Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F2020-8 löser pÃ¥ HP vid kall väderlek (??)  (läst 805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tjita1

  • Gäst
Tjita1
F2020-8 löser på HP vid kall väderlek (??)
« skrivet: 23 november 2015, 14:44:18 »
Hej!
Gammal medlem här som lämnat forumet till förmån för utbildningar och roligare aktiviteter. Nu behöver jag dock er hjälp.
Jag har en F2020-8 dockad till en acktank med fast kondensering, termostat ställd på ca 50 grader. Normalt fungerar det utmärkt, men så fort det blir ett par minusgrader så stoppar den på högtryckspressostat. Jag har kollat att det flödar, jag har kollat att pumpen går, att filtret är rent och att inte tanken är för varm (vilket iofs borde lösa på hög retur innan HP). Allt verkar helt okej. Kan nån förklara för mig hur i h-e den kan lösa på högt tryck när det är kallt ute? Var det givarfel skulle den väl göra det jämt tycker jag. Det enda jag kan komma på som är logiskt är att den har frusit ihop så det inte blir nåt flöde, men det känns som att det är svårt när den kör frostskydd och håller runt 40 grader i kondensorn...

Någon som har nån logisk förklaring..?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F2020-8 löser på HP vid kall väderlek (??)
« Svar #1 skrivet: 23 november 2015, 14:53:58 »
Den logiska förklaringen är att värmepumpens uteffekt sjunker med utetemperaturen.
Då blir :dt: över värmepumpen lägre och eftersom den styr mot en fast temperatur från värmepumpen och in så måste då temperaturen åt andra hållet, från tank till värmepump, bli högre när det är kallare ute.
Detta gör att underkylningen av köldmediet blir sämre, trycket i värmepumpen ökar därmed.
Lösningen är att ställa ner farten på laddpumpen när det blir kallare ute för att få en lite högre :dt: över din värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!