Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luktproblem i Älvsbyhus  (läst 85554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
Luktproblem i Älvsbyhus
« skrivet: 29 november 2007, 18:18:48 »
Hej

Jag har ett Älvsbyhus 1-1/2 plan byggår 78. Mitt problem är att jag känner en lukt i huset och även i kläder.
Har haft ut anticimex ett antal gånger som besiktat och tagit prover från isolering samt trossbotten och även mark.
Trots alla besök av a-cimex så hittar dom ingen lukt i kläder eller hus.

Har monterat crt 300tt avfuktare samt täckt mark med plastfolie.
Innan dessa åtgärder så ska tilläggas att det har varigt för fuktigt i grunden men nu är det torrt och fint samt ganska fräch doft i grunden.

Trots detta så känner jag lukt men det verkar vara väldigt få som känner de här samt att jag inte kan definiera vad för slags lukt jag känner.

Har funderat på att byta hela trossbotten samt isolering men det känns inte så bra ifall det inte blir bra.

Min fråga hur går jag vidare för att ta reda på vad mitt problem kommer ifrån kan ju inte riva hela huset.
Tacksam för svar

Utloggad Efraim

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #1 skrivet: 01 december 2007, 14:22:12 »
Är du verkligen säker på att det är krypgrunden som doftar. Kolla badrum, kök och andra våtutrymmen, borra i några väggar om du inte hittar något där.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #2 skrivet: 01 december 2007, 14:55:04 »
Hej
Jag har varigt och grävt lite överallt varför jag misstänker krypgrunden är för att den har varigt för fuktig med en jordlukt i grunden.
Lukten i grunden är som sagt mycket fräsch doft nu.
Du säger väggar, doften som finns i väggar är inte jord eller möggel men luktar instängt vet inte om det ska vara så.
Enl anticimex så är det helt naturliga dofter på ett hus som är 30 år, men som sagt så känner dom inte någon doft i huset.
De flesta våtutrymmena är renoverat
Det är ändå som att jag vill ha en svag doft av "något" längst mot golvytan som är svår att beskriva.
Doften i kläder vill jag beskriva som lite lätt unken med en parfymdoft i.
Som sagt har jag kostat på besiktningar som inte ger nått och själv har jag snart letat genom alla vrår i huset.
Skulle behöva veta hur man går vidare för att finna doften som orsakar STORT lidande för mig.
Som sagt om många skulle känna doft även anticimex så skulle det bli lättare att finna orsaken och göra något åt problemet.
Och att få undertryck i en grund är då inte de lättaste som finns jag har tätat riktigt ordentligt både inne i huset och i grunden men när ventilationen i huset går så blir det inte undertryck som ju vore önskvärt.
Har mätt tryckskillnaden mellan grund och bostad,med vent igång så är bostaden i undertryck med ca:4pa.
Det räcker inte ens med att ha ytterdörren öppen då är trycket +-0
Maskinen under huset är ju ändå relativt stor , en 300tt

Snälla kom med mera förslag

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #3 skrivet: 01 december 2007, 15:30:05 »
Eftersom det varit uppe i en annan länk. Det är inte så simpelt att det ligger ett gäng döda möss i elcentralen. :-\ a:gl
Har själv råkat ut för det i ett fritidshus, på våren är det bara att lätta på locket och rensa ut. Vet inte varför de tar sin sista vila i min gruppcentral men luktar gör det. ::)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #4 skrivet: 01 december 2007, 18:10:16 »
Hej igen

Det har varigt möss i ekonomidelen där elcentralen är,men den delen är totalt renoverad så det kan uteslutas.

Om det finns på andra ställen vet jag inte,svårt att se i isoleringen överallt.

Men tack för tipsen

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #5 skrivet: 01 december 2007, 18:31:50 »
Hej

Finns det någon på detta forum som kanske jobbar med dessa problem som kan försöka berätta hur man strategiskt ska gå tillväga för att hitta ett så här pass svårt problem.
Alt någon som varigt i liknande problem.
Har lärt mig att det inte lönar sig att ta ut anticimex i alla fall.

Tacksam för svar

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #6 skrivet: 01 december 2007, 18:44:20 »
Hej.

Vi hade ett liknande "luktmysterium" i ett hus byggt på 60-talet.
Förra ägaren till huset hade kostat på ett mycket dyrt golv typ teak, som var gjort efter pergoprincipen. Jag drog ut spisen och gjore ett hål i golvet för att kolla fukten och upptäckte då att lukten satt i de träbitar som teaken var klistrad på.
Det liknar din beskrivning av gammal parfym, limmet i detta golv har en svag stickande lukt, det luktar svagt förutom när det blåser upp = starkt undertryck i huset = mer stickande lukt. Har du dålig ventilation i huset blir lukten mera kännbar. Ta alltså bort en bit av ditt golv under t.ex en spis, under diskbänk, vid något väggfoder eller dylikt ( räcker med 1x1 cm) bryt loss och kolla/lukta på limmet.
 
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #7 skrivet: 01 december 2007, 19:04:23 »
Tack för alla tips

vi har plastmattor direkt limmat på spånskivor menar du att limmet under mattorna skulle lukta?
Har inga trägolv någonstans

Av isolerproverna som a-cimex tagit i trossbotten har det faktist varigt en"mycket svag"unken lukt men inte så det borde kännas i bostaden enl a-cimex.

Är bara så desperat så jag inte vet vad jag ska göra.


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #8 skrivet: 01 december 2007, 20:10:59 »
Jodå, limmet mot spånplattan kan avge en frän lukt, om du nu har plastmattor överallt undrar jag om det fiins glipor vid t.ex trösklar och lister mot väggarna, där bör man då kunna finna den fränaste lukten. Om du nu har samma matta i köket, kan du ju ta loss något ikeaskåp och göra ett litet hål i golvet som inte syns för att kolla om plast eller lim är den lukt som du besväras av.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #9 skrivet: 01 december 2007, 20:34:40 »
Hej Art deco

Jag ska kolla de tack tack

Ska även säga att innan jag gjorde jobbet i grunden så ska tilläggas att det fanns en "dålig" lukt mellan golv & vägg om de kommer från isoleringen eller golvmatta,lim vet ej.
Efter jag tätat så är de mycke bättre men de finns ännu en svag lukt kvar.

Lukter är väldigt svårt att komma fram till varifrån samt vad lukten liknar "tycker jag personligen"

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #10 skrivet: 01 december 2007, 21:09:16 »
Fråga: Ställde verkligen Anticimex ut en liten luftpump som tar luftprover under 3 timmar som sen skickas för analys ( vid mögelspårning m.m), på de labbsvar får man också data på andra kemikalier som finns i luften som man då kan gå efter. Det viktiga vid denna test är att ingen matlagning eller bakning får ske minst 12 tim innan, och jag får intrycket att dina gubbar bara har gått runt och rotat lite....?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #11 skrivet: 01 december 2007, 21:24:16 »
Hej
Något sådant luftprov har aldrig gjorts
anticimex påstår att de är svåra prov pga att man måste ha referensprov utifrån för en jämförelse.

Har diskuterat mycket med ett labratorium anozona som påstår att om man har en påväxt av sporer i kryputrymmet så kommer det att visa sig även på en pumpad provtagning samt även dna-analys av damm.

Tänkte du för mögel eller för kemiska emulssioner?

De tråkiga med såna här problem är att alla besikningsmän inom branshen har olika tips om hur jag ska göra.

