Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det effektivast att koppla ihop tvÃ¥ borrhÃ¥l parallellt eller seriellt?  (läst 12344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Vi skulle egentligen ha ett borrhål, men borren gick sönder, så det fick bli två hål. Det ena hålet är 30 meter djupare än det andra.

Hur ska man koppla ihop hålen? Ska man koppla dem parallellt och ta ut lika mycket energi ur båda hålen? Jag är själv tveksam, då det borde innebära att det djupare hålet inte utnyttjas fullt ut = aktivt borrdjup blir 30 m mindre?

Blir det inte effektivare att koppla hålen seriellt och att hämta mer energi ur det djupare hålet än det grundare?


Utloggad Elva

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 225
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag hade kopplat dom parallellt och samtidigt monterat in strypventiler (teoretiskt räcker det med en på den korte slingan) samt avstängningsventiler för att kunna justera flödet så att du får samma temperatur på inkommande från båda brunnarna samt avlufta på ett vettigt sätt.
Givetvis ha slangarna så långa som de går i de båda hålen.

En bild från annan användare på forumet. Här dock med 4 borror. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1125.0

Edit: kompletterade med lite text samt länken
« Senast ändrad: 22 oktober 2008, 21:40:32 av Elva »
Bor i Skåne.
Installerade 1130-10 + Borö 500/200 ACC/VVB + Borö 500 volymförstorare + 400 m ytjordkollektor 2006-08-16.
Kompletterat med ytterligare 400 m slang 2008-09-13.
Tidigare förbrukning mellan 3,5-4,5kubik olja + el till VVB Maj-Sept.
Elförb. mellan 33-36000kwh inkl. hushållsel samt elen till firman (samma elmätare).

Förbrukning VP och årsmedel temp.
Ã…r 1 med VP 7150kwh 10,9grader
Ã…r 2 med VP 8170kwh 9,3grader
Ã…r 3 med VP 8254kwh 9,2grader
Ã…r 4 med VP 8654kwh 8,5grader
Ã…r 5 med VP 9324kwh 8,7grader
Ã…r 6 med VP 7810kwh 9,0grader
Ã…r 7 med VP 8978kwh 8,5grader
Ã…r 8 med VP 7393kwh 10,1grader
Ã…r 9 med VP 7502kwh 9,7grader
Ã…r 10 med VP 7389kwh 9,9grader
Ã…r 11 med VP 7935kwh 9,5grader
Ã…r 12 med VP 8206kwh 10,1grader
Ã…r 13 med VP 7747kwh 9,9grader
Ã…r 14 med VP 7657kwh 10,4grader

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
hej.
jag provade att köra mina borror enl konstens alla regler o köra pararellt o strypa in dessa med s d a d ventiler .
kört så i 3 år o provade i fjol o ta bort dessa o kopplat i serie. går mycket effektivare sedan dess (varmare brine)

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
Jag kör i serie (80+100m).  Är helnöjd med resultatet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Tack för svaren!

Just nu står 2-1 till seriekoppling mot parallellkoppling.

Frågan är om energibesparingen blir mindre om man parallellkopplar än om man seriekopplar hålen, i vart fall när hålen är olika djupa? Som icke fackman gissar jag att när man parallellkopplar hålen och tar upp lika mycket energi ur hålen, utnyttjar man det korta hålet fullt ut (90 m) medan det djupa hålet utnyttjas till samma längd (90 m av totalt 120 m)? Kan det rent av vara så att om man parallellkopplar hålen, hade man lika gärna kunnat haft två hål på 90 m, det hade inte gett mindre energibesparing än ett hål på 90 m och ett på 120 m?

Vår installatör vill koppla in hålen parallellt vad jag förstår. Kan det vara så att installatören vill göra en parallellkopplad installation, bara för att det är besvärligare att seriekoppla hålen?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
Det är besvärligare att parallellkoppla hÃ¥len.  Det är inte sÃ¥ att parallellkopplade hÃ¥l bara utnyttjar hÃ¥len till samma längd.  Teoretiskt bör seriekopplade hÃ¥l ge ilte högre brine-temp in till VPn medan parallellkopplade hÃ¥l Ã¥ andra sidan ger lägre flödesmotstÃ¥nd sÃ¥ att cirk-pumpen behöver jobba mindre.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Är den totala längden kollektor mer än 400 meter skulle jag paralellkoppla, är det mindre än så (medräknat slangarna till/från borrorna - och mellan dem - samt in i huset) så skulle jag seriekoppla.
Du måste kunna avlufta kollektorerna "mellan borrorna" om du seriekopplar.
« Senast ändrad: 23 oktober 2008, 07:44:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Parllellkopplade slingor är effektivast. Är borrhålen olika djupa får man reglera flödena så att köldbäraren från de olika slingorna har samma temperatur vid blandningspunkten vilket kanske inte blir så lätt att få till.

