Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl  (läst 7325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar R

  • Gäst
Gunnar R
Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« skrivet: 28 mars 2018, 11:15:20 »
Jag har en Nibe VVM300 (2011) som är dockat mot en 2025'a. Mitt problem är att exp-kärlet tappar förtrycket och att det sakta går mot 0. Jag har provat att byta kärl, totalt 2 byten och är nu på mitt 3dje kärl och samma problem uppstår. Enligt Nibe ska det inte vara möjligt men bevisligen går det. När jag pumpar upp förtrycket igen till 0.5 bar så sjunker det ned mot 0 under 3-4 månader.

NÃ¥gon som  har nÃ¥gon ide alls vad som kan vara fel??
Gunnar


Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilka symptom har du som föranleder dig att mäta förtrycket, och hur mäter du det?
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Gunnar R

  • Gäst
Gunnar R
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2018, 17:35:24 »
Tack för svar/intresse:-)

Eftersom panntrycket har sjunkit utgår jag från att det antingen är läcka eller förtrycket. Hittar ingen läcka och provar förtrycket genom att tömma systemet, stänga av pannan och mäta trycket på exp-kärlet.

Gunnar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Skruvar du dit nån kork på luftventilen på kärlet?
Kan vara så att denna kork i värsta fall trycker lite på ventilen kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Gunnar R

  • Gäst
Gunnar R
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2018, 23:51:32 »
Tack Carl för bra tips men nej, ingen kork sitter på. Har själv funderat på om det kan vara något i vattnet men det låter lite osannolikt. Har också funderat på om det kan vara någon felkoppling som "suger ut" luft men det finns väl inte så många sätt att koppla exp-kärlet på ::)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Provat byta tillverkare av kärl, kanske är det nåt billigt kinaskräp som inte har ett membran som är diffussionstätt?
Värre saker har inträffat med prylar från kina där de ersätter beprövade material med nåt som ser likadant ut men som inte fungerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Gunnar R

  • Gäst
Gunnar R
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #6 skrivet: 29 mars 2018, 07:53:20 »
Tack Rikard,

Exp-kärlet är från ett företag som heter CIMM i Italien. Ser vettigt ut enligt hemsdian iaf. Men något gör ju att kärlet tappar luft. Vad innebär diffusionstät?

gunnar

Gunnar R

  • Gäst
Gunnar R
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2018, 08:26:21 »
Här en länk till det exp.kärlet som jag har:

http://www.lkarmatur.se/sv/expansionskarl-rp_66661128.aspx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att luft inte kan ta sig igenom.
En PEX-slang t.ex. är (och framförallt VAR) inte helt diffusionstät, det innebär att luft kan ta sig in i systemet även om vattentrycket är högre än vad lufttrycket är.
FrÃ¥ga mig inte hur DET gÃ¥r till, det fattar jag inte.  dontknow
Samma sak med gummi, det finns ju en anledning till att vi får pumpa våra bildäck då och då även om vi inte har punka.
Det går säkert göra bättre och sämre membran, men du lär ju inte se någon skillnad om du bytt till samma modell av kärl varje gång.

Jag kan inget säga om olika tillverkares kvalitet, jag försöker bara resonera logiskt, om det inte är ventilen som läcker så måste det vara membranet, och varför skulle det kunna läcka? (Dålig kvalitet) - och vad är då lösningen?
Ja, det blir ett prova ett annat fabrikat.

Jag förutsätter att du kollat så att ventilen inte läcker på alla kärl du haft.
« Senast ändrad: 29 mars 2018, 08:28:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Syre brukar kunna ta sig genom gummi men inte kväve.
Det nån hittat på då är att pumpa däcken med ren kvävgas och ta betalt för det.
Grejen är att luften innehåller 78% kvävgas så detta förklarar inte att trycket går ner till 0.
Och har man efterfyllt ett bildäck 2-3 ggr (eller ett expansionskärl) så innehåller det i princip rent kväve...

Min gissning är snarare den att expansionskärlet har nån defekt, och detta har drabbat hela tillverkningsserien.
Som sagt, byt till nått annat märke, du får kanske plugga det interna kärlet och sätta det utanför VVM300?
« Senast ändrad: 29 mars 2018, 08:37:59 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Gunnar R

  • Gäst
Gunnar R
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2018, 08:43:56 »
Toppen Carl & Rickard, uppskattar er hjälp.

Jag gör ett försök på det så ser vi hur det går. OM ni har något tips på bra exp-kärl märken så säg till:-)

Stort tack,
Gunnar

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Om en person köper tre expansionskärl med rätt långa tidsintervall och får tre defekta borde många ha fått defekta expansionskärl. I så fall borde leverantören ha fått en mängd reklamationer och vara medveten om problemet.

Visar tryckmätaren rätt? Har varit med om ett fall där tryckmätaren på expansionskärlet visade ungefär en bar för lågt värde.

Att luften skulle ha diffunderat bort tror jag inte på, det är en långsam process. Det kan vara värt ett prova om det syns läckage med såplösning men tar det månader för luften att läcka ut kanske det läcker för långsamt för att de ska gå att detektera ett läckage.

Syre brukar kunna ta sig genom gummi men inte kväve.

Kväve diffunderar ocksÃ¥ genom gummi men lÃ¥ngsammare, 1/3 till 1/4 av hastigheten för syre beroende pÃ¥ typ av gummi. I och med att kväve är inert är det inget man behöver bry sig om i normalfallet. Diffusion av syre brukar ge korrosion.   
« Senast ändrad: 29 mars 2018, 11:18:57 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Gunnar R

  • Gäst
Gunnar R
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2018, 09:56:37 »
Tack Roland, jo jag har också tänkt samma tanke som dig men alternativen är ju få:-(

Har även funderat om det är nÃ¥got speciellt i mitt vatten som sliter pÃ¥ membranet men det lÃ¥ter lÃ¥ngsökt.  Precis som du skriver sÃ¥ tar det 3-4 mÃ¥nader innan luften tar slut. Ang tryckmätaren sÃ¥ sitter ingen separat mätare pÃ¥ kärlet utan jag fÃ¥r koppla pÃ¥ tryckmätare pÃ¥ ventilen för att se förtrycket. Den enda tryckmätare som finnes är den som sitter pÃ¥ pannan.

Gunnar

Gunnar R

  • Gäst
Gunnar R
SV: Klurigt problem som inte Nibe kan lösa - Expansionskärl
« Svar #13 skrivet: 29 mars 2018, 10:28:24 »
Hej,
Pratade med en bekant som var inne på den teoretiska möjligheten att det kunne finnas metallspån i systemet som har kommit in i samband med någon rörkapning antingen när vi bytt element eller när vi dockade utedelen till systemet och rör kapades där?

Vad tror experterna?
Gunnar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Fast hur skulle dessa metallspån påverka membranet?
Vattnet strömmar vanligen inte genom expansionskärlet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!