Kan ju ta prover från väggar,golv och tak och skicka på analys men de är en kostnadsfråga också.
« Senast ändrad: 01 december 2007, 21:29:10 av Proson »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #12 skrivet: 01 december 2007, 23:30:54 »
Referensprov ! ---- typiskt Anticimex.
Vi tog ett sådant prov sedan en besiktningsman "tyckte" att det luktade mögel vid en jordabalks-besiktning, huset var arkitektritat och specialbyggt, så det fanns inga referenser att tala om. Nåväl, möglet han trodde på var helt enkelt att huset hade usel ventilation och lim i teakgolv som avger en speciell lukt, mögelsporer finns naturligt i miljön, så labbet fann att antal sporer i luften överensstämde med normala värden, dom kan också se typen och släktskap av sporer, som i vissa fall lever upp till 9 år. I samma mätning fick vi fram förekomsten av vissa kemiska preparat som kunde härledas till golvlimmet så besiktningsmannen fick på skallen för att han bara gick efter sin näsa.

Biligast att du bara letar rätt på en springa och kollar, plastmattor är ökända för olika lukter, tänk på att mattan är helt lufttät/fukttät, så om den legat där i 40 år och du har haft fuktig källare har limmet och fukten bara kunna "andas" nedåt ner till byggfolien, så ett lim som varit instängt i 40 år kan lukta rejält. Sen borde du kolla hur din ventilation är i huset, ligger t.ex matlukten kvar länge efter middagen i köket så har du för dålig omsättning av luft, så då luktar även dina kläder, speciellt i garderober i hus med dålig ventilation hänger lukten med i kläderna när man går iväg.

Prova att ta en bit av golvet i någon av din garderober, tror att dina plastmattor är roten till det onda, vill du slippa riva upp allt ordnar du med bra ventilation då jag misstänker att du bara har någon ventil för hela kåken, när du bör ha minst 1 ventil per rum.
« Senast ändrad: 01 december 2007, 23:33:17 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #13 skrivet: 01 december 2007, 23:46:32 »
Hej

Detta att det luktar lite som parfym fick mig att tänka på när jag var i närheten av ett flis-upplag, det luktade faktiskt lite som parfym.
Kanske det är trä som komposteras ungefär som luktar.

Bara en tanke.

MVH
Messer

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #14 skrivet: 01 december 2007, 23:56:07 »
Hej igen
Tack för alla tips Art deco.

Du verkar kunnig på området.
1:Är fundersam att jag inte får undertryck i grunden trots massvis av tätande.
2: Ventilationen verkar ok
3: Tar in friskluft i samtliga rum, vädringsluckor med luftspalt.
4: kan mycket väl vara gamla plastmattor som orsakar lukt.

Trots allt så tycker jag men ingen annan som varigt i huset att lukten är "torr jord med lite söt parfym"
Min definition av lukten.

Samt att det kan kanske vara en blandning av flera saker vet inte.

Som sagt så känns lukten tydligast vid golvet ,då bör ju inte hela huset vara smittat.

Anticimex har vart ut 4 ggr vid olika väderlekar men deras näsa måste vara förstörd.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #15 skrivet: 02 december 2007, 02:36:56 »
Ser 2 möjligheter till förutom golvlimmet:

De flesta våtutrymmena är renoverat
Motfråga: luktar det då också mest runt dessa utrymmen ( jag tänker på det ökända flytspacklet som gett många problem)

Och att få undertryck i en grund är då inte de lättaste som finns jag har tätat riktigt ordentligt både inne i huset och i grunden men när ventilationen i huset går så blir det inte undertryck som ju vore önskvärt.

Kan det finnas ett dolt ventilationsrör mellan boningsdelen och krypgrunden ? Din beskrivning ger en föraning om detta för det läcker ju ganska friskt då upp till boningsdelen, och en del gjorde så förr att dom tryckte ner varm fuktig luft från boningsdelen till krypgrunden för att man trodde att det skulle hålla krypgrunden varm o torr, men glömde att varm luft kondenserar i kall krypgrund = kraftig fukt. Kolla om du kan se något spirorör som sticker ut i krypgrunden eller om det finns ett okänt spiro i någon garderob som går ned i golvet.

Andra läckpunkter är rörgenomföringar från badrum-kök-WC.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #16 skrivet: 02 december 2007, 11:10:25 »
Hej

Alla rörgenomföringar som är synliga har tätats med fogskum resp latexfog.
Några andra rör ser jag inte.
Med tanke på att ventilationen i huset verkar vara starkare än i grunden så vinner huset över grunden i mitt fall.
Vet inte om det är svårare med att få undertryck när jag har 2 plan.
Avfuktaren är ändå ställd på radonläge samt ett läge till som jag inte vet vad de heter som gör att det blåser ut mycket mera luft från grunden,med andra ord har jag forcerat fläkten så mycket de går.
Om det ska gå att få undertryck i grunden trots alla försök vet jag inte men lätt är de då inte.

Anticimex har kört med någon slags rök vid alla genomföringar som finns och det är tätt,så jag vet inte vad mera jag ska göra

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #17 skrivet: 02 december 2007, 14:06:22 »
Tänkte bara höra mig för om det är någon som vet om jag kan få tag i en pump för pumpad provtagning så jag kan skicka in provet till ett lab.

Vill inte ta ut a-cimex så dom gör provet ,de tar alldeles för mycket betalt.

Om det går att hyra/låna pump så undrar jag vad priset på ett sådant prov kan kosta.samt om det kan vara värt de med problemen som jag har beskrivit.

Mina funderingar är:
1:byta hela trossbotten/isolering göra jobbet underifrån "själv med några kompisar såklart" så är kostnaden inte så dyr ca:20000 men enormt mycket att göra

2:byta alla golvbeläggningar inomhus

3:om det inte ger något av de så är ideerna slut


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #18 skrivet: 02 december 2007, 15:21:30 »
Oftast kommer lukten från marken, inte från byggnadsmaterialet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #19 skrivet: 02 december 2007, 15:41:56 »
Hej Rickard

Jo jag är medveten om de men är det inte möjligt att isolering tagit "luktsmitta"

Kanske jag måste ordna marken också
Är medveten att lukten måste vara svag eftersom nästan ingen utom jag känner doften
Men jag SKA ha ett luktfritt hus.

Tack för svaren

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #20 skrivet: 02 december 2007, 18:48:55 »
Man brukar använda ozon för att ta bort lukter,anticimex tar väl ca 4000 för detta fungerar kanon men det brukar krävas några behandlingar innan all lukt försvunnit det är därför bättre att köpa en egen apparat,den kostar 6-7000

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #21 skrivet: 02 december 2007, 18:54:56 »
Jag har själv blivit doftkänslig på gamla dar och vet att man kan lätt bli idiotförklarad av omgivningen.
Självklart har du någon doft där som irriterar dig men om inte andra upplever det likadant så kan det vara att du är lite överkänslig just mot den doften och då känner inte andra det.
Det är mycket möjligt att du har fått lite unken doft i isoleringen och virket om du har haft för hög fuktighet under huset.
Det här med dofter kan vara riktigt svårt ibland. Oftast får man bara en chans när man stiger in i ett hus och känna alla dofterna....sedan blir näsan mättad och det blir svårt känna svaga dofter.
Art Deco  har haft nÃ¥gra bra rÃ¥d och gamla spÃ¥nskivor kan dofta rätt bra om dom blir lite fuktiga.
På grund av att dagens tvättmaskiner sköljer dåligt så kan man få konstiga dofter i kläderna om dom torkar för sakta efter tvättning.
Du får tänka bakåt och fundera när började problemen....är det vissa årstider...efter renoveringar..har ni köpt nya möbler eller mattor...kan det komma in med friskluften.
Men det är svårt när du inte själv kan definiera vad det luktar.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #22 skrivet: 02 december 2007, 19:05:56 »
Hej Gustav

Ja jag har blivigt idiotförklarad många gånger.
Det konstiga är att jag inte känner doften så fort jag kommer in utan när jag varigt inne ett tag.
Starkaste doften känner jag i ex mattan som är vid ytterdörren alltså doften sätter sig starkt där (enl min åsikt) därför misstänker jag "jordlukt" men det borde inte vara mycket eftersom nästan ingen känner de.

