Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255 dyr inkoppling  (läst 5871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nilsson86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1255 dyr inkoppling
« skrivet: 28 februari 2016, 23:28:41 »
Tjena! Ny här pÃ¥ forumet,  har kopplat det mesta av min vvs själv innan men tänkte vara lat vid inkopplingen av värmepumpen.

Köpte en Nibe 1255 4-16kw av en lokal mindre firma i skåne. Ska värma garage på 240m2 och bonimgshus på 125m2.

Grävde själv ner 2x450m kollektorslang och drog in i huset, hämtade pannan och bar in den med i huset och kopplade elen med själv med hjälp av en behörig elektriker.

Kvar att koppla var 2st  9meters matarrör i krypgrunden frÃ¥n pannan till kulverten och kopplaa tillop och retur frÃ¥n vattnet ca 7meter slangdragning och hopkoppling av kollektorslangarna och pÃ¥fyllnimg av vätska.
Detta kostade mig 109 000:-(pannan 69500 av det trots att jag fått pris som var 2k lägre på pannan tidigare. Kollektorslangen var betald sedan innan.

Låter inte 40000 i delar och arbete jäkligt mycket när jag själv gjort såpass mycket själv? Delarna var på 25 och arbetet var på 15ca.

Min andra fråga var att in och ut från pannan är det 28mm rör och anslutningarna på kulverten var med 28mm, men dom har förminskat ner och dragit 22mm RiR pex dom 9meterna. Krävs det imte full storlek på slangarna när jag ska mata ut till ett garage som e såpass stort? Ja hade ju hellre sett att dom dragit 28mm hela vägen.

Lite halvlulligt skrivet, men jag skriver från mobilen. .. ska bort till vvs firman imorrn och diskutera. Tack på förhand

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2016, 23:31:38 »
Låter dyrt. Men det är väl så det blir om man inte avtalar priset i förhand.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Nilsson86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #2 skrivet: 29 februari 2016, 02:58:50 »
Låter dyrt. Men det är väl så det blir om man inte avtalar priset i förhand.

Tyvärr är det väl så. Men dom sa att det
Billigaste blir löpande, har alltid handlat av delar av dom innan. Såg nu att vissa grejer är 100% dyrare än rinkabyrör och de flesta grejer är 30-40% dyrare än dem. Förr hade dom alltid samma pris som rinkaby, men så blir det väl när man e godtrogen.

Va tror ni om matningen dÃ¥? Kan ja fÃ¥ problem en kall dag när pannan matar full effekt? För är det bÃ¥de dyrt och inte rätt  sÃ¥ känns d trÃ¥kigt. Dom hade vänt slangarna fel under huset med sÃ¥ dom mata alla element pÃ¥ fel hÃ¥ll. Tog lite tid att hitta det dÃ¥ jag först trodde det var luft dÃ¥ jag själv skulle lufta hela systemet själv, detta skulle dom dock kompensera i fakturan för jag gjorde vid det själv men det hade missats.

Utloggad Nilsson86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #3 skrivet: 29 februari 2016, 03:19:46 »
Kanske svårt o räkna ut ett pris iom rördragningen under huset, men va brukar det kosta om man haft allt indraget i pannrummet? Så det bara hade varit att koppla tappvatten och element krets och koppla ihop dom 2 kollektorslangarna och fylla på köldbärarvätska? Om kunden luftar elementkretsen själv sen

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #4 skrivet: 29 februari 2016, 06:36:51 »
22 mm RiR är för klent för en 1255 när den går på full effekt.
28 mm är också väl klent, men vad Nibe verkar tycka är OK.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #5 skrivet: 29 februari 2016, 12:24:47 »
Har dom inte specat hur många timmar dom var där? Min erfarenhet är att det vanligtvis blir billigast med löpande....
Vad hade dom för Tim pris?
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Nilsson86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #6 skrivet: 29 februari 2016, 18:33:26 »
mätte fel, det var 25mm RiR, Först är det 28mm  koppar ut frÃ¥n pannan som  dom har krymp ner till 3meter 22mm koppar sedan blir till 25mm Rir,   Min kulvert ut i garaget är hemabygd av min far för ett antal Ã¥r sedan med 26mm Pex, men där ligger 2 st extra rör som jag tänkt använda till en extra slinga ifall jag behöver extra kräm ut lite därför jag ville haft sÃ¥ grov matning som möjligt fram till Kulverten. Det matar ju hela mitt hus med precis vid kulverten sÃ¥ det känns som det blir för smÃ¥tt.

mejlade ändå med måttuppgifter på rören och skrev att jag hade 28mm kopparrör där så förstår inte varför dom gick ner i dimension, jag antydde ändå att matningen kanske behövde vara grövre i mejlet men att dom säkert viste bäst vad som behövdes...

