0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
d. BrineIn ökar (vilket väl är logiskt eftersom köldbp tvärt ökar)
som värst har vi fått 58 grader på returen (i samband med larm 162 och framled på 64) men vid de de vanliga peakarna på 60 i framledning får vi 54 på returen...
Carl N: framledning och även retur stiger hela vvkörningen, värmebärarpumpen går ner på ca 30% (inte 1-2% som DonPablo skriver) och således kan jag inte tolka det på annat sätt än att både varmvatten och radiatorkretsen värms vid vvkörning!? Är det verkligen normalt?
Forumet tycks inte riktigt eniga kring växelventilen, som jag tolkar svaren tycker 50% av svaren att beteendet verkar ok medan resterande 50% menar att om framledning och retur fortsätter stiga vid vvkörning så är växelventilen skäligen misstänkt? Hur tar jag reda på vad som är sant innan kontakt med Nibe?
En annan sak jag funderar på är vad som händer på kalla sidan vid vv-körning: Frekvensen och pumphastigheten går ner vilket gör att DeltaT sjunker? Men varför? Går det mindre energi till att värma vv än till värmesystemet?
Du verkar ha flödesproblem, framledning stiger alltid när den gjort varmvatten, har du då golvvärme, klena rör, hopmeck av diverse system så får man flödesproblem, ohc det stänger av. Volymtank. Du behöver minst 20 liter kw per kw värmepump och har du en 1266 4-16 så är det allså 320 liter, den gör vv med laddslinga, så du har väldigt lite varmvatten och hög temp i slingan. sätt en tank på returen så löser du problemet.