Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar  (läst 7687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rikbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #15 skrivet: 16 september 2015, 08:01:22 »
Det där skulle aldrig sluta lyckligt om jag gav mig på det :) Skulle vara glad om jag enbart förstörde trevägsventilen totalt.

Är det inte lika bra att byta ut den om den har börjat gå sönder?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #16 skrivet: 16 september 2015, 08:03:57 »
Jo, på sikt är det så. Dessutom är vi ju strax före värmesäsong, så det är väl ett bra tillfälle att göra det nu.
Det är inte så komplicerat att motionera den lite grann och med lite tur få den att funka några år till, men förr eller senare blir den dålig igen och måste bytas och då kanske det är under vinterns kallaste period och långhelger utan tillgång till hantverkare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #17 skrivet: 16 september 2015, 15:51:26 »
När jag hade det där problemet sÃ¥ lossade jag ställmotorn, sedan satte jag in (det är nog sista gÃ¥ngen jag sÃ¥g kofoten  dontknow ) min fina sandvik kofot och motionerade piggen nÃ¥gra tiotals gÃ¥nger upp/ned (uppÃ¥t lyfter den själv om den är frisk).
När jag hade det problemet så hjälpte det inte att motionera piggen (fast jag hade ju inte en Sandvik kofot utan snarare en Biltema shiftnyckel).

Jag köpte en ny ventilinsats.  Ganska billigt har jag för mig, runt 500:- inkl. demonteringsverktyg.  Sedan gick det lätt att bara skruva ur insatsen, göra rent lite i ventilsätet och sedan i med den nya insatsen.

Sedan plockade jag isär den gamla insatsen och gjorde rent den, så nu fungerar den utan problem också, så jag har lagt in den tillsammans med shiftnyckeln i VPn vid växelventilen, så vet jag var den finns nästa gång jag behöver byta.

Vad jag minns så sitter det en O-ring ganska högt upp på piggen, så egentligen skall nog inte någon smörja hjälpa, då den inte skall kunna komma ner tillräckligt långt ner (dessutom kanske inte O-ringen gillar smörja).

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rikbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #18 skrivet: 17 september 2015, 09:50:59 »
Har pratat med den andra ivt service ombudsfirman som finns i min kommun. De tyckte också det lät väldigt märkligt, men tyckte att det i princip inte fanns några andra möjligheter än att trevägsventilen var dålig.

Har bokat in ett byte på den så får vi se om det löser problemet.
Vågar tyvärr inte göra det själv, så jag får vackert punga ut med ca 2000kr till.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #19 skrivet: 17 september 2015, 11:33:47 »
Fast det var busenkelt med det meföljande verktyget...  Som att skruva upp en skruv, ner med en trasa och torka rent och sedan skruva ner en ny...  Vet ju inte hur växelventilen sitter pÃ¥ IVT, men med tanke pÃ¥ att de gÃ¥r sönder sÃ¥ ofta sÃ¥ borde de ju inte placera dem längst in i alla fall ;)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rikbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #20 skrivet: 18 september 2015, 11:08:32 »
DÃ¥liga nyheter.
jag har bytt trevägsventil samt temperatursensor. Påverkade ingenting, utan det är precis som förut.

Några fler idéer om vad det kan tänkas vara?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #21 skrivet: 18 september 2015, 11:26:38 »
Nån (dusch)blandare som läcker igenom?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rikbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #22 skrivet: 18 september 2015, 11:28:34 »
Då borde vattenmätaren röra på sig.

Utloggad Rikbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattentemperatur sjunker snabbt trots att ingen tappar
« Svar #23 skrivet: 18 september 2015, 15:56:42 »
En kanske dum fråga till.
Som jag förstår det går returvattnet från radiatorer genom värmeväxlaren och tillslut genom trevägs ventilen för att åka tillbaka till radiatorerna. Detta när värmepannan inte jobbar.

När den sedan värmer varmvatten slår trevägsventilen om och returnerar det varma vattnet från värmeväxlaren till "varmvattenberedaren" eller vad den kallas.

Det borde betyda att det finns en växlare till? En som väljer att värma radiatorreturvatten eller "varmvattenberedar" vatten?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!