Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet  (läst 8554 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2018, 11:30:52 »
Appen loggar automatiskt in på out of home om man vill det.
Fakta är att det inte fungerar för mig just nu och igår.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2018, 12:05:28 »
Jaha...... det känner jag inte igen - Har inte fått någon speciell manual till WiFi modulen.
Hittills har den (som vandieren skriver) automatiskt bytt från "home" till "out-of-home".

Menar du att man varje gång ska Logga ut (Hemma) "in home"?
Verkar i  så fall krångligt - har fungerat utan den manövern de dryga två jag haft den igång.

Svara gärna på min fråga om orsaken till vårt strul de senaste dagarna, tack!

Utloggad VarmOchGod

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2018, 18:06:25 »
Vad jag tror är samma grundproblem finns beskrivet i en annan tråd på forumet:
"Wifiadapter tappar förbrukningsstatistik" https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66051.0

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet
« Svar #18 skrivet: 06 januari 2018, 19:15:18 »
Nog är det samma grundproblem alltid......

Hr Daikin_ här verkar märkligt tyst i sakfrågan: orsaken!

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet
« Svar #19 skrivet: 11 januari 2018, 04:06:06 »
Jag har också fått exakt samma problem som alla andra skriver och upplever i denna tråd, Uppstod plötsligt efter nyår.
Man får flertalet gånger starta om appen och till slut kommer man åt sin värmepump. Ibland går det att ställa in temperaturen och det visar som man ställer in den, När man sen går in på appen nån timme senare har den gått ned till samma temperatur som innan och man får försöka igen.
Detta problem har plötsligt uppstått efter årsskiftet, Har aldrig upplevt det förut. 
Ska upp nu idag till stugan och slå av och på huvudströmbrytaren för att se om det återställer sig.
Hoppas bara att uppgifterna man får tillbaks i appen stämmer för i natt är det -19 tydligen.

Utloggad VarmOchGod

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet
« Svar #20 skrivet: 11 januari 2018, 16:10:08 »
I dag verkar något ha hänt med Daikin Online:s servar. Nu fungerar de igen.
Man möts inte längre av ”Servern svarar inte.” och ”Inga enheter hittade.”.
Även IFTTT-kopplingen fungerar. Igår sa den ”There was a problem with the Daikin Online Controller service.”

Bra att problemen verkar lösta.

Nu återstår några frågor:

Var felanmäler man problem med denna tjänst?
Finns det någon publik sida som visar tjänstens status? Aktuella problem och tidsprognos för åtgärder.
Hur ser Daikin på denna tjänst, är det något man kan lita på eller får man räkna med att ibland fungerar den inte under ett antal dagar?

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet
« Svar #21 skrivet: 11 januari 2018, 16:57:27 »
Håller med "VarmOchGod" både i att det verkar som Daikin pysslat om  sina servrar och även frågorna om Daikins support.

Vad jag kan förstå är detta ett forum för teknisk support på Daikins värmepumpar med en representant för Daikin närvarande, som lämpligt nog kallar sig Daikin_ ...........

Har svårt att se det praktiska med ett forum där fabrikantens representant inte är aktivt närvarande och ger goda råd och förklaringar till problemen som flera av hos haft..... Att bara rakt konstatera att min inledande fundering om felande Daikinservrar inte hade någon bäring, verkar inte speciellt smart sett i ljuset av de senaste kommentarerna av användare här  >:(
« Senast ändrad: 11 januari 2018, 17:45:51 av fullkoll »

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet
« Svar #22 skrivet: 11 januari 2018, 17:58:12 »
Håller med "VarmOchGod" både i att det verkar som Daikin pysslat om  sina servrar och även frågorna om Daikins support.

Vad jag kan förstå är detta ett forum för teknisk support på Daikins värmepumpar med en representant för Daikin närvarande, som lämpligt nog kallar sig Daikin_ ...........

