Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 11 april 2010, 17:49:15 »

Fördelen med BV+FTX är att man får en mycket homogen luftmassa, och kan därmed sänka inomhusluften till runt 19-20 ºC utan att det känns kallt. Jag har också ett hus med mycket stora fönsterytor, men känner inte av några obehagliga temperaturzoner som är vanligt när man har endast frånluftsventilation. Förutom detta så kan nämnas, att desto större hus desto mer att tjäna på en BV. Jag är mycket nöjd med min anläggning och besparningar.
Skrivet av: JaGus
« skrivet: 10 april 2010, 22:12:04 »


Tack för tipsen DigitalRobert

Det är som du skriver en väldigt stark marknadsföring för en och endast en värmelösning hos den husfabrikant som
vi köper huset från. Jag tror att det beror på att 97% av alla hus de säljer i sverige varje år, och det är rätt många,
funkar rätt bra med just FLVP. Därför har de nog dealat med Nibe om ett kanonpris på just en standard FLVP som man köper
in i stor volym varje år. Man har säkert bra marginal på den rackarn. Försöker man som kund diskutera ett annan alternativ
så märks det tydligt att det inte är populärt. De vill istället prisa andra alternativ så att ingen skall välja dessa. Börjar man
prata om att ta bort hela värme- och ventpaketet så får man enormt dåligt betalt för det plus att de flaggar med problem
med ansvarsfrågan runt slutbesiktningen av huset.
Skall undersöka vad merkostnaden kan bli för att lägga golvvärme även på övervåningen, givet att vi har rätt mycket fönster även på övervåningen så borde det då bli en hel del radiatorer, vi har tex fönster på två väggar i alla 4 sovrummen plus en utbyggnad på 8 fönster. Och det drar väll säkert upp priset för radiatorlösningen som då kanske kan hamna i häraden av att lägga golvvärme där uppe istället. Generellt sett så är alla radiatorer fula, det tycker gumman också. Så komma dragande med stora bjässar kommer inte
att funka.
//JaGus

...
Det kan mycket väl visa sig att BV-lösningen blir vårt val, men det måste underbyggas med cold facts.
Inte bara tyckande om att det är klart att det blir billigare.
...
För att kunna underbygga med cold facts så måste du få en beräkning på husets effektbehov från husfabrikanten/konstruktören.
Det program som använts i steppen7:s fall: "Enorm 2004. Version 2.0 Beta 3" kanske är jättebra på att räkna ut husets effektbehov
men man får en känsla av att det kanske inte är optimalt vad gäller vp-dimensionering, kanske det beror på att det är en beta-version...
Gå till olika installatörer och begär in offerter baserat på husets effektbehov och värmedistributionssystem.
Se till att installatörerna inte har nåt samarbete med hustillverkaren eftersom risken då finns att hustillverkaren har störst marginal på en viss lösning och denna kan då framstå som bäst. ::)
Som andra har påpekat så lägg golvvärme på övervåningen eller övertyga sambon om att stora radiatorer på övervåningen är snyggt, miskar klimatpåverkan ":P" eller vad som nu biter på henne. Dubbelpanelradiatorer med dubbla konvektorplåtar är ett minimum.  Thumbsup
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 10 april 2010, 19:46:55 »

...
Det kan mycket väl visa sig att BV-lösningen blir vårt val, men det måste underbyggas med cold facts.
Inte bara tyckande om att det är klart att det blir billigare.
...
För att kunna underbygga med cold facts så måste du få en beräkning på husets effektbehov från husfabrikanten/konstruktören.
Det program som använts i steppen7:s fall: "Enorm 2004. Version 2.0 Beta 3" kanske är jättebra på att räkna ut husets effektbehov
men man får en känsla av att det kanske inte är optimalt vad gäller vp-dimensionering, kanske det beror på att det är en beta-version...
Gå till olika installatörer och begär in offerter baserat på husets effektbehov och värmedistributionssystem.
Se till att installatörerna inte har nåt samarbete med hustillverkaren eftersom risken då finns att hustillverkaren har störst marginal på en viss lösning och denna kan då framstå som bäst. ::)
Som andra har påpekat så lägg golvvärme på övervåningen eller övertyga sambon om att stora radiatorer på övervåningen är snyggt, miskar klimatpåverkan ":P" eller vad som nu biter på henne. Dubbelpanelradiatorer med dubbla konvektorplåtar är ett minimum.  Thumbsup
Skrivet av: JaGus
« skrivet: 10 april 2010, 19:20:48 »

Missförstå mig rätt!

Det kan mycket väl visa sig att BV-lösningen blir vårt val, men det måste underbyggas med cold facts.
Inte bara tyckande om att det är klart att det blir billigare.

Det enda jag försöker säga är att energikalkylen måste visa att den ena eller andra lösningen är
ekonomiskt fördelaktig, på en rimlig tid.
Nu tror jag själv att BV kalkylen kommer att spara så pass mycket mer på elräkningen varje år, i vårt hus
att den investeringen inte blir svår att motivera.

Jag lär inte heller bli först med F750 i sverige, om jag nu skulle välja en sådan. Vi projekterar vårt
hus nu och det kommer inte bli inflyttning föränn nästa vår/sommar, och jag misstänker att någon
hinner före oss att installera en F750 till dess.

//JaGus



Hej

Jag jämför den lösning som är standard i mitt bygge, nämligen F750 FLVP
och som ger en viss löpande driftkostnad med allternativet att uppgradera
den till en BV+FLM lösning, som ger en annan löpande driftkostnad.
Ingen rocket science direkt.

Om den löpande driftkostnaden för BV lösningen minskat, inom en 5-8 år period, med motsvarande merkostnad för BV investeringen så anser jag att det är en attraktiv affär.

