Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solceller  (läst 16207 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Solceller
« skrivet: 29 oktober 2021, 15:42:23 »
Suttit och kikat på solceller nu när det är höga elpriser och det känns som elpriserna även kommer vara högre sommartid framöver.

Är i grunden väldigt skeptisk till att man ”tjänar” tillbaka investeringen på 10 år eller mindre vilket nästan känns som det behöver vara innan växelriktare behöver bytas och kanske andra grejer också .
Ekonomiskt är det nog troligare att samma investering lönar sig bättre att lägga på tex Investor istället.

Skattereduktionen på 60 öre per kW vet man inte hur länge den finns kvar !
Rätt bra påslag nu på spotpriset som microproducent men frågan är om det påslaget försvinner med tiden eller om det ökar är man lite nyfiken på att veta i förtid  ::)


Ni som har solceller sedan några år och har dom senaste modellerna i vettigt väderstreck och i den högre klassen gällande verkningsgrad.
Har ni nu börjat se vad besparingen är per år och hur många år ser det då ut att ta innan investeringen är återbetald?
Vad använder ni er för märke på paneler och Watt på dom?
Hur många ören på spotpriset får extra för er sålda el ?

Har än så länge fått en preliminär offert på systemstorlek på nästan 15kW , 38st Trina solar paneler på 390W
Kollat lite på försäljningen och man ser ut att kunna få ca 30-40 öre utöver spotpriset från elleverantören och kanske mer om det finns generösare elleverantörer om man letar lite.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2021, 20:14:46 »
När alla 5 miljoner elmätare är bytta (2025-01-01) och alla tvingas köpa och sälja el per timme blir det tuffare att få ihop kalkylen om man inte är stor förbrukare själv när solen skiner.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2021, 20:15:15 »
Som privatperson räknar jag med 15 år tills jag har pengarna åter, då ska invertern bytas. Monterade själv, så ingen kostnad för det.

Men ju högre egenproduktion desto bättre (förutom de senaste månaderna då elspoten varit utomordentligt bra).

Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2021, 20:45:05 »
Men om nu elen är dyrare om 5år så får man väl även mer för elen som man säljer och är det fortfarande höga på påslag på spotpriset för solel från mikroproducenter så borde det inte bli någon skillnad eller missförstod jag dig 944-driver ?
60 öre i skattereduktion per producerad kW blir några kronor om nu detta bidrag inte försvinner inom kort.

15år är för lång payoff tid egentligen för min smak då man helst vill få tillbaka investeringen innan kostnaden för reparationer även dom ska tjänas tillbaka.

Är som sagt skeptisk från start så har räknat denna investering som läropengar och stämmer min offert så är det bara en bonus och jag hade fel och den smällen får jag ta  :)

Hoppas fler som har solceller lämnar uppgifter på sina kostnader/besparingar.

Bifogar bild på min offert som känns för bra för att vara sann !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2021, 22:39:00 »
Ett företag i byn som monterade upp 40kW räknar vi med 6-7 år i payoff tid. Då är ju inköpet utan moms och med bidrag. 100% egenanvändning.

Jag får ut ca 85% av installerad effekt. Grannens träd skuggar oktober och början av året så där tappar jag.

2311,5kWh har jag sålt och producerat 3403kWh i år så blir 32% egenanvändning.

Nu har mitt elnätsbolag förändrat mätningen för såld el så att det nu jämförs per timme då det tidigare jämfördes sekundvis, det vinner jag på ganska mycket. På mina 15 år har jag räknat på en kostnad köpt el 1,20kr/kWh, men om jag gör ett nytt elavtal idag blir köpt el 1,40. Kommer ju att dra ned på åren.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2021, 22:52:42 »
Stora gåtan är vad man ska räkna på för elpris kommande 10 år????

Ingen som har åsikt om hur realistisk min besparing är på ”pappret” enligt ena offerten ?
Såg att beräknat elpris på den är 1,40
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2021, 07:14:34 »
Beroende på ditt elområde är spotpriset 20-50€/MWh historiskt. Utgå från det.

Då är ju 1,40 lite väl tilltaget. Sedan blir ju panelerna sämre med åren.

