Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla - sänkning av temperatur  (läst 8372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FrikylaStockholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikyla - sänkning av temperatur
« skrivet: 21 mars 2015, 15:09:53 »
Hej, är ny på forumet och tänkte installera frikyla. Någon av alla experter här som vet ungefär hur mkt temperaturen kan sänkas (om man antar ett rum på ca 20kvm som är ca 25 grader varmt, att vattnet är 7-8 grader)? Verkar svårt att få leverantören att ge svar på detta.
Har ett borrhål på ca 160m och undrar också hur många watt kyla man kan ta från detta?

All input uppskattas   :) 

 

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2015, 15:51:22 »
Det som eventuellt begränsar är nog vilken cirkulationspump och fläktkonvektor du använder, inte borrhålet

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2015, 16:02:51 »
Om det är 150 meter aktivt borrhål bör borrhålstemperaturen stiga ca 2 grader per kW tillförd värme. Temperaturen relativt ostört berg stiger lika mycket per tillförd kW till borrhålet som den sjunker när värmepumpen går. 2 grader per kW är en uppskattning utifrån mitt borrhål så det behöver inte stämma exakt.

Hur många kW man kan ta ut beror på vilken köldbärartemperatur man vill ha. Är bergets ostörda temperatur 8 grader och man vill kyla bort 2 kW innebär det att köldbärarens medeltemperatur kommer att ligga 2 x 2 grader över 8 grader, t.ex 11 grader upp ur borrhålet och 13 grader ner.

Sen gäller det att hitta en fläktkonvektor som vid önskad temperatur pÃ¥ rumsluften med de värdena pÃ¥ köldbärartemperaturen kan kyla 2 kW. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2015, 16:07:22 »
Min FST 34 ger drygt 3 kW vid samma förhållande och denna sänker temperaturen i övervåningen (90 m2) med 2-3 °C
Skulle jag begränsa utrymmet till 20 m2 så skulle den lugnt sänka temperaturen 5 °C.

Men ta inte en för liten fläktkonvektor, bättre att ta en lite för stor så jag skulle nog rekommendera en 3 kW konvektor för ditt rum så kommer det att funka bra sen.
Jag har en borra på 120 m och temperaturen på denna stiger max en grad en varm sommar om jag kör min fläktkonvektor kontinuerligt några veckor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FrikylaStockholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2015, 16:32:00 »
Super. Stort tack för svar. Det lÃ¥ter som om du har en enda fläktkonvektor pÃ¥ en yta om 90kvm (sÃ¥ servar din FST34  hela ytan pÃ¥ 90kvm)? Isf verkar ju kyleffekten bli 3kw / 90kvm = ca 30w/kvm. Om jag väljer en fläktkonvektor som ger säg 1.0kw kyla i ett rum pÃ¥ ca15kvm, sÃ¥ blir det 60-70watt/kvm, dvs mer än det dubbla. Borde kanske räcka med ett mindre aggregat för att sänka temperaturen?

Undrar också lite över angiven kyleffekt och ljudnivån. Är det total kyleffekt eller sensibel kyleffekt man ska titta på när man räknar behövd kyleffekt/kvm. Ang ljudnivå anger tillverkare ljudeffektsnivå eller ljudtrycksnivå - ngn uppfattning om vilket bästa måttet är på hur mkt fläkten hörs? Tänkte ha konvektorn i sovrummet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2015, 17:15:45 »
Jag tror man ska kolla på sensibel kyleffekt, anledningen är att en del av effekten går till att avfukta luften och det sänker ingen temperatur.

Men snåla inte på storleken, själv hade jag velat ha en lite större maskin, det kan bli uppåt 30 °C inne hos mig på högsommaren (om jag inte kör frikylan).

En anledning till är att jag måste köra den på max på sommaren, då hörs den, skulle den vara i sovrummet skulle jag störas.
På lägsta farten hörs den inte alls lika mycket, och med detta ljudet kan man säkert ha den i sovrummet.

Så en lite större konvektor + köra på låg fart är det som är grejen i ett sovrum tror jag.
« Senast ändrad: 21 mars 2015, 17:19:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2015, 18:58:18 »
Jag har ungefär samma mål som TS - att kyla ett sovrum. Dock är mitt rum på endast 12 kvm. Jag har köpt en konvektor som nominellt ger 3kW vid 7/12/27. Jag har simulerat vilken temperaturer mitt borrhål kommer att ge i praktiken och då blir det istället 2.3kW - fortfarande vid 27C luft in. En förutsättning för nominella prestanda är att man verkligen pressar igenom den specade vattenmängden och eftersom tryckfallet då är högt så har jag kommit fram till att jag behöver en 60kPa cirkulationspump - rätt stor alltså.