Där är specat 24 timmars jobb a 606kr/H ca 14500

Sen är där material för 26000 ca.-250L köldbärarvätska för 6250 så ca 20K i rörgrejer.

Ja dom sa ju själva att löpande blir billigast, men jag snackade med 2 snadra rörfirmor. Den ena sa att en installation om pannan stod på plats och anslutningsrören var framdragna i samma rum så tog han ca 12-15K i material och inkoppling exklusive spriten då,

En annan räknade 20-25 monterat och klart inklusve spriten.

Dock har dessa ju fått lägga 2 timmar på att koppla rören under huset, men tycker ändå det är sjukt att det blir 15-20K dyrare än vad andra firmor tar.

Blev avrådd från dessa efter att jag bokat och folk sa att dom är inte lika grymma som förr osv... men godtrogen som man e tänker man att det ska bli bra ändå när man alltid handlat av dom.

Var där idag och skulle diskutera priset men han satt i möte så får ringa imorgon igen och se vad dom säger så dom får en chans att förklara sina priser/ rabattera,

Tack för snabba svar! lite kasst att jag mest troligt får dra om rören själv vid senare tillfälle bara...

Utloggad krillehus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2016, 10:10:05 »
Låter som du blir blåst på tid, delar och spriten.

Utloggad Nilsson86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2016, 12:27:15 »
Låter som du blir blåst på tid, delar och spriten.

Känns som det. Har snackat med dom nu och dom skulle titta på det så får se vad som händer. Ska lägga in bergvärme i ett hus nu snart, dom ska borra nästa vecka, men där kommer jag koppla det mesta själv.

Ja tog uop det med att dom gick ner till 22mm rör med och dom sa funkar det inte får ja höra av mig... men men.

Stort tack! Lär lägga upp lite mer på detta forumet så småningom:-D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2016, 04:53:43 »
Visa dem manualen för värmepumpen där det framgår att det skall vara 28 mm rör.
Det kan "funka" i 10 år, sedan går det hål på ledningen.
Och under dessa tio år har du fått satsa pumpenergi, och förlorat verkningsgrad för hundratals kronor.
Att en sak "funkar" betyder inte att installatören gjort rätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nilsson86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2016, 19:20:40 »
Slökollade manuaen men hittade inget om det, men ska leta vidare till helgen. Jobbat 12h dagar så e rätt mör o slö när man kommer hem.

Jag ringde till teknisk support på Nibe direkt när jag upptäckte att dom kopplat med 22 rör. Supporten svara att vi säljer bara pannorna sen vet vvsarna bäst själv hur man kopplar och om jag var osäker på dimensionerna rekomenderade dom mig att ringa in en annan vvsare som skulle kontrollera om det var rätt. Jäkligt skum support.

Ska isolera kollektorslangarna under min krypgrund, nån som kan rekomendera någon bra ehandel att handla passande isolering från?



Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #11 skrivet: 08 mars 2016, 19:47:35 »
Sida 15 i den tunnare manualen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Nilsson86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2016, 22:53:22 »
Hittade nu  installatörhandboken. PÃ¥ sidan 15 börjar röranslutningar kapitlet och pÃ¥ sidan 16 stÃ¥r det rördimensioner 1255 6kw 22mm och 16kw 28mm. Dock stÃ¥r det inte att vvsarna mÃ¥ste koppla vidare med 28mm även om det borde vara självklart...dom borde ju själva förstÃ¥ att det finns en anledning att där är grövre rör i pannan med mer effekt.

Har ej hört av dom än dom skulle titta över fakturan, men får nog kontakta en annam vvsare och be honom skriva nått skriftligt på rör dimensionerna för tror ej dom kommer vilja göra om mitt förrän det går itu annsrs.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #13 skrivet: 13 mars 2016, 23:40:53 »
Den som installerar ska väl i tvivstefall kunna visa att man inte använt för klena dimensioner. Det går ju att räkna på.
Någon meter 22 istf 28 betyder ju inte så mycket, men är det 10-tals meter med för klen dimension så går det ju tungt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Nilsson86

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #14 skrivet: 24 mars 2016, 20:27:01 »
Ja det är sant. Antar att det får vara så men får se vad dom ordnar för rabatt.

Dock tryckte jag dom isolerat kollektorslangarna nära golvet så öppnade upp isoleringen och tittade och ser då att dom skarvat kollektorslangarna i bjälklaget. Förstår inte varför när jag jade dragot upp 50cm slang ovanför golvet och ändå kapar dom 2 slangar och sätter skruvkopplingarna nere i bjälklaget... känns o professionellt.. ska se vad dom säger om det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!