Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar av Diplomat optimum?  (läst 1651 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har ocksÃ¥ värmepump!
Inställningar av Diplomat optimum?
« skrivet: 05 oktober 2006, 20:46:54 »
Hej!

Har nu haft min vp igång sedan slutet av juni. Tack vare det fina vädret har ju inte värmen varit igång direkt men nu börjar det att närma sig.

Är det någon som kan ge lite tips om vad man kan göra för att köra så smidigt som möjligt?.
Min installatör tyckte att man inte skulle göra något annat än att köra den i autoläge, när jag frågade om kurvor sa han: "Jo det kan ju vara bra" ungefär. Har även installerat en rumsgivare i samband med installationen, enligt Bertil (här på forumet) bör man först ställa in pumpen innan man kör igång givaren, kan man tillfälligt koppla ur den?
Nybörjare

Hus på 190 m2, ganska bra isolerat, i södra Sverige. Tidigare Vedeldare i kombination med el, förbrukning ca 16000 kWh (inkl hh el) samt ca 40 m3 ved (ostaplad). Frös många morgnar, nu är en Thermia Diplomat Optimum 10 med ytjordvärme (500m)igång.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Inställningar av Diplomat optimum?
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2006, 07:31:08 »
Hej!

Har nu haft min vp igång sedan slutet av juni. Tack vare det fina vädret har ju inte värmen varit igång direkt men nu börjar det att närma sig.

Är det någon som kan ge lite tips om vad man kan göra för att köra så smidigt som möjligt?.
Min installatör tyckte att man inte skulle göra något annat än att köra den i autoläge, när jag frågade om kurvor sa han: "Jo det kan ju vara bra" ungefär. Har även installerat en rumsgivare i samband med installationen, enligt Bertil (här på forumet) bör man först ställa in pumpen innan man kör igång givaren, kan man tillfälligt koppla ur den?


Tjena.
Ja du kan tillfälligt koppla ur den om du vill, men tror inte det behövs för att hitta den optimala inställningen, men du gör som du vill.
Att börja ändra en massa värden innan vintern sätter in är svårt, det kan jämnföras med att åka till Jämtland och fiska med fluga och bara ta med sig en typ av fluga med motiveringen denna funkade för grannen :) (nej skämt å sido) du kommer märka vad som passar dig bäst när det börjar närma sig vinter.
// Thermia Support

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!