Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten pÃ¥ golvet i källaren  (läst 3703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vatten på golvet i källaren
« skrivet: 01 april 2021, 21:10:34 »
Hej!
Nu när det är mycket vatten i marken så tränger det in i källaren på fritidshuset.
Huset ligger i en backe och det är bara källare under delen på nersidan.
På övre sidan är det krypgrund.
Krypgrunden är OK så vattnet går under marken och tränger upp i källaren.
Vi dränerade om för ett år sen, dock bara nedre delen då gräv-killen inte vågade gräva utmed krypgrunden på grund av rasrisken.
Vattnet tränger in ändå, man kan se att det typ går en vattenåder med mycket vattensjuk mark i en linje under huset och precis där tränger det upp.
Jag provade att dränera ovansidan av huset i somras, men vågar då inte gräva under krypgrunden, men det hjälper inte.

Min sista idé är att gräva upp golvet i källaren, ner med makadam och isolering samt gjuta nytt golv.
Får samtidigt försöka göra en passage med dräneringsrör för vattnet under golvet ut genom väggen på nersidan som får ansluta mot den dränering som är där.
Kan detta funka?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #1 skrivet: 01 april 2021, 21:25:55 »
Jag hade vatten c:a 2dm i min källare för 10 år sedan (enda gången på 16 år) Det hade regnat typ 200mm dagarna innan..hade tre länspumpar igång . Vattnet nådde upp till 1cm under elanslutningar i VPn... :o

För min del måste jag gräva upp drygt 1,5m djupt runt huset och förnya dräneringsrören, det är gamla tegelrör där nu, förra ägaren berättade att det hade gjorts regelbundet(?) förr när han växte upp.
Hela källaren har betonggolv, men är inte tätt det läckt upp vatten runt skorstensstocken och avloppsbrunnen. Det måste finnas dränering utanför källarmuren som leder bort grundvattnet.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #2 skrivet: 02 april 2021, 10:25:37 »
Det är nydränerat på utsidan, men det går ju inte att komma åt källarväggen som är under huset mot krypgrunden, och det är här det tränger upp.
Min bedömning är att vattenådern går precis under huset, på båda sidor om denna är marken torr.
Jag kan se på källarväggen precis där vattnet tränger in, ca 30 cm bred våtfläck, det är torrt i övriga källaren.

Jag kan ju inte gräva in under torpargrunden, då underminerar jag ju den delen av huset.
« Senast ändrad: 02 april 2021, 10:27:50 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #3 skrivet: 02 april 2021, 13:32:31 »
Hade samma i källaren pÃ¥ torpet, vatten in vid grundmuren. Sprängt pÃ¥ utsidan med pÃ¥följd att sprickor blev i berget ( 20 cm till berg utsida sÃ¥ drän där uteslutet ) . Det var tjick med stampad  jordgolv. vi grävde ur en del i leran, gjorde spÃ¥r som det lades dränslang i , den ska ligga som i ett spÃ¥r, lie djupare än lerans nivÃ¥. det ska inte finnas nÃ¥got grus eller annat under dränen, sen en plast ca 30 cm bred ovanför, ut med kross över allt och en markmatta över hela golvet ovanför, dÃ¥ finns det plats för vatten att rinna, och gjutning nytt golv. Dränen lägges i solfjäderform mot den lägsta delen och sen ut pÃ¥ lämpligt ställe eller stenbrunn som sväljer pÃ¥ insidan. Du ska börja med att hugga upp golvet och gräva en djup grop där  vattnet kommer in och se hur mycket det kommer och kanske försöka om det gÃ¥r att pumpa eller ösa ur, för att se vilket flöde det är. Ã…terkom när du vet mer on flödet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #4 skrivet: 02 april 2021, 17:15:02 »
Hade samma i källaren pÃ¥ torpet, vatten in vid grundmuren. Sprängt pÃ¥ utsidan med pÃ¥följd att sprickor blev i berget ( 20 cm till berg utsida sÃ¥ drän där uteslutet ) . Det var tjick med stampad  jordgolv. vi grävde ur en del i leran, gjorde spÃ¥r som det lades dränslang i , den ska ligga som i ett spÃ¥r, lie djupare än lerans nivÃ¥. det ska inte finnas nÃ¥got grus eller annat under dränen, sen en plast ca 30 cm bred ovanför, ut med kross över allt och en markmatta över hela golvet ovanför, dÃ¥ finns det plats för vatten att rinna, och gjutning nytt golv. Dränen lägges i solfjäderform mot den lägsta delen och sen ut pÃ¥ lämpligt ställe eller stenbrunn som sväljer pÃ¥ insidan. Du ska börja med att hugga upp golvet och gräva en djup grop där  vattnet kommer in och se hur mycket det kommer och kanske försöka om det gÃ¥r att pumpa eller ösa ur, för att se vilket flöde det är. Ã…terkom när du vet mer on flödet.