Det har tydligen funnis en doft tidigare men den har inte jag kännt men 2 st andra.
BLIR SNART TOKIG
Vill inte ozonbehandla eftersom jag tror att doften kommer tillbaks ,vill ha tag i luktkällan och åtgärda det problemet först

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #23 skrivet: 02 december 2007, 19:40:53 »
Vore bra om du kunde lägga in ett foto taget i din krypgrund med golvet i ovankant, så man kan få en uppfattning om din konstruktion, vill inte sitta o gissa. Lukt som sitter kvar i isolering, där har jag uppfattningen att Rockwoll kan hålla kvar lukt bättre än Isover (gullfiber), å andra sidan brukar Isover ha en lukt som påminner om ladugård i mitt tycke, men smaken (lukten) är som baken...

Du skrev att det luktar mest i hallen, och det stället brukar vara det som är utsatt för mest fukt och slitage, (folk ställer sina fuktiga/blöta skor där-mest passage = mest slitage). Kan du inte lossa på en list i hallen typ under klädhängaren och bända upp en bit av plastmattan o kolla färgen på spånskivan och känna lukten där.

Din föregående ägare, var det typen som skurade golv flitigt 1 gång i veckan och körde rikligt med vatten ?, då har du kemrester som reagerat med lim i kanterna under listerna som kan ligga och lukta.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #24 skrivet: 02 december 2007, 20:08:13 »
Vore bra om du kunde lägga in ett foto taget i din krypgrund med golvet i ovankant, så man kan få en uppfattning om din konstruktion, vill inte sitta o gissa. Lukt som sitter kvar i isolering, där har jag uppfattningen att Rockwoll kan hålla kvar lukt bättre än Isover (gullfiber), å andra sidan brukar Isover ha en lukt som påminner om ladugård i mitt tycke, men smaken (lukten) är som baken...

Du skrev att det luktar mest i hallen, och det stället brukar vara det som är utsatt för mest fukt och slitage, (folk ställer sina fuktiga/blöta skor där-mest passage = mest slitage). Kan du inte lossa på en list i hallen typ under klädhängaren och bända upp en bit av plastmattan o kolla färgen på spånskivan och känna lukten där.

Din föregående ägare, var det typen som skurade golv flitigt 1 gång i veckan och körde rikligt med vatten ?, då har du kemrester som reagerat med lim i kanterna under listerna som kan ligga och lukta.








Kan inte låta bli....
Gullfiber luktar kattpiss  ;D ;D

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #25 skrivet: 02 december 2007, 20:58:05 »
Hejsan
Jag tycker också att gullfiber luktar kattpiss ,Om jag kunde specificera "doften" som jag känner vore de ju inga problem.
Jag får för mig att folk reagerar när de är i närheten av mig eller huset med nysningar, hosta då har jag frågat alla dessa personer men de menar att de inte är från mig eller huset.
Antingen håller jag på bli tokig eller så vet människorna inte vad de reagerar på eftersom de inte känner lukt.

Jag ska försöka ta mig under huset och ta några kort på trossbotten, grunden närmsta dagarna så fortsätt titta om jag har fått in bilderna.

Är inte säker på hur man lägger in fotona men jag ska försöka.

Kan jag få en kort förklaring hur jag bifogar ex 3 st bilder
« Senast ändrad: 02 december 2007, 21:41:05 av Proson »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #26 skrivet: 02 december 2007, 21:53:51 »
När du skriver ett svar klickar du på länken "ytterligare alternativ" under textrutan, där får du upp en filbläddrare så att du kan bifoga dina bilder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #27 skrivet: 02 december 2007, 22:02:05 »
Vill tacka alla för snabba svar

Ska ta några bilder i morgon och lägga in dom så får vi se vad ni tycker att jag ska åtgärda

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #28 skrivet: 02 december 2007, 22:59:36 »
Vi har använt mögelhund några ggr, men det är inte mycket värt om det är "allmän lukt" tex över hela golvet. Då irrar dom bara på men markerar att nåt är fel.
Men finns det nån koncentration tar hunden fram det snabbt.
Nu är det några år sen, men dom var från Sollefteå.

I "sjuka hus" är det oftast limmet ev tillsammans med spacklet som reagerat och skapar ohälsa.

Men dom jag känner till är fastigheter med btg bjälklag!
Nån kom på den ljusa idén att använda vattentät btg, men då blev det sämre! Detta pga av att mattlimmet inte kunde torka ut varken uppåt eller nedåt. Det blev en slags härskningsprocess.




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #29 skrivet: 02 december 2007, 23:14:00 »
Vi har använt mögelhund några ggr, men det är inte mycket värt om det är "allmän lukt" tex över hela golvet. Då irrar dom bara på men markerar att nåt är fel.
Men finns det nån koncentration tar hunden fram det snabbt.
Nu är det några år sen, men dom var från Sollefteå.

I "sjuka hus" är det oftast limmet ev tillsammans med spacklet som reagerat och skapar ohälsa.

Men dom jag känner till är fastigheter med btg bjälklag!
Nån kom på den ljusa idén att använda vattentät btg, men då blev det sämre! Detta pga av att mattlimmet inte kunde torka ut varken uppåt eller nedåt. Det blev en slags härskningsprocess.



Hej!
Detta känner jag igen, tog bort en plastmatta i ett badrum i somras som hade legat sedan huset byggdes 1979.
det som var väldigt konstigt var att limmet inte hade torkat på alla dessa år var också en väldigt stark doft när mattan kom bort.
Nu har jag inte dina problem för jag satte nya gipsskivor på både golv och väggar samt klinker och kakel, nu helt perfekt.
Under arbetet var det stark doft hela tiden till och med min fru sa att det luktade helvete och limmet var smetigt.
lycka till i ditt sökande //kjulakalle ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #30 skrivet: 03 december 2007, 11:22:35 »
Måste skicka ett kort åt gången

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #31 skrivet: 03 december 2007, 11:23:52 »
Kort 2

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #32 skrivet: 03 december 2007, 11:28:52 »
Hej
Påväxten på råsponten går lätt att borsta bort ska naturligtvis göra det

Fuktkvot förra året aug 20-21%
a-cimex bes mag i år 16 %
montering avfuktare+plast juni nu14 %

A-cimex påstår att påväxten på sponten beror troligtvis på att virket var blött vid montering
Råspontdel vattenskada början av 80-talet

Vad tror ni är det kört för mig

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #33 skrivet: 03 december 2007, 11:39:59 »
Borsta bort det som syns och pensla på boracol, då blir det hur bra som helst.

Den där mattan som det luktade om, riv bort den och skrapa bort limmet. Tänkte skriva
här att fukt och mattlim reagerar och sen luktar det, men två användare hade redan påpekat
det. Bara att hålla med alltså.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #34 skrivet: 03 december 2007, 11:54:14 »
Ännu en fråga:

Ser ut som delar av virket är impregnerat (grönfärgat på foto), om det nu varit en tidigare vattenläcka i huset, byttes det impregnerade virket då ut runt denna vattenläcka ?
Just impregnerat virke som legat länge i fukt fäller ut kraftiga lukter.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #35 skrivet: 03 december 2007, 12:11:14 »
Vet inte så mycket fakta om vattenskadan bara att det är åtgärdat för att ett vattenrör från utekran som går i golvet i tvättstugan hadde brustit.

