Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta värmebatteri ?  (läst 2813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DM

  • Gäst
DM
Byta värmebatteri ?
« skrivet: 14 augusti 2019, 23:45:24 »
Nu ska jag försöka förklara mitt värmesystem på bästa möjliga sätt. Jag är en total nybörjare och det har tagit mig 1 år att klura ut hur mitt hus värms upp.

Villa byggd 1981. Krypgrund med krypgrundsavfuktare. Bor på västkusten. Villa i gott skick.
Enplansvilla på 148 kvm. 2 badrum ( i varje toalett) och en till fristående toalett.

-Vi har en IVT Optima (äldre variant) Luft/Vatten värmepump.
-Vi har luftburen värme som skickas ut genom ventiler under huset ( Genom krypgrunden).
- Vi har i hallen nÃ¥got som liknar en köksfläkt som verkar suga in luften. Jag antar att denna luft skickas genom ventiler pÃ¥ vinden tillbaka till vattenbatteriet.  Luften som "Ã¥tervinns" gÃ¥r igenom entt speciellt filter ( som jag upptäckte och som ej verkar ha bytts ut pÃ¥ flera Ã¥r sÃ¥ när jag väl gjorde det var det ingen fröjd för ögat).
- När luften har passerat filtret går den troligen igenom vattenbatteriet ( Ett varmt batteri som har värmts upp av hett vatten som i sin tur har producerats av min IVT Luft/vatten värmepump antar jag.)
-Utöver det så finns det ett vattenelement som i sin tur värmer upp golvet i enbart hallen samt en vattenellemen i garaget. Detta visste jag inte förrän yrkesmanen visade mig. Varvatten går till en minireöementet i hallen som i sin tur är hopkopplad med golvvärmesystemet. Det finns även en termometer som är hopkopplad med vattenelementet och som automatiskt reglerar golvvärmen utifrån behov. ( Detta verkar har komplicerat till saken med IVT-n)
Förra vintern hade  vi svÃ¥rt att fÃ¥ behaglig temperatur. Jag var tvungen att "maxa" IVTs värmeproducering och köra maskinet pÃ¥ högvarv innan det blev "bra".
-En yrkesmans utförde reparationer för någon månad sedan. Han grejeade med rören som går från min IVT till Vattenbateriet. Han sa att det var felkopplat och att den vattenburna golvvärmen slog ut IVTs värmeproducering då den slutade producera varmvatten som skulle till vattenbateriet för att värme upp luften som skall värma upp resten av huset. Jag försöker återge det så gott som möjligt men jag tror inte att jag egentligen förstod vad som var problemet. Han upprepade iaf att värmeproduceringen stängdes på och av hela tiden och att vi därför upplevde det vara kallt

Frågor :

1.) Har jag förstått det rätt ? Känner någon av er igen systemet ?
2.) Hur ofta bör ett vattenbateri bytas ut ? Hur vet jag om Batteriet är bra och vilka tillverkare kan man kontakta ?
3.) På de flesta forum står det att ett system som mitt i badrum och tvättstuga enbart har frånluft men jag upplever att det även finns tilluft då det finns i de nämnda utrymmen två runda öppningar ( ventilationsrör kanske) ? Kan det stämma ?
4.) Kan det vara så att den reparationen yrkesmannen har genomfört är "tillräcklig" eller bör jag redan nu försöka eventuellt byta ut vattenbateriet ? Han menade iaf på att systemet var felkopplade och slog ut varandra ( det vattenburna och luftburna.)

Jag har förstått att många tycker att luftburen värme enbart skall finnas i historieböckerna. Jag vill dock ej byta ut systemet och kan som lekman förstå poängen med att återvinna varmluft.

5.) Varifrån tas ny luft in till huset i så fall ? Finns det en till aparat som tar in uteluften och blandar den med den befintliga luften ?
6.) Det finns en termometer på ventilet där den återvunna luften går ner mot vattenbatteriet. Termometern visar luftetemrapturen innan den möter vattenbatteriet. Det finns även en termometer på nedersta delen av ventilröret som går från vinden ner till krypgrunden och som visar temperaturen efter att luften har passerat värmebatteriet. Kan jag tänka som så att om luften på båda två termometrar är den samma så funkar inte vattenbatteriet? enligt min logik bör den luften som inte har passerat vattenbatteriet vara kallare än den som har passerat vattenbatteriet ?
7.) Finns det några andra knep för att effektivisera värmesystemet ?
8:) Vattenburen värme förutsätter att man har ett separat ventilationssystem. Finns det några fördelar med att ha uppvärmning och ventilation i ett ?
9:) På sommaren var det jätte varmt. fast vi stängde av IVT. Finns det något sätt att kyla ner luften ? IVT gör förstås inte det, men om den varma luften bara cirkulerar runt i ett välisolret hus blir den inte direkt kall av det, eller ?
10:) Hur ofta borde man byta luftfiltret ?
11.) Nur är IVT inställd på max 60 grader ( tror när det är -10 ute). Förra vintern hade jag det på 78. Vi får se hur det blir den här vintern. Jag antar att poängen med min IVT försvinner lite om den måste producera vatten på 78 grader för då har väl elpatronen gått in för länge sedan ? eller ?
12.) Stämmer det att oavsett hur långa temperaturer jag ställer iVT på när det är tex 25 ute så spelar det ingen rolll eftersom IVT ej kan kyla ner vatten till 14 grader. SÅ när det blir en viss värme ute så spelar det ingen roll om man har ställt in i värmekurvan att det skall produceras vatten som är 14 grader eller 10 grader varmt, det kommer ändå ej ge någon effekt ?
13.) Är det vatten som finns i IVT VATTENTANK och den värmen i den separerad från det värmevattens som produceras för att värma upp vattenbatteriet ?
14:) Jag kan känna att det blir väldigt varmt i sovrummet när vi stänger dörren. Finns det något sätt att "ventilera" rummet ? Man kan väl inte bytta in frånluftsventil i rummet ?

