Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!  (läst 12994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Ny på forumet. Har 2st Mitsubishi FH25 som installerades i somras. Nöjd än så länge, men borde komma med wifi styrning standard tycker man. Airpatrol och Melcloud är för dyra, hade hamnat på ca 5000 för att kunna styra mina.

Jag ville kunna styra dessa både från hemmet och utanför för en rimlig slant, hittade en produkt som heter broadlink rm-pro, beställde från Kina för $38 styck. Dessa kan även styra annat, tv, lampor...allt med fjärrkontroll. Har även RF stöd. Tänkte bara tipsa er om att det finns alternativ om ni vill kunna fjärrstyra.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
5000:- var lite dyrt.
Den hittar du för Ca 1500:- per styck installerad Men priserna kan nog skilja en del.
 billigare än tex broadlink är dock svÃ¥rt att hitta, finns även pÃ¥ en del nätföretag i Sverige som tar ca 700:-
Har någon provat tex broadlink och kan delge lite synpunkter om den tex larmar via strömavbrott, om det är för kallt i huset och om man kan få eventuella felkoder i appen?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2015, 16:37:01 »
Väldigt ovanligt att en ny medlem tipsar om en specifik produkt i sitt första inlägg utan att själv ha ekonomiska intressen i produkten.
Kommentarer på det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2015, 16:38:01 »
 Den larmar ej men den har inbyggd temp sensor, sÃ¥ man kan kolla temperaturen i appen. Det som stör mig är att det är envägskommunikation, man vet inte till 100% att det man ställt in har ändrats...fast det fungerar helt okej annars.

Använder det oftast när jag är hemma, smidigt att slippa hämta fjärren och peka mot pumpen, dessutom har jag 2 pumpar pÃ¥ 2 olika vÃ¥ningar, bekvämt  att slippa gÃ¥ upp/ner och kolla temp och utföra ändringar.

Har de andra 2-vägs? Så man vet att ändringen utförts? Var hittar jag airpatrol eller melcloud för 1500:-?
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2015, 16:41:33 »
Rickard: jag har inget ek. Intresse, ville bara tipsa om en bra produkt, säger inte att den är perfekt, då den ej har 2-vägs kommunikation, man vet ej med säkerhet att ändringen har utförts.

Men en billig och helt okej produkt, men hade jag haft en stuga nånstans som skulle frysa om den ej utförde kommandot skulle jag köpa något annat, men att slippa gå upp å ner i hemmet och kolla tempen för $38 är prisvärt.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2015, 16:45:06 »
OK vi får se hur tråden utvecklar sig, inlägget följer annars mall 1A för "smygreklam" för en produkt man säljer eller avser börja sälja när intresse byggts upp.
Får stå kvar tillsvidare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2015, 16:48:02 »
hur fungerar melcloud och airpatrol, vet man att ändringen utförts?
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2015, 17:22:56 »
Vill också passa på tacka för ett bra forum, tack vare detta forum fick jag infon att köpa bästa värmepumpen på marknaden(enligt mig mest prisvärd).är ju en djungel där ute..
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2015, 22:56:02 »
På MEL Cloud ser du när den hade kontakt med pumpen senast. Tror det sker med några minuters mellanrum. Gör man en inställning står det när den kommer att gälla. Brukar ske någon minut efter ändring.
Ställer du om på fjärren uppdaterar inte MEL Cloud det. Men temperatur visas hela tiden.
Har funkarat felfritt sen jag köpte den.

Airpatrol är väl bra i sommarstugor där man kanske inte har Wi-fi.
Fungerar inte på Toshiba har jag för mig, annars väldigt många pumpar.
« Senast ändrad: 20 oktober 2015, 15:25:12 av Zelda »

Utloggad suddart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2015, 16:48:27 »
Jag skall få en Mitsubishi FH35 installerad i fritidshuset om en dryg vecka, och har beställt en broadlink rm pro-e för styrning via nätet. Återkommer med en rapport om hur det funkar när allt är på plats.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2015, 22:19:17 »
Broadlink larmar ej vid för låg temp eller strömavbrott, så det gäller att du håller koll på tempen via appen rätt ofta. Finns det frysrisk så hade jag valt melcloud eller airpatrol som verkar larma vid något fel.
« Senast ändrad: 29 oktober 2015, 22:21:03 av M3smeden »
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #11 skrivet: 29 oktober 2015, 22:43:27 »

Ställer du om på fjärren uppdaterar inte MEL Cloud det. Men temperatur visas hela tiden.
Hade fel. Görs en förändring på fjärren uppdateras det på MEL Cloud programmet.
Men det kan ta lite längre tid innan det visas än de två-tre minuterna det brukar ta för att skicka ett kommando.
« Senast ändrad: 29 oktober 2015, 22:47:12 av Zelda »

Utloggad OlofSthlm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #12 skrivet: 02 november 2015, 22:27:50 »
Varken Broadlink eller Airpatrols WiFi version larmar vid strömavbrott. Kanske inte sÃ¥ konstigt eftersom de gÃ¥r vi husets bredbandsanslutning. GÃ¥r strömmen sÃ¥ slutar WiFi routern att  fungera dÃ¥ blir det svÃ¥rt för enheten att förmedla avbrottet till servern.
« Senast ändrad: 03 november 2015, 07:33:14 av Rickard »

Utloggad suddart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #13 skrivet: 09 november 2015, 21:49:47 »
Jag köpte den "svenska" versionen, RM PRO-E, för 784:-. Verkar inte vara någon skillnad mot den internationella förutom att den inte sänder RF på 315Mhz.

Har kört ett par dagar nu, verkar funka stabilt så här långt. Enkel att komma i gång med. De förinställda funktionerna är ganska basic, men det går att "lära" appen andra funktioner med den vanliga fjärren. Bifogar en skärmdump på basfunktionerna.

Jämfört med en airpatrol för 2995:- verkar det vara ett klipp.

Utloggad AndersS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrstyrning av luftvärmepumpar till rätt kurs!
« Svar #14 skrivet: 15 november 2015, 13:01:31 »
Varken Broadlink eller Airpatrols WiFi version larmar vid strömavbrott. Kanske inte sÃ¥ konstigt eftersom de gÃ¥r vi husets bredbandsanslutning. GÃ¥r strömmen sÃ¥ slutar WiFi routern att  fungera dÃ¥ blir det svÃ¥rt för enheten att förmedla avbrottet till servern.
För fritidshus med underhållsvärme skulle jag välja en mobil router med wifi och som har batteri om det blir elavbrott, förutsättning är självklart mobiltäckning. Då kan du hålla koll på LLVP, men även annan utrustning.
Thermia VillaClassic55, 15-01-2001, 100m borrhål, Kalmar.
Bosch Compress 6.0, sedan 2013 i fritidshus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!