Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 495 - kompressor kör konstant och elpanna bruker 9 kW hela tiden  (läst 2797 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gaupe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Brædstrup/Danmark
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
Våras 495 har börjat köra hela tiden på max effekt, både kompressor och el-panna. Framledning värme (GT1) visar ca 10 grader högre temperatur en den beräknade temperatur i parentes (33 grader). Värmevattenet når upp på 41,2 grader och stannar där. Det skulle vara lägre (det er +6 grader ute) och el-panna och kompressor skulle slå från.
Jag har försökt att återgå till fabriksvärden, och har försökt att slå strömmen från och till, men det samma händer.
Jag tror felet er att shuntmoteren er skruvat helt över på max värme, så det aldrig blir nog värmvatten. Hur finner man det rätte läge för shunt-termostaten ? Hur er denna inställd från fabrik ?

Utloggad Zak Tell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
LÃ¥ter som givarna har gett upp....
Har du varmt inne? Borde det ju vara om framledningen är 10 ºC över börvärdet.
Annars skulle jag tippa på att det är en eller flera givare.
« Senast ändrad: 07 januari 2010, 13:59:59 av Zak Tell »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Prova att vrida shunten till nått ändläge och se om den ploppar ut, är den intryckt är den i manuellt läge.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Trond M

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej & tack för hjälpen hittills! Jag har en IVT 490 med samma problem som "gaupe". Jag har ploppat ut shunten. Hur vet man att den är i rätt läge? Hittar den det automatiskt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror shunten ska hitta rätt själv när den är i auto-läge. Kolla att värdet på GT1 följer börvärdet i parantesen någorlunda, (det kan diffa 1-2 ºC)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!