Tack, det var nog nån sån lösning som jag funderade på.
Jag kan säkert göra ett hål i källarväggen nertill och ansluta mot befintlig dränering där, sen rinner det rakt ut i slänten nedanför huset (det lutar rätt bra).
Golven är relativt dåligt gjutet, tunt och sprickor, så det går nog att få bort med spett och spade.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #5 skrivet: 02 april 2021, 18:48:19 »
Börja med att hacka upp golvet där läckan in är, så d.u ser vad som kommer och finns i mängd sett

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #6 skrivet: 03 april 2021, 14:29:33 »
Jepp, det kommer ske i vår.
Just nu rinner vattnet in till angränsande pannrum och ner i golvbrunnen där, tröskeln är borta sen länge så jag antar att förra ägaren löste det på detta sätt.
Jag får börja gräva i mitten av rummet, och även gräva fram dräneringen på utsidan så ser jag hur långt ner jag ska innan jag tar ett hål i muren
Jag ser bara denna lösning, att få ut vattnet till dräneringen på utsidan...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #7 skrivet: 03 april 2021, 15:18:24 »
Du måste till att börja med angripa källan, så öppna i golvet precis där det rinner och kanske öppna lite under sulan. Står det vatten på utsidan så är det fullt nedåt med, kan bli så får en lite flod in och då har du kommit halvvägs

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #8 skrivet: 13 maj 2021, 16:48:53 »
Nu har jag börjat gräva.
Du hade rätt 25fOCUS, det sipprar in på ett ställe, en liten rännil.
Nu gäller det för mig att leda ut detta vatten på ett bra sätt.
Jag grävde, spettade och körde med en borrhammare tills jag fått bort det mesta av det gamla golvet, det var väldigt ojämnt gjutet.
På vissa ställen kunde jag i princip gräva bort betongen med spaden, på andra ställen vart jag tvungen att köra med borrhammaren.
Precis på ett ställe utmed väggen mot krypgrunden sipprar det in en rännil.
Så jag grävde en gång till ytterväggen och ner under sulan och försöker leda ut vattnet där.
Tyvärr samlas det i en pöl innanför väggen så imorgon ska jag gräva på utsidan och försöka få vattnet att hitta ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2021, 18:47:03 »
Det går bra att gräva ur ett hål under sulan , kan vara lite tjurigt om den är bred , men går, du måste få tag i källan för vattnet och leda bort det. När har kommit ut på utsidan och det börjar rinna under sulan, ska göra som en liten damm först och se hur det. Sen ett rör från dammen och bort någonstans och se om det bir vatten utanför dammen eller det håller nivån. Är det bara där så går det att gjuta som en damm som tar vattnet och rör bort/ut. Får se vad du hittar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2021, 23:33:50 »
På utsidan finns dränering, får de hur djupt den ligger?
Tänkte i så fall försöka pilla in ett dräneringsrör under sulan och ansluta till dräneringen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #11 skrivet: 14 maj 2021, 10:07:18 »
Du ska nog försöka med ett vanligt rör under sulan och se vad som händer, det blir då som en avtappning av dränvatten, är ju inte rätt väg att få bort det , men vad gör man, Slutar det att komma in vatten så tappas det ur från utsidan, ligger dränen rätt med nerförsbacke på utsidan, så det inte är en mage på dränröret.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #12 skrivet: 14 maj 2021, 14:14:28 »
Har nu grävt ett hål på utsidan ner till dräneringen, den är nog rätt gjord.
Försöker nu göra ett hål under sulan så att vattnet i källaren kan rinna ut men sulan är förbannat bred.
Det är stenhård lera med sten i, kör med borrhammaren och längsta borret som är lite längre än sulans bredd från båda hållen men får inte till det.
Det kommer väl att gå med lite mer jobb, men nån dränering går inte att få under, så jag lägger nog en slang under sulan så att vattnet åker ut.
Det är satan jobbigt att handgräva när man inte är van vid kroppsarbete.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #13 skrivet: 14 maj 2021, 15:35:22 »
Slang under sulan ?  .Ligger dränen pÃ¥ utsidan lÃ¥ngt under insidan dÃ¥, det rann ju in och hur ska du fÃ¥ det att rinna ut

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten på golvet i källaren
« Svar #14 skrivet: 14 maj 2021, 20:51:11 »
Aha, måste förklara.
Huset ligger i en sluttning, med källare under halva huset.
Källaren är på nersidan, mot övre delen är det krypgrund.
Vattnet kommer in på sidan mot krypgrunden, där går det inte att gräva ner en dränering under där då huset och krypgrunden är i vägen.
Så jag tänkte leda vattnet under golvet till källarväggen mot nersidan och ansluta mot dräneringen som finns där.
Sen finns en nybyggd altan som ställer till det lite med, jag valde också att gräva på utsidan på ett ställe där det inte var så jättemycket att gräva bort för att komma ner till dräneringen.
Jag ritar en bild med det hela.
« Senast ändrad: 14 maj 2021, 20:53:47 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!