Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slutar cirkulationspumpen gÃ¥ helt vid fel?  (läst 826 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RaveG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Slutar cirkulationspumpen gå helt vid fel?
« skrivet: 11 februari 2020, 21:34:14 »
För en dryg vecka sedan kom det ett felmeddelande (första gången) på min monoblock (EDLQ07) pga luft i systemet.
Självklart hände det när jag var på tjänsteresa och det skulle bli minusgrader på nätterna :p

Orsaken är nog att jag sparade det gamla expansionskärlet där membranet verkar trasigt.
Det kommer vatten ur ventilen i botten.
När polaren som bor hos mig tappade upp ett bad sjönk nog trycket lite för mycket så att luft flyttade sig och hamnade i värmekretsen och jag fick 7H-05 (tror jag han sa).

Han har tyvärr tummen mitt i handen så fick be pappa komma och lufta och se över trycket och det löste problemet.

Så nu är nytt expansionskärl beställt och ska se över förtrycket i det inbyggda expansionskärlet i pumpen.

Men det jag funderar på är ifall cirkulationspumpen slutar gå helt vid felmeddelande?
Eller har Daikin tänkt och den kör sporadiskt för att förhindra frysning?

Har försökt kolla bland översiktsinställningarna men hittar inte att man kan köra cirkulationspumpen vid fel.
"F-09 Pumpdrift vid flödesfel" tolkar jag som att allt fortsätter vid flödesfel och det vill jag inte, då kan nog grejer gå sönder vid avfrostning.

Går det inte och cirkulationspumpen stängs av helt vid fel kanske man ska sätta tillbaka gamla cirkulationspumpen och sätta en alternativ väg bredvid med backventil?
Då kan man slå på gamla cirkulationspumpen och låta elpannan värma som det var förut tills felet är åtgärdat?

Mvh
Rave

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 779
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!