Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV  (läst 7243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« skrivet: 30 september 2015, 09:27:41 »
Jag har en bergvärmeanläggning som står i mitt garage. Ena garageytterväggen bildar vinkel mot boningshuset och i denna finns numera en inglasad altan (25 kvm). Höst och vår brukar jag värma den med 2*2 kW portabla elradiatorer, men det drar ju en del ström.
Min tanke är att sätta in en fläktkonvektor (4-5 kW) istället som jag kopplar till bergvärmepumpen. Rördragningen blir kort och matningen till fläktkonvektorn kan ske direkt genom vägg, dvs ingen rördragning på altanväggen. Nu till frågorna:
- Alternativet till detta är att ha en liten luftvärmepump, synpunkter? För-/nackdelar?
- Vintertid kommer ju altanen inte vara uppvärmd (möjligen nån enstaka helg eller så), hur gör man bäst frostskydd för konvektorn? Det kan säkert bli minusgrader i uterummet, går det att ha en liten cirkulation på konstant (som dock inte får kyla ner returen så mycket att det blir svårt att få rätt temp i övriga huset).
- Annat att tänka på?
« Senast ändrad: 01 oktober 2015, 07:57:03 av MÃ¥rtenS »
IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #1 skrivet: 30 september 2015, 18:45:40 »
Om den inte ska frysa måste du ha cirkulation på hela tiden och det kanske funkar bra om fläkten är av för då avges nog inte så mycket värme. Ett alternativ är att koppla slingan via en växlare då kan du ha glykol i fläkt konvektor delen jag tror jag skulle valt det alternativet då har man inga förluster när inte rummet värms och risken för frys skador vid tex ett kortvarigt elavbrott är minimal.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2015, 09:01:24 »
Tack för svar och tips.
Ev växlare vore förstås fint, men det måste ju vara en kompakt sådan i så fall - och billig...!
IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7657
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2015, 09:57:58 »
Har du räknat på vad det kostar och värma upp med el kontra vad en installation av konvektorelement eller L/LVP samnt den energikostnad du fortfarande kommer att ha?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2015, 11:17:14 »
Jag har inte finräknat, men resonerar ungefär så här.
Jag kör kanske mina 4 kW element kanske 10 dygn hösten, 10 på våren eller så. Det blir 20 dygn, dvs 20*4*24 = 1920 kWh.
Kostnaden för energin och överföring är ca 1 kr per kWh med alla skatter, alltså ca 2 000 kr/år.
Med ett COP på 3,0 så sparar jag ju 1330 kr/år på energin, så installationen får ju inte kosta mer än ca 5-6000 (inkl konvektor, efter ROT) för en rimlig payback.
Men med en billigare uppvärmningskostnad så ökar nog nyttjandegraden också, vilket ju är en bonus.
Gissar även att uppvärmningseffektiviteten är högre hos fläktkonvektorn än elelementen från Jula.
IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2015, 11:48:24 »
Så billigt blir det nog inte köp en billig luft/luft på jula eller nått eller fortsätt med elvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2015, 17:05:40 »
Själv köpte jag en billig gasolkamin som jag kör i uterummet då och då, fungerar väldigt bra och drar inte särskilt mycket gasol heller.

att dra ut radiatorkretsen i ett rum som tidvis blir kallt är väldigt vanskligt även om man låter vattnet cirkulera alltid, är rummet kallt och det blir en driftstörning så fryser rören omedelbart.
det kan vara värt att tänka på att försäkringsbolagen inte ersätter skador som uppstår i ouppvärmda lokaler (kallare än 15gr) så händer något så kan man inte räkna med att försäkringen tar kostnaden.

lösningen med växlare och glykol fungerar men kommer att kosta en slant, betydligt mer än 6000kr.

luft/luft som smurfen föreslog eller gasolkamin är mitt tips..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2015, 08:40:18 »
Gasol är ju ett alternativ som även ger en skön värme, finns ju även kaminer som pryder sin plats en del.  Och pÃ¥ nÃ¥t vis känns 4 kW gasolvärmare effektivare och snabbare än 4 kW elradiator. Men jag tänkte att det kanske blir en del sot (eller annan beläggning) kvar pÃ¥ tak och väggar efter den pÃ¥ sikt. Glasdörrarna gÃ¥r väl att putsa men taket är ju trÃ¥kigare.