Och tittar man på den kalkyl som inledde denna diskussion så är skillnaden i hans fall
väldigt liten. Man kan ju välja att investera i en BV lösning i alla fall för att man gillar det.
Det är väll helt ok. Men i mitt fall är det inget självendamål med en viss teknisk lösning
det är driftkostnaden i relation till investeringen som jag tittar på.
Det finns nog inget rätt och fel här, alla gör vi vår bedömning på det grunder vi själva finner bäst.

//JaGus
Visst var det du som skulle bygga nytt, 250 kvadrat med 40 fönster?
Nu har du fått varningar att välja FLVP från forumet och om du tror mer en del kalkylerna så tycker jag du ska välja FLVP.
Det skulle vara jätteintressant om du sen redovisar årsförbrukningen här eftersom du kommer att vara en av de första med en 750.
Lycka till med valet! (Skulle själv valt BV och FTX)
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 10 april 2010, 15:16:12 »

Hej

Jag jämför den lösning som är standard i mitt bygge, nämligen F750 FLVP
och som ger en viss löpande driftkostnad med allternativet att uppgradera
den till en BV+FLM lösning, som ger en annan löpande driftkostnad.
Ingen rocket science direkt.

Om den löpande driftkostnaden för BV lösningen minskat, inom en 5-8 år period, med motsvarande merkostnad för BV investeringen så anser jag att det är en attraktiv affär.

Och tittar man på den kalkyl som inledde denna diskussion så är skillnaden i hans fall
väldigt liten. Man kan ju välja att investera i en BV lösning i alla fall för att man gillar det.
Det är väll helt ok. Men i mitt fall är det inget självendamål med en viss teknisk lösning
det är driftkostnaden i relation till investeringen som jag tittar på.
Det finns nog inget rätt och fel här, alla gör vi vår bedömning på det grunder vi själva finner bäst.

//JaGus
Visst var det du som skulle bygga nytt, 250 kvadrat med 40 fönster?
Nu har du fått varningar att välja FLVP från forumet och om du tror mer en del kalkylerna så tycker jag du ska välja FLVP.
Det skulle vara jätteintressant om du sen redovisar årsförbrukningen här eftersom du kommer att vara en av de första med en 750.
Lycka till med valet! (Skulle själv valt BV och FTX)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 10 april 2010, 15:04:57 »

Om du har otur och får 2 sådana här vintrar inom dessa 8 år så kommer din FLVP att kosta skjortan. Väl tilltagen BV är det säkraste sättat att få en billig drift, så enkelt är det.
Skrivet av: JaGus
« skrivet: 10 april 2010, 15:00:31 »

Hej

Jag jämför den lösning som är standard i mitt bygge, nämligen F750 FLVP
och som ger en viss löpande driftkostnad med allternativet att uppgradera
den till en BV+FLM lösning, som ger en annan löpande driftkostnad.
Ingen rocket science direkt.

Om den löpande driftkostnaden för BV lösningen minskat, inom en 5-8 år period, med motsvarande merkostnad för BV investeringen så anser jag att det är en attraktiv affär.

Och tittar man på den kalkyl som inledde denna diskussion så är skillnaden i hans fall
väldigt liten. Man kan ju välja att investera i en BV lösning i alla fall för att man gillar det.
Det är väll helt ok. Men i mitt fall är det inget självendamål med en viss teknisk lösning
det är driftkostnaden i relation till investeringen som jag tittar på.
Det finns nog inget rätt och fel här, alla gör vi vår bedömning på det grunder vi själva finner bäst.

//JaGus





Slutsatsen är enkel, tiden för payoff är alltid viktig i alla investeringar, även för bergvärme.


Hur räknas payoff på ett nybygge?
Mot vilket alternativ ska man räkna payoff?

Om jag installer el-beredare, luft/luft samt självdrag till nybygget.....är det då okey enligt dig?

Hur menar du?



Skrivet av: ErikB
« skrivet: 10 april 2010, 06:58:21 »

Hej!

Citera
VÄRMEPUMP:NF 1245-6 55/45 (-2KB)
------------------------------------------------------------------
Utetemperatur: -15.00 -7.00 2.00 7.00 15.00
Värmeeffekt, kW: 4.44 4.98 5.64 5.64 5.74
Driveffekt, kW: 1.59 1.56 1.52 1.50 1.64
Lägsta avlufttemp 0°C. Lägsta utetemp 0.0°C. Högsta d:o 0.0°C
Årsvärmefaktor= Avgivet/Drivel 14750/ 4284 = 3.44. Red.fakt 1.00
FTX-AGGR.:Systemair VR700. Verkningsgrad = 73 407 m³/h
------------------------------------------------------------------
Utetemperatur,°C -15.00 -7.00 2.00 7.00 15.00
Värmeeffekt, kW 3.45 2.66 1.77 1.28 0.49
Driveffekt, kW 0.35 0.35 0.35 0.35 0.35
Spareff.,kW/m³/s 27.406 20.433 12.589 8.232 1.260
Eleffekt,kW/m³/s 3.098 3.098 3.098 3.098 3.098
Temp.verkn.grad 73.4 73.4 73.4 73.4 73.4
Återvunnet/Elbehov kWh/år = 8752/ 1939 = 4.51. Red.fakt. 1.00

Jag tycker indata till beräkningen är lite konstiga, på gränsen till bedrägligt dåliga för BV+FTX lösningen.

1. Ni designar naturligtvis en ny anläggning för maximalt 45°C framledning, helst ännu lägre.
Vi har samma lösning som ni funderar på, gv nere, raddar uppe. Vid -25°C har vi en framledning på max 36°.

2. Vid val av ett nytt ventilationsaggregat väljer man naturligtvis EC-motorer, det ger en halverad elförbrukning, i vårt fall ca 120W uppmätt (ca 1000kWh/år). I energikalkylen anges driveffekten till 350W.