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Monthly/?view=table

Själv tror jag elen kommer bli dyrare då allt ska börja gå på el.
« Senast ändrad: 30 oktober 2021, 07:16:08 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2021, 07:53:48 »
Ser att du bor i Finland
Har ni lika höga nätavgifter som vi har och samma påslag av moms och skatt om du nu har koll på hur det är här i Sverige  ;)
Tyckte grannen sa att elen kostade 1,60 igår och då tillkommer nätavgiften på ca 50 öre om jag minns rätt men den kanske är dyrare nu, lyckas inte logga in hos nätleverantören av någon anledning för att kolla

Kikar man på hur mycket panelerna tappar så ser dom flesta ut att uppge att man har 90% eller mer kvar efter 25 år vilket är svårt att veta om det stämmer.
Dom blir skitigare med tiden så man ska antagligen lyckas göra rent dessa också med jämna mellanrum för att behålla effekt/verkningsgrad och det är ju inte direkt superenkelt misstänker jag med stora ytor!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2021, 08:47:24 »
Jag betalar
4,09c för överföring
2,79372c för elskatt
Moms ingår

4,79c för elenergi moms ingår (fast pris tills februari 2022)

Totalt 11,67c/kWh köpt el.

Månadsavgift för el räknar jag inte med för det måste jag ju ha ändå. (Grundavgift för nätet betalar jag 9,36€ per månad 3x25A)

Kör du med spot får du fram elpriset från nordpool om du väljer timspot. Men troligen kör elleverantören med månadsspotpris (kör de med här)

Himlen sköter nog om tvättningen, som regn eller snö. Hade fullt av pollen på mina i somras så testade att skölja av dem men ökade produktionen med någon watt bara.

Viktigt är att inget skuggar panelerna så får man upp produktionen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2021, 09:07:16 »
Kom på att 2 av mina grannar verkligen älskar att elda i sina kaminer och får en hel del ”sot” på husbil/husvagnstaket och den sitter rätt bra när man ska tvätta bort det.
Det lär inte regna bort på panelerna så frågan är hur man får bort detta om det nu är värt att få bort på grund av förlust av effekt/effektivitet.
Borde dock bli samma mängd med skit för dom som bor i en storstad med mer skit i luften som faller ned och fastnar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2021, 09:30:18 »
Kikat lite extra på soldags.se sun4energy.se  sunnyfuture.se
Använder Trina Solar Vertex och sunpower paneler , runt 400W per panel och ligger rätt bra till i tester av effektivitet även om skillnaderna inte är stora.
Lite osäker på vad det är för paneler soldags.se använder sig av

Någon som har erfarenhet av någon av ovanstående företag ?

Finns sjukt många företag och olika varianter på paneler , växelriktare och tusan vet allt !!!
Luft/luft värmepumpar är ju inte i närheten av att vara så krångligt att jämföra 😎
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2021, 15:18:52 »
Räkna kr/W, den billigaste vinner. 😀

Sedan beror det ju på takyta du har. Monteringsmaterialet finns från svindyrt till billigt. Jag hade rum med 12 paneler och så ville jag ha 4kW. Så 340w paneler blev det. 290w hade varit billigare men då hade de inte rymts på taket och varje panel kostade 500kr i takmaterial. Idag får man 370w för samma pris.

Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Solceller
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2021, 15:42:55 »
vill du ha ut mer effekt  - kolla in hybridpaneler https://www.free-energy.com/se/hyss
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Solceller
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2021, 16:39:36 »
vill du ha ut mer effekt  - kolla in hybridpaneler https://www.free-energy.com/se/hyss

Det är inte vad jag skulle vilja kalla hybridpaneler utan man monterar solfångare och solceller som separata enheter på huset. Mycket överdrifter och tveksamheter i beskrivningen av fördelarna enligt min mening. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2021, 17:17:19 »
Räkna kr/W, den billigaste vinner. 😀

Sedan beror det ju på takyta du har. Monteringsmaterialet finns från svindyrt till billigt. Jag hade rum med 12 paneler och så ville jag ha 4kW. Så 340w paneler blev det. 290w hade varit billigare men då hade de inte rymts på taket och varje panel kostade 500kr i takmaterial. Idag får man 370w för samma pris.

Ja billigast per W på pappret går att räkna ut, men då är det oftast tiotals år i garantier som skiljer sig åt.
Risken finns att billigaste systemet pengamässigt även ser sämst ut på taket och dom jäklarna syns rätt bra så man kanske inte vill göra det sämre än vad det redan kommer bli med en massa svarta plattor på taket  ;)

Får hoppas någon har använt sig av något av dom 3 företagen jag nämnde eller deras paneler som används för lite åsikter .

3 olika offerter är nog det man mäktar med att jämföra rättvist.
Men kommer det tips på material inkl återförsäljare som är riktigt bra så måste man kika på det också men hittills verkar ingen solcells ägare som köpt paket inkl allt ha hittat tråden
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 689
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!