Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hplp
« skrivet: 01 augusti 2011, 12:17:53 »

Inte lätt hitta data på kompressorn.
hittade detta:Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/35°C    kW   5,0/ 1,3*
Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/50°C    kW   5,0 /1,7 *

fmax Varmvatten Högsta frekvens till kompressorn vid
varmvattenvärmning. ( Tillåtet 45-50 Hz)
50 Hz 50 Hz
fmax Cirkulat.Vatten Högsta frekvens till kompressorn vid
cirkulationsvattenvärmning. ( Tillåtet 50-75
Hz)
75 Hz 75 Hz
fmin Kompressor Lägsta frekvens till kompressorn. ( Tillåtet
35-49 Hz)
35 Hz 35 Hz
Hur mycket ström drar den då vid 35Hz?

Tydligen skall det gå att dra ned till 35Hz.
Vad man ser så kostar det 0,4kW extra att värma 15 ºC mer, det borde väl betyda att det kostar detsamma att gå ned 15 ºC.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 01 augusti 2011, 00:39:23 »

Det är inte bra att köra en CE50 eller F750 vid -15 ºC heller men ger en fördel.

Nackdelen är att vid låga förångningstemperaturer så ger pumpen lägre effekt per förbrukad KW eftersom det finns mindre värme att utvinna.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 31 juli 2011, 23:38:22 »

Jag tror att anledningen till att man kör LV-pumparna så kallt är för att man måste. Hade det varit ekonomiskt hade man säkert kört bergvärmepumparna lika kallt.

Vad jag vet om varvtalstyrning är att man inte vill gå under 30Hz eftersom regulatorn kan ta skada och elmotorn får ojämn gång.

Från CZ manual:
Maximal kompressorfrekvens
Vid ventilationsflöden under 150 m3/h för CE50 och under 220 m3/h för CE65 skall
maxfrekvensen reduceras enligt nedanstående tabell.
Det görs i konfigurationsmenyn med parametern ”FMAX CIRK. VATTEN”.
Fmax cirk. vatten
m3/h l/s CE50
140-149 39-41 70
130-139 36-38 65
120-129 33-35 60
110-119 31-32 55
100-109 28-30 50

Mindre än 50Hz omnämns ej, vilket betyder att det är kompressorns märkeffekt som är det minsta. Vad den är får jag kolla imorgon, dags att slagga.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 juli 2011, 23:17:08 »

Det är inte mer oekonomiskt att köra en CE50 ned till -20 grader än att låta en luft/vattenvärmepump göra det - och de har väl typ 50% av marknaden i södra Sverige?
Luft/luftvärmepumparna jobbar ned till -30 grader.
Avfrostningen kostar nog inte så mycket, dels sköter ju frånluften avfrostningen, och en rätt stor del av värmen stannar i förångaren och återfås när kompressorn startar igen, men visst kostar det.

Jag vet inte vad mineffekten är på en CE50, men gissar på att den ligger på runt 500 watt med runt 2000W uteffekt.

Jag vidhåller att en CE50 ger lägre energiförbrukning, men om det lönar sig att köpa den istället det kan jag inte säga, har inga kalkylprogram för den typen av pumpar.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 31 juli 2011, 23:06:01 »

Rickard, hur lågt kan man köra en ce50, kan den begränsas att förbruka 0,6kW?
Kan man köra en ce50 som en 2kW-pump om man tvunget vill ha en sådan? (ev. + effekt för att nå -15 ºC )
Min pump har varit nere på -18 ºC i avluft. Detta skedde när jag ströp frånluften för mycket. Resultatet blev igenisad förångare vilken fick svårt att tina då till sist ingen luft passerade igenom denna. Hade ivt n haft en annpassad avfrostning kunde man mycket väl kört kallare. Detta är jag säker på att tillverkarna av 2kW-pumparna känner till men man har valt att optimera pumparna för mindre hus och utan avfrostning då totalvinsten blir för liten pgav avfrostningar. Normalvillans boyta har senare år ökat. Detta medförde att en kraftigare pump behövdes, CZ och Mekmaster var först ut med lämpliga pumpar, i och med ett större ventillationsbehov blev det intressant att även suga energi ur -grader. Lönsamt eller ej, men fråga dig själv varför man inte kör brine i bergvärme med temp -25 ºC.
Jag skulle också vilja veta hur mycket tillsatt effekt som krävs för att nå ned till -20 ºC från 0 ºC räknat, jag vet inte men möjligt att någon som har ce50 skulle kunna ge svar.
Jag kastar ur mig ett påstående som ett provocerande ex. Anta att det skulle kosta 0,5kWh för att få tillbaka 1260wh (cop 2,52) - 10min avfrostning 308wh en vinst på 452wh. Visst, en vinst gentemot elpatron, men hur mycket extra sliter det på kompressorn? Förkortar man pumpens livslängd? Skulle man köra en 2-kw på det sättet skulle vinsten bli löjligt låg och det är just där vi inte är överens.
Jag vidhåller, rätt pump på rätt platts, optimerade för behovet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 juli 2011, 22:23:25 »