3.Om man väljer EC-motor ist för AC kan man gå ner i storlek på aggregatet till VR-400 (enligt datablad systemair http://www.rcv-energiteknik.se/filer/E80701_VR_DC_SE.pdf, sid 3). Då blir verkningsgraden @ 250m3/h = 81% (samma datablad sid 7)


Med denna ändring av indata borde utfallet vara annat.

/ErikB som  har BV+FTX
Skrivet av: steppen7
« skrivet: 09 april 2010, 23:50:01 »

Vad jag har förstått är det bättre att lägga pengarna på fläktkonvektorer än kylbatteri. Man får mer kyleffekt för pengarna, men det är ju smidigt med kylbatteri förstås.

Jag tänkte köra konvektorer eftersom vi kommer ha ca 30kvm fönster mot sydväst. Det blir säkert 20kW sol när det steker på och då kommer man nog inte långt med 1-2kW kylbatteri gissar jag.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 09 april 2010, 21:49:44 »



Lexus: brukar man använda tilluftsventilerna till kyla när man har FTX?
 


Ja, absolut. Står ventilationsaggregatet i värmepumpens närhet, så är ju sammankopplingen busenkel/billig.

Problemet är att kyleffekten är begränsad typ max 2 kW i en normalvilla.
Fördelen är att kylsystemet är osynligt och kan leverera kyla i hela huset.



Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 09 april 2010, 21:33:49 »

Citera
Om då BV inklusive räntor och avskrivning ger lägre kostnad från dag 1 men payoff är för lång så måste man vara ekonom för att avstå det alternativet.
...
Själv är jag gift med en ekonom som gärna vill dra bort BV+FTX från beställningen, men själv är jag ingenjör med stort ekonomiintresse så hon litar på mitt omdöme som tur är.
...
Hon skulle inte bli så nöjd när hon känner kalldraget från tilluftsventilerna.
Lexus: brukar man använda tilluftsventilerna till kyla när man har FTX?
I så fall borde detta bli en billigare frikyle-installation jämför med takkassetter i varje rum?
Skrivet av: steppen7
« skrivet: 09 april 2010, 20:54:57 »

Citera
Om då BV inklusive räntor och avskrivning ger lägre kostnad från dag 1 men payoff är för lång så måste man vara ekonom för att avstå det alternativet.
Jag tolkade det som att han menade att en ekonom tänker mer kortsiktigt, på likviditeten osv. En ekonom blir nervös av en stor investering eftersom han/hon ofta inte förstår tekniken och därmed dom långsiktiga fördelarna.

Själv är jag gift med en ekonom som gärna vill dra bort BV+FTX från beställningen, men själv är jag ingenjör med stort ekonomiintresse så hon litar på mitt omdöme som tur är.

Jag är som sagt nöjd om månadskostnaden är densamma pga de mervärden som BV+FTX ger. Sen lär det ju öka husets värde om driftkostnaden blir lägre så att räkna på att payoff ska avse hela investeringen är inte rättvist. Hur mycket kan man bara gissa, men solklart är väl att ett hus med lägre driftkostnad är mer attraktivt ur en köpares synvinkel. Om detta resulterar i att man får huset sålt över huvud taget eller att det blir budkrig kan ingen veta, bara att det är positivt.

JaGus - När får du dina energikalkyler? Vore mycket intressant att jämföra innan vi spikar värmevalet som bör göras inom två veckor.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 09 april 2010, 20:42:39 »



Slutsatsen är enkel, tiden för payoff är alltid viktig i alla investeringar, även för bergvärme.


Hur räknas payoff på ett nybygge?
Mot vilket alternativ ska man räkna payoff?

Om jag installer el-beredare, luft/luft samt självdrag till nybygget.....är det då okey enligt dig?

Hur menar du?






Skrivet av: JaGus
« skrivet: 09 april 2010, 20:14:58 »


Citera

Om då BV inklusive räntor och avskrivning ger lägre kostnad från dag 1 men payoff är för lång så måste man vara ekonom för att avstå det alternativet.

Spot on!
Lägre driftkostnad från dag1 är i sig inte tillräckligt bra för att motivera en BV-investering, om inte tiden för pay-back är attraktiv.
Ekonomi handlar ju om att det finns en ekonomisk uppsida i investeringen som motiverar den, eller hur?
Det räcker inte med att det är x kr billigare varje månad om payofftiden är för lång. Då hade jag kunnat få bättre avkastning på mitt arbetande kapital
på någon annan investesterig. Slutsatsen är enkel, tiden för payoff är alltid viktig i alla investeringar, även för bergvärme.

Sedan kan man tycka att BV är tekniskt överlägset tex FLVP, det tycker jag också. Men finns det ingen ekonomi som motiverer det så
är det en investering som inte är kopplad till strikt ekonomiska värden utan mer "vill ha" och då är det ju bara att beställa.  :)

//JaGus
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 09 april 2010, 19:44:52 »


Får se vad min energiberäkning kommer att visa. Jag vill ju ha en nyttokalkyl där jag räknar hem en berglösning på 5-8 år för att det skall
kännas meningsfullt.

Lycka till!
//JaGus

Varför det?  Om bergvärmen skulle kunna "räknas hem" på låt säga 12 år men ge lägre kostnader från dag 1, skulle det alltså vara ointressant?



Lägre driftkostnader från dag 1 är väll trevligt.

Men om investeringens merkostnad inte går att "få igen" inom rimlig tid så ser jag inte poängen.
Detta er en grundtanke när man räknar på alla investeringar. Väger man också in teknisk livslängd
på maskinen så vill man ju inte att kalkylen är hemma samtidigt som maskinen är uttjänt.

