Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215 5Kw -04 beter sig lustigt  (läst 2343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklass87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1215 5Kw -04 beter sig lustigt
« skrivet: 15 januari 2017, 15:55:31 »
Hej!
Har en Nibe 1215 5Kw som beter sig lite konstigt till och från.
När den värmt varmvatten sjunker temperaturen väldigt fort.
Varmvattnet brukar stanna på 52 grader men kan ibland redan efter
15 min vara ner på 44-46 grader. (vid 43 grader börjar den värma igen)

Idag när pumpen började värma varmvatten ställde jag mig och tittade
igen...:
DÃ¥ visade pumpen:
VB-fram: 44(VV)
Varmvatten 44
VB-r 29

ca 10 min senare:
VB-fram: 51(VV)
Varmvatten 49
VB-r 32

När den stannade (glömde kolla klockan)
VB-fram 54 (38)
Varmvatten 52
VB-r 30
VB-r var troligen högre men den sjönk fort och innan jag kom dit i menyn hade det gått
en stund. Redan efter ca 1 min var VB-r nere på 27 grader.

Att VB-r stigit har jag inte sett innan.

Jag följde hur varmvattnet sjönk i temperatur men denna gången stannade det av redan på
48 grader.

Efter
5 min - Vamvatten 50 grader
7,5 min - 49 grader
12,5 min - 48 grader
25 min - 47 grader
40 min - 46 grader
150 min - 46 grader

Jag får känslan av att när det är varmare ute så framledningstempen är lägre sjunker
också varmvatten tempen snabbare. Kan var inbillning också, farligt att sitta och vrål glo
på pumpen.

Nu har jag suttit här i 2,5 timme och frun börjar bli lite smått irriterad, både fotboll
och värmepump på samma gång...
Hon tyckte det var bättre att vi köpte en ny pump så hon fick träffa mig lite, då råkade
slinka ur mig att då kommer jag vara ännu mer här nere när det finns fler saker att kolla..
Ett tips är att inte svara så... :)

Läst lite på forumet och funderar på om det kan vara växelventilen?
Kan det stämma?

Huset är på 111 kvm + 111 kvm källare samt garage på va 20 kvm. Så redan från början så känns pumpen lite liten och går på TS vi några minus grader, men nu känns det som han behöver TS redan runt nollan eftersom han ibland värmer vatten väldigt ofta.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1215 5Kw -04 beter sig lustigt
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2017, 16:43:21 »
Jag säger växelventilen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 5Kw -04 beter sig lustigt
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2017, 23:18:54 »
Har du växelventilproblem så kolla om man kan komma åt den lite enkelt. Ofta går det att demontera själva styrdonet från ventilen och sedan tvinga den röra sig mellan lägena manuellt, då kan den börja funka igen om man har tur. Det gick på min gamla Bosch som funka tills en reparatör bytte den.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 5Kw -04 beter sig lustigt
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2017, 07:21:20 »
Om det är fel på växelventilen så brukar man kunna känna det på framledningen typ ett par meter utanför värmepumpen, den ledningen blir då i princip lika varm som temperaturen i varmvattenberedaren (varmt vatten läcker ut i systemet samtidigt som den värmer beredaren.
ELLER.
Så kan man se det på att det:
Om du kör termostatlöst så blir det för varmt inne, speciellt när det är så varmt ute att värmebehovet är litet, varmt vatten från manteln läcker ut i radiatorsystemet och värmer huset även om det inte finns värmebehov.

Kör du med termostater så kommer dessa att strypa och vbf/vbr kommer att bli så höga att värmepumpen aldrig behäver producera "husvärme", de startar och stannar i princip bara för tappvarmvattenvärmning.

När det är kallt ute kan det vara svårt att detektera en kärvande växelventil på annat än att den ovanligt ofta producerar tappvarvatten.

Jag kan tycka att stopptempen för varmvattnet är lite låg, 52 grader är inte så mycket.
Starttempen är också lite hög, har för mig att 42 grader är default, varje höjning av startvärdet kommer att ge lite fler starter än om man kör med default värden.
Att vvb tappar några grader rätt fort är normalt, det tar ett tag innan värmen från beredaren utjämnat i hela varmvattenberedarens volym, detta är speciellt tydligt om man tömt stora delar av vvb-volymen, t.ex. genom att fylla ett badkar med varmvatten, värmepumpen kan då med relativt korta mellanrum behöva starta för att toppa upp varmvattentemperaturen i beredaren.

Om ni låter bli att duscha eller bad i ett dygn så är det rätt normalt med 4-6 starter för tappvarmvatten på en värmepump som er, startar/stoppar den för tappvarmvatten fler gånger än så är det stor chans att växelventilen läcker ut lite värme från beredaren när den ligger i läge för värmeproduktion, vilket den gör så snart den inte aktivt värmer tappvarmvatten.