Har funderat att riva det området (Underifrån) men vet inte om det behövs.
vad tror ni räcker det att borsta upp och behandla eller är det byte som gäller?

1: Hur ser utrymmet ut som det ska i övrigt eller bör jag åtgärda något mera?

2: Råspontdelen är tvärs över huset (halva köket samt tvättstuga)

3:Eftersom jag inte får undertryck hur gör jag då
« Senast ändrad: 03 december 2007, 12:19:03 av Proson »

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #36 skrivet: 03 december 2007, 13:46:27 »
Vet inte så mycket fakta om vattenskadan bara att det är åtgärdat för att ett vattenrör från utekran som går i golvet i tvättstugan hadde brustit.


Hej Proson!
Har du talat med försäkringsbolaget som åtgärdade skadan?
Hur länge har du bott i huset?
När började lukten?
//kjulakalle ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #37 skrivet: 03 december 2007, 18:28:49 »
Om det är tryckt virke i trossbotten, så är det helt fel som nån sa här.
Tryckimpregnerat virke ruttnar inte men möglar! Och lukten är hemsk!!

Jag har varit med och sanerat en skola där "enda" felet var en tryckimpregnerad syll. Det luktar hemskt, lukten tränger genom ett tätat bjälklag påstår jag!

Ta ut nån bit av råsponten och lägg den i en plastpåse, nästa dag kan du tväröppna påsen och lukta. Då brukar det kännas väl ev problemlukt.

Nåt man inte tänkte på var att även i Asfaboard kan det bli skarp lukt. Få trodde en asfaltindränkt porös träfiberskiva skulle kunna varken suga åt sig fukt eller börja lukta. Men så är det.

Är det en försäkringsskada kan det vara värt att kontakta försäkringsbolaget om dom tex använt tryckt virke. Kanske man kan få dom att "hjälpa" till!?

Hoppas det fixar sig!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #38 skrivet: 03 december 2007, 19:23:25 »
Har man använt tryckimpregnerat virke kan det ställa till luktproblem, men på bilden ser det ut som två reglar är målade med cuprinol. Och cuprinol brukar väl inte lukta så farligt eller? Kanske kan börja lukta om det är instängt iofs.

Borde inte ett ftx-aggregat lösa luktproblemet... Kostar visserligen minst 20 000kr men då får man ju bra ventilation på köpet.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #39 skrivet: 03 december 2007, 20:08:06 »
Om det är tryckt virke i trossbotten, så är det helt fel som nån sa här.
Tryckimpregnerat virke ruttnar inte men möglar! Och lukten är hemsk!!

Berra !
Jag skrev:
Ser ut som delar av virket är impregnerat (grönfärgat på foto), om det nu varit en tidigare vattenläcka i huset, byttes det impregnerade virket då ut runt denna vattenläcka ?
Just impregnerat virke som legat länge i fukt fäller ut kraftiga lukter.


Så vi är båda överens om att gammal fuktig/blöt impregnerat trä luktar illa !

« Senast ändrad: 03 december 2007, 20:10:35 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #40 skrivet: 03 december 2007, 20:48:23 »
Art Deco
Vet inte vad tok jag skrev...
Jag tänkte skriva att det är helt rätt som du sa  :-[ :-[

Man kan ju undra ibland  Sc:,h hur det är ställt  tomte::

Vi är helt eniga  *vinkar*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #41 skrivet: 03 december 2007, 22:51:29 »
Hej alla
Jag har kollat upp lite mera under huset och det är inte tryckimpregnerat utan något som möjligtvis är strykt på i efterhand.

Jag har bott 9 år i huset innan jag köpte det,som jag sa tidigare har 1 person påpekat en lukt som han inte heller vet vad de var.(Naturligtvis efter jag köpt huset)

lite sötaktig lätt unken. Om man har kläder som känns instängd lukt som sedan tvättas då blir det för mig som att den unkna doften finns kvar efter tvätt samt att den retar i näsan.
SVÅRFÖRKLARAT men ungefär så.
Kommer jag inte fram till problemet så kommer kofoten fram,rivning av hela trossbotten och byta den, där borde det vara störst chans till problem.

Det var någon som sa att asfaboard luktar hemskt det är just sådan skiva bakom lockpanelen.

hur ska jag hitta problemen när inte "sk proffs" ens kan det.
Finns det någon inom Norrbotten som garanterat är duktig på detta som jag kan anlita.
« Senast ändrad: 03 december 2007, 22:56:44 av Proson »

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #42 skrivet: 03 december 2007, 23:07:02 »
Hej alla
Jag har kollat upp lite mera under huset och det är inte tryckimpregnerat utan något som möjligtvis är strykt på i efterhand.

Jag har bott 9 år i huset innan jag köpte det,som jag sa tidigare har 1 person påpekat en lukt som han inte heller vet vad de var.(Naturligtvis efter jag köpt huset)

lite sötaktig lätt unken. Om man har kläder som känns instängd lukt som sedan tvättas då blir det för mig som att den unkna doften finns kvar efter tvätt samt att den retar i näsan.
SVÅRFÖRKLARAT men ungefär så.
Kommer jag inte fram till problemet så kommer kofoten fram,rivning av hela trossbotten och byta den, där borde det vara störst chans till problem.

Det var någon som sa att asfaboard luktar hemskt det är just sådan skiva bakom lockpanelen.

hur ska jag hitta problemen när inte "sk proffs" ens kan det.
Finns det någon inom Norrbotten som garanterat är duktig på detta som jag kan anlita.

hej igen!
efter vad jag förstått så fanns inte lukten i huset när du var där och tittade i samband med köpet
utan lukten ha alltså dykt upp efteråt.
om det nu är så skulle jag hävda att det är ett dolt fel som du inte kunde se när du gjorde din inspektion
i samband med köpet.
kontakta ditt försäkringsbolag eller det han som ägde det hade då.
försäkring emot dolda fel gäller minst 10 år
//kjulakalle ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #43 skrivet: 03 december 2007, 23:40:38 »
Hej kjulakalle
Jag hyrde huset innan köp i ca: 9 år alltså lukten måste ha varigt där innan köpet men då kände jag inget konstigt nog.
Hävda dolt fel kan nog bli svårt med tanke på att jag har haft ut anticimex så många gånger och de känner inget. Det är i princip nästan bara jag som känner doften/dofterna.
De flesta tycker att det luktar fräscht i huset vilket jag inte kan förstå.

Har provat att höra med försäkringsbolaget hur jag ska göra och dom hänvisar till anticimex.
Med andra ord jag har kört fast VAD GÖR JAG HUR HITTAR JAG PROBLEMET?
« Senast ändrad: 03 december 2007, 23:47:13 av Proson »

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #44 skrivet: 04 december 2007, 00:01:43 »
Hej kjulakalle
Jag hyrde huset innan köp i ca: 9 år alltså lukten måste ha varigt där innan köpet men då kände jag inget konstigt nog.
Hävda dolt fel kan nog bli svårt med tanke på att jag har haft ut anticimex så många gånger och de känner inget. Det är i princip nästan bara jag som känner doften/dofterna.
De flesta tycker att det luktar fräscht i huset vilket jag inte kan förstå.

