Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem vid kyla med Daikin Caldo X25 efter uppdatering pÃ¥ plats  (läst 2893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Hösten 2015 installerade jag en Daikin Caldo X25 Modell: RXLS25M2V1B, som har gått mycket bra sedan dess (även vid mycket kyliga dagar vinter 15/16) - ända fram tills denna vinters kalla dagar satte in i dec 2016 med problem som fortfarande fortsätter i närmast accelererad form.

Pumpen är monterad i ett fritidshus i norra Jämtland och står normalt på +18 graders underhållsvärme höst/vinter och förra kalla säsongen har detta fungerat mycket bra och gett en rätt stabil temperatur utan att jag behövt fjärrjustera via WiFi.

Sommaren 2016 uppgraderas pumpen på plats på något sätt som skulle göra den "bättre", men resultatet blev det direkt motsatta!

Jag ställde inför säsong 16/17 in pumpen pÃ¥ samma sätt som förr pÃ¥ +18 grader och den tempen hölls hystat tills utetempen började sjunka ned mot -10C och kallare.  DÃ¥ lyckas den inte hÃ¥lla inställd temp och jag blir tvungen att pÃ¥ fjärr kompensera genom att höja inställd temp rejält.

Eftersom jag har några sensorer i huset kan jag avläsa innertempen exakt.
Några exempel från denna månad jan 2107:

Yttertemp                           Inställd temp                     avläst temp i huset
-27C                                   +18C                               +8C                      Var tvungen att i hast Ã¥ka till stugan för att sätta pÃ¥ element!
-20C                                   +28                                 +12                       När detta skrivs i kväll 14 jan 2017!

SÃ¥ kan jag inte har det!   Vad har uppdateringen ställt till med? Vad kan göras?

 

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem vid kyla med Daikin Caldo X25 efter uppdatering på plats
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2017, 12:44:52 »
Hej,
Hur stor är stugan och vart ligger den ?
Hur är isoleringen i stugan ?
2 eller 3 glas i stugan ?
Byggår?

De förändringar i programvaran som hat gjorts är kopplade till ökad maxfrekvens vid lägre fläkthastigheter samt kortare avfrostningsintervall.
Den maximala effekten har inte minskats på något sätt.

Du skriver att du vid -20 har +12 i stugan utan någon annan värmekälla. Det är ett bra resultat i de flesta jämförelser.

Jag vet ej hur kallt det var förra vintern på orten men gör gärna en jämförelse.
Självklart kan någonting ha gått fel vid programmeringen men jag ser det som tämligen omöjligt då maskinen troligtvis inte skulle fungera alls i så fall.
/Daikin

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alla dina frågor om stugan är fullständigt irrelevanta därför att stugan ser ut som den gjort under de 10 år jag körde med IVT-pump utan några problem. Den höll alltid inställd temp, men fläkten var slut, så jag såg mig om efter en pump med bättre effektivitet/ekonomi och landade på Daikin.

Daikin gick felfritt förra vintersäsongen OCH HÖLL ALLTID INSTÄLLD TEMP! Satte jag pumpen pÃ¥ +18 grader sÃ¥ var den +18 grader i stugan pÃ¥ min mätpunkt mitt i det öppna rum där pumpen sitter, oavsett yttertemp.  När vi kom till stugan höjde jag till +22 och fick efter en stund en behaglig innetemp.  Icke sÃ¥ detta Ã¥r!

Som jag skrev (uttryckte jag mig otydligt?) så hände i år något när vädret blev kallare - den önskade tempen (+18) nåddes aldrig - inte ens vid max inställd värme på pumpen! Ett inställt värde på pumpen på +28, som ger +12 inne vid -20C ute - tycker du alltså att det är normalt?
I så fall varnar jag alla som tänkt sig att köpa en Daikin för att värma hus vintertid att tänka sig noga för!

Förra vintern klarade pumpen sina 18 grader inne med en inställning på 18 grader. Hade jag ställt den på +28 då så hade jag haft bastu inne!


Jag kan naturligtvis inte veta om uppdateringen har någon skuld i detta, men något är mycket annorlunda mot förra vintersäsongen, som också stundtals nådde temperaturer runt -30 grader. Pumpen fungerade då hela tiden klanderfritt. Jag tycker dock mig notera att mängden kondensvatten har minskat på sistone i mildare väder.

