Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvirrande med olika uppfattningar frÃ¥n expertisen  (läst 2747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Som nybörjare och inte alls utbildad inom något som har med värme och eller rör att göra - en användare helt enkelt, så kan jag säga att dessa trådar (det finns flera nu) knappast gör det enklare att förstå vad som behövs och inte behövs. Snarare är jag mer förvirrad nu än jag någonsin varit och jag är ändå normalt ganska lättlärd.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirrande med olika uppfattningar från expertisen
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2016, 18:28:42 »
Denna fråga är uppdelad från en annan tråd. (Brorsonen bygger nytt...)

Jag förstår att det känns förvirrande när jag och några andra medlemmar med stor teknisk kompetens har så fundamentalt olika uppfattning i några frågor jämför med vad några installatörer har.
Man borde kunna lita på båda dessa grupper, men som sagt, jag förstår om det blir förvirrande.
Skillnaderna i uppfattning är oftast inte så stor, t.ex. mitt motstånd mot arbetstank som patentlösning för alla problem, men vissa medlemmar vill få motsättningarna att framstå som fundamentala.
Jag tror aldrig att vi kommer att bli eniga, men jag skall i alla fall göra vad som står i min makt för att vetenskapligt bevisa att det jag påstår stämmer.
Jag gör det med uträkningar, diagram, loggning o.s.v men till syvende och sist så är det upp till er läsare att avgöra vem ni tror mer på, de som har erfarenhet och påstår saker utan att bevisa något, eller jag som påstår saker, och kan leda i bevis det jag påstår.

Jag kommer den närmaste tiden söka samarbeta med andra parter för att få tillstånd en anläggning där vi kan utvärdera och logga en värmepump som går mot mitt system direkt, mot volymtank, och mot arbetstank.
Alla tre driftsätten kommer att loggas, och vi kommer att kunna presentera både COP, drifttider, antal start och stopp och hur rumstemperaturen påverkas av de olika driftsätten.
Jag är inte så naiv att jag tror att ens det kommer att övertyga alla, men det kanske kan räta ut frågetecknen för några.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvirrande med olika uppfattningar från expertisen
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2016, 19:11:40 »
Rickard.  Hoppas du fÃ¥r till det. Ska bli riktigt instressant att följa loggningen.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirrande med olika uppfattningar från expertisen
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2016, 20:04:58 »
Ja, det hoppas jag också.
Problemet med min anläggning är väl att flödet över radiatorkrets och värmepump är skapligt väl balanserat, så tanken kommer ju inte att få riktigt lika stor betydelse som den kan få i en anläggning med andra förutsättningar.
Skillnaderna mellan de olika körsätten kommer att bli små, men det är ju delvis där vi har olika uppfattningar, Oraklet t.ex. menar ju att min anläggning skulle gå sååå mycket bättre med en tank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Förvirrande med olika uppfattningar från expertisen
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2016, 20:32:02 »
Som nybörjare och inte alls utbildad inom något som har med värme och eller rör att göra - en användare helt enkelt, så kan jag säga att dessa trådar (det finns flera nu) knappast gör det enklare att förstå vad som behövs och inte behövs. Snarare är jag mer förvirrad nu än jag någonsin varit och jag är ändå normalt ganska lättlärd.

Nu när inlägget är taget ur sitt sammanhang lÃ¥ter jag än mer förvirrad  *roflmao*
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirrande med olika uppfattningar från expertisen
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2016, 20:34:25 »
Ja, men de flesta som läser har väl följt med i den tidigare debatten.
Så tänker jag i alla fall.
Men visst, det blir alltid lite extra förvirrande när man delar på ämnen. Sorry.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Förvirrande med olika uppfattningar från expertisen
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2016, 21:11:31 »
De e lugnt.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Förvirrande med olika uppfattningar från expertisen
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2016, 21:25:57 »
Nu ljuger du igen Rikard.  Oraklet menar inte att din anläggning skulle gÃ¥ sÃ¥ mkt bättre med tank.
Oraklet menar att du som vanligt missar helt varför man har tank  R 2 fattade direkt.  Finns flödet behövs den inte  tummenupp

Och vad gäller din anläggning sÃ¥ skulle jag inte köra sÃ¥ mkt flöde över raddar som du gör   och Lexus den ypperlige bevisade väl att du kör med grov hysteres har jag har för mig

Bättre du loggar en av alla de daikin anläggningar som inte funkar dÃ¥ man stoppar in 16 kw i 1 rörs system  tummenupp

Vänligen svara inte pÃ¥ detta nu   jag gör 4 inlägg i forumet och svara 1 sista gÃ¥ng i olika trÃ¥dar   sen räcker det  :)
« Senast ändrad: 08 juni 2016, 21:38:57 av ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirrande med olika uppfattningar från expertisen
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2016, 22:07:46 »
Varför skulle jag inte svara?
Jag kör med högt flöde för att jag tror det ger bättre COP.
tryckfallet är under kontroll, även om det är lite högt i några meter stam som finns i våtutrymme, jag ser inte detta som ett problem.
Det intressanta med loggningen på min anläggning vore ju att vi alla kunde se om högre eller lägre flöde gav bättre COP, sen vore ju den saken ur värden så att säga.
JAg menar alltså att du har direkt fel när du menar att jag skulle få en bättre anläggning om jag sänkte flödet och ökade framledningstemperaturen, men loggningen skulle kunna bevisa vem som har rätt.
Och vilka skillnader det skulle göra med korrekt injusterade värden på alla platser.

Däremot kan jag hålla med om en sak, om jag hade termostater vore det inte så lämpligt att köra med så låg deltaT som jag gör, det ger väldigt liten reglermarginal uppåt om ett rum är kallt...
Ett problem t.ex. i många större fastigheter där styrgubbarna ställer in reglerkurvan lågt, vilket drabbar de som sitter i lägenheter eller rum som kyls lite mer än de flesta andra.
Sånt skrivs det om i tidningarna varje vinter, och de problemen löser man med större deltaT och högre framledning, det ger termostaterna en chans att arbeta.
Men det kostar i COP om man värmer med värmepump.

I fjärrvärmevärmda system är det helt fel att köra med låg deltaT, där är Kirunametoden bättre, för i fjärrvärmen vill man ju ha så låg returtemp som möjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!