Därför tycker jag att en BV pump skall vara betald på 5-8 år genom minskade driftkostnader, annars
investerar man med andra parametrar i åtanke, som ex. spekulation om framtida kostnadsutveckling mm
och det kan man ju också göra. Alla har nog sina bevekelsegrunder till varför man investerar.

//JaGus

Givetvis är dina parametrar inräknade , men om den tekniska livslängden är samma som payoff så är det ju oväsentilgt vad du väljer.
Med BV så är ju hålet en del som funkar  istort sett för evigt så en rimlig livslängd att räkns på är ju minst 15år, att därför kräva en payoff på under 8 år är ju bata att lura sig själv att betala mer än nödvändigt. Att gå på det billigare alternativet då är ju att spekulera i teknikutveckling och stagnerade energipriser.
Om då BV inklusive räntor och avskrivning ger lägre kostnad från dag 1 men payoff är för lång så måste man vara ekonom för att avstå det alternativet.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 09 april 2010, 17:40:07 »

Alla era BV alternativ är de dyraste pumparna 1245 och G2 finns billigare. Jag skulle inte köpa den dyraste BV pumpen om det började ta slut på degen i samband med husbygge.  Det går att få billigare. Och 170000. ja då tjänar han bra, eller så är åris nivån högre ute i landet än i Stockholm. För jag brukar aldrig vara billigast, tvärtom.
Skrivet av: steppen7
« skrivet: 09 april 2010, 16:20:16 »

Precis FLM finns det ingen kalkyl på, bara FTX och F. Kalkylen med FLM blir nog i stort sett som med F.

>>En BV-pump är väll inte hälften så dyr som en F750?, motsvarande Nibe 1245 har lispris på 67.000:- utan FLM som kostar ca 12.000:- dvs samma listpris komplett
Ja ok, den var kanske dyrare än jag skrev, men FLM eller FTX behöver man ju (förhoppningsvis) inte byta efter 15år. Min morfars FTX har rullat i snart 30år.

>>Är avfrostningarna med i 750-beräkningen?
Ingen aning, ska fråga.

>>Tidigare i någon tråd har jag visat att Comfortzone ger 3,8 kWh/h, när villaägare gått i den tro att det är 5 kWh/h.  :'(
Och då behöver dom en massa eltillskott som inte var kalkylerat?

Det slog mig en sak ang. elförbrukningen till FTX. Den förklaras bla av filter, men ett F-system har ju också filter bara det att dom sitter utspridda som flera små i friskluftventiler istället för ett stort i FTX:en eller? Jag har fortfarande svårt att acceptera att det ska dra så mycket extra energi.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 april 2010, 15:54:29 »

Om BV med en FLM kostar 140000 hur kan den då vara 100000 dyrare?

Det är inte BV + FLM utan BV + FTX det är frågan om. Ett FTX-system kostar betydligt mer än en frånluftmodul.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 09 april 2010, 15:45:34 »


Är avfrostningarna med i 750-beräkningen?

Jag har studerat kalkylen, och är djupt imponerad över den låga energiförbrukningen och de få tillskottstimmar de har presenterat. Trots att systemet är projekterat för 55° som i sin tur ger 70° tryckuppsättning, så preseneteras årsmedelvärmefaktor runt 3.

Tidigare i någon tråd har jag visat att Comfortzone ger 3,8 kWh/h, när villaägare gått i den tro att det är 5 kWh/h.  :'(

Eftersom jag inte hittar några data om 750, får vi hoppas att kalkylen stämmer. I annat fall kan det bli dubblet så dålig investering.....dessutom utan gratis kyla.  :(

Skrivet av: JaGus
« skrivet: 09 april 2010, 15:30:58 »

Hur känns det att byta en pump för 81000kr efter 15år då? Jämfört med en BV-pump för halva priset?

Den kanske inte är dubbelt så dyr om 15år, men då är vi inne på spekulationer och då kan man även räkna med EU-anpassat elpris som är dubbelt så högt samt 2% genomsnittlig inflation som minskar räntekostnaden mer på BV-paketet.

Missförstå mig inte, jag velar själv. Jag vill ha BV+FTX, men om det ger HÖGRE månadskostnad har jag svårt att leva med det beslutet trots ökad komfort.

Håller med dig.
Jag vill också helst ha BV och FTX, men kan absolut inte se någon ekonomi i en FTX-lösning som är väldigt dyr, tycker jag.
Pratade nyss med en installatör som själv installerat en sådan i sitt hem, total kostnad med installation ca 80.000:-
Omöjlig att få ekonomi i, men vill man absolut ha det bästa så, why not!

En BV-pump är väll inte hälften så dyr som en F750?, motsvarande Nibe 1245 har lispris på 67.000:- utan FLM som kostar ca 12.000:-
dvs samma listpris komplett.

//JaGus
Skrivet av: steppen7
« skrivet: 09 april 2010, 15:17:44 »

Hur känns det att byta en pump för 81000kr efter 15år då? Jämfört med en BV-pump för halva priset?

Den kanske inte är dubbelt så dyr om 15år, men då är vi inne på spekulationer och då kan man även räkna med EU-anpassat elpris som är dubbelt så högt samt 2% genomsnittlig inflation som minskar räntekostnaden mer på BV-paketet.

Missförstå mig inte, jag velar själv. Jag vill ha BV+FTX, men om det ger HÖGRE månadskostnad har jag svårt att leva med det beslutet trots ökad komfort.
Skrivet av: JaGus
« skrivet: 09 april 2010, 14:59:51 »


Får se vad min energiberäkning kommer att visa. Jag vill ju ha en nyttokalkyl där jag räknar hem en berglösning på 5-8 år för att det skall
kännas meningsfullt.

Lycka till!
//JaGus

Varför det?  Om bergvärmen skulle kunna "räknas hem" på låt säga 12 år men ge lägre kostnader från dag 1, skulle det alltså vara ointressant?