Har provat att höra med försäkringsbolaget hur jag ska göra och dom hänvisar till anticimex.
Med andra ord jag har kört fast VAD GÖR JAG HUR HITTAR JAG PROBLEMET?
övriga familjen då???
Kan du inte hälla ut någon annan lukt som tar överhanden ett tag så kanske du kan lura näsan lite!
Efter ett så kanske du glömmer hur det luktade
Lycka till//kjulakalle ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #45 skrivet: 04 december 2007, 02:02:08 »
lite sötaktig lätt unken

Den beskrivningen passar in på gammal vindpapp som sitter i väggarna i äldre hus, där lukten märks mest i garderober där man inte spikat upp masonit och isolerat på samma sätt. Den lukten känner man som mest när solen lyst upp en vägg en hel dag och man inte har vädrat.
Kan du kolla dina friskluftsventiler, är dom utsågade i väggen på ett sådant sätt att isoleringen/pappen i mellanväggen ligger helt öppen i dina ventiler, i detta fall kan då det omtalade asfaboardets lukt hänga med in med friskluften, då får du alltså sätta en "krage" runt denna ventils insida så att du inte ventilerar med mellanväggen.

Finns lite bilder och tips pÃ¥ denna länk:  http://www.bygg96sanering.com/

På din bild 2 är det oskyddad spont medans övriga delar av husets underdel (bild 1) är skyddade, vad finns ovanför den oskyddade sponten ?.
« Senast ändrad: 04 december 2007, 02:26:43 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #46 skrivet: 04 december 2007, 06:48:29 »
Hej Art deco

När man har asfaboard i väggen ska det gå lukt genom hela väggen,isolering,ångspärrskikt och sedan spånskiva samt ytbeklädnad.

Underifrån huset är det i mitt fall:
Råspont/träfiberskiva,förhydningspapp,gullfiber sedan innergolv

Som jag också har sagt att jag kan känna en "gammal lite instängd lukt" i vägg är det normalt,som a-cimex påstår att det gör när ett hus är 30 år

Friskluftventilerna sitter i själva fönstret men ska snarast ta upp hål för Fresh air ventiler
« Senast ändrad: 04 december 2007, 07:21:17 av Proson »

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #47 skrivet: 04 december 2007, 11:27:35 »
Ang asfaboard  jag menade användande i krypgrund som trossbotten. I fuktig miljö som i en krypgrund, kan det bli lukt. Men i en vägg är inte risken lika stor.

Men det är lustigt om "bara" du känner lukten. Kan va så om dom andra är rökare?

Jag är allergisk mot mögel, där jag jobbade förr så var det mögel (påväxt) i trossbotten, även isoleringen luktade riktig skunk när det revs. Men jag hade inga dirketa besvär kände nästan ingen lukt heller.
Det var en trång krypgrund huset ca 30 meter långt.
Vi lyftade hela byggnaden och gjorde jobbet underifrån. Byta av isolering och trossbotten och behandling med Boracol.
Men lukten fanns även inne, så det blev ozonbehandling efter det. Om du ska ozonbehandla så ta undan foton mm dom bleks.

Att det blev för fuktigt berodde pÃ¥ att det fanns en hjärtvägg genom hela byggnaden den hade inga urtag för ventilation  fiR: _/- klÃ¥pare alt hjärnsläpp säger jag!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #48 skrivet: 04 december 2007, 13:08:55 »
Att det blev för fuktigt berodde pÃ¥ att det fanns en hjärtvägg genom hela byggnaden den hade inga urtag för ventilation  fiR: _/- klÃ¥pare alt hjärnsläpp säger jag!

Hur menar du med vetilation där?
Jag menar, hur skall det se ut!
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #49 skrivet: 04 december 2007, 15:30:55 »
Ventiler i ytterväggarna behövs, men även i ev hjärtväggar som hindrar "genomluftning"
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #50 skrivet: 04 december 2007, 22:32:09 »
Hej

Vad skulle ni göra och i vilken ordning för att komma tillrätta med mitt problem.
Varför jag frågar är enkelt mina idéer är slut.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #51 skrivet: 05 december 2007, 07:05:26 »
Hej

Jag har inte följt den här tråden så noga men jag skulle försöka lokalisera varifrån lukten kommer.

Så känner du lukten hela tiden eller bara när du kommer hem t.ex ?
Luktar det lika mycket överallt ?
Sen skulle jag försöka dela upp huset dvs ta ett rum och först vädra rummet sen täta dörren så att lukten inte kan komma in eller ut ur det rummet ta plast och målartape och täta dörren med.
Sen skulle jag vänta och se om lukten finns utanför rummet och sen i rummet.
Så där skulle jag hålla på tills jag hade lokaliserat problemet.

Jag hade en sån där doft som jag ibland kunde känna under bråkdelen av en sekund, sen när jag försökte hitta lukten så kände jag inget.
Det visade sig vara en minimal vattenskada, det läckte i en skarv i en slits i väggen, jag hittade problemet när golvet gav vika för jag var inte så envis att jag letade efter felet.

MVH
Messer

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #52 skrivet: 05 december 2007, 12:35:29 »
Hej
Eftersom detta verkar vara "hopplöst fall" vad tror ni om att köra en screen air indoor på pegasus lab tror ni att det kan vägleda mig i mitt sökande

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #53 skrivet: 05 december 2007, 18:08:04 »
Finns det nån "lukthärd" är en hund det snabbaste!

Men jag har tyvärr ingen aning vart dom finns nuförtiden.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #54 skrivet: 06 december 2007, 07:04:07 »
Ozonbehandla huvuddunk

Utloggad andrasidanbottniskaviken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #55 skrivet: 05 mars 2009, 11:35:55 »
Har du kollat hur väggarna ser ut 'inifrån' dvs. öppnat något ställe utifrån och kollat om det finns synliga tecken på fukt? Finns det en vattenisolerande skikt mellan grundmuren och den nästkommande träplanken? I mitt hus var denna plank fuktskadad och våra experter hittade bl.a. strålsvamp där - och det gav sedan en lukt som var mycket svårt att lokalisera.

Har några materialprov från isoleringen i trossbottnet tagits? Har du synlig påväxt så är det mycket möjligt att även isoleringsmaterialen är skadade.

När har man installerat plast på marken? Enligt dagens uppfattning är det en stor risk för mögel under plasten om det finns den allra minsta mängden av organiska material kvar i marken, och vissa av dessa mögelarter producerar giftiga gaser som tränger sig väl genom t.ex. byggplast. i några fall kan man få golvsvamp.

hur är det med vinden - har den undersökts?
« Senast ändrad: 05 mars 2009, 11:38:15 av andrasidanbottniskaviken »

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #56 skrivet: 07 mars 2009, 15:50:09 »
Hejsan
Efter att jag har startat tråden och rådfrågat om tips mm så beslöt jag i samråd med byggnadstekniker att jag skulle byta trossbotten.
Fixade ihop ett snällt kompisgäng och startade kedjesågen bort med trossbotten förhydningspappen samt isolering.
Sedan odoxbehandlades(flytande ozon) golvbjälkar.
Ny isolering falsad cellplast till trossbotten.
Jag kände ingen konstig lukt i gamla isoleringen men efter provtagning så visades något förhöjda värden av svamp/bakterier.
Det lustiga är att innan jag gjorde detta jobb så testade jag ozonbehandling av bostad och krypgrund samt tog bort avfuktare och monterade kraftig fläkt med ett uppmätt undertryck på 17 pascall.
Blev ändå inte riktigt nöjd lukten kom tillbaks relativt fort.
Efter renovering av krypgrund så monterades avfuktaren tillbaks men jag är långt ifrån nöjd.
Efter detta testade jag att riva ut ett rum rensade ut allt skivmaterial samt isolering till yttervägg. Även då kom det fram en instängd konstig lukt men från vad? kanske asfaboarden .
Men lite realistiskt tänkande ska en asfaboard från utsidan få sådanna konsekvenser.
Har lite svårt att tro det.
Det finns ett litet drag vid golvlister och den lukten som kommer upp i dag är fortfarande någon slags "karaktäristisk" lukt av något.
Vid rivningen upptäcktes 7 golvbjälkar som hade någon grönaktig smörja på sig som förmodligen sattes dit efter en vattenskada början på -80.Skickade in provbitar från det till labb men de kunde inte finna något avvikande.
Samma grönaktiga cupprtinolliknade finns på syll och även det har tagits prov på utan nämnvärt resultat.
Vad gäller vinden så går inte den att komma åt annat än titta in genom kattgluggar på gavlarna pga av att huset är ett en och ett halvt plan.Och enl älvsbyhus själva så skulle det tydligen vara så.
Nu har jag slitit ut så mycket och bytt material så jag kan inte göra så mycket mera själv.
Det som finns i huset är något starkt men kan inte säga vad det är från för material.
När vi tvättat kläder så luktar de tvättmedel men det finns något annat som gör att lukten blir så stark.
Känslan i näsan är ungefär som när man går ut en kall vinterdag och tar första andetaget så det som bränner till i näsan och slemhinnorna torkar ihop.Sedan börjar nysningarna det är förjävligt.
Om jag bara visste vad det är så jag kan repa på rätt sätt.