Men jag har ingen praktiskt erfarenhet ännu. Har precis börjat borra med diamantborr genom mitt betongbjälklag....
Se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58428.0

Pen

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad FrikylaStockholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2015, 14:17:30 »
Stort tack för alla svar, då har vi lite bättre koll. Om ngn annan har erfarenhet om hur mkt man kan få ned temperaturen vore det intressant att höra mer om det. Gärna så man får en uppfattning om hur många watt/kvm som behövts för att kyla ett X kvm stort rum från ngn standardnivå på 27grader (som tillverkare ofta använder). Förslag på tysta, bra konvektorer tas också tacksamt emot - har ingen koll på vilka tillverkare som är kvalité/premiummärken.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2015, 09:30:26 »
Jag har hittat tumregeln 70W per kvm från flera källor (t.ex. Polarpumpen). Problemet är att det aldrig står vilken komfortnivå eller rumstemperatur man isåfall uppnår och inte heller om det är "bortforslad" effekt eller sensibel effekt som avses. Enligt tumregeln skulle du alltså behöva 1.4kW för 20kvm och jag gissar att det är sensibel effekt som avses.

Med hänsyn till att du sannolikt inte kommer att kunna få 7/12 i ditt system så behöver du lägga en marginal på detta. Med min simuleringsmodell och mitt borrhål blev faktorn 3/2.3=1.3 d.v.s. du skulle landa på 1.8kW. Sedan finns det säkert en korrigeringsfaktor för etanolen i brinen, men den har jag inte hittat. Men säg 2kW.

Slutligen kanske du inte vill köra fläkten pÃ¥ fullt varv när du sover - jag skulle inte stÃ¥ ut med det. SÃ¥ antingen fÃ¥r man kyla ner rummet under dagen och försöka leva pÃ¥ detta under natten eller sÃ¥ fÃ¥r man dimensionera för en lägre fläkthastighet. Min konvektor ger 60% effekt pÃ¥ lägsta hastighet och bullret sjunker dÃ¥ frÃ¥n 39dB till 26dB. Se upp för ljudnivÃ¥n när du väljer konvektor. Storebror till min konvektor är precis samma förutom att man har satt dit en kraftigare fläkt som lÃ¥ter betydligt värre. En fysiskt stor konvektor som inte gÃ¥r pÃ¥ fullt är att föredra ur bullersynpunkt - inte sÃ¥ vackert förstÃ¥s. Hustrun jublade inte när konvektorn levererades  :(

Jag roade mig med att räkna ut vilken temperatur luften som kommer ur min konvektor skulle ha under specade förhållanden - 7/12/27, 3kW, 2.3kW sensibel effekt, luftflöde 545 kbm/h. Som jag fattar det förbrukas de 3-2.3kW till att kondensera vatten medan 2.3kW kyler luften. Då landar jag med 27C ingående temperatur på 14C utgående med enkla beräkningar. Kanske skulle man då kunna skatta sig till en rumstemperatur på snittet av 27 och 14 vid jämvikt det vill säga omkring 21 grader.

Angående fabrikat på konvektor så surfade jag runt här på forat och hittade andra som valt Eveco eller Kinnan och verkade nöjda men det finns fler märken omnämnda. Mitt slutval föll på Kinnan dels därför att den var något tystare vid samma effekt dels därför att jag tyckte att den var något mindre ful.

Pen
« Senast ändrad: 23 mars 2015, 09:47:27 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad FrikylaStockholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2015, 10:51:12 »
Stort tack, det var mycket bra info.  :)

En detalj - du räknar med 7grad vatten till konvektorn, men 12grad vatten tillbaks?

Det låter som du har (minst) två konvektorer - vilken storlek på cirkulationspump har du? Vi tänkte ha 3 stycken konvektorer och blir ganska långt från värmepannan - totalt räknar vi att röret till den konvektor som ligger längst från pannan blir ca 18meter långt (och den ligger på övervåningen, men pannan står i källaren, med ca 7m höjdskillnad). Den andra konvektorn ligger ca 15m från pannan och den tredje ca 10m.