En konventionell frånluftsvärmepump kyler bara frånluften till någon enstaka plusgrad.
När uteluften är lika kall som frånluften så ersätter den av värmepumpen producerade värmen bara den tillförda kalluften utifrån.

Eftersom en CE50 kan sänka frånluften ändå ned till -20°C så kan den ersätta all ventilationsförlust ned till en utetemp runt -20°C - och även om COP blir lägre när frånluften kommer ned på minussidan är det ju mycket effektivare än en elpatron - som en konventionell FLVP måste använda när det blir minusgrader ute.

Denna fakta gäller oavsett ventilationsflödet.

Därför nämner jag utetemperaturen i mitt tidigare inlägg.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 31 juli 2011, 20:45:11 »

Varför då blanda in utetemperaturen i inlägget ovan? Men självklart borde dessa nya pumpar vara snålare, men frågan ändå om de ror hem det..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 juli 2011, 14:11:29 »

Självklart funkar den lika bra i alla utomhus temperaturer, men luften som är -30, 50gr kallare än inne kyler många ggr mer än FLVP ersätter..bättre att strypa vent och låta den gå på mer elpatron, måste vara bättre driftekomiskt..och bättre inomhusklimat..

Och?

Vem har ifrågasatt det?

Vi håller alla med dig om att mindre ventilation ger lägre energiförbrukning.
OAVSETT ventilationsmängden måste dock en CE50 ge en större besparing än den konventionella alternativen efter som den fungera som värmepump i ett mycket större temperaturområde.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 31 juli 2011, 13:02:02 »

Självklart funkar den lika bra i alla utomhus temperaturer, men luften som är -30, 50gr kallare än inne kyler många ggr mer än FLVP ersätter..bättre att strypa vent och låta den gå på mer elpatron, måste vara bättre driftekomiskt..och bättre inomhusklimat..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 juli 2011, 11:34:14 »

Men pumpen går billigare med mindre luftflöde vid minusgrader..! Annars att dra in massa svinkall ute luft in i huset för att öka effekten på pumpen rimmar illa för mig..!

Absolut, finns pengar att spara genom att göra så, det gör jag med. Har faktiskt satt ett spjäll i frånluftskanalen att användas de riktigt kalla dygnen.
Men som jag sagt tidigare är det viktigt att ha koll på fuktigheten om man underskrider rek. ventillationsflöde.
Så länge avluften är kallare än uteluften fungerar maskinen som en värmepump annars bara som ett återvinningsagregat.

En konventionell frånluftsvärmepump med avluft på +5°C funkar alltså bara som värmepump ned till +5°C utetemp.
En CE50 funkar som värmepump ned till -20°C utetemp, oavsett flödesmängden så måste det bara spara mer.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 31 juli 2011, 10:59:24 »

Då är jag med, förklara spjället..?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 31 juli 2011, 10:53:08 »

Men pumpen går billigare med mindre luftflöde vid minusgrader..! Annars att dra in massa svinkall ute luft in i huset för att öka effekten på pumpen rimmar illa för mig..!

