väl bara att kolla upp med resp hantverkare när man vill ha någonting utfört om de tar betalt för denna hantering eller inte, och tar de då betalt så är det väl bara att välja någon annan hantverkare som inte tar något betalt för detta. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 15 februari 2010, 22:41:00 »

Man får väl rot på dom 1000kr Sc:,h
Rot avdraget kan slå mycket fel.
Vi hade ett snö röjnings avtal en en liten firma som nu inte har råd att ha den tjänsten mer för dom kan inte ta betalt från i mars när tjänsten är utförd iom dom nya rot reglerna.
Vi kunde ha haft den tjänsten iom företag inte får rot men dom valde lägga ner det helt iom så många var privat personer.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 15 februari 2010, 21:00:59 »

Håller helt med, ett system där den som får nyttan även får sköta hanteringen. Perfekt  Thumbsup Thumbsup
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 15 februari 2010, 20:29:23 »

Verkar som granit999 skickar in ROT blanketten samtidigt som han skickar fakturan  ;)

I början fungerade detta med ROT avdraget bra, nu är det betydligt längre väntetider, har fått några avslag på en del installationer och när det beskedet kom efter några veckor från skattemyndigheten och då ska man överklaga och ta kontakt med kunden om vad som har gått fel !!!!
På beskedet står det att besked kommer angående avslaget men det kommer inga förtydliggande om varför det blev avslag  huvuddunk

Hoppas det förra systemet där kunden gör avdraget kommer tillbaka illa kvickt  :)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 15 februari 2010, 20:20:03 »

Om man har rätt uppgifter, om kunden har rätt till avdrag, blanketten till skattemyndigheten ska lämnas när kunden HAR betalat, man får bevaka två inbetalningar bokföra två fakturor och två betalningar mm och det fixar INGEN på tio minuter.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 februari 2010, 19:03:54 »

Jag har gjort rotjobb. Under tiden som man skriver fakturan så är tiden för att hämta blanketten från skattemyndigheten och fylla i den ca 10min jobb. Blanketten rymmer flera kunders jobb.

Du kanske skulle sälja den tjänsten till dom hantverkare som behöver nästan två timmar per kund (1000:-)  *vinkar*
Skrivet av: Granit999
« skrivet: 15 februari 2010, 18:57:40 »

Jag har gjort rotjobb. Under tiden som man skriver fakturan så är tiden för att hämta blanketten från skattemyndigheten och fylla i den ca 10min jobb. Blanketten rymmer flera kunders jobb.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 februari 2010, 18:55:21 »

har man några servicejobb som tar en timme eller två var dag så tar ROT avdraget det mesta av förtjänsten för dom jobben. Så dom vill man ju helst avstå från, det borde finnas en undre gräns på några tusenlappar.

Nu förstår jag inte  Sc:,h Blir förtjänsten mindre pga rotavdraget? Hantverkaren får väl fortfarande lika mycket?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 15 februari 2010, 16:26:16 »

har man några servicejobb som tar en timme eller två var dag så tar ROT avdraget det mesta av förtjänsten för dom jobben. Så dom vill man ju helst avstå från, det borde finnas en undre gräns på några tusenlappar.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 15 februari 2010, 11:37:59 »


Så jobbigt kan det inte vara. Ok första gångerna måste kännas men sedan måste det gå som en dans. Men jag håller med lite illa är det av staten. Kanske tom lite för enkelt för fuskare då kontrollen är kass.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 februari 2010, 19:55:43 »

Jag tycker att det är helt rätt att företagen tar betalt för arbetet med ROT-avdraget, men de bör vara tydliga med att de har en avgift för detta.

Otroligt klumpigt av regeringen att införa dessa regler som tvingar företagen att utföra kundens arbete, och de skall kalla sig företagsvänliga...  huvuddunk
OK om det vore frivilligt för företagen, då kunde vissa företag med en väl utbyggd administrativ avdelning använda gratis "ROT-avdrags-hjälp" som en konkurransfördel...
Men för enmans, eller fåmansbolag kan det nog ta nästan lika lång tid att hantera ROT-ansökan som att utföra jobbet när det gäller mindre jobb, typ installera en luftvärmepump.
Skrivet av: Ubbe0
« skrivet: 14 februari 2010, 19:51:12 »

...frågan är ju dock om kunden från början nämnt något om att han/hon tänkt utnyttja rotavdrag, det gör en viss skillnad.

Jag tror nog att detta med ROT borde vara välkänt nu hos både företag och privatpersoner sedan en tid tillbaka.
Det var ju iofs någon politiker som för några år sedan sa sig tycka att betala skatt var häftigt. Men de flesta svenskarna håller nog inte med om det troligtvis. tomte::

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 380
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!