Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Luftpropp?" (risk för?)  (läst 1832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad plotsky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • tänka, tänka, tänka, frÃ¥ga...
"Luftpropp?" (risk för?)
« skrivet: 16 januari 2006, 14:39:26 »


Hej. Det slog mig häromdan att mitt ena borrhål ligger ca 1.5 meter högre än mitt andra. Det andra ligger ca 1 m lägre än ingången i väggen. Dvs på vägen ut till hålen har brinen nedförsbacke ca 5 m, sedan fortsätter en krets 17 m i uppförsbacke innan den dyker ner i hålet. Det kanske inte var så smart placerat? Blir det svårt att avlufta den kretsen. Borde jag inte kunna stänga av det lägre hålet och se vad som händer. Vad borde hända om en "luftpropp" sitter i toppen på det ena hålet? Sc:,h
Thermia Robust 28 U/M, 420 m aktiv borra, 600 m2 uppvärmd yta. 20 galtar och några äldre plåtelement. Årsförbrukning ca 33.500 kwh värme+hhe. Och då har pumpen gått med en massa luft i brinekretsen mestadelen av tiden. Dagligdrift juli ca 17 kwh/d.m (Med hhe)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: "Luftpropp?" (risk för?)
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2006, 14:52:41 »
Har man tex en ytjordslinga med huset på lägsta punkten, som en bakant har. Då måste man ha en luftare på högsta punkten. Dom har en brunn på åkern med luftaren i.

Har man små höjdskillnader så bör man få ur luften, men knappast med den inbyggda cirkpumpen.

Har du problem fortfarande med luft?   har du normal tempskillnad pÃ¥ kalla sidan?
Kan du stänga av varje borra med en avstängare? då kan du ju tvångsköra cirkpumpen för brine (kompressorn avstängd) sen växla mellan borrorna.
man kan även testa att mycket kort stänga cirkulationen för att sen tväröppna, då blir det en rusning på vattnet som kan riva med sig lite luft.

Sen påstås det att med en riktig luftare så kan man få bort all luft. Jag har varit lite tvivlande, kan kanske funka.
 men det mÃ¥ste va en som tar microbubblor ingen vanlig.   En typ heter väl spirovent.

Vid luftning av borror är det viktigt att kunna lufta på båda stig och retur annars får man inte bort all luft.
Kör man separat pump för luftning tex vid uppsstarten, då ska man kunna byta strömningsriktning för att komma åt all luft.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad plotsky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • tänka, tänka, tänka, frÃ¥ga...
SV: "Luftpropp?" (risk för?)
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2006, 22:46:35 »
Problem och problem...du vet hur det är, när man väl börjat är det svårt att nöja sig...allt måste tas i beaktning. Jag har -3 ut och 0 in som lägst. Och då har det varit sammanhängande under -14 en längre tid. (Fortfarande 0 i TS). Man gjorde en stor avluftning efter mycket påstötning på installatören, ngn gång i slutet på våren, då man efter ytterliggare påstötning isolerade kretsarna med varsinn avstängningskrav. Nej det går inte att avlufta stig och retur om du menar på Brinesidan. Det var rejält med luft som lämnade skeppet vad jag förstår, då började jag fundera om det kunde sitta fast något i det ena borr hålet som helt enkelt kortslöt det? Robust interna cirkpump för brine är tämliggen rätt rejäl. (I´m probably on a wild-goose chase!)
Thermia Robust 28 U/M, 420 m aktiv borra, 600 m2 uppvärmd yta. 20 galtar och några äldre plåtelement. Årsförbrukning ca 33.500 kwh värme+hhe. Och då har pumpen gått med en massa luft i brinekretsen mestadelen av tiden. Dagligdrift juli ca 17 kwh/d.m (Med hhe)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: "Luftpropp?" (risk för?)
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2006, 23:21:28 »
Har du tre graders skillnad så är det säkert ok. MEN om det ökar då är det luft eller smuts i silen.
Luft bromsar flödet mycket effektivt, det kan tex märkas om man har liiite luft i en radiator!
Jag tycker absolut att det ska finnas en luftnippel pÃ¥ retursidan, pÃ¥ stigen där kan luften leta sig upp i expkärlet.  ja pÃ¥ brinekretsen menar jag.

Men har man luft på retursidan så kan den näppeligen tryckas ned i hålet och upp igen via stigen.
På returen luftar man när pumpen står still.

Det kan lätt fixas om du nån gång ska göra annat jobb på pumpen.
Men har man en gång fått ur all luft så blir det iofs ingen mer!

Du måste va mycket nöjd som klarar -14 utan tillskott, eller hur!

Skitbra påstår jag!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!