Ett alternativ med konvektorn är ju att kunna tömma/fylla den enkelt och ha avstängning till den kretsen inne i det varma garaget. Men där nånstans börjar det också bli lite väl mycket krångel för att spara energi.
IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2015, 08:46:36 »
Ett annat problem är att din bergvärmepump troligen skulle stanna/starta i ett kör, radiatorn skulle inte hinna med att göra av med den effekt som värmepumpen genererar, så värmepumpen skulle dessutom troligen lösa ut på HT-pressostaten OM inte driftpressostaten hinner med, skulle driftpressostaten hinna med så kommer ändå driften att bli väldigt ogynnsam för bergvärmepumpen med många start och stopp och höga driftstemperaturer, sånt sliter allra mest på en värmepump.

Om det där skall fungera och vara tryggt måste du sätta in en 300 liters arbetstank och en mellanväxlare så du kan fylla den lilla kretsen med glykol, gör du det själv så går kalaset på kanske 13000 till 15000 kr.

Mycket bättre att köpa en riktig luftvärmepump för de pengarna, den skulle dessutom värma rummet snabbare och billigare.

En fläktkonvektor som kan göra av med hela värmepumpens uteffekt blir lika dyr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MÃ¥rtenS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Carpe Thermia
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2015, 14:57:51 »
Tack för svaret.
Har inte fått priset än, men pratade lite med leverantören i förra veckan och han såg ingen risk med att man skulle ta för mycket värme.
Men det blir nog lite för krångligt att hantera en lite krets om man måste bevaka och tömma och sedan slå på och fylla igen. Man kan ju ge sig f-n på att man nån gång glömmer det och så är det fruset i alla fall.
Gasol verkar mer o mer mysigt, man får ju några fyllningar för de 10 000 kr extra som en luft-luft skulle kosta jämfört med gasolen...
IVT Greenline HT+ E7, 300 liter VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -10 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer, ligger på trevliga ca 17 000 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2015, 04:03:49 »
Citera
ingen risk med att man skulle ta för mycket värme.

Vet inte om du missförstår mig, eller om du kommenterar vad någon annan skrev.

Det stroa problemet som gör at du inte bör sätta in en fläktkonvektor är att din värmepump troligen har mycket högre uteffekt än vad din fläktradiator kommer att ha, det som då händer är att värmepumpen startar och gert sin effekt (alltid full effekt), radiatorn kan inte göra av med all effekt, och värmepumpen stannar.
Du kommer att få extremt korta gångtider på kompressorn, med hög (max) sluttemp varje gång, vilket sliter på kompressorn och ger ojämn värme från fläktradiatorn.
De flesta värmepumpar har en min tid mellan starter på runt 20 minuter, så för dig skulle temperaturen till/från radiatorn troligen hinna gå mellan 20 - 55 grader mellan varje start.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2015, 07:25:57 »
Gasol är ju ett alternativ som även ger en skön värme, finns ju även kaminer som pryder sin plats en del.  Och pÃ¥ nÃ¥t vis känns 4 kW gasolvärmare effektivare och snabbare än 4 kW elradiator. Men jag tänkte att det kanske blir en del sot (eller annan beläggning) kvar pÃ¥ tak och väggar efter den pÃ¥ sikt. Glasdörrarna gÃ¥r väl att putsa men taket är ju trÃ¥kigare.

Jag har kört min kamin i ett år nu och det blir inget sot alls ifrån den.
Gasol frÃ¥n AGA, ingen billig häxblandning frÃ¥n Polen  :)
Det enda som syns är att färgen på väggen precis bakom har gulnat lite pga värmestrålningen, jag har haft en termometer suttit där och det blir ca 40 °C mot väggen när man kör kaminen en hel kväll och det gillar inte färgen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2015, 07:30:34 »
Det är normalt sett mer än dubbelt så dyrt att värma med gasol som med el. (runt 2 kr 40 öre/kWh.)
Bättre/billigare med el alltså, om du har säkringar som tål belastningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2015, 07:38:26 »
Det är normalt sett mer än dubbelt så dyrt att värma med gasol som med el. (runt 2 kr 40 öre/kWh.)
Bättre/billigare med el alltså, om du har säkringar som tål belastningen.
Troligen helt sant, men jag har kopplat in mig på samma gasoltub som gasgrillen och en fyllning P11 på ca 500kr räcker för hela säsongen både till grill och värme så det är inga jättepengar vi pratar om.
personligen tycker jag det känns trevligare att värma med "brasvärme" i ett uterum, det blir mysigare.
Vi startar bara kaminen när vi sitter i uterummet, övrig tid blir det samma temp som ute.
Ska man däremot alltid ha lite grundvärme så är nog elvärme eller luft/luft att föredra..
 
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fläktkonvektor i uterum kopplat till BV
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2015, 07:50:12 »
Och jag vill nog helst inte förbränna något alls i ett relativt slutet rum om jag inte är tvungen.
Men vi är alla olika, jag tycker det känns onödigt att utsätta sig för avgaserna i alla fall, men de kanske är helt ofarliga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!