Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX system och uteluft  (läst 3273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nicke74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
FTX system och uteluft
« skrivet: 05 april 2006, 10:37:23 »
Hej

Förra sensommaren så införskaffade vi oss ett hus där det finns ett FTX system installerat. Märket är temovex 480 och är tydligen installerat -99. Vi upplevde redan när vi flyttade in att innetemperaturen blev väldigt hög , närmare 30 grader, soliga dagar. Vi har trott att det berodde på planlösningen med mycket fönster mot söder.
Jag har nu tittat lite noggrannare på hur FTX systemet är installerat och hittade bland annat att uteluften tas från kallvinden, dvs den är inte ansluten till ventil utomhus. Detta borde ju förklara varför det blir så varmt inomhus när solen lyser. Kallvinden är ju inte direkt kall på sommaren. Avluften leds ut via en ventil på taket av huset så detta är väl korrekt
Vintertid borde ju detta vara en hyffsad lösningen eftersom kallvinden antagligen är lite varmare än uteluften. Finns det risk att dålig luft/fukt eller annat följer med i tilluften om luften tas från vinden?
På Aggregatet vi har finns en utgång för bypass sommartid. Jag funderade på att ansluta denna till en ventil på väggen så vi får in svalare uteluft sommartid och på så sätt går förbi värmeåtervinningen. Skulle det vara en bra lösning att behålla befintligt uteluft intaget som det är idag på vinden och ansluta bypass sommartid till en ventil. eller bör man se till att båda ansluts till riktig uteluft. Kommer detta fungera även om uteluftventilen hamnar på en södervägg som och blir rätt varm sommartid?
Tacksam för råd

/Niklas

Utloggad mape17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Temploggning FTX, Värme&VV och elförbrukning
SV: FTX system och uteluft
« Svar #1 skrivet: 05 april 2006, 11:55:06 »
Hej
har själv ett FTX-system, rexovent.
Här är det så ordnat att man tar uteluften från vinden under vintertid samt att man tar uteluften från ett utomhusintag på sommaren. Detta får skötas manuellt med att gå upp på vinden för att växla ett lock i en kanal för att välj var uteluften skall tas ifrån.

Vår uteventl sitter på en östervägg. Men nog skulle det bli svalare på sommaren att ta luft från en södervägg jämfört med att ta den från vinden.

På mitt aggregat finns ingen bypass funktion utan man får byta växlarinsats manuellt om man vill ha bypassfunktion på sommaren.

Hållere på med ett arbete där jag känner av temperaturen vid de två olika intagen på vinden och ute och sen ska jag kunna välja vilket som ska vara "aktivt". På sommaren blir det det svalaste och på vintern det varmaste. Har precis fått till programvaran för att läsa temperaturena från en databas och få ut styrsignalen till spjällmotorn beroende på vilket intag jag vill nyttja.
Nu återstår "bara" att installera ventilen/spjällmotorn och dra lite kabel innnan jag kan prova detta system.

MVH
Mats
205m2 1 1/2 plan byggd -83 i BÃ¥lsta. Elpanna NIBE EVC190, HERU120 ftx.
Kyl/frys från -16. 95% lågenergilampor. Myseldar ca 2-3m2/år i en Contura 750.
Två vuxna, två barn i hushållet. Förbrukar ca 18000KWh/år.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: FTX system och uteluft
« Svar #2 skrivet: 06 april 2006, 10:33:29 »
Du kan ocksÃ¥ undersöka om det är möjligt att ta inluften genom ett nedgrävt rör pÃ¥ frostfritt djup, detta ger förvärmning under vintern och kylning under sommaren. Du har alltid plusgrader pÃ¥ vintern och sval luft (+6-10) pÃ¥ sommaren. Du kan höra med energirÃ¥dgivaren i din kommun om de vet nÃ¥got om detta. Signaturen "Skorsten" har ett sÃ¥dant system. Ursäkta angiveriet, Skorsten!  ;D ;D

Man får se till att man har fall på röret så att eventuell kondens rinner ur och att man nätar öppningen så att möss inte tar sig in.

MVH/Gano


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!