Lägre driftkostnader från dag 1 är väll trevligt.

Men om investeringens merkostnad inte går att "få igen" inom rimlig tid så ser jag inte poängen.
Detta er en grundtanke när man räknar på alla investeringar. Väger man också in teknisk livslängd
på maskinen så vill man ju inte att kalkylen är hemma samtidigt som maskinen är uttjänt.

Därför tycker jag att en BV pump skall vara betald på 5-8 år genom minskade driftkostnader, annars
investerar man med andra parametrar i åtanke, som ex. spekulation om framtida kostnadsutveckling mm
och det kan man ju också göra. Alla har nog sina bevekelsegrunder till varför man investerar.

//JaGus
Skrivet av: steppen7
« skrivet: 09 april 2010, 14:55:53 »

Du får lägga på 50 kWh i veckan eller 2 600 kWh/år.
35-40% av det är köpt energi till värmepump, beroende på värmepumpstyp.

Ok det påverkar alltså inte effektbehovet så jättemycket, 0,4kW utslaget på ett dygn med bad.

Golvvärme där uppe gick inte att få, och säljaren pratade om att det är dåligt för det knäpper en massa i träbjälklaget. Jag la inte så stor vikt vid det eftersom jag har hört både fördelar och nackdelar men då visste jag inte det här med framledningstemp. Dom är lite fyrkantiga på Myresjöhus med många saker, men det är väl det man får betala för att få bara-sätta-en-kråka-totalentreprenad.

Vad tycker ni jag ska påpeka för kalkylkillen då?
1. Större radiatorer känns ju givet.
2. Justering för hörnbadkar, förbrukning och extra VVB/acktank. Påverkar tanken enbart tillgänglig varmvattenmängd eller händer annat med kalkylen?
3. Kanalförluster och el till ventilation, det låter som att ni tycker det stämmer? Inget att påpeka?
4. Ska jag påpeka att BV ger högre effekt än han räknat med?
5. Hur mycket lägre temp kan man räkna med vid FTX och få samma upplevda temp? 1C? 2C?

Skrivet av: JaGus
« skrivet: 09 april 2010, 14:37:46 »

Det smarta är om du skippar allt som hussäljaren säger och köper värmen själv. Man måste inte ha den senaste dyra BV pumpen som kostar 65000 man kan ta en för 50000 sedan kostar FLM om du klarar dig med det typ 15000 sen borrning och inst.  TYP 150000 med kyla och allt.
Sedan finns L/V alternativet. Om man nu tänker det som jag säljer så borde du få en Atria för 110000. Sedan en Vent som värmer brinet kostar c.a 15000.  Då kostar det 125000. Om du skulle ringa till mig och säga att jag vill ha BV. Då säger jag du ska ha en G2 för den är bäst.
Men det finns andra alternativ. Frikylan behöver inte kosta mkt, den kan man fixa utan alla exp kort och moduler.. Det går att lösa billigare än vad du tror, du måste bara leta upp rätt inst.

Hej VP Oraklet,

Kommer precis från en av Thermia återförsäljarna här i Karlstad.
Han tyckte att jag absolut skulle ha en G2 8kW för 80.000:- inte 65.000:-
Sedan låg Venten på nästan 15.000:-, så bara hårdvaran utan installation och borrning låg på 95.000:-
Ville inte ens ge en seriös offert men indikerade en 160-170.000-.
Då lär det ju bli 100.000:- emellan i alla fall om jag slänger ut F750 med sedvanligt "avdrag" från husleverantören.

Den här installatören kommer inte sälja något till mig i alla fall.
Lite synd, men det finns säkert fler instalatörer/leverantörer som vill sälja.
//JaGus
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 09 april 2010, 14:17:06 »


I vilket fall som helst, större radiatorer på övervåningen!!


Varför inte golvvärme där uppe också?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 09 april 2010, 13:43:53 »


Sen kanske man borde ta hänsyn i kalkylerna till att min fru är en badanka som gärna badar kanske 5ggr/veckan i hörnbadkar. Har ingen koll just nu på hur mycket det påverkar årsbehovet.


Du får lägga på 50 kWh i veckan eller 2 600 kWh/år.
35-40% av det är köpt energi till värmepump, beroende på värmepumpstyp.


Skrivet av: steppen7
« skrivet: 09 april 2010, 13:28:56 »

Jo jag funderade kort på att välja bort värmen och fixa det själv, men vi har redan gjort så med en massa annat. Saker vi ska fixa själva: spackla, måla, tapetsera, lägga golv, badrumsinredning, bänkskivor/hoar/kakel/vitvaror i köket, bygga garage, altan, entrétak, balkong, anlägga trädgård. Troligtvis kommer det en liten unge mitt i allt det där också så man kommer nog få ett och annat grått hår redan som det är...

Frikylan hade jag tänkt fixa själv. Sen funderar jag på om jag ska ordna extra tank pga hörnbadkar på egen hand eller fortsätta tjata på huslev. som aldrig vill svara på vad det kostar genom dem. Säljaren säger "det behövs väl inte med bergvärme?". Trots upprepat tjat tar han inte tag i saken. Tjejen som gör deras ritningar har ritat in en VVB bredvid FLVP men säljaren strök båda och skrev bergvärme. Suck...

