Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta värmebatteri ?  (läst 2813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DM

  • Gäst
DM
Byta värmebatteri ?
« skrivet: 14 augusti 2019, 23:45:24 »
Nu ska jag försöka förklara mitt värmesystem på bästa möjliga sätt. Jag är en total nybörjare och det har tagit mig 1 år att klura ut hur mitt hus värms upp.

Villa byggd 1981. Krypgrund med krypgrundsavfuktare. Bor på västkusten. Villa i gott skick.
Enplansvilla på 148 kvm. 2 badrum ( i varje toalett) och en till fristående toalett.

-Vi har en IVT Optima (äldre variant) Luft/Vatten värmepump.
-Vi har luftburen värme som skickas ut genom ventiler under huset ( Genom krypgrunden).
- Vi har i hallen nÃ¥got som liknar en köksfläkt som verkar suga in luften. Jag antar att denna luft skickas genom ventiler pÃ¥ vinden tillbaka till vattenbatteriet.  Luften som "Ã¥tervinns" gÃ¥r igenom entt speciellt filter ( som jag upptäckte och som ej verkar ha bytts ut pÃ¥ flera Ã¥r sÃ¥ när jag väl gjorde det var det ingen fröjd för ögat).
- När luften har passerat filtret går den troligen igenom vattenbatteriet ( Ett varmt batteri som har värmts upp av hett vatten som i sin tur har producerats av min IVT Luft/vatten värmepump antar jag.)
-Utöver det så finns det ett vattenelement som i sin tur värmer upp golvet i enbart hallen samt en vattenellemen i garaget. Detta visste jag inte förrän yrkesmanen visade mig. Varvatten går till en minireöementet i hallen som i sin tur är hopkopplad med golvvärmesystemet. Det finns även en termometer som är hopkopplad med vattenelementet och som automatiskt reglerar golvvärmen utifrån behov. ( Detta verkar har komplicerat till saken med IVT-n)