Utan loggning kan det vara svårt att få bra gepp om vad värmepumpen sysslar med.
Kanske kan en Logger 2020 lösa en del av familjeproblemen.  ;)
Eller den kommande Logger 3030 www.logger3030.se
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1215 5Kw -04 beter sig lustigt
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2017, 07:36:35 »
Det kan vara enklare än så, luft i manteln på VVB kan också ge samma problem.
Lufta via nippeln uppe till vänster på toppen av värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 5Kw -04 beter sig lustigt
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2017, 20:26:30 »
Om ni låter bli att duscha eller bad i ett dygn så är det rätt normalt med 4-6 starter för tappvarmvatten på en värmepump som er, startar/stoppar den för tappvarmvatten fler gånger än så är det stor chans att växelventilen läcker ut lite värme från beredaren när den ligger i läge för värmeproduktion, vilket den gör så snart den inte aktivt värmer tappvarmvatten.
Nu blir jag nyfiken, är det normalt med 4-6 starter per dygn för vv-körning på en Nibe utan bad/dusch, då måste dom vara otroligt dåligt isolerade...
Min gamla Thermia i mitt förra hus hade 2 starter per dygn vid normalt vattenanvändande och original inställningar, efter att ha trimmat VV start så startade den 1gång per dygn (ibland kunde 2 starter infalla under samma dygn). Jag vet att Nibes externa beredare är väldigt dåligt isolerade, de läcker 60% mer energi än motsvarande Thermia beredare, men med 4-6 starter måste de ju vara helt utan isolering (i princip).
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 5Kw -04 beter sig lustigt
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2017, 20:29:32 »
Tror mest det har med manteln att göra, du har väl TWS på din värmepump?
Tempen sjunker fort från typ 52 till 46-47 grader på en Nibe.
Sen tappar man väl som regel liiite varmvatten även om man inte duschar eller badar, så då behövs några starter/dygn.
De nibe jag sett grafer på verkar behövs som minst 4/dygn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 5Kw -04 beter sig lustigt
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2017, 20:40:20 »
Jo TWS ger väl 2-3 grader högre temp efter varje körning, men det är bara en liten del. Kanske är så att TWS tekniken även fyller tanken bättre...
Och så verkar Thermia faktiskt lägga mer energi på att isolera sina beredare.
Vet inte hur Nibes slingberedare står sig mot Thermias TWS.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Niklass87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 5Kw -04 beter sig lustigt
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2017, 16:58:26 »
Om det är fel på växelventilen så brukar man kunna känna det på framledningen typ ett par meter utanför värmepumpen, den ledningen blir då i princip lika varm som temperaturen i varmvattenberedaren (varmt vatten läcker ut i systemet samtidigt som den värmer beredaren.
ELLER.
Så kan man se det på att det:
Om du kör termostatlöst så blir det för varmt inne, speciellt när det är så varmt ute att värmebehovet är litet, varmt vatten från manteln läcker ut i radiatorsystemet och värmer huset även om det inte finns värmebehov.

Kör du med termostater så kommer dessa att strypa och vbf/vbr kommer att bli så höga att värmepumpen aldrig behäver producera "husvärme", de startar och stannar i princip bara för tappvarmvattenvärmning.

När det är kallt ute kan det vara svårt att detektera en kärvande växelventil på annat än att den ovanligt ofta producerar tappvarvatten.

Jag kan tycka att stopptempen för varmvattnet är lite låg, 52 grader är inte så mycket.
Starttempen är också lite hög, har för mig att 42 grader är default, varje höjning av startvärdet kommer att ge lite fler starter än om man kör med default värden.
Att vvb tappar några grader rätt fort är normalt, det tar ett tag innan värmen från beredaren utjämnat i hela varmvattenberedarens volym, detta är speciellt tydligt om man tömt stora delar av vvb-volymen, t.ex. genom att fylla ett badkar med varmvatten, värmepumpen kan då med relativt korta mellanrum behöva starta för att toppa upp varmvattentemperaturen i beredaren.

Om ni låter bli att duscha eller bad i ett dygn så är det rätt normalt med 4-6 starter för tappvarmvatten på en värmepump som er, startar/stoppar den för tappvarmvatten fler gånger än så är det stor chans att växelventilen läcker ut lite värme från beredaren när den ligger i läge för värmeproduktion, vilket den gör så snart den inte aktivt värmer tappvarmvatten.

Utan loggning kan det vara svårt att få bra gepp om vad värmepumpen sysslar med.
Kanske kan en Logger 2020 lösa en del av familjeproblemen.  ;)
Eller den kommande Logger 3030 www.logger3030.se

Tack för svaret.
Enligt papperna så ska starttempen original vara satt till 43 och stopp 53. Idag värmde den till 53 grader när jag tittade. Får kika på om jag kan sänka det till 42 och eventuellt höja någon grad på värmestoppet.
VB-f är enligt min manual satt till max 55 grader. Påverkar det något?
Tyvärr är dokumentationen usel på pumpen då förra ägaren verkar ha slängt det mest förutom ett litet block som en installatör har kladdat på och manualen som är precis sönderkladdad och saknar hälften av sidorna.

Lättaste borde väl då bli att skriva av antalet starter i sommar när det inte är något värmebehov och åka iväg på ett par dagars semester och se vad som hänt?

Så länge det fungerar som det gör nu ska jag inte klaga första halvan av januari har vi gjort av med mindre än 1000 Kwh (inkl hushållsel). Då värmer vi ca 111 kvm + 35 gillestuga till strax över 20 grader, resten av källaren till ca 17 plus att garaget har två element som är strypta till hälften på termostatrarna.

En logger hade varit kul men med tanke på att pumpen närmar sig 13 år så får vi nog avvakta med något sånt tills den slits ut. Hoppas den håller i några år till, kompressorpaketet byte förra ägaren redan efter 5,5 år.

Utloggad Niklass87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1215 5Kw -04 beter sig lustigt
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2017, 17:01:52 »
Har du växelventilproblem så kolla om man kan komma åt den lite enkelt. Ofta går det att demontera själva styrdonet från ventilen och sedan tvinga den röra sig mellan lägena manuellt, då kan den börja funka igen om man har tur. Det gick på min gamla Bosch som funka tills en reparatör bytte den.

// Magnus

Känns det som det strular mer så får jag prova med det. Sen göra ett ordentligt test i sommar.

Det kan vara enklare än så, luft i manteln på VVB kan också ge samma problem.
Lufta via nippeln uppe till vänster på toppen av värmepumpen.

Har redan kollat det. Kom luft någon halvsekund och sen vatten. Brukar kolla den någon gång då och då.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!