Att Greven fick högre temperatur vid seriekoppling beror på att flödet sjunker jämfört med parallellkoppling pga högre tryckfall. Det ger automatiskt högre temperatur på ingående köldbärare.

Det går inte att använda enbart temperaturen på ingående köldbärare som mått på effektiviteten. Man måste ta hänsyn till köldbärarflödet också då det påverkar cirkulationspumpens elförbrukning och utgående köldbärartemperatur. In- och utgående köldbärartemperatur bestämmer tillsammans förångningstemperaturen som bestämmer kompressorns elförbrukning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Liten erfarenhet kring paralellkopplade hål om vi pratar 2-3 hål där skillnaden i djup inte är så stor. Det kan fungera bättre utan strypventiler. Sjunker tempen i ena hålet ökar flödet i det andra av sig själv. Vid temperaturförändringar på brine ökar/minskar viskositeten på brinen vilket ger en självjustering av flödet. Påstår inte att det fungerar överallt men värt att testa, gör jag en anläggning sätter jag dit ventilerna men använder dem bara i nödfall. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Slangman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Kör serie, kör grundaste hålet först.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
Jag hade sedan tidigare 400 meter markslinga men pga av tjälskjutning av gräsmattan (puckelpist) borrade jag 180 meter djup brunn som ligger 10m ut från huset = 400 meter.
Jag har fyra slangar ut med tre kulventiler mellan så jag kan köra i serie, parallellt eller vilken slinga jag vill genom att stänga en eller flera av dessa tre kranar.
Logger med dykrör ut och in ger klart besked att brine parallellt ger högre temp in.
Jag kan se att det tar 11 minuter för en slinga att gå runt, med rätt in justering får jag över 20 minuters återuppvärmning av brine parallellt innan brinen återvänder in till vp.
Jag har alltså 800 meter slinga som omsätts tre gånger per timma vid kontinuerlig drift.
Hur länge går en vp normalt vid varje start?
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad Bertil99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej!

Tack för alla svar!

Jag kommer att låta koppla hålen parallellt. Sammantaget tycks det i mitt tycke vara mera fördelaktigt än att seriekoppla dem. Det förefaller även vara den lösning som i stort sett alla i branschen förordar. Även den kommunala energirådgivningen rådde mig att använda parallellkoppling.

Vad jag förstår finns ytterligare en fördel utöver vad som tidigare har tagits upp, att om det går hål på slangen, vet man inte i vilket hål slangen har sprungit läck, om man seriekopplar hålen.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
Logger med dykrör ut och in ger klart besked att brine parallellt ger högre temp in.
Jag kan se att det tar 11 minuter för en slinga att gå runt, med rätt in justering får jag över 20 minuters återuppvärmning av brine parallellt innan brinen återvänder in till vp.
Jag har alltså 800 meter slinga som omsätts tre gånger per timma vid kontinuerlig drift.
Hur länge går en vp normalt vid varje start?
Njae....  vad är det du menar med det egentligen?  När och hur menar du att du fÃ¥r varmare temperatur pÃ¥ brinen?  Menar du temperaturen och tiden som du fÃ¥r brine som blivit värmd under pausen eller menar du temperaturen när pumpen har gÃ¥tt kontinuerligt under lÃ¥ng tid?

Om du fÃ¥r varmare brine vid parallellkoppling än seriekoppling, sÃ¥ beror det nog snarast pÃ¥ hur temperaturförhÃ¥llandena och dimensioneringen av just dina hÃ¥l ser ut.  Du kan ju inte heller under en längre tid köra pÃ¥ det ena sättet (t.ex. parallellkopplat) för att sedan bara koppla om till seriekopplat och se vilket som ger bäst resultat.  DÃ¥ har du ju redan kylt ned det "sista" borrhÃ¥let genom parallellkopplingen och när du sedan kör seriekopplat sÃ¥ fÃ¥r du ju inte alls effekten av ett varmare hÃ¥l, som den som har kört seriekopplat kontinuerligt har.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
sv till "Ridax"
Jag kan inte kyla ner mina slingor (800 meter) jag bara ser vad jag har för min-temp in.
Förra vintern provade jag med seriekopplat men fick gå tillbaka till parallellt.
Fick med seriekopplat 1 grad sämre min-temp in.
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
VadÃ¥ "kan inte kyla ner mina slingor"?  Om du inte kyler dem sÃ¥ utvinner du ju inte heller nÃ¥gon värme?  DÃ¥ kör du pÃ¥ elpanna hela tiden?  Och vad menar du med att du körde med seriekopplat förra vintern men fick gÃ¥ tillbaka till parallellt för att du fick 1 grad sämre min-temp in?  Under hur lÃ¥ng tid körde du seriellt och har du en cirk-pump som verkligen klarar av att köra 800m (varav 400m jordvärme till pÃ¥ köpet!) slang?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!