Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är en CE50 lämplig till ett hus pÃ¥ 112 kvm?  (läst 14475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi ska byta vår nuvarande FLVP som havererat och har fått offert på en ComfortZone CE50. Offerten ligger ca. 15000 kr högre än de vi fått för Nibe F370 och 20000 kr mer än för IVT490.

Vi bor i ett kedjehus på 112 kvm + uppvärmt garage. Senaste året har vi haft en total elförbrukning inkl. hushållsel på 17500 kWh.

Enligt den som lämnat offerten kommer inte CE50 att ge max effekt då frånluftsmängden blir för låg i vårt hus, men kommer dock ge mer effekt än en standard FLVP. Min fråga till er på forumet om ni ändå tycker att det är värt att installera en CE50?

Finns det någon lösning att öka frånluftsmängden tex. genom att ta en delmängd uteluft? Hoppas ni förstår min fråga...
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2011, 18:40:04 »
Jag säger nej. Men kanske om du kan leda in ytterligare luft utifrån som nibe 640. Men vad skall du göra med all energi sen då?
Har du en pool som ska värmas eller?
Jag har ett friliggande, 126kvm och förbrukar ca 6000kW på året med ivt490 förstår inte hur du i ett kjedjehus kan förbruka 3x så mycket, även om du har frostfritt i garaget.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2011, 19:23:10 »
Läs igen hplp.
Hans förbrukning är inkl. hushållsel, och en rimlig och ganska låg förbrukning.

Men jag håller med hplp, jag skulle inte heller betala så mycket extra för CE50 till den relativt låga förbrukningen.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #3 skrivet: 26 juli 2011, 23:55:49 »
Läs igen hplp.
Hans förbrukning är inkl. hushållsel, och en rimlig och ganska låg förbrukning.

Men jag håller med hplp, jag skulle inte heller betala så mycket extra för CE50 till den relativt låga förbrukningen.

Jaha, ber om ursäkt, tänkte bara på värme. Hur mycket hh-el? Är siffran från tiden med fungerande vp eller är det elpatrondrift?
Jag skulle tro att huset skulle dra ca 5000kW med en 2kW-pump troligen ungefär detsamma med en större. Klart att är garaget stort kunde det kanske bli meningsfullt med ce50 om man vill ha full värme där också alltså, fodras i så fall att man har utsug även där vilket blir en merkostnad. Men ok, tänker man ha aktiviteter i garaget så, kanske. Men annars tror jag mer på en luft-luft där och en 2kW flvp inne
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2011, 13:26:16 »
Tack för era svar och tips.

Vet ej hur mycket av den totala förbrukningen som är hushållsel, men vi är inga storförbrukare där. Nuvarande pump ES280 gav inga som helst mätvärden. Värdet 17500 kWh är från tiden då pumpen fungerade och jag vet ej hur effektiv kompressorn var.

Att sätta in en LLVP är det även en installatör som har rekommenderat, kan vara värt att fundera på.
« Senast ändrad: 27 juli 2011, 13:29:20 av Lasse-Hifi »
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #5 skrivet: 28 juli 2011, 07:55:06 »
Vi hade samma som du tidigare, en ES280.

Jag är faktiskt inte helt säker att en CE50:a skulle vara fel val, visst ytan är bara 122 kvm men...

Jag har kört våran CE50:a hela sommaren och kan konstatera att avluften inte gått under nollan en enda gång då den bara producerar varmvatten.

I ditt hus behöver du troligen inte all energi som en CE50 kan leverera så jag funderar på om man inte kunde sätta ner kompressorfrekvensen för cirkulationsvatten till samma som för varmvatten (50Hz på båda)!? Kollas upp med Comfortzone...

Då skulle man köra CE50:an lite lugnare och troligen inte få så extremt låg temperatur på avluften heller.

Vad gäller ventilation och tillgång på luft som CE50:an behöver så kör jag min i tre fläktlägen beroende på årstiden: 3 på sommaren för maximal ventilation, 2 på hösten/våren 1 på vintern och det fungerar utmärkt, den klarar att producera bra med energi även i fläktläge 1.

Varför skulle man då ta en dyrare CE50:a som på papperet är överdimensionerad?
- kvaliten, en CE50:a är överlägsen: en reparation av en "vanlig billigare" kan lätt kosta dessa 15-20 tusen du sparade då du köpte den och då är din vinst borta i ett nafs
- varmvatten produktionen: om du vill ha rejält med varmvatten som dessutom är legionella säkert
- inomhusklimatet: vi fick en markant föbättring av ventilationen när vi bytte
- ljudnivån: den är tystare än vår förra (dom med äldre exemplar har annan erfarenhet eftersom isolering mmm har tillkommit i senare modeller)
- reserver: garaget, oklart om du tänkte värma det också

Eftersom du redan har FLVP sedan tidigare är det lämpligt att fortsätta, du behöver ventilationen  under alla omständigheter. LLVP skulle jag bara välja till obebodda utrymmen

mvh Walter
 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2011, 08:43:38 »
Varför vent storm på sommaren..?? För oss är dörrar och fönster öppna mest hela sommaren..och ingen vent alls.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2011, 08:59:20 »
Vi hade samma som du tidigare, en ES280.