Absolut, finns pengar att spara genom att göra så, det gör jag med. Har faktiskt satt ett spjäll i frånluftskanalen att användas de riktigt kalla dygnen.
Men som jag sagt tidigare är det viktigt att ha koll på fuktigheten om man underskrider rek. ventillationsflöde.
Så länge avluften är kallare än uteluften fungerar maskinen som en värmepump annars bara som ett återvinningsagregat.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 31 juli 2011, 02:23:43 »

Men pumpen går billigare med mindre luftflöde vid minusgrader..! Annars att dra in massa svinkall ute luft in i huset för att öka effekten på pumpen rimmar illa för mig..!
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 31 juli 2011, 00:55:31 »

Presis som hplp skriver så måste man hitta luft att köra genom pumpen.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 30 juli 2011, 16:44:08 »

Som jag skrev i ex 1 så kräver en 2kw tillskott men inte så mycket som man kan tro.
Skillnaden mellan ex1 o 2 tycker jag visar att ce50 kommer bättre till sin rätt vid större luftväxling.
Vad beträffar kondensering av fukt så gäller det även för 2kw-pumpen. kolla molierediagrammet så ser man att det finns inte speciellt mycket mer att hämta under 0-strecket.
Tillskott vid +5 ºC, njaaä, det kan hända om jag skulle ta ett bad, men inte annars. Värmen brukar klara sig till 1 a 2 minus utan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 juli 2011, 16:21:27 »

Jag hänger fortfarande inte med.
Så länge invetern inte behöver köra ut mer effekt än on/off-pumpen så blir inte förångningen lägre än på on/off-pumpen , troligen tvärt om.

Jag räknar chablonmässigt på att kåken kräver ca 50 W/m2 vid DUT, vilket ger 5,6 kW i effektbehov.
Troligen behövs mer eftersom det är mekanisk ventilation i huset.
Men det kan iofs behövs mindre om det är ett kedjehus i två plan och med grannar vägg-i-vägg som gör att det inte finns några transmissionsförluster alls i sidled.

En förbrukning på 17 000 kWh inkl hushållsel med värmepumpen hel indikerar dock ett skapligt stort effektbehov om hushållselen är låg, vilket påstås.

Troligvis behövs eltillskott på en 1.5-2 kW FLVP redan vid ca 0-5 plusgrader, och det innebär att CE50 skulle spara extrapengar så snart utetempen går under denna temperatur.

Att COP blir lite lägre vid låg förångning gör ändå inte att det totalt sett skulle bli en dålig affär, för då jämför vi ju med elpatron + 1.5-2 kW kompressoreffekt.

Dessutom fås ju en dubbel fasövergång när fukt först går till vätska och sedan till iskristaller, vilket gör att man trollar fram lite mer effekt än enbart den matematiska som antalet grader sänkt temp på frånluften ger.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 30 juli 2011, 16:06:35 »

1:
15 grader x 0,3 x 125m3 = 562w

22 grader x 0,3 x 125m3 = 825w/6 = 137w förlorad vid avfrostning

562w – 137w = 425w

37 grader x 0,3 x 125m3 = 1387w – 137w = 1250w

562w + 825w = 1387w – 137w = 1250w
-------------------------------------------------------------------
2:
15 grader x 0,3 x 280m3 = 1260w

22 grader x 0,3 x 280m3 = 1848w/6 = 308w förlorad vid avfrostning


1260w – 308w = 952w

37 grader x 0,3 x 280m3 = 3108w – 308w = 2800w

1260w + 1848w = w – 308w = 2800w


Ex 1 motsvarar en 2kW- FL-VP (nära nog) den behöver ett tillskott på 425w för att ge detsamma som en 5kW- pump.

Ex 2 här skulle det däremot fodras 952w om vi antar orimligheten att en 2kW – pump skulle klara kyla 280m3.
Kvarstår gör att cop faller med den ökade tryckskillnaden som krävs för en förångartemp på –20-25 grader, ca 2,5 bar, kan tyckas oväsentligt, men det har betydelse. Dessutom har 5kw-pumpen mer än dubbelt så stor kompressor vilket är oekonomiskt om den bara ska utföra en 2kw-pumps arbete.

”HPLP, hur kommer du fram till effektbehovet 1.5 kW vid -10°C, det måste ju vara effektbehovet bara för att täcka ventilationsförlusterna, utan att ta hänsyn till transmissionsförlusterna, eller är det ett superisolerat hus vi talar om här?”

