Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av system  (läst 2463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
Byte av system
« skrivet: 25 mars 2005, 07:37:46 »
Jag började min värmepumps karriär med en IVT 290 och en Optima 500.
Men var inte nöjd med varken funktion eller förbrukning och har för några veckor sedan bytt ut
systemet mot en IVT 290 AW och en Optima 700.
Det första systemet var kopplat med fast kondensering och generade en mycket hög elförbruknig
och trots att systemet var ganska nylevererat var jag inte nöjd med vare sig funktion eller med förbrukningen.

Efter många kontakter med IVT byttes systemet ut mot en IVT 290 AW med en Optima 700 Värmepump.
Skillnaden var emorm, elförbrukningen sjönk med mellan 30 och 40 procent.

Jag läser min elförbrukning 2 gånger per dygn och separerar hushållsel från värmepump respektive elpanna.
Jag nämner detta pga att det har kommit upp en frågeställning och skillnaden mellan flytande och fast kondensering.
I mitt fall gav det en enorm förbättring, naturligtvis är uppstyrningen i den nya pannan med REGO 800 avsevärt mycket bättre än den gamla 290 pannan  med REGO 200.
Tycker det var fantastiskt att IVT tog sitt ansvar och bytte ut hela anläggningen.
En i dag mycket nöjd IVT kund
Glad Påsk Önskar Arne
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte av system
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2005, 16:35:46 »
Kul att det löste sig för dig, och att flytande ar bättre än fast kondensering visste vissa av oss sen länge, att skillnden var såååå pass stor kanske kommer som en liten överaskning, men som sagt var, i dagens läge skall ingen installera fast kondenserande anläggningar, de som har en sån sen förr kan i princip bygga om med förvissningen om att det kommer att löna sig.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: Byte av system
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2005, 16:58:32 »
Tack Rikard för all hjälp och Tack till alla er som finns på forumet som har
bidraget till att öka mina kunskaper och svarat på mina frågor och på detta sätt gett mig
ett ökat förhandlingsutrymme.

M V H
Arne
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!