Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kör ni FLM?  (läst 8820 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #15 skrivet: 13 september 2012, 12:08:53 »
Alternativet är att borrhålet är dåligt. Utifrån temperatursänkningen när pumpen har gått en längre tid går det att beräkna att mitt borrhål har ett värmeledningsförmåga som är nära 0,004 kW/(K*m). Skulle samma värden gälla för 90-metershålet skulle den överförda effekten vara 1,8 kW. Om den inte är det är den rimliga förklaringen att borrhålet har sämre förmåga att överföra värme än mitt. Vad är det för effekt på pumpen och vad blir det för temperatur på köldbäraren när den har gått en längre tid?

Trådskaparen har ett borrhål som är dubbelt så djupt och har dubbelt så stor förmåga att överföra värme. Temperaturökningen vid återvinning av samma effekt blir då betydligt blygsammare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #16 skrivet: 13 september 2012, 12:32:55 »
Vad är det för effekt på pumpen och vad blir det för temperatur på köldbäraren när den har gått en längre tid?

Det är en Nibe 1215-5 som har avgiven effekt om 7 kW vid 5/35.

Villans värmeeffektbehov är 9,5 kW vid DUT -18°.
« Senast ändrad: 13 september 2012, 12:34:46 av Lexus »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #17 skrivet: 17 september 2012, 10:04:01 »
Medelvärdet av KBin och KBut är ca 2,5 grader. Ostört berg i Stockholmstrakten har en temperatur på ca 7 grader. Det betyder att temperaturdifferensen berg-köldbärare är ca 4,5 grader.

Pumpen ger 7 kW. Antar vi COP= 3,5 betyder det att den tar 5 kW från köldbäraren. Bidrar frånluften med en kW (1,87 kW var alldeles för mycket) kommer 4 kW från borrhålet. Det betyder att borrhålets värmeledningsförmåga är 4/(90*4,5) = 0,0098 kW/(K*m). Det är nästan 2,5 gånger värdet för mitt borrhål och orimligt mycket för ett borrhål där det inte finns strömmande grundvatten.

I det här fallet kan det inte finnas strömmande grundvatten. Skulle det finnas det skulle det inte vara möjligt att nÃ¥ sÃ¥ höga köldbärartemperaturer sommartid som den tidigare loggbilden visade. Det är nÃ¥got som inte stämmer här.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #18 skrivet: 19 september 2012, 19:37:39 »
Det är något som inte stämmer här.

Idag kollade jag med villaägaren, om givarna i Niben visar lika höga köldbärartemperaturer.

De visar samma temp som loggern.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #19 skrivet: 19 september 2012, 20:37:41 »
är det en separat brine-CP för FLMn?
Vad är det som säger att den ger ett adekvat flöde?

Vad bör ett flöde vara för att ge den strömning som krävs för att lämna/hämta effekt.

Om flödet är känt är det enkelt att räkna ut hur mycket FLMn ger bara genom att mäta före och efter FLM på VBf. Men det kanske ni gjort. Jag förstår inte riktigt hela tråden.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #20 skrivet: 20 september 2012, 09:10:04 »
Idag kollade jag med villaägaren, om givarna i Niben visar lika höga köldbärartemperaturer.

De visar samma temp som loggern.

Sommartemperaturerna visar att antingen FLM tillför borrhålet mycket värme alternativt att borrhålet har dålig värmeledningsförmåga. Vintertemperaturerna visar att borrhålet inte kan ha dålig värmeledningsförmåga för i så fall skulle temperaturerna vara lägre. Dessutom finns det ingen anledning att tro att ett borrhål i Stockholmsområdet skulle kunna vara så mycket annorlunda än mitt, geologin är rätt lika.

Enda rimliga förklaringen blir då att FLM-enheten levererar mycket värme, så pass mycket att det blir krävs orimliga värden för att kalkylen skulle gå ihop. Det skulle vara intressant att hur mycket FLM-enheten höjer köldbärarens temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #21 skrivet: 20 september 2012, 10:49:59 »
Det skulle vara intressant att hur mycket FLM-enheten höjer köldbärarens temperatur.

Här finns svar på de flesta av dina funderingar.
Ventilationsflödet är runt 70 liter.

