Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kostnader vid byte av värmepump?  (läst 6387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Misha

  • Gäst
Misha
Kostnader vid byte av värmepump?
« skrivet: 24 november 2005, 23:30:56 »
Sambon och jag är gröngölingar när det gäller värmepumpar, men har precis köpt ett hus där det står en gammal CTC 103-9, som vi tänkte byta ut mot förmodligen en Nibe Fighter 410. Vad själva värmepumpen kostar är inte så svårt att få reda på, det verkar ligga runt 40 000 kr, men är det någon som kan tala om på ett ungefär hur mycket själva installationen går på? Dvs. bytet av pumpen?? På ett ställe hittade jag något om att det skulle kosta 49 000 kr, men det kan det väl inte kosta att bara byta själva pumpen? Då landar man ju på en totalkostnad på nästan 100 000 kr... vilket låter helt horribelt.

Någon?  Sc:,h
« Senast ändrad: 24 november 2005, 23:32:30 av Misha »

Utloggad zoom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en NIBE 360P
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #1 skrivet: 25 november 2005, 21:31:38 »
Nu vet jag inte vad en CTC 103-9 är för nån typ av panna, berätta mer...

Behövs det dras frånluftsrör från alla våtutrymmen, frånluftsdon, installeras tillluftsdon i varje rum ?

Allt är beroende på hur mycket jobb runt omkring det är !

Själva bytet av pumpen skulle jag tippa på 10-15000, men då är inget runt omkring medräknat.

Misha

  • Gäst
Misha
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #2 skrivet: 25 november 2005, 22:20:45 »
Hmm... nej, så som vi har fattat det så är alla rör och frånlufts- resp. tilluftsdon installerade. Den CTC-pannan skall gå att byta mot en Nibe utan alltför mycket jobb. CTC Master 103-9L är en från- och tilluftsvärmepump för beredning av tappvarmvatten och radiator/golvvärme... så står det i beskrivningen vi fått. Mer än så kan jag nog inte berätta i nuläget, men det kanske räcker?

En installationskostnad på 10000 - 15000 kr känns i alla fall helt ok.  :)

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #3 skrivet: 25 november 2005, 22:33:52 »
I Blekinge tar  de (Nättraby Rör) cirka 45000 SEK (inklusiv pump kostnad ) för att byta ut gammal FLVP typ IVT 490. Jag vet inte hur pass annorlunda CTC 103 är jämfört med IVT 490.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #4 skrivet: 25 november 2005, 23:17:48 »
Pumpen + max 5000 kr skulle jag betala, de gör det på en dag skulle jag tro.

Bra betalt ändå...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Misha

  • Gäst
Misha
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #5 skrivet: 26 november 2005, 10:01:27 »
Pumpen + max 5000 kr skulle jag betala, de gör det på en dag skulle jag tro.

Bra betalt ändå...

Tack för tipset! DÃ¥ vet vi lite grann mera om vad det kan röra sig... om vad som är rimligt. Vi tyckte inte heller att det borde vara att sÃ¥ stort jobb, när allt redan finns, men det här med värmepumpar är ju en fullständig djungel! Har lusläst forumet och lärt mig en massa, sÃ¥ det är tur det finns!  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #6 skrivet: 26 november 2005, 11:06:40 »
Pumpen + max 5000 kr skulle jag betala, de gör det på en dag skulle jag tro.

Bra betalt ändå...

Tack för tipset! Då vet vi lite grann mera om vad det kan röra sig... om vad som är rimligt. Vi tyckte inte heller att det borde vara att så stort jobb, när allt redan finns, men det här med värmepumpar är ju en fullständig djungel! Har lusläst forumet och lärt mig en massa, så det är tur det finns!  :)

Hmm Sc:,h, bara för att det är vad jag skulle kunna tänka mig betala betyder det inte att du kan få någon att göra det för 5000 kr, men inte borde det kosta så hemst mycket mer. Tycker jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #7 skrivet: 26 november 2005, 12:11:33 »
Man får nog anlita Efter Fyra AB om det skall räcka med 5000 kr för ni har nog bara tänkt på rörmokarjobbet. Normala är nog runt 15000kr om man inte gör något själv.
Problemet är att pannan är tung och det behövs minst 4 personer (Helst 6 personer) om man skall bära den.
Den gamla pannan skall transpoteras till tippen och det är inte säkert att man får lyft hjälp där heller.
Sedan måste ventilationen ändras så att det passar till den nya FLV-pumppen. Har man otur så måste isoleringen plockas upp på vinden så att man kommer åt och då rinner timmarna iväg.
Sedan har man el jobben med och ute och inne givarna som måste kopplas till pannan.
Skall man komma billigt undan så måste man göra nästan allt själv med goda vänners hjälp.



Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #8 skrivet: 26 november 2005, 15:58:36 »
Att byta en  CTC-master 103 till Nibe Fighter 410 brukar ligga pÃ¥ ca:50.000 inkl.arb. moms om det görs av nÃ¥gra som gÃ¥r hem vid 4.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Misha

  • Gäst
Misha
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #9 skrivet: 26 november 2005, 16:16:41 »
Att byta en  CTC-master 103 till Nibe Fighter 410 brukar ligga på ca:50.000 inkl.arb. moms om det görs av några som går hem vid 4.

Okej, men då menar du inklusive själva pannan också, och inte bara för arbetet? Annars är vi ju uppe i de nästan 100 000 kr jag var rädd för i början. Vi hade nog räknat med en arbetskostnad på upp emot 15000 kr... men vi får väl helt enkelt ta in några olika offerter och jämföra. Den gamla pannan funkar fortfarande, men känns ändå oekonomisk (och bullrig) att ha kvar alltför länge till.