Sen kanske man borde ta hänsyn i kalkylerna till att min fru är en badanka som gärna badar kanske 5ggr/veckan i hörnbadkar. Har ingen koll just nu på hur mycket det påverkar årsbehovet.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 09 april 2010, 12:10:19 »

Det smarta är om du skippar allt som hussäljaren säger och köper värmen själv. Man måste inte ha den senaste dyra BV pumpen som kostar 65000 man kan ta en för 50000 sedan kostar FLM om du klarar dig med det typ 15000 sen borrning och inst.  TYP 150000 med kyla och allt.
Sedan finns L/V alternativet. Om man nu tänker det som jag säljer så borde du få en Atria för 110000. Sedan en Vent som värmer brinet kostar c.a 15000.  Då kostar det 125000. Om du skulle ringa till mig och säga att jag vill ha BV. Då säger jag du ska ha en G2 för den är bäst.
Men det finns andra alternativ. Frikylan behöver inte kosta mkt, den kan man fixa utan alla exp kort och moduler.. Det går att lösa billigare än vad du tror
Skrivet av: steppen7
« skrivet: 09 april 2010, 12:04:01 »

Nej BV+FTX kostar inte 140'. I huspriset ingår ett 360P-paket för typ 48' eller nåt sånt. Vi får betala 70' extra för BV+FTX exkl borrning och "installation". Installation brukar hamna på 20-25 säger dom, borrningen är meterkostnaden om jag förstod det rätt så vi har budgeterat 150' för BV+FTX med FLVP avdraget. Kör vi på F750 så tillkommer gissningsvis runt 40' i mellanskillnad mellan pumparna, då blir skillnaden mellan F750 och BV+FTX nånstans runt 100'.

För min del är jag nöjd om månadskostnaden (drift+ränta) blir samma för BV som FLVP. Även om tiden för Pay-off då blir oändlig så kommer inflation+stigande elpriser göra att kalkylen ser bättre ut framöver och jag får gratiskyla som mervärde. Dessutom byter jag hellre en BV-pump för 45000kr än en FLVP för 81000kr om 15 år. Alltså när man tänker efter, 81000kr är ju helt sjukt för en värmepump som kommer gå sönder förr eller senare.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 09 april 2010, 11:45:08 »

Om BV med en FLM kostar 140000 hur kan den då vara 100000 dyrare? När F750 kostar 81000???  Det är inget att fundera på grabbar ta BV och frikyla ni kommer inte att ångra er.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 09 april 2010, 11:41:08 »


Får se vad min energiberäkning kommer att visa. Jag vill ju ha en nyttokalkyl där jag räknar hem en berglösning på 5-8 år för att det skall
kännas meningsfullt.

Lycka till!
//JaGus

Varför det?  Om bergvärmen skulle kunna "räknas hem" på låt säga 12 år men ge lägre kostnader från dag 1, skulle det alltså vara ointressant?
Skrivet av: JaGus
« skrivet: 09 april 2010, 11:35:42 »

Ok, det känns som att alla är överens om att jag åtminstone borde bråka på dem att dimensionera raddarna för samma temp som golvvärmen då? Är det 35/25?

Bör man göra detta även om man inte väljer FTX eller blir raddarna monsterstora då?

Just nu känns det ju som att F750 är lite för bra för att det ska motivera 100000kr extra för berg+FTX, men attans då får jag ju inte kyla på sommaren och ingen kyla till den tänka vinkällaren under trappen.

Nej ingen "gratis kyla", men de 100.000:- du sparar räcker till väldigt mycke kyla från annan kyllösning till vinkällaren under lååång tid.
Jag sitter så att säga i samma båt som du, och givet de siffror som presenterades för F750 ser det attraktivt ut investeringsmässigt.
Får se vad min energiberäkning kommer att visa. Jag vill ju ha en nyttokalkyl där jag räknar hem en berglösning på 5-8 år för att det skall
kännas meningsfullt.

Lycka till!
//JaGus
Skrivet av: steppen7
« skrivet: 09 april 2010, 11:28:54 »

Ok, det känns som att alla är överens om att jag åtminstone borde bråka på dem att dimensionera raddarna för samma temp som golvvärmen då? Är det 35/25?

Bör man göra detta även om man inte väljer FTX eller blir raddarna monsterstora då?

Just nu känns det ju som att F750 är lite för bra för att det ska motivera 100000kr extra för berg+FTX, men attans då får jag ju inte kyla på sommaren och ingen kyla till den tänka vinkällaren under trappen.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 09 april 2010, 11:09:34 »


1. Du har rätt, enligt manualen ger 1245-8 ca 6,9 kW vid 50 ºC framledning och med golvvärme så borde framledningstemp vara lägre än så vilket borde öka uteffekten lite till.



De projekterar raddar på övervåningen för 55/45.  huvuddunk

Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 april 2010, 09:56:20 »


4. "Tillförd el till ventilationssystemet" är ca 563kWh för FLVP och berg+F men hela 1940kWh för FTX. Inte drar FTX 4ggr så mycket el? Borde ligga på runt 2ggr med dubbla mängden rör och fläktar tycker jag. Sen kan man ju programmera FTX att vara avstängd när man inte är hemma också.
5. Verkningsgrad för FTX-agget (VR700DCV) är beräknat till 73% vid 407m3/h. Tittar man på produktbladet för det agget så ser det ut som att verkningsgraden ligger på ca 83% vid det beräknade luftflödet 257m3/h. Det ger ju en del mer i återvinning om produktbladet stämmer.

Jämfört med enbart frånluft tillkommer tryckfall i filter, eftervärmare och själva värmeväxlaren. Bra värmeövergångstal i värmeväxlaren och tryckfall är kopplade till varandra. Det påverkar elförbrukningen.

Produktbladet räknar nog inte med något läckage av ventilationsluft utan med det flöde som passerar aggregatet. Kalkylen avsåg hela husets ventilationsflöde om jag fattade den rätt.