Temperaturökningen över FLM:en är beroende på om kompressorn går, samt vilken hastighet som är inställd på FLM:ens cirkpump.
Det är ändå mängden energi som den tillför som är intressant.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #22 skrivet: 22 september 2012, 11:47:38 »
Jag får inte matematiken att gå ihop. I sommarfallet är det 23 grader inne och köldbäraren är 12 grader. Luften kan kylas högst 11 grader. Luftflödet är ca 250 m3/timme. Tittar man i Nibes diagram för effektöverföring till köldbäraren ser man att vid 11 graders temperaturdifferens är den överförda effekten 0,7 - 0,8 kW. Den effekten tillförs borrhålet där temperaturen är 12 grader. Bergets temperatur i Stockholmstrakten är ungefär 7 grader vilket betyder att temperaturökningen är 5 grader.

0,7 - 0,8 kW tillförd värme höjer alltså temperaturen 5 grader = 0,15 kW/K ledningsförmåga.

Vinterdiagrammet visar att borrhålstemperaturen är ca 2,5 grader. Pumpen tar då 5 kW från köldbäraren. FLM bidrar med ca 1,3 kW, köldbäraren är ju kallare. 3,7 kW tas alltså från berget. Det sänker borrhålstemperaturen 4,5 grader. Det ger en värmeledningsförmåga på 0,82 kW/K.

Då värmeöverföringsmotståndet måste vara lika oavsett om värme går från eller till borrhålet är det något som inte stämmer här. Om temperaturerna är riktiga återstår bara att bergets temperatur är betydligt högre än 7 grader men jag har svårt att inse varför så skulle vara fallet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #23 skrivet: 04 oktober 2012, 11:28:04 »
Jag får inte matematiken att gå ihop.

Uppmätta temperaturer är brine-temp efter FLM.
Värmeledningsförmågan mellan brine och borrhålsvägg, är procentuellt liten i jämförelse med värmedrift.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #24 skrivet: 04 oktober 2012, 20:06:20 »
Dert som skiljer är strömningshastigheten i slangen som påverkar värmeövergångstalet på insidan av slangen så att de kan vara turbulent strömning vid värmedrift och laminär strömning när FLM laddar borrhålet. Alla andra värmeöverföringsmotstånd bör eller måste vara lika. Eftersom slangens insida står för mindre än en tiondel av värmeöverföringsmotståndet när det är turbulent strömning har jag svårt att föreställa mig att det är orsaken. Men uppmätta värden är uppmätta värden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #25 skrivet: 04 oktober 2012, 20:08:46 »
turbulent och laminärt. Är det ena bättre än det andra i olika sammanhang?

tänker på laddning FLM eller frikyla.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #26 skrivet: 04 oktober 2012, 20:32:55 »
Dert som skiljer är strömningshastigheten i slangen som påverkar värmeövergångstalet på insidan av slangen så att de kan vara turbulent strömning vid värmedrift och laminär strömning när FLM laddar borrhålet. Alla andra värmeöverföringsmotstånd bör eller måste vara lika. Eftersom slangens insida står för mindre än en tiondel av värmeöverföringsmotståndet när det är turbulent strömning har jag svårt att föreställa mig att det är orsaken. Men uppmätta värden är uppmätta värden.

Påstår du att värmeledningsförmågan genom pem-slangen är procentuellt densamma, oavsett om temperaturskillnaden är 3° eller 9° mellan brine och borrhålsvägg?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #27 skrivet: 09 oktober 2012, 20:50:41 »
är det en separat brine-CP för FLMn?
...
Jag förstår inte riktigt hela tråden.
Förstår inte heller hela tråden, men ja, en separat CP för FLM. OCH ett separat flöde över FLM. Allt vatten från hålet gör inte genom FLM, det ställer man in med CP och en trimventil. Det finns dessutom separata tempgivare för före och efter FLM.

Det är nog inte så i den här tråden; men om man blandar ihop tempgivarna kan det bli konstigt: mäter man delta över FLM så kan ju detta vara väldigt stort, vilket det blir vid ett lågt vattenflöde över FLM. Men det betyder ju inte att KB-in i pumpen är så mycket högre för vattnet blandas med "kallt" vatten från borrhålet innan det går till VP.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #28 skrivet: 09 oktober 2012, 21:26:37 »
mm när jag kör kyla så har jag ett delflöde som stryps in att gå via fläktkonvektorn men som tillgodoses via den vanliga brinepumpen. Jag bemödar mig inte ens att mäta deltat över konvektorn i sig utan mäter bara före och efter och ser då vilken påverkan konvektorn har på det totala flödet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!