Utloggad zoom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en NIBE 360P
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #10 skrivet: 26 november 2005, 22:11:16 »
Pumpen + max 5000 kr skulle jag betala, de gör det på en dag skulle jag tro.

Bra betalt ändå...

Håller med om att det är en rimlig summa, men jag tror inte att man kan hitta en firma som gör det för mindre än 10-15000 !

När jag installerade min pump tog jag in offerter från några olika firmor, och den billigaste var 48.000 kr och då ingick installation, intrimning samt bortforsling av den gamla pumpen. Detta var en Nibe 360P, jag tror att den firman tog 37000 för den pumpen, alltså 11000 kr för installationen.

Det var två gubbar som var här från 7.00 till 13.00, jag hjälpte till att bära in pumpen, annars skötte de allting, de var väldigt proffsiga och jag har inget som jag är missnöjd med. Men visst hade det kunnat vara billigare :)


Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #11 skrivet: 27 november 2005, 13:03:55 »
Att byta en  CTC-master 103 till Nibe Fighter 410 brukar ligga pÃ¥ ca:50.000 inkl.arb. moms om det görs av nÃ¥gra som gÃ¥r hem vid 4.

Okej, men då menar du inklusive själva pannan också, och inte bara för arbetet? Annars är vi ju uppe i de nästan 100 000 kr jag var rädd för i början. Vi hade nog räknat med en arbetskostnad på upp emot 15000 kr... men vi får väl helt enkelt ta in några olika offerter och jämföra. Den gamla pannan funkar fortfarande, men känns ändå oekonomisk (och bullrig) att ha kvar alltför länge till.

Vad du missar Misha är att om du köper allt iett av installatören har han 10-12 tusen av de 40 tusen pumpen kostar, i åf-rabatt, det plus sådär 5 tusen i debitering för installationen är tillräckligt vettig affär.

Köper du pumpen själv, kanske du kan få den något billigare, - men då vill nog istallatören ha mer betalt för bara arbetet, om du förstår vad jag menar, dessutom får du bättre service om du köpt allt i ett paket.

Se bara till att slå till innan konverteringsbidragen för 2006 startar, det verkar som om många installatörer ser det som en chans att höja priserna så där 10-20%...

Lycka till

Misha

  • Gäst
Misha
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #12 skrivet: 27 november 2005, 21:12:49 »
Att byta en  CTC-master 103 till Nibe Fighter 410 brukar ligga på ca:50.000 inkl.arb. moms om det görs av några som går hem vid 4.

Okej, men då menar du inklusive själva pannan också, och inte bara för arbetet? Annars är vi ju uppe i de nästan 100 000 kr jag var rädd för i början. Vi hade nog räknat med en arbetskostnad på upp emot 15000 kr... men vi får väl helt enkelt ta in några olika offerter och jämföra. Den gamla pannan funkar fortfarande, men känns ändå oekonomisk (och bullrig) att ha kvar alltför länge till.

Vad du missar Misha är att om du köper allt iett av installatören har han 10-12 tusen av de 40 tusen pumpen kostar, i åf-rabatt, det plus sådär 5 tusen i debitering för installationen är tillräckligt vettig affär.

Köper du pumpen själv, kanske du kan få den något billigare, - men då vill nog istallatören ha mer betalt för bara arbetet, om du förstår vad jag menar, dessutom får du bättre service om du köpt allt i ett paket.

Se bara till att slå till innan konverteringsbidragen för 2006 startar, det verkar som om många installatörer ser det som en chans att höja priserna så där 10-20%...

Lycka till

Det låter jättebra! Vi hade nog inte tänkt att köpa pumpen själva, det känns alldeles för bökigt, men det är bra att veta hur det ligger till.

Hmm... det där med konverteringsbidragen lät inget vidare om de höjer priserna. Vi får nämligen inte tillträde till vårt hus förrän den 1 feb, så vi kan inte byta pumpen innan dess. Inte mycket att göra åt, får väl bara hoppas att priserna inte skjuter i höjden för mycket. Vad innebär förresten konverteringsbidraget? Är det något som vi kan ha nytta av? Har inte hört något om det tidgare.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #13 skrivet: 29 november 2005, 16:25:28 »
Misha,

Det finns ett eget ämne "Konverteringsbidrag 200 6" i rotnivån för de olika ämnena.

Jag tror inte du kan vara med där, då det gäller konvertering från direktverkande eluppvärming till VP. De som redan har VP berörs inte således.

Men kolla själv ämnet som sagt

/Christian

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Kostnader vid byte av värmepump?
« Svar #14 skrivet: 29 december 2005, 16:15:45 »
Man får nog anlita Efter Fyra AB om det skall räcka med 5000 kr för ni har nog bara tänkt på rörmokarjobbet. Normala är nog runt 15000kr om man inte gör något själv.
Problemet är att pannan är tung och det behövs minst 4 personer (Helst 6 personer) om man skall bära den.
Den gamla pannan skall transpoteras till tippen och det är inte säkert att man får lyft hjälp där heller.
Sedan måste ventilationen ändras så att det passar till den nya FLV-pumppen. Har man otur så måste isoleringen plockas upp på vinden så att man kommer åt och då rinner timmarna iväg.
Sedan har man el jobben med och ute och inne givarna som måste kopplas till pannan.
Skall man komma billigt undan så måste man göra nästan allt själv med goda vänners hjälp.



Och sen bör även ventilationen injusteras då Ctc körde med balanserad ventilation och det är inte att rekomendera nuförtiden...
så 10-15 tusen för hela installationen är rimligt...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!