Att räkna med transmissionsförluster förutsätter att man har skalets konstruktion och storlek så man kan räkna fram U-värdet för att kunna räkna ut transm.förlusten. Dessutom förmodar jag att det råder undertryck i huset varför det endast vore strålningsvärme som blir aktuell.
Vad vi vet om huset är att det är ett kjedjehus vilket säger mig att det är lättare att värma än ett fristående.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 juli 2011, 13:54:47 »

Det går ju inte komma ifrån att man tar ut typ dubbelt så mycket energi ur en frånluft som kyls till -15°C istället för till +5 grader - förmodligen mer.
Så oavsett om man kör frånluftsflöde på 125m2 eller 280 m2 så måste den ge typ 50% mer besparing när utetempen är lägre än typ 0°C och man har ett tappvarmvatten och värmebehov som är större än 1.5 kW.
Alltså om man jämför CE50 med alternativen, oavsett flöde, så blir besparingen större tack vare den lägre frånluftstempen, det är ju enkel matematik.

Om besparingen blir så mycket större att det betalar prisskillnaden låter jag vara osagt.

HPLP, hur kommer du fram till effektbehovet 1.5 kW vid -10°C, det måste ju vara effektbehovet bara för att täcka ventilationsförlusterna, utan att ta hänsyn till transmissionsförlusterna, eller är det ett superisolerat hus vi talar om här?
Skrivet av: Apan
« skrivet: 30 juli 2011, 13:41:48 »

Jo visst kan han dra upp fläkten på 100%, öppna ytterdörren och alla fönster för att få kompressorn att prestera Max! Men snarare bättre att sänka fläkten med fler minusgrader, än dra in massa kalluft..
Skrivet av: Lasse-Hifi
« skrivet: 30 juli 2011, 11:59:21 »

Har beställt en Nibe F370 nu. Bara att betala, glömma bort hålet i plånboken och (förhoppningsvis) njuta av många års problemfri drift.

Det har varit intressant att följa inläggen i tråden och jag har lärt mig en del.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 30 juli 2011, 11:54:47 »

Lite annorlunda blir det med FL-VP som tar energin från ventilationsluften. Fördelen med ce50 är kanske i så fall att den går ned till -15 ºC men med nackdelen att den måste avfrosta, så hur mycket nettovinsten blir där kan man fundera på.
Skulle vilja tro att det handlar om 90% eller 200% täckning. Så förskräckligt är det inte med lite el-patron, kompressorn drar ju ström den med, ce50 ligger väl på ca 1,3 kWh.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker.
Ett hus på 112 m2 bör väl ha ett effektbehov på runt 6-7 kW vid DUT, hur kan du mena att en värmepump med 5 kW uteffekt skulle ha 200% effekttäckning?

Rekomenderad luftväxling för ett 112 m2 hus blir strax under, (141m3/h), CZ rekomenderar för ce50, 150-320m3 tim och ju högre luftomsättning desto bättre verkningsgrad. Kan tänka mig att 280m3/ hade varit ganska optimalt för ce50.
(Som du vet tycker jag att rek luftflöde är väl mycket men det hör ju inte hit). Hade han blandat in uteluft när temp ligger över ca -10 ºC, dragit frånluft till garaget och ökat luftflödet till 280m3 hade ce50 presterat men då återstår frågan vad han skall ha energin till? Behovet vid -10 ute 1,5kWh (vvatten ej medräknat) vp producerat 3kWh + kompressorvärme ger överskott med ca 2-2,5kWh.
Utgår från att man vill ha så långa gångtider som möjligt. Som jag ser det skulle det bli en on-off maskin trots inverterstyrningen.
Men jag har kanske fel. I så fall kommer jag säkert att bli rättad.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 30 juli 2011, 09:59:27 »

Tveksamt att den orkar huset ned till -15, litet hus=mindre luftflöde, och trots större hus och mer luftflöde, bara mer kalluft in, och luft som kommer in som är -15 är sval och skön..!! Lovar..

Självklart vill strävar man efter 100% kompressor och 0% elpatron, då kompressorn ger ca 1/3 billigare energi, med FLVP så blir det ej riktigt så, eftersom den även kyler huset då den drar in kalluft..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 juli 2011, 08:32:43 »

Lite annorlunda blir det med FL-VP som tar energin från ventilationsluften. Fördelen med ce50 är kanske i så fall att den går ned till -15 ºC men med nackdelen att den måste avfrosta, så hur mycket nettovinsten blir där kan man fundera på.
Skulle vilja tro att det handlar om 90% eller 200% täckning. Så förskräckligt är det inte med lite el-patron, kompressorn drar ju ström den med, ce50 ligger väl på ca 1,3 kWh.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker.
Ett hus på 112 m2 bör väl ha ett effektbehov på runt 6-7 kW vid DUT, hur kan du mena att en värmepump med 5 kW uteffekt skulle ha 200% effekttäckning?
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 30 juli 2011, 07:38:07 »