Lexus kommentar om komfort var tankvärd. Det är enklare att kyla ett hus som också har ett tilluftsystem.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 april 2010, 08:22:51 »

1. Du har rätt, enligt manualen ger 1245-8 ca 6,9 kW vid 50 ºC framledning och med golvvärme så borde framledningstemp vara lägre än så vilket borde öka uteffekten lite till.
Skrivet av: steppen7
« skrivet: 08 april 2010, 23:51:49 »

Många intressanta svar.
Efter mer grubblande och lusläsande av kalkylerna funderar jag på följande:

1. Varför ger 1245-8 7.5kW vid 15C ute och bara 5.8kW vid -15 ute? Det förklarar ju varför tillsatselen blir samma som med F750 men jag förstår inte varför den skulle tappa så mycket i effekt vintertid?
2. Dom har räknat med kanalförlust 0.25W/mK med 21m för tilluft och 21m för frånluft. Sen står det "kanalförlusten i FTX-systemet har beräknats till 1267kWh/år". Det betyder 145W som i sin tur betyder en tempdiff på 14C med den förlustfaktor och längd som dom har specat. 0.25W/mK vad motsvarar det för isolering? Halva ventilationen lär väl ligga inbäddad i 50cm lösullen som ska ligga på vinden och andra halvan lär väl ligga i mellanbjälklaget utan tempförluster? Fast 21m kanske är det som är på vinden.
3. Kanalförlusterna för F750 och berg med F-vent alternativen är satta till 0? För F-vent spelar det ju ingen roll om frånluften kallnar på vägen men för FLVP blir det ju mindre energi att hämta ut från luften.
4. "Tillförd el till ventilationssystemet" är ca 563kWh för FLVP och berg+F men hela 1940kWh för FTX. Inte drar FTX 4ggr så mycket el? Borde ligga på runt 2ggr med dubbla mängden rör och fläktar tycker jag. Sen kan man ju programmera FTX att vara avstängd när man inte är hemma också.
5. Verkningsgrad för FTX-agget (VR700DCV) är beräknat till 73% vid 407m3/h. Tittar man på produktbladet för det agget så ser det ut som att verkningsgraden ligger på ca 83% vid det beräknade luftflödet 257m3/h. Det ger ju en del mer i återvinning om produktbladet stämmer.
6. Har man FTX kan man väl dra ner tempen en grad eller två med samma upplevda temp då man slipper kallras och kalla golv? Det ger ju ytterligare besparing isf.

Man förstår att skillnaden med FTX blir liten när återvinningen äts upp av 1267kWh kanalförlust samt nästan 2000kWh i elförbrukning. Jag får känslan av att alternativet med FTX är bättre i verkligheten än vad kalkylen säger?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 08 april 2010, 20:54:49 »


Skall det tolkas som att COP 4,6 för FTX:en som jag fick fram är ett för lågt värde då fläkteffekten skulle vara överskattad i kalkylen?

Uppskattade att COP 4,6 var för lågt angivet, och antog att du räknat med eftervärmen. Ser nu att dina uppgifter är beräknat på återvunnen energi och endast tillförd energi för fläktdrift. Anser din beräkning av COP är rätt. Kan vara så att ni i 08-området och söder därom, har svårt att få ekonomi med FTX.

Om samma kåk stått i Luleå, hade COP varit 6,5.

Citera
Kanske mer en akademisk fråga, 6 kW pump plus FTX ger säkert dyrare värme än 8 kW pump utan FTX. I synnerhet med större radiatorer på övervåningen.

Vid nybyggen ser jag hellre att man investerar för bra komfort och låg förbrukning. Det betyder att FTX och bergvärme/bergkyla är helrätt.

Ska man endast räkna vad det kostar och hur lång payoff investeringen har, så bör ingen satsa på bergkyla. Bergkyla medför endast kostnader för investering och drift.

Ser ingen motsättning i att investera för eventuella framtida ökade energikostnader. Vi investerar ju idag för eventuella framtida dikeskörningar, genom att vi betalar försäkringspremier utan att blinka.

250 m² och frånluftspump ger inga bra vibbar.


Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 april 2010, 16:17:53 »

Naturligtvis så monterar man ett värmevattenbatteri, istället för den elektriska eftervärmaren. (om man tror sig behöva eftervärmare)
Likströmsmotorer till fläktar gör att förbrukningen hålls låg, och tillsammans med vattenvärmebatteriet blir COP hög. Har man ingen eftervärmare kanske COP blir ännu högre.  Sc:,h  (helt beroende på hur man vill räkna)


Skall det tolkas som att COP 4,6 för FTX:en som jag fick fram är ett för lågt värde då fläkteffekten skulle vara överskattad i kalkylen? Kanske mer en akademisk fråga, 6 kW pump plus FTX ger säkert dyrare värme än 8 kW pump utan FTX. I synnerhet med större radiatorer på övervåningen.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 08 april 2010, 14:05:16 »

Naturligtvis så monterar man ett värmevattenbatteri, istället för den elektriska eftervärmaren. (om man tror sig behöva eftervärmare)
Likströmsmotorer till fläktar gör att förbrukningen hålls låg, och tillsammans med vattenvärmebatteriet blir COP hög. Har man ingen eftervärmare kanske COP blir ännu högre.  Sc:,h  (helt beroende på hur man vill räkna)

De har projekterat ett frånluftsflöde om 71 l/s, som i 08-området ger ventilationsförluster i storlek 9 000 kWh.
(71 l/s x 1,2 kg x 107 000 gradtimmar = 9 116 kWh/år)
Av detta återvinns 83% av frånluftens temperatur, för uppvärmning av tilluften d.v.s. 6 700 kWh/år.

Effekter vid DUT -18° 83% temperaturverkingsgrad:
Förlust 71*1,2*40 = 3,4 kW
Återvunnen 63*1,2*33,2 = 2,5 kW

Hmm.. jag tror de räknat med för högt läckageflöde. Totala verkningsgraden på FTX blir endast 73%. Gissar att temperaturverkningsgraden på FTX blir högre än 83%, när läckageflödet är så pass högt som 12%.
 