Jag är faktiskt inte helt säker att en CE50:a skulle vara fel val, visst ytan är bara 122 kvm men...

Jag har kört våran CE50:a hela sommaren och kan konstatera att avluften inte gått under nollan en enda gång då den bara producerar varmvatten.

I ditt hus behöver du troligen inte all energi som en CE50 kan leverera så jag funderar på om man inte kunde sätta ner kompressorfrekvensen för cirkulationsvatten till samma som för varmvatten (50Hz på båda)!? Kollas upp med Comfortzone...

Då skulle man köra CE50:an lite lugnare och troligen inte få så extremt låg temperatur på avluften heller.

Vad gäller ventilation och tillgång på luft som CE50:an behöver så kör jag min i tre fläktlägen beroende på årstiden: 3 på sommaren för maximal ventilation, 2 på hösten/våren 1 på vintern och det fungerar utmärkt, den klarar att producera bra med energi även i fläktläge 1.

Varför skulle man då ta en dyrare CE50:a som på papperet är överdimensionerad?
- kvaliten, en CE50:a är överlägsen: en reparation av en "vanlig billigare" kan lätt kosta dessa 15-20 tusen du sparade då du köpte den och då är din vinst borta i ett nafs
- varmvatten produktionen: om du vill ha rejält med varmvatten som dessutom är legionella säkert
- inomhusklimatet: vi fick en markant föbättring av ventilationen när vi bytte
- ljudnivån: den är tystare än vår förra (dom med äldre exemplar har annan erfarenhet eftersom isolering mmm har tillkommit i senare modeller)
- reserver: garaget, oklart om du tänkte värma det också

Eftersom du redan har FLVP sedan tidigare är det lämpligt att fortsätta, du behöver ventilationen  under alla omständigheter. LLVP skulle jag bara välja till obebodda utrymmen

mvh Walter
 

Varför skulle kvaliten vara bättre på comfortzone ?
Varför skulle inomhusklimatet bli bättre Ts har ju redan ventilation ?
Sätts inte kompressorfekvensen automatiskt beroende på värmebehov för visst är det inverter till vintern lär hela kraften behövas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #8 skrivet: 28 juli 2011, 13:44:00 »
Citera
Varför skulle kvaliten vara bättre på comfortzone ?
Min erfarenhet så här långt jämfört med min tidigare produkt, jämfört med vad andra har för problem om man läser de fabrikatspecifika trådarna. Bättre kompressor, inverterstyrd till skillnad från on/off maskinerna, du själv tycker troligen att det sitter en bättre sådan också i din 1245:a. Allt känns rejälare. De flesta CE ägare verkar ha väldigt få problem jämförelsevis även om otur kan drabba vem som helst

Citera
Varför skulle inomhusklimatet bli bättre Ts har ju redan ventilation ?
Min erfarenhet, jag hade samma produkt som TS tidigare, luften är bättre nu. Fläkten är troligen effektivare i CE50:an

Citera
Sätts inte kompressorfekvensen automatiskt beroende på värmebehov för visst är det inverter till vintern lär hela kraften behövas.
Det var inte så jag menade. Vad jag avsåg var att sätta maxfrekvensen till 50Hz. Det var ju så att det började påstås att CE50:an var överdimensionerad, att hela energin inte behövdes för ett sådant litet hus. Oavsett så var min tanke att man då kunde låta pumpen gå lite mindre belastad. Som jag skrev var det en tanke, det måste kanske kollas upp, men i manualen är 50 Hz ett tillåtet värde. Om det nu skall vara 50 eller lite högre kan man ju justera tills man hittar ett lämpligt läge

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #9 skrivet: 28 juli 2011, 14:24:24 »
krambriw:
Du har ju 60kvm större hus, alltsÃ¥ mÃ¥lgruppen för CE50. Har "Lasse Hi-fi" ett garage pÃ¥ ca 50kvm som har tänker använda till aktiviteter och vill värma upp kan det ju vara vettigt att dra frÃ¥nluftskanal dit. (Det skulle givetvis innebära en merkostnad som troligen skulle ligga pÃ¥ samma nivÃ¥ som en L-L pump).  Men dÃ¥ skulle era hus kanske vara jämförbara. Enbart husets yta är för liten även enligt CZ.
Dina uppgifter i fotnoten får jag inte klämm på. På 7 mån har du en förbrukning på 12116kW (måste vara inkl hh-el) kan vi anta att de övriga 5mån ligger på i snitt 1000 kWh vilket gör ca 17000kWh på året. En besparing med endast 2000 kWh gentemot 2-kW pumpen, i ett för ce 50 ideellt hus. Har du en relevant årsförbrukning att presentera vore det bra, gärna skild från hh-el.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #10 skrivet: 28 juli 2011, 15:40:30 »
Det är inte lätt det här... jag har under veckan pratat med olika installatörer där en del inte rekommenderar CE50 till vårt hus medan andra säger att det visst är ett lämpligt alternativ.