Efter denna jobbiga period av otaliga besök av anticimex så kan jag bara dra en slutsats.
Om någon drabbas som jag så vad ni än gör ta inte in anticimex för sämre besikning/utredning får man leta efter.De är totalt inkompetenta på det området.
Har i efterhand pratat med annat företag (förmodligen bland de bättre i sverige) ang utredning av mitt hus men den utredingen handlar om ca:70 000kr.
Sedan ska det åtgärder på det, jag säger bara att jag önskar inte ens min värsta fiende ett sådant problem.
Jag funderar på att lämna huset men då sitter jag i rävsaxen ekonomiskt.
Jag har redan plöjt ut rejäla summor på grunden till ingen nytta.

Mvh Proson
« Senast ändrad: 08 mars 2009, 21:01:41 av Proson »

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #57 skrivet: 09 mars 2009, 12:44:17 »

Jag tjatar om asfaboard, men min erfarenhet är från lukt i krypgrunder där asfaboard använts som trossbotten.
Vet inte själv om nåt från vägg, men det är ett olämpligt material påstår jag. Även av brandbelastninsskäl kan man ifrågasätta asfaboard!
Om man kollar på vindan o hittar nåt område mot yttervägg som varit fuktigt, kanske man kan ta ett prov av asfaboarden i ytterväggen på ett sånt ställe?


Klippt o klistrat:
Väggar

Regn mot väggen kan ge läckage vid otäta anslutningar, t ex vid fönsterbleck. Kondens kan ske av fuktig inneluft som kommer in i väggen. En skalmur av tegel eller kalksandsten är fuktig efter varje regn och vindskivan inne i väggen utsätts för hög fuktighet som kan leda till påväxt och lukt. Särskilt asfaltimpregnerad träfiberskiva (Asfaboard) är ett material som ofta drabbas. Träpanel kan få rötskador om vatten kan komma in vid skarvar eller vid slarvigt islagna spik.
RÃ¥d:  Misstänker du att det kan finnas mögelskador i väggen, kontrollera genom att sniffa utefter golvvinkeln pÃ¥ insidan. Sätt pÃ¥ köksfläkten sÃ¥ ökar flödet av luft.

http://www.sp.se/sv/index/services/moist/risk/Sidor/default.aspx

Men rådet dom ger att lukta vid golvvinkeln, ofta finns ju otätheten ned mot krypgrunden likaväl som i väggen...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #58 skrivet: 09 mars 2009, 15:50:14 »
Hej
Jag kan inte tro att jag är ensam om detta problem men med tanke på allt som gjorts fram till nu är trots allt ganska stora åtgärder.
Visst känns det en lukt vid golvvikeln trots att allt är bytt.
Men att säga att det är det jag känner i hela huset kan jag inte.
Det finns en lukt i väggar också lite instängd skulle jag vilja påstå men åter igen vet inte om det är den jag känner.

När jag kommer hem efter en arbetsdag så känns luften inte riktigt bra också att det börjar reta,
bränna i näsan omedelbart.
De retningar jag och några till känner lägger sig efter ett tag.
Då blir jag ordentligt orolig att det är ett riktigt allvarligt problem.

Mina förväntningar av en utredning var att ta reda på problemet men när inte det lyckas blir jag naturligtvis förtvivlad.
Till och med pegasus lab verkar ha svårt när det gäller mitt hus.
Labbet har trots allt fått in ett antal prover men även kläder från min hemmiljö enbart som lukttest och de påstår sig känna något petroliumlikt(alltså kemisk) men även en lukt som påminner om fuktskada.
Vad ska jag göra bör jag ta upp en riktig utredare som går igenom huset och betala 70 000 för det jobbet och få reda på samtliga problem eller vad ska jag göra?
Har trots allt haft in 3 olika företag inom skadeutredning hem till mig men resultatet blir ingenting

Jag verkar inte klara av att hitta källan själv för nuförtiden så verkar min näsa reagera för en hel del saker som jag inte gjort förut.
Men att detta problem har med fukt att göra är ganska troligt.
Mvh Proson

Utloggad Stabe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #59 skrivet: 02 juli 2009, 12:54:36 »
Hej, jag har också ett Älvsbyhus med luktproblem, funderar på att såga bort blindbotten och byta isoleringen, tror ni att det hjälper? Bifogar några bilder på min fuktskadade blindbotten.

Mvh

Stabe

Utloggad evakat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #60 skrivet: 12 oktober 2009, 14:44:33 »
Hej vi har en sommarstuga med troligtvis liknande doft och vi har nyss bytt alla syllar som var grönmålade och hade en stickande lukt. Det har varit fuktigt och vissa syllar hade mögelpåväxt och då var lukten starkare.
Mvh Eva

Utloggad Stabe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #61 skrivet: 12 oktober 2009, 15:48:11 »
Hej,

Jag har läst att cuprinol och liknande trä-skyddsmedel fram till 1978 kunde innehålla pentaklorfenol som i fuktig miljö bryts ner av mikroorganismer till pentakloranisol, som har en mycket elakartad lukt.

Mvh

Stabe

Utloggad aoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #62 skrivet: 26 december 2009, 11:02:53 »
Hej Proson,

Jag tänkte på dina problem när jag träffade en "hemvändar-kompis" nu under julen. Han köpte ett luktande (tydligen väldigt kraftig lukt) Älvsbyhus i Piteå för ca 1,5 år sen. Innan han köpte huset hade han kontakt med företaget www.hussaneringarinorr.se som lovade att de kunde eliminera all lukt. Efter det har han totalrenoverat huset och hussaneringar har varit där och gjort sitt och tydligen skall all lukt vara borta. Jag luktade på hans kläder och jag kunde inte känna någonting.
Jag vet ju inte om du redan har vari i kontakt med detta företag, om inte kan det kanske vara värt att du tar kontakt med dem.

Hälsningar,
aoh

Hej
Jag kan inte tro att jag är ensam om detta problem men med tanke på allt som gjorts fram till nu är trots allt ganska stora åtgärder.
Visst känns det en lukt vid golvvikeln trots att allt är bytt.
Men att säga att det är det jag känner i hela huset kan jag inte.
Det finns en lukt i väggar också lite instängd skulle jag vilja påstå men åter igen vet inte om det är den jag känner.

När jag kommer hem efter en arbetsdag så känns luften inte riktigt bra också att det börjar reta,
bränna i näsan omedelbart.
De retningar jag och några till känner lägger sig efter ett tag.
Då blir jag ordentligt orolig att det är ett riktigt allvarligt problem.

