Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ÖvergÃ¥r förstÃ¥ndet  (läst 17729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Övergår förståndet
« skrivet: 24 mars 2007, 23:42:32 »
Som jag ser det så är de som påstår att man har för stora acktankar till en viss solpanelsyta ute ock cyklar ordentligt.... Vad händer om man har för lite tankvolym? Då går det väl i kok eller ånglås, det om något är väl bortkastat! Sedan beror det på hur man laddar tanken/ tankarna. Det finns mycket kunskap om detta, men vad är rätt... Det enda rätta vore då att alla hade samma, men nu så har ju inte alla samma förutsättningar. I mitt fall så har jag 3 sektioner X-rör från Sfinxen och jag tänker ladda acktank, pool, aerotemper i garaget den kalla årstiden. Golvvärmen skiter jag att köra i garget, 15cm. styrofoam i botten, 10 cm. runtom och det är för dåligt (52m2). Åter till början av inlägget... har man stora tankar så måste man väl inte ladda dessa fullt innan man kopplar om laddningen till andra källor....det räcker med gamla utrangerade termostater från gamla elpatroner (ställbara mellan 0-80gr.)och lite gamla reläer/kontaktorer så kan man i princip styrat hur man vill utan att köpa det avanceraste man hittar för dyra pengar..... Återkommer med hur jag lyckas med ack. pool. garage uppvärmning.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Övergår förståndet
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2007, 14:03:41 »
Du har bra rätt där för hur kommer det sig att vi med laddpumpar och termiska ventiler till acctankar får en perfekt skiktning trots att pumpen ger över 45 minutliter för oss vedeldare men det ska vara så svårlöst från en solfångaranläggning som ger 6.
Mina tankar är paralellkopplade och matas med 28 mm kopparrör och pannan ger 40Kw.
Jag kommer koppla in en solkrets i år. Det enda jag tänker ändra är att montera in en backventil på utgående rör i pannan för att säkerställa inget varmvatten börjar cirkulera in bakvägen.
Om det visar sig att den termiska ventilen på 72° är för hög kan man byta till 60° eller helt enkelt ta bort den. Jag har avstängningsventiler redan monterat så det går ju styra den vägen.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergår förståndet
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2007, 17:55:49 »
hej .
"felet" med sol värnme e ju just att det inte finns obegränsat att plocka ur,,om ni har 1500lit acctank så är det stoort i solfångar samanhang...i ett normalt ved eldnings system är det ganska normalt ....

felet e ju att det tar lÃ¥ng tid att värma upp 1500 liter vatten om ni inte har en jätte anläggning med 6x30rörs  fÃ¥ngare...
+ att ska den orka värma tanken till en normat temp på tex 2 dagar kan ni inte ha 1500 liter
man vill ha ett snabbt system för det ska funka ofta ..tex tidigt på våren

det ska räcka med 2 soldagar för att ha en vettig temp i tanken...inte 1vecka....

vore jag ved eldare skulle jag ha 500 i sol tank + 750 i ved acctank
allt varm vatten bereds i 500 liters tanken ...

men visst jag håller med jag skulle ochså vilja ha en slav tank + styrningen av ladningen som en ved panna problemet är att jag tror att dom få gångerna jag kommer att få användning av det e lätträknade kommer acctank + laddpack att få jobba 5-8 per år tror jag det är bra
det e lite för dyrt att installera i det då ...

men jag vet ju av en tank gratis sÃ¥ det kan bli aktuellt ändÃ¥ om det visar sig att det e nödvädgt  :D
« Senast ändrad: 25 mars 2007, 19:25:17 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Övergår förståndet
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2007, 19:27:19 »
Men har man bra skitning i tanken så behöver man ju inte ladda hela tanken.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergår förståndet
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2007, 19:31:04 »
hej ..
nää det har du sant i
jag toppladdar min Ã¥ det funkar hyfsat,problemet är att drar min plattvärme växlar pump 30-40  gradigt vatten frÃ¥n botten pÃ¥ tanken sÃ¥ e det ca 50-55 dÃ¥ det gÃ¥r ut i värmt tillstÃ¥nd
tillbaks till tanken ....

hej....igen  blev som avbryten mitt i mitt skrivande ...

få se vart va jag...

joo 50 ºC till tank då jag toppladdar felet uppstår om det e molnigt eller lite taskigt väder,då funkar inte toppladdningen optimalt...
säg att jag har 65 i topp temp å ca 45 i botten temp,,blir det molningt så droppar vattnet ner till säg 55 grader...då kyls tanken av uppifrån pga att tempgivaren som styr
datorn känner att tempen i botten är 45 å den laddar ner 55 helt ok efter tankens eller solfångarens styrdator ...men jag gllar det inte då kyler jag ju ner vattnet som ska producera varmt vatten....
vettigast e att ha stor temp diff vid start tex 15 grader ...så fångaren hinner upp i ca 50-60 innan den startar....
å ställa en låg stoppdiff i systemet


bäst vore att ha toppladnings styr pÃ¥ solfÃ¥ngaren  den toppladdar till 65 grader
sen växlade tanken om till botten laddning skälv...då slipper man problemer med att den matar in kallt vatten i topp på tank

Nu brukar jag göra det manuellt men det vore ju bra om det gick på egenhand..

ska inhandla en egen liten plc manick som går att progga helt på egen hand
det vore det ultimata då kan man ställa allt i datorn tex då den ska växla inladnings ställe
tempdiffar mm mm
har en kompis som köpte in dom frÃ¥n usa Ã¥ jag tror dom gav runt 20 dollar för dom om jag inte mins helt fel.... 

http://www.atmel.com/products/ 



« Senast ändrad: 25 mars 2007, 21:01:01 av Dr Chun-Lan »

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Övergår förståndet
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2007, 09:53:19 »
Det som chun beskriver som ett problem ser då inte jag som problem.. Det går ju alldeles utmärkt att toppladda, man sätter ju tempgivaren som styr laddning där man laddar in solenergin. Har man slinga sätter man tempgivaren där denna är och toppladdar man är det ju smartast att sätta tempgivaren där man laddar in för att just slippa problemet med "kylning" eller rättare sagt omrörning.