Om ngn annan har input på storlek på cirkulationspump är vi jätteintresserade av det.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #10 skrivet: 24 mars 2015, 12:25:54 »
Innan du väljer cirkulationspump bör du bestämma vilket rör

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #11 skrivet: 24 mars 2015, 15:09:17 »
Vilken pump du skall ha bestäms av tryckfallet vid önskat flöde i systemet. Kolla vad konvektorerna vill ha för flöde och rita upp systemet i purmo master, eller nåt liknande, så ser du vilket tryckfall du får och vilken pump du behöver.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #12 skrivet: 25 mars 2015, 08:40:54 »
Stort tack, det var mycket bra info.  :)

En detalj - du räknar med 7grad vatten till konvektorn, men 12grad vatten tillbaks?

Konvektorerna är alltid specade för 7/12/27 och med det vattenflöde som precis behövs för att uppfylla detta. När jag räknade ut utgående lufttemperatur så räknade jag med specade förhållanden för att få en uppfattning om hur luften beter sig under ideala förhållanden och det borde ju matcha tumreglerna något så när. Alltså, det är rimligt att tro att om man dimensionerar med tumregeln så får man ungefär den lufttemperaturen och rumstemperaturen.

Jag har dimensionerat mina rör och min pump så att jag får det flöde som behövs vid max effekt. Vid detta flöde har jag sedan simulerat vad mitt borrhål och konvektor kommer att ge och det pekar på att jag skulle få mellan 10.1/13.9/27 och 11.7/15.0/27 vid en borrhålstemperatur på 9 grader i vila (baserat på att jag brukar ha 8 grader i vila på hösten nu). Under dessa förhållanden skulle jag få ut 2.5-2.3kW istället för de nominella 3.0kW.

Citera

Det låter som du har (minst) två konvektorer - vilken storlek på cirkulationspump har du? Vi tänkte ha 3 stycken konvektorer och blir ganska långt från värmepannan - totalt räknar vi att röret till den konvektor som ligger längst från pannan blir ca 18meter långt (och den ligger på övervåningen, men pannan står i källaren, med ca 7m höjdskillnad). Den andra konvektorn ligger ca 15m från pannan och den tredje ca 10m.

Om ngn annan har input på storlek på cirkulationspump är vi jätteintresserade av det.

Jag börjar med en konvektor i sovrummet och förbereder för ytterligare en. Som purjo skriver så måste du börja med att kolla upp flöde och tryckfall för din konvektor. Sedan föreslår jag att du börjar med att anta 22mm kopparrör och kollar i tabell vilket tryckfall du får per meter rör. Helst ska du sedan försöka bestämma tryckfall även genom värmepump och borrhål. Men mellan tummen och pekfingret kommer du att landa ungefär som jag med konvektor och rör:
Konvektor: 32kPa (högre med Eveco)
Rör: omkring 8kPa (jag har 18m till konvektorn som du)
VP: omkring 7kPa (mycket grovt räknat)
Hål: rätt litet vid lågt flöde
Det blir mer än 47kPa så därför kommer jag att satsa på en 60kPa pump (T.ex. Grundfos 25-60). De har ganska flat karakteristik vid låga flöden, så jag räknar med att den kommer att klara även dubbla flödet - d.v.s. en konvektor till.

Om du ska ha så många som tre konvektorer så kanske du satsar på lite mindre modeller istället (du kan knappast få ut 3*3kW ur borrhålet) och då är tryckfallet lägre i konvektor. Tänk på att om du parallell kopplar flera konvektorer till samma matarrör så ökar tryckfallet i röret kvadratiskt med summaflödet. Summaflödet för alla tre konvektorer hamnar i VP och borrhål och även här ökar tryckfallet kvadratiskt och kan bli signifikant.
« Senast ändrad: 25 mars 2015, 09:02:05 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #13 skrivet: 25 mars 2015, 08:47:24 »
Eller så får du överväga att köra brinepumpen. Det kräver dock ingrepp i värmepumpens elektriska kopplingar - så eventuell garanti lär väl ryka.
Kan man inte bara ställa köldbärarpumpen på kontinuerlig drift de få veckorna det handlar om?

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla - sänkning av temperatur
« Svar #14 skrivet: 25 mars 2015, 09:05:00 »
Kan man inte bara ställa köldbärarpumpen på kontinuerlig drift de få veckorna det handlar om?

Hej Sanntos. Du lyckades citera något som jag editerade bort. Men ja, det är ju ett väldigt enkelt och bra förslag om man får problem att täcka tryckfallet.

Pen
« Senast ändrad: 25 mars 2015, 09:07:40 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!