Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tjock vit rök som täcker halva grannskapet... varför?  (läst 9793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kennykixx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej, har en fråga som jag tror någon här kan svara på...

När jag tänder en brasa i min vedpanna (Albin från 1986) blir det ibland så att det
fullkomligen väller ut tjoooock vit rök ur skorstenen. Det pågar i 10-20 minuter ungefär.

Beror detta på att veden är för fuktig?
Eller är det en indikation på att något annat är galet?

Kan ju inte vara meningen att hela huset och grannskapet ska försvinna i ett tjock rökmoln när man tänder en brasa...
« Senast ändrad: 25 november 2010, 20:36:34 av kennykixx »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tjock vit rök som täcker halva grannskapet... varför?
« Svar #1 skrivet: 25 november 2010, 21:00:12 »
Vid upptändning är ju inte brasan tillräckligt het så förbränningen blir ofullständig.
När pannan blir varmare så blir förbränningen bättre och röken försvinner.
Du kan minska på röken genom att hugga mindre bitar ved att tända i så blir brasan varmare snabbare.
Har du tillgång till näver eller tjärtall så är detta också bra att tända med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
tänd pannan och vänta en stund med att fylla den full, funkar så hos mig i allafall att man fortare kommer upp i bra temp innan den matas full med ved

sen kan du ha fuktig ved också
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: tjock vit rök som täcker halva grannskapet... varför?
« Svar #3 skrivet: 27 november 2010, 10:48:32 »
tänd pannan och vänta en stund med att fylla den full, funkar så hos mig i allafall att man fortare kommer upp i bra temp innan den matas full med ved

sen kan du ha fuktig ved också


 Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Vit rök brukar betyda vattenånga.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: tjock vit rök som täcker halva grannskapet... varför?
« Svar #5 skrivet: 27 november 2010, 19:48:21 »
Hur tänder du Albin pannan . i Botten eller toppen . Har du direkt spjället öppet i uppstarten innan du vänder lågan ?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad kennykixx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: tjock vit rök som täcker halva grannskapet... varför?
« Svar #6 skrivet: 27 november 2010, 21:47:17 »
Hur tänder du Albin pannan . i Botten eller toppen . Har du direkt spjället öppet i uppstarten innan du vänder lågan ?
cocacola

Jag tänder honom i toppen. Jag har spjället öppet när jag tänder tills elden tagit sig ordentligt efter ett par minuter, då stänger jag det.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: tjock vit rök som täcker halva grannskapet... varför?
« Svar #7 skrivet: 28 november 2010, 00:10:09 »
Prova att låta den ta sig en stund till innan du vänder lågan . (en något större tänd sats)
Nyfiken frÃ¥ga  :) vilken typ av albin är det du har?
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: tjock vit rök som täcker halva grannskapet... varför?
« Svar #8 skrivet: 28 november 2010, 10:34:13 »
Hur tänder du Albin pannan . i Botten eller toppen . Har du direkt spjället öppet i uppstarten innan du vänder lågan ?
cocacola

Jag tänder honom i toppen. Jag har spjället öppet när jag tänder tills elden tagit sig ordentligt efter ett par minuter, då stänger jag det.


Låt det brinna minst 30 min innan du fyller hela pannan och stänger spjället tror det ska rycka mindre då.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kennykixx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: tjock vit rök som täcker halva grannskapet... varför?
« Svar #9 skrivet: 28 november 2010, 23:56:40 »
Hur tänder du Albin pannan . i Botten eller toppen . Har du direkt spjället öppet i uppstarten innan du vänder lågan ?
cocacola

Jag tänder honom i toppen. Jag har spjället öppet när jag tänder tills elden tagit sig ordentligt efter ett par minuter, då stänger jag det.


Låt det brinna minst 30 min innan du fyller hela pannan och stänger spjället tror det ska rycka mindre då.

Om jag bara har pannan halvfull när jag tänder så har det brunnit klart efter 30 minuter :) och om jag har spjället öppet så går väl den mesta energin åt fåglarna?

Utloggad kennykixx

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: tjock vit rök som täcker halva grannskapet... varför?
« Svar #10 skrivet: 29 november 2010, 00:00:37 »
Prova att låta den ta sig en stund till innan du vänder lågan . (en något större tänd sats)
Nyfiken frÃ¥ga  :) vilken typ av albin är det du har?
cocacola *vinkar*

Ja du, jag tror att den heter Albin Effekt 220.


Jag har precis köpt en villa med denna panna och har inte så stor koll som jag önskar att jag hade...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!