Att påstå att golvvärme tillsammans med 55/45-system är mindre bra, kan nog alla med kunskap om värmepumpar hålla med om. Men....tidigare har villafabrikanterna stoppat in en frånluftare med fast kondensering.....som då gör att det kvittar.

BBR-regler gör att dessa pumpar inte längre installeras, och kunskapen om värmesystem anpassad till värmepumpar med flytande kondensering kanske når vvs-konsulterna inom en snar framtid. Verkningsgraden på en kompresssor har ju en betydande skillnad beroende på om framledningen är 35° istället för 50°. Nibe har presenterat på någon modell och kompressorstorlek att COP är 5 vid 35° och 3,4 vid 50°.

Problemet som vi har, är att övertyga villaägarna att merkostnaden är befogad. Att ta ner temperaturen från 50° till 35° kostar ca: 7 000 kr mer för raddarna. Avdrag görs för shunt och cirkpump, samt driftkostnad av cirkpump. Det blir ganska kort payoff, men problemet är inte över än. Kärringen tycker inte de biffiga raddarna är snygg. Sug på den!  ;)

Om vi tror att övervåningen behöver 35 w/m² vid F-ventilation, så sjunker effektbehovet med 1,1 kW till 23 w/m² med FTX-ventilation. Det i sin tur ger samma radiatorer den lägre effekten vid 46/39.

--------------------------
Redigerat felräkning effekt FTX vid DUT.
Redigerat temperaturverkningsgrad för FTX.
Redigerat gradtimmar för Upplands-Bro.
Skrivet av: JaGus
« skrivet: 08 april 2010, 11:21:19 »

Intressant!

Är också i samma fas som er med projektering av nybygge, 20 mil västerut i Karlstad.
Har ännu inte fått energiberäkningar på vårt hus, men leverantören vill absolut förorda F750 FLVP, vilket jag misstänker att ni också fått.

Min tolkning av dessa beräkningar är att det inte bör vara ett svårt val, F750 måste vara den absolut ekonomiskt mest lönsamma pumpen för ert hus.
Då huset inte är så stort kan jag inte se att det skall kunna gå att få en vettig ROI kalkyl med merinvesteringen till bergvärme/FLM för er.

Vi bygger ett 250kvm stort hus, och leverantören påstår även för oss att F750 skall vara det mest lönsamma allternativet, skall bli intressant att jämföra
kalkylen med en 1245 8kW bergis. Men om jag får liknande siffror som er, jag då blir det F750, fore sure.

//JaGus
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 april 2010, 10:17:25 »

Att i ett nybygge räkna med golvvärme på bottenvåningen och 55/45 radiatorer på övervåningen är lite märkligt. Det är så uppenbart lönsamt att dimensionera radiatorerna att de matchar golvvärmens framledningstemperatur.

Är också förbryllad över att FTX:en ger så lite. Vad jag förstår av kalkylen återvinns 6000 kWh/år under uppvärmningssäsongen. Merförbrukningen för fläktar, som måste vara för FTX, är 1300 kWh. COP för FTX:en blir 4,6 vilket inte är så mycket bättre än COP för värmepumpen. Jag trodde man kunde nå uppåt 10 för ett FTX-aggregat. Som det är räknat gör det låga COP-värdet att det är vettigare att skaffa en ett nummer större värmepump och låta bli FTX:en. Men, som påpekats, FTX-en gör att framledningstemperaturen kan hållas lägre så kalkylen är inte helt korrekt.

I vilket fall som helst, större radiatorer på övervåningen!!

 

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 april 2010, 22:16:39 »

Om Lexus ser det här kanske han kan räkna ut hur mycket lägre framledningstemp som krävs med FTX, men i princip har du rimligtvis rätt i dina antaganden, de borde räkna med några grader lägre vbf/vbr i faller med FTX.
Skrivet av: steppen7
« skrivet: 07 april 2010, 22:12:55 »

Har fått energikalkyler för vårt husbygge och blev lite förvånad över resultatet:

Nibe 360P: 14539 kWh, ÅrsCOP=2.89, P(DUT)=8.89kW, eltillsats=8956kWh
Nibe F750: 8115 kWh, ÅrsCOP=3.21, P(DUT)=9.00kW, eltillsats=290kWh
Nibe 1245-8 med F-vent: 7180 kWh, ÅrsCOP=3.6, P(DUT)=8.79kW, eltillsats=248kWh
Nibe 1245-6 med FTX-vent: 6790 kWh, ÅrsCOP=3.44, P(DUT)=6.45kW, eltillsats=103kWh

Siffrorna är "köpt energi till värme och ventilation". Alltså utan hushållsel.

Det som är överraskande enl. min mening är att F750 klarar sig med så lite tillsatsel, då effektbehovet är 9kW och pumpen ger 6kW borde det rimligen bli mer än så?

Dessutom är det överraskande att FTX ger så liten vinst. Men när jag läser närmare i papprena blir jag lite skeptisk till en del siffror. Tex verkar det som att FTX-ventilationen drar dubbelt så mycket energi under vintermånaderna som F-vent/FLVP medan den drar mer än tre gånger så mycket på sommaren??? Sedan är årsvärmefaktorn inte särskilt hög pga att dom har räknat med framledningstemp på 55/45 pga radiatorer på övervåningen (det är golvvärme på nedervåningen). Måste man ha så hög temp till radiatorerna när man har FTX och slipper friskluftsintag med kallras osv? Enligt Nibes hemsida får man COP=5 vid 35C. Det vill man ju gärna komma åt.

Här är all data om nån orkar gräva djupare:
http://www.fotografstaffan.se/blandat/nibe360.pdf
http://www.fotografstaffan.se/blandat/nibe750.pdf
http://www.fotografstaffan.se/blandat/nibe12458.pdf
http://www.fotografstaffan.se/blandat/nibe12456.pdf


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!