Citera
Så förskräckligt är det inte med lite el-patron

Hela vitsen med att överhuvudtaget ha en värmepump är väl att förbruka el med COP>1???
Skrivet av: hplp
« skrivet: 30 juli 2011, 00:40:07 »

Lite annorlunda blir det med FL-VP som tar energin från ventilationsluften. Fördelen med ce50 är kanske i så fall att den går ned till -15 ºC men med nackdelen att den måste avfrosta, så hur mycket nettovinsten blir där kan man fundera på.
Skulle vilja tro att det handlar om 90% eller 200% täckning. Så förskräckligt är det inte med lite el-patron, kompressorn drar ju ström den med, ce50 ligger väl på ca 1,3 kWh.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juli 2011, 07:04:19 »

Det blir inte självklart vinst om du köper den med högre uteffekt, CZ, men det känns nog trevligare att slippa se elpatronen gå när det blir kallt ute.
Hela denna diskussion kan väl liknas med valet mellan 60-70% effekttäckning eller 100% effekttäckning när det gäller jord eller bergvärmepumpar, skillnaden i årlig besparing ligger som regel på mindre än 1000 kWh/år, och investeringskostnaden blir ofta 10-20 000 kr högre, allt fler väljer dock att gå för 100% effekttäckningsgrad just för att kunna känna tillfredställelsen med en rejält dimensionerad värmepump.

Blir elen väldigt mycket dyrare framöver, eller att effekttaxor införs, som man kanske kan misstänka, så kan det bli mer lönsamt att gå för en kraftfullare VP.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 28 juli 2011, 23:23:27 »

Om du har möjlighet sätt en egen mätare på värmepumpen, men annars köp en riktigt energimätare med display som visar husets energiförbrukning från Energibolagets mätare, som visar lika rätt/ fel, kul och får totalkoll...
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 28 juli 2011, 21:02:47 »

Citera
Efergymätaren är ej att lita på..! Funkar endast på resestiv belastning, annars visar den för lite, tycker att 40kwh/vecka låter ganska mycket, förbrukar ni mycket VV.? För värme kan den ju ej göra..

Köp en riktigt energimätare som du sätter på elmätaren för totalkoll...kul också.

Du har naturligtvis rätt, är sugen på en riktig mätare så man kan få koll på fördelningen mellan hh-el och uppvärming/vv

Och förbrukningen av vv, ja det skvalas i duschen tills det blir för kallt, suck

mvh

Skrivet av: Lasse-Hifi
« skrivet: 28 juli 2011, 20:31:56 »

Citera
Problemet är HUR energin produceras. Pumpen tar värmen ur din inneluft och det kommer in kall luft när den ersätts. För att producera mycket energi måste den få mycket luft och då kan det hända att det istället blir kallt inne, den vädrar ut mer än den hinner ersätta...

Därför pratas det om att det passar bättre för större hus som har en större luftvolym att ta av

OK, tack, jag förstår.
Installationsfirman beräknar en effekt från CE50 mellan 3.5 - 4.0 kW på vårt frånluftflöde.  

Det står nu mellan CE50 och en Nibe F370, det är ca. 20000 kr som skiljer mellan offerterna och jag räknar "kallt" med en drifttid på 20 år. Beslut måste jag fatta snart.... Någon som har ett sista råd att ge? 

Tack alla för tipsen hittills.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 28 juli 2011, 19:46:33 »

Efergymätaren är ej att lita på..! Funkar endast på resestiv belastning, annars visar den för lite, tycker att 40kwh/vecka låter ganska mycket, förbrukar ni mycket VV.? För värme kan den ju ej göra..

