Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt värmesystem till villan, vad välja? Hjälp/rÃ¥d tack.  (läst 16470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det har du rätt i!  :)

Men du borde utvinna mer om du först låter bli att ödsla värme på att värma upp den. Hur kall blir luften i en LVVP?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jo, självklart. Dock blir det lite kallt inne dÃ¥...  ;)

En LVVP sänker inte tempen så många grader, men det beror på att det är ett mycket större luftflöde än vad du kan ha i en FLVP.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
.... och alltså borde en LVVP utvinna mer värme?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Här kommer planritning på mitt hus. Det finns inga dörrar mellan "pannrum" och Vardagsrum. Vad tror ni, finns det förutsättning för FLVP i mit hus? Tar tacksamt imot förslag, ideer.
Jag tycker det ser ut att finnas utmärkta förutsättningar. Jättekort rördragning för frånluft från wc/dusch till FLVP.

Kanske någon annan har ytterligare tips till mosh när det gäller konvertering till FLVP. Vad man behöver tänka på, osv.

(Om nu diskussionen om FLVPs funktion är avklarad nu).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Med tanke pÃ¥ läget i landet borde väl en vanlig luft/vatten vara minst lika bra, och den kräver ingen extra dragning av rör för frÃ¥nluft. Golvslingorna ska  ju ändÃ¥ dit, och sen är det bara att koppla pÃ¥ en bra LVVP-anläggning sÃ¥ är allt klart. Kombinationen golvvärme och södra Sverige gör väl det till ett intressant alternativ?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
En FLVP innebär att mosh också får riktigt ventilation, och inte bara självdrag och PAX-fläkt på badrummet (som kanske inte ens alltid går). Och ventilation är ju bra.

Men å andra sidan så får man också mer kalldrag från freshventilerna, som kanske kan störa (när det är svinkallt ute), om ventilen t ex är placerad ovanför en soffa, vid en säng, etc. Det är också något att tänka på. Smart är att ha friskluftsventilerna där dom inte stör, eller nära/bakom element kanske där luften direkt värms upp.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Friskluftsventilerna bör sitta över ett element.
Spaltventiler är ett alternativ om man inte kan montera friskluftsventiler ovan eller nära elementen.
Har du självdragskanaler till wc så montera pax med konstantdrift.
Annars får du montera kallrasspjäll och ligger utblåset i den normala vindriktningen så påverkas flödet negativt.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Nu vet vi ju inget om husets ålder eller konstruktion, och det tycks ju ha fungerat med negativ ventilation - luft/luft som blåser in istället för nåt som suger ut. Det har byggts massor av hus genom åren som bara har självdrag, och oftast har det väl funkat bra?

Men apropå ventilation och det stora intresset för luft/luft och alla hus som har såna numera: hur påverkar det ventilationen? Det blir ju precis motsatt effekt. Istället för utsug-undertryck som gör att det sugs in luft via ventiler borde väl det göra att det blir övertryck? Och hur bra/dåligt funkar det?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu vet vi ju inget om husets ålder eller konstruktion, och det tycks ju ha fungerat med negativ ventilation - luft/luft som blåser in istället för nåt som suger ut. Det har byggts massor av hus genom åren som bara har självdrag, och oftast har det väl funkat bra?

Men apropå ventilation och det stora intresset för luft/luft och alla hus som har såna numera: hur påverkar det ventilationen? Det blir ju precis motsatt effekt. Istället för utsug-undertryck som gör att det sugs in luft via ventiler borde väl det göra att det blir övertryck? Och hur bra/dåligt funkar det?
Jag anser nog att de flesta hus med självdrag jag varit i INTE har funkat speciellt bra.
Mitt eget är ett 100-årigt självdragshus men numera både nya fönster och tilläggsisolerad fasad samt kompletterat med en riktig frånluftsfläkt med 4 utsugspunkter samt 5 tilluftventiler.
Det funkar bra förutom kallras vid vissa fönster när vinden ligger på. Förmodligen var ventilationen OK tidigare när det var betydligt otätare och eldades dagligen.

Sedan så drar inte en luft/luft in någon luft, den blåser bara runt inneluften så det ger ingen påverkan på under/övertryck.

edit: missade ett inte som gjorde betydelsen tvärtom mot vad jag menade
« Senast ändrad: 27 mars 2014, 09:25:53 av Ville Vessla »
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Jo, vi vet en hel del om huset:
Citera
- Renoverad 1 plansvilla på ca 110 kvm, hyssat tilläggs isolerad och 3 glas fönster.
Citera
Mitt hus är en renoverad 50 talsvilla utan "maskinell" vent, det är självdrag. ( har borrat upp ett antal 100mm hål i ytterväggarna och tryckt i "freschventiler".
Citera
Just det, det finns en "fuktstyrd pax-fläkt" i bad/tvätt/toarum ut genom ytterväggen. Hmm ser nu att du frågar;

Och med tanke på husets planlösning så verkar det väldigt lätt att få in en FLVP.

mosh: Hur stort effektbehov har du när det är som kallast typ? Och hur varmt vatten har du då i elementen? Och hur mycket energi går det åt på ett år till uppvärmning (kWh)?