Mina förväntningar av en utredning var att ta reda på problemet men när inte det lyckas blir jag naturligtvis förtvivlad.
Till och med pegasus lab verkar ha svårt när det gäller mitt hus.
Labbet har trots allt fått in ett antal prover men även kläder från min hemmiljö enbart som lukttest och de påstår sig känna något petroliumlikt(alltså kemisk) men även en lukt som påminner om fuktskada.
Vad ska jag göra bör jag ta upp en riktig utredare som går igenom huset och betala 70 000 för det jobbet och få reda på samtliga problem eller vad ska jag göra?
Har trots allt haft in 3 olika företag inom skadeutredning hem till mig men resultatet blir ingenting

Jag verkar inte klara av att hitta källan själv för nuförtiden så verkar min näsa reagera för en hel del saker som jag inte gjort förut.
Men att detta problem har med fukt att göra är ganska troligt.
Mvh Proson

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #63 skrivet: 26 december 2009, 12:39:49 »
Hej
Jag har haft ut dom till mig men jag fick inte ett bra resultat av detta.
De säger att de aldrig har misslyckats i ett enda hus men han erkände själv att de inte hade lyckats med ett bra resultat.

Utloggad pärzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #64 skrivet: 01 januari 2010, 18:08:25 »
Känslan i näsan är ungefär som när man går ut en kall vinterdag och tar första andetaget så det som bränner till i näsan och slemhinnorna torkar ihop.

Hmm.  Det där känner jag igen.  Vi köpte nyligen en stuga som vi hÃ¥ller pÃ¥ och renoverar och bygger till.   Tidigare hade vi en liknande "doft" i sovrumsdelen, vilken nu har börjat ge med sig.

Faktum är att vi gått igenom flera faser med olika dofter.

Innan försäljning hade stugan piffats upp med lite mÃ¥larfärg och ingen annan doft kunde förnimmas.  Helt klart inget bra läge att avgöra om huset var friskt, men dÃ¥ vi gillade läget och det faktum att stora delar av huset kommer att rivas sÃ¥ sÃ¥g vi inte det som nÃ¥got större problem.

MÃ¥larfärgsdoften ersattes ganska snabbt av en kraftig unken nästan kemiskt doft.  TigersÃ¥gen Ã¥kte fram och med näsans hjälp lokaliserades lukten till golvbjälklaget under diskbänken.  Tydligen hade fukten frÃ¥n kallvattenröret runnit ner i trossbotten och just här hade spÃ¥nen ersatts med glasull.  Ullen var grönsvart och luktade kraftigt.

Tyvärr gav inte lukten med sig.  Lukten i köket avtog dock en aning.   Badrummet var nästa objekt.   Ã„ven här hade spÃ¥nen i flera av facken bytts ut mot glasull som även här var full med pÃ¥växt och även skal frÃ¥n solrosfrön.  (Mössen hade nog firat jul här.)

Ã…terigen, klent resultat.  Dock lyckades jag snabbt spÃ¥ra vidare och slutligen hitta den största lukthärden.  I krypgrunden runt pump och hydrofor hade ett litet isolerat utrymme byggts.  Även denna var isolerad med glasull som liksom tidigare var grönsvart av pÃ¥växt.  Dock var inte detta det största problemet, stommen var byggd av tryckimpregnerat virke som var väl sÃ¥ fuktigt och stank nÃ¥got sÃ¥ jävulskt.

Efter denna rivning gav denna lukt efter hand slutligen med sig.  En hel del textiler som vi hade i kartonger i stugan hade tagit Ã¥t sig av doften, men efter ett par tvättar tror jag nog att det mesta har klarat sig bra.  En del kläder har blivit till arbetskläder dock, men vi har inte behövt slänga nÃ¥got.

Ã…terstÃ¥r den "brännande" "doften" som är lokaliserad till sovrummet och även en mysko doft precis i entren vid ytterdörren.  Den senare skulle antingen kunna vara en av dörrarna som dragit Ã¥t sig fukt alternativt syllen under som är struken med brun cuprinol.

Det intressanta här är att min sambo inte känner det som du beskriver som en brännade doft, medan jag gör det.   Det samma gäller mina föräldrar i deras hus.  PÃ¥ övervÃ¥ningen i ett av rummen känner jag den här doften... som jag mer skulle beskriva som nÃ¥got som retar och torkar ut slemhinnorna snarare än en doft.  Tänkbart är att det finns ämnen som avger mycket lite doft men som ändÃ¥ pÃ¥verkar sin omgivning.

Vad jag vet frÃ¥n mina föräldrars hus sÃ¥ brukade tanten som hade huset innan sitta och röka just i det rummet pÃ¥ övervÃ¥ningen.  ÄndÃ¥ luktar det inte cigarettrök.  Dessutom är väggar och tak ommÃ¥lade.  Vem vet, vissa kemikalier kanske inte ska blandas med vissa andra.

Det knepiga med lukter är att känsligheten minskar ganska snabbt.  Vi bor för närvarande pÃ¥ ett annat ställe sÃ¥ varje gÃ¥ng jag kommer till stugan passar jag pÃ¥ att lukta lite.  Vanligen innan jag gÃ¥r in tar jag ett djupt andetag och hÃ¥ller andan tills jag kommer in i det rum jag vill kolla av.

Ett annat sätt, som jag inte provat själv, är att sätta ut textilier pÃ¥ olika ställen under en tid.  Dessa samlas sedan in i varsin plastpÃ¥se som försluts.  Sedan kan proverna luktas igenom av flera personer pÃ¥ en luktneutral plats.

Nog blir man ju lite mer uppmärksam pÃ¥ dofter.  Vid ett tillfälle trodde jag det trängde upp unken jorddoft frÃ¥n krypgrunden och blev givetvis fundersam över det.  Det visade sig att det var insidan av mina gummistövlar som luktade.   :P

Kanske inte så mycket hjälp, men om det är många som funderar kanske någon till slut slår huvudet på spiken.

Enplans mini-villa, direkt-el, Fujistu Nocria 14 plus Eurofire energikassett... men ingen ved.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #65 skrivet: 04 januari 2010, 10:38:39 »
Hejsan
Tack till er som faktist förstår att mitt problem faktist finns.
Problemet med mitt hus är att jag har prövat de mesta och jag kan inte säga om ett rum är bättre än något annat.
Efter att jag rivit trossbotten och isolering och ersatt med nytt(såg inga direkta fel) så har jag
jag börjat riva innerväggar så jag får bytt ut både skivmaterial samt isolering men jag har inte stött på något så jag kan säga (här var felet) om ni förstår.
Mitt liv verkar kretsa runt meii hus och det tycker jag inte om,jag vill kunna vara bland vänner utan att jag känner doften från mina kläder som inte är speciellt god.
Mvh Proson

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #66 skrivet: 25 januari 2010, 10:07:14 »
Bor i ett LB-Hus med samma problem. Börjar få det bättre men det är en lång bit kvar.
Har dränerat huset för dränering saknades, Sugit ut grunden ca 30cm, i med tvättad makadam och ny plast.
Installerat fläkt i grunden men ska uppdatera den till modell större.
Joniserat och ozonbehandlat flera gånger
Rivit ut alla golv och gamla plast mattor (Det gjorde stor skillnad) tapetserat och målat om hela huset.
Tagit bort väggar och isolering i väggar som tycktes var värst drabbade.
Håller på att täta alla glipor mellan golv och vägg med mjukfog.