Hoppas det finns en vänlig själ som orkar svara på mina frågor ! vore så tacksam :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta värmebatteri ?
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2019, 22:02:40 »
1. Typ ja, men exakt hur det är kopplat hos dig får du nog lita på din reparatör.
2. När det börjar läcka, jag tror du då ska kontakta en rörmokare.
3. Systemet cirkulerar den mesta luften i huset, en delström skickas ut och ersätts med ny tilluft. Oftast tas delströmmen ut från badrum/tvättstuga. Men exakt hur det är gjort måste man kolla, känn på donen vilket håll det blåser?
4. Kör en vinter och testa först.
5. Rimligen borde det tas in luft nånstans, men detta måste kollas på plats.
6. Typ ja, om de funkar
7. Beror på, det bästa är att låta värmepumpen reglera värmen i huset, om det finns en termostat på kanalvärmaren så ska denna stå på max. Sen gäller det att reglera in golvvärmen på optimalt sätt, men det gör du i de rummen där du har golvvärme.
8. Detta systemet var populärt under en tid på 80-talet, sen försvann det från marknaden. Gissar att det finns en orsak till detta.
9. Tror att fläkten som blåser runt luften kyls av just denna luft så den värmer huset även på sommaren, går det typ att reglera ner fläkten till ett minimum på sommaren?
10. Går det typ att rengöra filtret? Jag skulle då rengöra varje månad och byta när filtret inte går att få rent längre.
11. Ja, hoppas att rörmokarens åtgärd kanske förbättrar läget?
12. Ja.
13. Nej, det är samma vatten som värmer varmvattnet och huset, innerdelen är en typ elpanna med växelventil, shunt och varmvattenberedare. Den växlar normalt mellan husvärmning och varmvattenberedning. När det är som kallast ute går den över till elpatron och då gör den både varmvatten och värme samtidigt, värmen shuntas då från pannan.
14. Nån måste kolla på plats hur det är gjort, men det låter skumt om det inte går att stänga dörren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

DM

  • Gäst
DM
SV: Byta värmebatteri ?
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2019, 23:08:05 »
Hej Carl och stort tack för ditt svar

Hoppas det är ok att jag ställer några följdfrågor.

2.) så vattenbatteriets funktionalitet kan enbart ifrågasättas om den börjar läcka ?
3.) Jag konstaterade idag att jag i båda duschrum har en sån PAX fläckt eller vad det heter som förmodligen transporterat ut fukten från badrummen. I tacket har jag då ventiler som blåser in varmluft ( eftersom det inte finns golvventiler där) låter detta som en rimlig konstruktion ?
5,) Förutsätter detta att det finns någon "maskin" som tar in luften eller kan det finnas en annan mekanisk lösning för att ta in ny luft ( undrar för att kunna underlätta mitt letande).
8.) har läst att många är kritiska. Men är systemet " så dåligt" ? För mig låter det ganska rimligt att återvinna den varma luften i huset och filtrera bort partiklarna. Vad har jag för andra allternativ ? Att installera vattenburen värme med radiatorer ? Vad kan detta uppskattningsvis kosta ?
9.) förstod inte riktigt svaret. Jag har tyvärr haft den på maxnivå(fläkten) för att jag tänkte att en "större" cirkulation gör att luften känns friskare. Av 4 nivåer har jag den på den 4e. Vad tänker du att man får genom att dra ner den till lägsta nivå? skillnaden på blåsten mellan nivå 1 och 4 är ganska märkbar.
10:) Ja det är ganska lätt att ta ner den, kan tex skaka av partiklarna ? Tack för tipset: )
14:) tror nog att jag överdrev lite där. Det går att stängada dörren. Sen är det jag , min fru och vår dotter som sover i detta rum och det är nog inte ventilerat för 3 personer, så kanske logiskt att det blir varmt:)

Tusent tack för du tar dig tiden :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta värmebatteri ?
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2019, 08:14:57 »
2. I normala fall, det kan ju typ bli igensättningar, i så fall går det nog att backspola grejerna. Men det borde märkas om flödet försämras.
3. Om jag förstår rätt så har det monterats PAX-fläktar istället för frånluftsdon i badrum? Den ursrungliga lösningen är troligen att luften sögs ut via en central fläkt. Jag skulle kolla upp detta lite mer.
5. Inte säkert, man brukar ha undertryck i ett hus med mekanisk frånluftsventilation, tilluften kommer då in via friskluftsdon som antingen sitter i fönster eller i väggarna i typ sovrum och vardagsrum.
8. Systemet funkar men kanske inte så bra ihop med en värmepump. Du har flera val om du vill göra om, här är 2 exempel.
  a. Konventera till battenburen värme, kostar ca 100 kkr mellan tumme och pekfinger. Är man händig gör man större delen av jobbet själv och dÃ¥ blir det sÃ¥ klart mycket billigare.
  b. uppgradera med en effektivare luftvärmare, hur mycket jobb detta är beror pÃ¥ hur det ser ut och vad som fÃ¥r plats? Kolla pÃ¥ ALIG 250 om en sÃ¥n fÃ¥r plats?
9. Din fläkt blåser bara runt luften, den blir inte "friskare" av mer blås om det är samma luft som blåser runt. Däremot drar fläkten mer ström (energi) som värmer luften som blåser runt. Ställ den på 1:an på sommaren.
14. Själva har vi dörrarna öppna när vi sover, sovrummen blir annars varmare än övriga huset på natten.
« Senast ändrad: 19 augusti 2019, 08:19:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!