Det är ju helt onödigt att cirkulationspumparna skall gå innan solfångaren uppnått den temp man vill ladda in i tanken

Jag styr efter topptemp och blir det småmolnigt så går stänger laddningen ner tills tempen gått upp igen i solfångaren. Alltså ingen onödig omrörning där inte.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Övergår förståndet
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2007, 10:24:16 »
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar ...
Jag kommer använda min befintliga tempstyrning på 72°. För inte är jag bevänt med 50° vatten annat än till uppvärmningen. Har väl inte sett en vedeldare med hår på bröstet som börjar ladda sina acctankar från 30-40°. Ska man ha hetvatten så gäller det att producera hetvatten och inte nå badvatten till ungarna.
Likaledes laddar väl ingen i 95° för det är inget kraftverk som ska ha vattnet, lagom är bäst  ;)
Så de som nu ska krama ut varje kw ur anläggningen får väl göra som han vill, men nån vidare funktion på systemet blir det ju inte. Teori och praktik följs inte hand i hand.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Övergår förståndet
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2007, 10:48:25 »
Hej!
Jag tycker inte att det är något problem att ladda tankarna med 50 °c . Om jag har 50 °c som topp temperatum finns det duchvatten att det fungerar att ducha för fyra personer, jag har duichvatten för en person med 40 ° som topptemperatur. I dag hade jag 33,3 ° som bottentemp efter att värmecystemet hade en retur på 31,8 °, kl 9:47 startade solvärmen o efter 15 min hade jag laddtemp på 48 ° nu kl 11:55 är laddtemperatur 50 °, som högst blir det om solen skiner o det är klart någonstans 60 - 68 °, med detta har jag förmodligen värme så det räker för natten o om solen skiner i morgon upprepas dett. Thumbsup
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Övergår förståndet
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2007, 12:48:04 »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Övergår förståndet
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2007, 13:06:15 »
Jag laddar till tanken, så fort det finns nån värme att hämta, om det så bara är 1 grad som skiljer. Kylning kan det aldrig bli, då är nåt tempvärde för start/stopp felinställt. Å solfångare ger mest vid låga temperaturer, å därför bör dom få jobba med det åxå. Måste man tvunget ha skållvatten till grisen, så eftervärm då det i nån liten elberedare. Ladda ner hetvatten, är bortkastad verkningsgrad i massor...

mvh humlan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Övergår förståndet
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2007, 13:07:13 »
Har du bra skitning i din tank humlan?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Övergår förståndet
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2007, 13:17:42 »
hej ..
Hur 50 grader räcket till duch Ã¥t 4 st har jag svÃ¥rt att fatta...frugan knäcker skälv duch vattnnet om det stÃ¥r pÃ¥ 50  har jag 65 pallar det ca 3 st duch

Till det med å ladda kallt vatten dvs det som e under 50 grader,enda gången det verkar vettigt e ju om man förvärmer kallvattenn som går in i en elberedare då tjänar man bra på det
annars e ju allt under 50 i princip oanvänbart ...
visst kan ju funka till golvvärne men det har jag inte ... så det kvittar

Jag kommer att koppla om mitt system sÃ¥ jag förvärmer alltid mitt varmvatten oavsett temp i tanken det kommer jag att tjäna mest pÃ¥  

Då blir det en snällare termostat på mma ventilen
gissar pÃ¥ en T3 termostat som gÃ¥r mellan 35-55 grader det e nog den vettigaste  men t4 e lite för vass 50-70 gÃ¥r den mellan,som jag använder den nu funkar det super men ska jag
förvärma e den lite för häftigt


Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Övergår förståndet
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2007, 13:19:26 »
Så här kan man ju ladda
http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/syselfyrasling.htm

Med dagens kopparpriser hamnar bara kopparslingorna på över 10.000 kr. Utan tank.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Övergår förståndet
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2007, 13:23:57 »
Så här kan man ju ladda
http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/syselfyrasling.htm

Med dagens kopparpriser hamnar bara kopparslingorna på över 10.000 kr. Utan tank.

Då kan man ju lika gärna köpa en pvv och en termiskväxelventil eller vad det heter..
Det måste ju vara bättre än 2 solslingor.Då kan man ju alltid ta vatten från botten och värma
« Senast ändrad: 26 mars 2007, 13:25:46 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Övergår förståndet
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2007, 13:26:01 »
Endera sÃ¥ har Du en väldigt stor Ã¥ skitig fruga, eller sÃ¥ har Du uppfostrat hon dÃ¥ligt  :) ;) 500 liter 50 gradigt vatten, räcker hos oss till allt, sÃ¥ jag förstÃ¥r inte vad Ni sysslar med där uppe  Sc:,h Är Du säker pÃ¥ att det inte stÃ¥r ett F pÃ¥ termometern, istället för ett C  ;D

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!