Det komiska i det hela och det vet nog vi alla som håller på med detta är att lukten sitter kvar!
Vad som ska göras är ta bort allt tryckimpregnerat virke i grunden och allt som är cuprinolbehandlat.
Annars så kommer inte lukten att gå bort hur mycket vi en försöker att in bilda oss, visst klart det blir bättre för en stund men det kommer tillbaka.

Vad man definitivt inte ska göra är att anlita Anticimex om man nu inte vill bli fattig eller få livet förstört.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #67 skrivet: 25 januari 2010, 12:20:59 »
Bor i ett LB-Hus med samma problem. Börjar få det bättre men det är en lång bit kvar.
Har dränerat huset för dränering saknades, Sugit ut grunden ca 30cm, i med tvättad makadam och ny plast.
Installerat fläkt i grunden men ska uppdatera den till modell större.
Joniserat och ozonbehandlat flera gånger
Rivit ut alla golv och gamla plast mattor (Det gjorde stor skillnad) tapetserat och målat om hela huset.
Tagit bort väggar och isolering i väggar som tycktes var värst drabbade.
Håller på att täta alla glipor mellan golv och vägg med mjukfog.

Det komiska i det hela och det vet nog vi alla som håller på med detta är att lukten sitter kvar!
Vad som ska göras är ta bort allt tryckimpregnerat virke i grunden och allt som är cuprinolbehandlat.
Annars så kommer inte lukten att gå bort hur mycket vi en försöker att in bilda oss, visst klart det blir bättre för en stund men det kommer tillbaka.

Vad man definitivt inte ska göra är att anlita Anticimex om man nu inte vill bli fattig eller få livet förstört.


Var i grunden sitter tryckat alt cuppad virke?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad mickekarl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #68 skrivet: 09 mars 2012, 16:19:13 »
Proson!
Jag bor också i ett Älvsbyhus men byggt -88 och har tack och lov inte dina besvär med dålig lukt.
Jag har funderat på en sak och det är hur ventileras ditt hus?Har du mekanisk frånlufts ventilation och vet du att den funkar som den ska?Har själv det och vet att när jag stängde av den för att renovera köket fick vi en lite konstig luft i huset som försvann när vi koppla på fläkten igen.
Bara en tanke.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #69 skrivet: 09 mars 2012, 16:46:25 »
Om det är tryckat i syllringen kan det vara den som luktar.
Har du en avfuktare med ständig undertrycksventilation igång?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

sara_82

  • Gäst
sara_82
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #70 skrivet: 09 april 2012, 10:10:27 »
hej! vi har också problem med "unken" "instängd" lukt i vårat hus. felet är tryckinpregnerat spån i bjälklaget. väldigt vanligt i hus bygda på 60-70 talet. kanske skulle kolla om det är det?
vi har bytt våran isolering o sanerat under huset, o det är bättre. nu ska jag bara få bort lukten i alla möbler,kläder m.m som är inne.
mvh sara

lillan

  • Gäst
lillan
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #71 skrivet: 02 juli 2013, 09:51:07 »
Hej.Jag har typ samma problem.köpte hus för 2.5 år sen.Folk börja klaga att kläderna luktade illa.Känner doften endast när jag varit borta några dagar .Har irritation i luftvägar ,ständigt trött.Borrade hål i golvena och skickade på analys ,visade på pentaclorfenoler + lite andra grejer .Har i alla fall kommit fram till att det nån gång har varit vatten läcka i huset .ska lägga till att huset är byggt på 70 talet .Nu skall det bli rättegång ang husköpet .Blir dyrt att ta upp alla golv och byta allt .

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #72 skrivet: 02 juli 2013, 15:34:27 »
Jag har en bekant som sanerat sitt hus med hjälp av dessa: http://hussaneringarinorr.se/index.php?sida=start
De lämnar garanti på att man blir av med lukten, och om jag inte minns fel kostade det inte mer än runt 60 000 kr. (Vet inte säkert hur mycket husägaren själv gjorde av arbetet)
Jag har varit in ett par gånger efter saneringen, och jag kan i alla fall inte känna att det luktar nåt i det huset.
Tilläggas skall att det luktat "jordlukt" i det huset i säkert 20 år.

Om jag är rätt underrättad så borrar de hål i trossbotten, och blåser ozon genom isoleringen i varje fack under hela huset.
Hela huset ozonbehandlas också.
De byter rasskydd om det behövs och lägger ut plast, undertrycksventilerar och avfuktar.
« Senast ändrad: 02 juli 2013, 15:37:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SEVET

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #73 skrivet: 03 juli 2013, 21:00:20 »
Hej,
När min äldsta dotter skulle köpa hus så var vi och tittade på flera hus. Ett av husen luktade väldigt unket av mögel. Huset hade krypgrund och när vi tittade in i krypgrunden så fanns där en massa skit å bråte och vi möttes av en kraftig mögellukt.
Detta var inte ovanligt när man byggde hus, att man kasta allt överblivet trämaterial i krypgrunden.

Min andra dotter som köpte ett 70-talshus hade också problem med mögellukt. Detta hus hade tidigare varit utsatt för en vattenläcka och man hade "försökt torka ut golvet i hallen". Tidigare ägare hade haft a-cimex inkopplade och dom hade tagit upp borrhål för att försöka ta prover.
Protokollet som finns har allt annat att önska, även någon sida saknas.
Nu började en jakt på mäklare, tidigare ägare och a-cimex. Detta innebar att alla skyllde på varandra och det blev bara mer o mer jobbigt då det inte ledde någonstans.
Att sitta i ett nyinköpt hus med detta problem och ha 2 små barn, blev situationen mer o mer påfrestande.
Beslut togs att direkt själv ta tag i problemet.
Vi började riva upp laminatgolvet ( förmodligen ditlagt av tidigare ägare för att dölja lukten inför försäljningen ) och fann då ett gjutet cementgolvskikt.
I detta skikt fanns då ett 15- tal borrhål som gjorts för provtagning.
Golvkonstruktionen var platta på mark med frigolitisolering och finputs överst. Finputsen och isoleringen höggs upp och vad fann vi då? Jo under frigoliten kunde vi sopa upp en hel spann med träbitar och sågspån. Detta luktade inte parfym precis. Fy vilken lukt och denna lukthärd hade aldrig kunnat åtgärdas om vi inte tagit bort den.
Icke bärande vägg fick vi såga under med en tigersåg och pilla in tjärpapp där. Pensling av plattan gjordes med boracol. Golvet återställdes och nu har man i alla fall ett luktfritt hus så att barnen inte skall drabbas av någon allergi.
Sfinx 11kW horisontalblåsare.
WD-03SR-D värmepump. Med värmeväxlare, kopplad till 500L vattentank. Dockad med oljepanna.
1 1/2-planshus med källare på Skånes ostkust.
Tidigare oljeförbrukning drygt 3 kubm.

2015=7000kWh

NN

  • Gäst
NN
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #74 skrivet: 30 januari 2019, 19:14:39 »
Jag skulle vilja påstå: allt som ser grönt ut ska BORT! Tryckt eller cuprinolpenslat virke kan lukta även det inte är fuktigt har jag fått lära mig.

Vi bytte cuprinolad syll och upptäckte även cuprinolbehandlad fasad! Vi var tvugna att byta allt i vägg samt byta syll.

Hos oss fanns också en söt/kemisk/ibland unken doft. Svider i näsan och luftrör. Inte alla känne lukten men den känns i kläderna ffa när man är borta från huset.

Luntproblem i sin bostad är en mardröm..
De som bodde i vårt hus innan hade alla astma..

Skyflakess

  • Gäst
Skyflakess
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #75 skrivet: 02 september 2023, 02:26:15 »
Glasull och spånplattor luktar konstigt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!