Sedan för att ytterligare förvirra trÃ¥den...  a:gl ... sÃ¥ skrev du i ditt första inlägg att du funderar pÃ¥ att lägga in golvvärme; Det är ett till stort projekt det och dÃ¥ mÃ¥ste du tänka pÃ¥ saker som: FÃ¥r du plats med nog isolering under golvvärmen sÃ¥ att du inte eldar för krÃ¥korna (dvs värmer marken under huset onödigt mycket)? Vad ska du ha ovanpÃ¥ golvvärmen? Tjocka träplankor är inte det bästa (dom isolerar). Tips: Starta en ny trÃ¥d om detta sÃ¥ blir det lättare!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En synpunkt på golvvärmen.

Slingorna i kök 3 st på över 70 meter 16 slang. Mitt förslag är att göra om det till 4 slingor på 55 meter.
Det kan nog fungera men 70 meter 16 slang är långt
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Sedan så drar inte en luft/luft in någon luft, den blåser bara runt inneluften så det ger ingen påverkan på under/övertryck.

Ja, sÃ¥ mÃ¥ste det sÃ¥klart vara. Där ser man hur tankarna kan leda fel när man inte tänker efter.  :)
Fördelen med korkade pÃ¥stÃ¥enden är att nÃ¥gon förhoppningsvis rättar en sÃ¥ man fÃ¥r lära sig nÃ¥t nytt.  :D

Men jag förstår fortfarande inte varför alla här inne tycks förorda FLVP framför LVVP. Argumentet "FLVP är så lätt att installera" gäller väl i ännu högre grad för en LVVP? Då behövs ju bara ett hål i väggen för rör mellan ute- och innedel. Det behövs inga ventilationsrör som dras under taket, osv.

När jag läser på nätet om FLVP så låter det inte alls lika positivt som ni beskriver det, exempelvis här:

http://www.villavarm.se/vaerme-och-ventilation/franluftsvaermepump
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Nibe har en stor FLVP som kan leverera drygt 4kW, plus elpatron på 6 kW. Den kostar å andra sidan ungefär som en LVVP med tank som ger 7 kW, så prismässigt är det ju ingen vinst. Fast då tillkommer rördragning för ventilationen. Sen finns det ju dom FLVP som bara kostar 40-50 tusen, men de tycks å andra sidan inte ge mer än 2-2,5 kW totalt, för värme och VV.
Om flera av de FLVP jag tittat på står det dessutom att dom är tänkta att monteras i hus med direktverkande elradiatorer, eller som komplement till elvärme.

COP på 4 låter ju bra, men det är ju avgiven effekt som värmer, inte COP, så när COP 4 innebär att man trycker in 0,5 och får ut 2 kW så låter det väldigt lite i mina öron. Hos någon fabrikant skrev man entusiastiskt att man sparar 6000-7000 kWh per år, jämfört med bara elvärme, men om då VPn och installationen kostar 60-70 000 tillsammans så är det en lång återbetalningstid. Min LVVP sparar 16000-17000 kWh per år och kostade 100 000 att installera, så jag får tillbaka pengarna på 6-7 år.

Dessutom, ju kallare det blir ute, desto mer måste FLVPn jobba, och desto mer kallras och kalldrag längs golvet blir det, så innekomforten borde bli sämre ju kallare det blir ute.

Så vad är det jag missat eller inte förstår som gör FLVP så hiskeligt bra?

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Största fördelen med FLVP är att man löser ventilationen samtidigt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dessutom, ju kallare det blir ute, desto mer måste FLVPn jobba, och desto mer kallras och kalldrag längs golvet blir det, så innekomforten borde bli sämre ju kallare det blir ute.

Så vad är det jag missat eller inte förstår som gör FLVP så hiskeligt bra?
Fläkten ökar inte när det blir kallare, ventilationsflödet ska vara konstant hela året, däremot känns det ju mer när inluften är kallare men så blir det ju oavsett FLVP eller inte om man tänkt ha normenlig ventilation och inte har FTX.
Däremot är det inte så att jag förespråkar FLVP, speciellt de billigare 2kW sparar ju inte sådär hiskeligt mycket, men eftersom TS nämner elpanna som alternativ och med tanke på husets skick,storlek och var det ligger har jag antagit att det inte går så mycket energi.
Detta gör då att en FLVP kan vara ett billigare alternativ till LVVP men ändå ge tillräcklig besparing jämfört med elpanna/elvvb för att vara motiverad.

Dock så kan det ju även vara så i detta fall att en LVVP med kompressorn utomhus kan vara en fördel ljudmässigt iom att den ska stå i ett utrymme bredvid vardagsrummet. Nu vet jag inte hur mycket dagens FLVP låter, men jag skulle inte velat ha min Nibe 1115 BV några meter från soffan utan nån dörr mellan.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!