Har svårt att se det praktiska med ett forum där fabrikantens representant inte är aktivt närvarande och ger goda råd och förklaringar till problemen som flera av hos haft..... Att bara rakt konstatera att min inledande fundering om felande Daikinservrar inte hade någon bäring, verkar inte speciellt smart sett i ljuset av de senaste kommentarerna av användare här  >:(
Jag håller med om närvaron, det borde vara bättre.
Dessvärre är den personen som skulle hantera detta ej tillgänglig p.g.a. andra uppgifter.
Jag å andra sidan är inte anställd för att hantera frågor på forumet utan det är något jag försöker hinna med mellan alla arbetsuppgifter och många gånger på min fritid.
P.g.a. detta kommer denna tråd "teknisk support" att stängas ner efter detta och ni får använda er av de vanliga kanalerna (era återförsäljare). Jag hinner dessvärre inte hantera detta i den mån jag skulle önska och då är det bättre att stänga ner detta än få missnöjda användare/kommentarer.

Vad gäller min kommentar så kvarstår den, vid tidpunkten fullkoll ställde frågan fanns det inga klagomål registrerade i hela europa och så är det än idag. Med tanke på att vi har ett tusental wifi adaptrar i sverige och ett par hundra tusen i europa så förväntar jag mig att något skall vara inrapporterat men så är inte fallet.

Beklagar era problem men jag vet fortfarande i skrivande stund inte vad som är orsaken.

Mvh
Daikin

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet
« Svar #23 skrivet: 11 januari 2018, 18:55:31 »
Nu funkar min med!

Utloggad VarmOchGod

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet
« Svar #24 skrivet: 11 januari 2018, 19:14:59 »
Hej Daikin_!

Du skriver:
Citera
Vad gäller min kommentar så kvarstår den, vid tidpunkten fullkoll ställde frågan fanns det inga klagomål registrerade i hela europa och så är det än idag. Med tanke på att vi har ett tusental wifi adaptrar i sverige och ett par hundra tusen i europa så förväntar jag mig att något skall vara inrapporterat men så är inte fallet.

Min fråga utifrån detta är:
Hur felanmäler man problem med Daikin Online? Avsaknaden av felanmälningar kan ju bero på att folk, liksom jag, inte vet hur man ska felanmäla.

Jag beklagar att Daikin Sweden inte anser sig ha resurser att ha detta supportforum. Denna direktkanal borde vara en stor fördel även för er.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappat kontakten med pumpens WiFi-enhet
« Svar #25 skrivet: 11 januari 2018, 19:15:56 »
@Daikin_

Jag beklagar att din arbetssituation varit som du beskriver - ingen kan göra ett bra jobb under de omständigheterna!

Jag beklagar också beslutet om att stänga denna ventil för de av oss som kan få problem med våra pumpar - i vilken form de än kan komma.

När jag för snart 2,5 år sedan bytte från ett annat märke till Daikin, läste jag rejält in mig på ämnet (som jag alltid gör när något skall inköpas).

Jag fastnade då för ett uttalande som någon Daikinanställd sa:
- Vi skall inte bara bli den bästa tillverkaren av värmepumpar, utan också bäst på kundnöjdhet!
Det avgjorde saken för min del!

Att stänga detta sätt att få kontakt med någon innanför Daikins staket är guld värt - och har varit så även under dina vingar - om än inte perfekt.....

Att hänvisa till Åf är inte realistiskt! Speciellt inte problem som med stor säkerhet är mjukvarurelaterade!
Skall alltså alla ägare med problem ställa samma fråga till sin egen Åf, när en person som sitter nära Daikin kan diskutera problemet centralt och där både de som har problem och de som ev kan få samma bekymmer, kan få relevant information?  Nej, nej.....

Stäng inte detta fönster till Daikin utan förstärk det!  Daikin säljer bra och har ett mycket gott renommé!   Låt det få fortsätta så!

/Kjell
« Senast ändrad: 11 januari 2018, 19:31:24 av fullkoll »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!