Enligt ComfortZones hemsida finns besparingsmöjlighet från hus med 120 kvm. Med vårt garage, där vi redan har radiator, kommer vi upp i 120 kvm.

Ni skriver att vårt hus inte behöver all den energi som CE50 kan producera, jag förstår inte riktigt det. Under sommaren kanske, men under vinterhalvåret lär väl inte detta vara några "problem" alls?

2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #11 skrivet: 28 juli 2011, 15:51:32 »
Citera
Du har ju 60kvm större hus
Okej, 58 kvm större, men visst...tänkte på hans garage ifall han hade planer...

Beträffande min förbrukning så är den tyvärr inklusive all hushållsel, har ingen bra separat mätare för CE50:an. Jag ser bara på elräkningen att min total blivit mindre: Väntar på att Sollentuna energi skall skicka ut nästa räkning för att få förbrukingen för juni/juli/augusti.

Har dock en sådan där "Efergy" trefas mätare på faserna till CE50:an, den visar just nu 37,6 kWh vecko-snitt, 174 kWh månads-snitt men det är ju ett sommarvärden

Beträffande mina gamla värden så tror jag att det hände något när barnen växte upp, 19.000 kWh var när dom fortfarande var ganska små, den gamla pumpen kanske sparade 3.000 kWh, den nya kanske 7.000 kWh, vi får se när vi gått ett helt år runt

mvh Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #12 skrivet: 28 juli 2011, 15:57:22 »
Citera
Varför skulle kvaliten vara bättre på comfortzone ?
Min erfarenhet så här långt jämfört med min tidigare produkt, jämfört med vad andra har för problem om man läser de fabrikatspecifika trådarna. Bättre kompressor, inverterstyrd till skillnad från on/off maskinerna, du själv tycker troligen att det sitter en bättre sådan också i din 1245:a. Allt känns rejälare. De flesta CE ägare verkar ha väldigt få problem jämförelsevis även om otur kan drabba vem som helst

Citera
Varför skulle inomhusklimatet bli bättre Ts har ju redan ventilation ?
Min erfarenhet, jag hade samma produkt som TS tidigare, luften är bättre nu. Fläkten är troligen effektivare i CE50:an

Citera
Sätts inte kompressorfekvensen automatiskt beroende på värmebehov för visst är det inverter till vintern lär hela kraften behövas.
Det var inte så jag menade. Vad jag avsåg var att sätta maxfrekvensen till 50Hz. Det var ju så att det började påstås att CE50:an var överdimensionerad, att hela energin inte behövdes för ett sådant litet hus. Oavsett så var min tanke att man då kunde låta pumpen gå lite mindre belastad. Som jag skrev var det en tanke, det måste kanske kollas upp, men i manualen är 50 Hz ett tillåtet värde. Om det nu skall vara 50 eller lite högre kan man ju justera tills man hittar ett lämpligt läge

mvh
Har ingen aning hur bra min kompressor är det vet jag om 15 år cop är visserligen bra men det skiljer inte mycket mot en 10 år gammal vp.
Att du har bättre klimat nu än förr beror antagligen på att din ventilation tidigare var feljusterad tror knappast man kör fläkten för fullt i ett så litet hus om det inte är knepig dragning av kanalerna så det stryper luftflödet eller annan strypning.
Jag tror att cz sätter kompressorfrekvensen själv men kommer antagligen att begränsas av att vent flödet blir för lågt i ett litet hus det kommer antagligen vp märka på att frånluften blir för kall och sänker frekvensen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #13 skrivet: 28 juli 2011, 16:01:16 »
Citera
under vinterhalvåret lär väl inte detta vara några "problem" alls?

Problemet ligger inte i att man inte vill att pumpen ska producera så mycket energi som bara är möjligt, helst vill man att huset skall värmas gratis.

Problemet är HUR energin produceras. Pumpen tar värmen ur din inneluft och det kommer in kall luft när den ersätts. För att producera mycket energi måste den få mycket luft och då kan det hända att det istället blir kallt inne, den vädrar ut mer än den hinner ersätta...

Därför pratas det om att det passar bättre för större hus som har en större luftvolym att ta av

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Är en CE50 lämplig till ett hus på 112 kvm?
« Svar #14 skrivet: 28 juli 2011, 16:07:22 »
Citera
Att du har bättre klimat nu än förr beror antagligen på att din ventilation tidigare var feljusterad tror knappast man kör fläkten för fullt i ett så litet hus om det inte är knepig dragning av kanalerna så det stryper luftflödet eller annan strypning.
Möjligt, vi hade läge 3 på den gamla på sommaren och lägre på vintern, har inte heller rensat kanalerna inför bytet (vilket nog rekommenderas) men de är nog inte jämförbara trots allt

Citera
Jag tror att cz sätter kompressorfrekvensen själv men kommer antagligen att begränsas av att vent flödet blir för lågt i ett litet hus det kommer antagligen vp märka på att frånluften blir för kall och sänker frekvensen.
Säkert är det så men den skulle troligen tillåta mer än 50Hz om man inte sätter det som fmax, dvs övre gräns. Men det kanske är onödigt om det nu är självreglerande

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!