Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nytt värmesystem till villan, vad välja? Hjälp/rÃ¥d tack.  (läst 16472 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
@_Purjo: ... fast till priset av en mindre elbesparing än med en LVVP, eller hur?

Vårt 150 år gamla hus är också tilläggsisolerat och renoverat, och i samband med det så installerade man mekanisk frånluft, utan någon som helst återvinning. När vi skulle installera VP för tre år sen så tittade vi även på FLVP och frågade runt, men besparingen i el skulle helt enkelt bli för liten. Vi har kvar den mekaniska frånluften, och när det blir riktigt svinkallt finns möjligheten att sänka farten på fläkten för att inte kyla huset i onödan, alltså tvärtemot vad det blir med en FLVP. Och trots att vi ventilerar ut en hel del värme så har vi sänkt elförbrukningen med ca 16-17 MWh per år. Jag har testat att dra ner farten på frånluften till hälften och det spar naturligtvis ännu mer el (men då klagar frun på att det känns "instängt").

@Ville Vessla: TS har ju lagt frågan i LVVP-delen och hade LVVP som första eget förslag. Sen var det någon som började skriva om FLVP och vips började hela diskussionen handla om det.

De riktigt stora skillnaderna mellan LVVP och FLVP är väl att det finns LVVP med större effekt än FLVP, att man inte behöver bygga till eller om ventilationssystemet med en LVVP, och att en LVVP normalt sett har kompressorn utomhus och inte inne. Jag kikade på Nibes nya stora 6 kW FLVP, och där ligger ljudnivåerna ganska högt när VPn verkligen ska leverera max värme. Visst, om man ändå har tänkt att bygga om ventilationen kanske FLVP är ett smart val, om man normalt sett klarar tillräcklig värme och varmvatten med en effekt på 2-3 kW.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur stor besparingen blir beror på förutsättnignarna. I hus med den isoleringsstandard nybyggda hus har i dag klarar man sig bra med en FLVP eftersom dom har relativt lågt effektbehov i förhållande till mängden luft som skall omsättas.
Det största problemet med FLVP i sämre isolerade hus jämfört med LVVP är att man inte kan öka luftflödet för att kunna plocka ut mer energi ur luften. En LVVP på 10-15kW kräver så stora mängder luft att byggnaden skulle behöva vara flera gånger större än en normal villa om man skulle ta den luftmängden via normenlig ventilation....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
I hus med den isoleringsstandard nybyggda hus har i dag klarar man sig bra med en FLVP eftersom dom har relativt lågt effektbehov i förhållande till mängden luft som skall omsättas.

Hur vet man det innan, om det inte är ett nybyggt hus? Hur ska TS veta om en FLVP räcker till eller inte?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Han får väl läsa specifikationen på de pumpar han tittar på och jämföra med sitt hus energibehov.........

Nibe F750 kommer passa fint med dem förutsättningarna.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Ja, han får kolla sitt energi och effektbehov som jag skrev nedan och även framledningstemp, så kan man gissa rätt bra.

Sedan är huset i Nässjö, med medeltemp 6,5 och det är ca 3 grader varmare än i Umeå (om vi gissar att lunk Umeås hus är där) så kalldragsproblemet är också mindre i Nässjö (men å andra sidan funkar också en L/V-pump bättre där).

Men ljudnivån är klart värd att fundera på; det är ju bra om det finns dörr att stänga om ett ventilationsaggregat. Och mekanisk ventilation är som jag skrev förut bra.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
En NIbe F750 kostar 85-90 000.
En CTC EcoZenith i250 + nya EcoAir 406 kostar tillsammans under 80 000.

En EcoAir står utomhus och har ett ljudtryck under 40 dB 5 meter rakt framför fläkten, och hörs inte alls inomhus.
Nibe F750 står inomhus och har en ljudnivå på över 45 dB när kompressorn jobbar normalt

Sen låter ju all ventilation lite, men normalt inte på den nivån.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En NIbe F750 kostar 85-90 000.
En CTC EcoZenith i250 + nya EcoAir 406 kostar tillsammans under 80 000.

En EcoAir står utomhus och har ett ljudtryck under 40 dB 5 meter rakt framför fläkten, och hörs inte alls inomhus.
Nibe F750 står inomhus och har en ljudnivå på över 45 dB när kompressorn jobbar normalt

Sen låter ju all ventilation lite, men normalt inte på den nivån.
Nja, inte för att jag vill försvara FLVP mer än nödvändigt men en 750 kostar 66000 och CTC:n 72000 i en och samma butik som jag nu kollade.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Var hittade du 66 kkr?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Överallt utom på Nibes hemsida...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=603892
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Och att göra en standardinstallation av en FLVP gÃ¥r pÃ¥ 4-5 timmar och lika mÃ¥nga tusenlappar om den görs av en vanlig röris, och den gamla pannan är bortriven och ventrör framdragna.  En LVVP kostar ofta av nÃ¥gon outgrundlig anledning mellan 20-30 kakor att sätta dit.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Om jag kikar på prisjakt på samma CTC-prylar blir priset 68 kkr, så då är det ingen prisskillnad.

När det gäller installationen så har väl TS inget vattenburet system alls i sitt hus idag? Så den kostnaden tillkommer hursomhelst. Dessutom har han idag inget ventilationssystem, så den kostnaden tillkommer för en FLVP, och den klarar man inte på 4-5 timmar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
En bra början när man funderar på värmesystem är Energimyndighetens energikalkyl. Där kan man specificera ganska detaljerat hur huset ser ut, nuvarande elförbrukning, osv. Sen kan man stoppa in olika nya lösningar och se vad förändringen blir.

http://energikalkylen.energimyndigheten.se/Smahus_Minauppgifter
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!