Och min fråga kvarstår: vad kan orsaken till detta problem vara?

Förresten - på ett annat ställe i detta forum har du Daikin skrivit om ett kretskort som skulle bytas i min pumptyp. Gäller det min pump som installerades (direkt ur en oöppnad kartong i nov 2015)?
« Senast ändrad: 15 januari 2017, 18:30:59 av fullkoll »

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem vid kyla med Daikin Caldo X25 efter uppdatering på plats
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2017, 19:15:24 »
När du ställer en öppen fråga och ett påstående på ett forum så får du räkna med att det kommer frågor för att försöka hjälpa dig.

Då du inte har ett intresse att svara på dessa frågeställningar så kan jag ej heller hjälpa dig.

Du får kontakta din installatör som har en bättre bild av hur ditt hus är konstruerat.

Mvh
Daikin

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för "hjälpen"!

"Daikins målsättning är att vara ledande inte bara på att leverera bra produkter utan även att ta hand om våra kunder "

Citat frÃ¥n ett inlägg av Daikin_  till mig pÃ¥ detta Värmepumpsforum i maj 2016
« Senast ändrad: 15 januari 2017, 22:27:29 av fullkoll »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Daikin försöker ju hjälpa dig men du skriver ju att hans frågor är irrelevanta, då är det svårt att få hjälp.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin försöker ju hjälpa dig men du skriver ju att hans frågor är irrelevanta, då är det svårt att få hjälp.

Nja.... Huset är exakt detsamma som förra säsongen, då pumpen fungerade helt problemfritt och gav mer värme är min gamla IVT, som den ersatte.

Möjligen var jag för mångordig - min grundfråga till er som kan pumpar betydligt bättre än jag är:

Vad kan ha hänt med en pump, som under sin första säsong fungerat mycket bra i alla väder men som under nästa vintersäsong inte levererar lika mycket värme och inte kan hålla inställd temp i kalla temperaturer?

Detta är ju ett forum för tekniskt support "after all"........
« Senast ändrad: 16 januari 2017, 13:20:13 av fullkoll »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Därför man frågar alla dessa frågor är för att få en uppfattning hur det funkar och hur huset är byggt. Jag själv har reparerat värmepumpar under ca 10 år och generellt sett så har kunden mycket sällan någon som helst aning om hur det har fungerat innan det krånglade. Men mina första tips att kolla är filter, sen om pumpen fryser "band" på förångaren alltså hela elementet är inte fruset ute utan att det går vita band istället.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret!
Skall kolla det du nämner vid tillfälle! Blir till helgen.
Är inte på plats där nu, utan har stängt av pumpen och kör nu enbart på "vanliga" el-element.

Kan inom parentes säga att jag har en mycket bra uppfattning om hur pumpen fungerade förra säsongen, efter som jag dagligen övervakat den på fjärr (när vi inte varit på plats) och kan inte dra någon annan slutsats än att något hänt med pumpen - allt annat är sig likt!

Daikins svar "Då du inte har ett intresse att svara på dessa frågeställningar så kan jag ej heller hjälpa dig." finner jag därför märkligt och inte alls i den anda han själv beskrev i sitt svar till mig i fjol!

Tar gärna emot tips om flera tänkbara orsaker!
« Senast ändrad: 17 januari 2017, 16:18:36 av fullkoll »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Problem vid kyla med Daikin Caldo X25 efter uppdatering på plats
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2017, 16:23:09 »
Om vi utgår ifrån att uppdateringen inte sänkt maxeffekten, har något annat hänt med pumpen.
eftersom inte ens höjning av BV ger någon positiv skillnad ligger nog ett läckage nära till hands att misstänka.
Ta dit en kunnig servicekille för kontroll

mvh
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem vid kyla med Daikin Caldo X25 efter uppdatering på plats
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2017, 17:11:00 »
Tack för svaret ace!

Ytterligare en sak att fundera på om de tidigare förslagen (som jag själv kan kolla) inte fallerar!
Stugan ligger inte direkt pÃ¥ E4:an, sÃ¥ jag behöver mer kött pÃ¥ benen, innan jag terroriserar min vänlige installatör  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!