Köp en riktigt energimätare som du sätter på elmätaren för totalkoll...kul också. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 juli 2011, 16:11:36 »

Citera
Att du har bättre klimat nu än förr beror antagligen på att din ventilation tidigare var feljusterad tror knappast man kör fläkten för fullt i ett så litet hus om det inte är knepig dragning av kanalerna så det stryper luftflödet eller annan strypning.
Möjligt, vi hade läge 3 på den gamla på sommaren och lägre på vintern, har inte heller rensat kanalerna inför bytet (vilket nog rekommenderas) men de är nog inte jämförbara trots allt

Citera
Jag tror att cz sätter kompressorfrekvensen själv men kommer antagligen att begränsas av att vent flödet blir för lågt i ett litet hus det kommer antagligen vp märka på att frånluften blir för kall och sänker frekvensen.
Säkert är det så men den skulle troligen tillåta mer än 50Hz om man inte sätter det som fmax, dvs övre gräns. Men det kanske är onödigt om det nu är självreglerande

mvh


Är inte 100 på att den är självreglerande men har för mej att den funkar så.
Undrar om det ger så mycket att koppla in garaget finns ingen grattis värme där att återvinna om man inte är där mycket förstås.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 28 juli 2011, 16:07:22 »

Citera
Att du har bättre klimat nu än förr beror antagligen på att din ventilation tidigare var feljusterad tror knappast man kör fläkten för fullt i ett så litet hus om det inte är knepig dragning av kanalerna så det stryper luftflödet eller annan strypning.
Möjligt, vi hade läge 3 på den gamla på sommaren och lägre på vintern, har inte heller rensat kanalerna inför bytet (vilket nog rekommenderas) men de är nog inte jämförbara trots allt

Citera
Jag tror att cz sätter kompressorfrekvensen själv men kommer antagligen att begränsas av att vent flödet blir för lågt i ett litet hus det kommer antagligen vp märka på att frånluften blir för kall och sänker frekvensen.
Säkert är det så men den skulle troligen tillåta mer än 50Hz om man inte sätter det som fmax, dvs övre gräns. Men det kanske är onödigt om det nu är självreglerande

mvh
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 28 juli 2011, 16:01:16 »

Citera
under vinterhalvåret lär väl inte detta vara några "problem" alls?

Problemet ligger inte i att man inte vill att pumpen ska producera så mycket energi som bara är möjligt, helst vill man att huset skall värmas gratis.

Problemet är HUR energin produceras. Pumpen tar värmen ur din inneluft och det kommer in kall luft när den ersätts. För att producera mycket energi måste den få mycket luft och då kan det hända att det istället blir kallt inne, den vädrar ut mer än den hinner ersätta...

Därför pratas det om att det passar bättre för större hus som har en större luftvolym att ta av

mvh
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 juli 2011, 15:57:22 »

Citera
Varför skulle kvaliten vara bättre på comfortzone ?
Min erfarenhet så här långt jämfört med min tidigare produkt, jämfört med vad andra har för problem om man läser de fabrikatspecifika trådarna. Bättre kompressor, inverterstyrd till skillnad från on/off maskinerna, du själv tycker troligen att det sitter en bättre sådan också i din 1245:a. Allt känns rejälare. De flesta CE ägare verkar ha väldigt få problem jämförelsevis även om otur kan drabba vem som helst

Citera
Varför skulle inomhusklimatet bli bättre Ts har ju redan ventilation ?
Min erfarenhet, jag hade samma produkt som TS tidigare, luften är bättre nu. Fläkten är troligen effektivare i CE50:an

Citera
Sätts inte kompressorfekvensen automatiskt beroende på värmebehov för visst är det inverter till vintern lär hela kraften behövas.
Det var inte så jag menade. Vad jag avsåg var att sätta maxfrekvensen till 50Hz. Det var ju så att det började påstås att CE50:an var överdimensionerad, att hela energin inte behövdes för ett sådant litet hus. Oavsett så var min tanke att man då kunde låta pumpen gå lite mindre belastad. Som jag skrev var det en tanke, det måste kanske kollas upp, men i manualen är 50 Hz ett tillåtet värde. Om det nu skall vara 50 eller lite högre kan man ju justera tills man hittar ett lämpligt läge

mvh
Har ingen aning hur bra min kompressor är det vet jag om 15 år cop är visserligen bra men det skiljer inte mycket mot en 10 år gammal vp.
Att du har bättre klimat nu än förr beror antagligen på att din ventilation tidigare var feljusterad tror knappast man kör fläkten för fullt i ett så litet hus om det inte är knepig dragning av kanalerna så det stryper luftflödet eller annan strypning.
Jag tror att cz sätter kompressorfrekvensen själv men kommer antagligen att begränsas av att vent flödet blir för lågt i ett litet hus det kommer antagligen vp märka på att frånluften blir för kall och sänker frekvensen.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 28 juli 2011, 15:51:32 »

Citera
Du har ju 60kvm större hus
Okej, 58 kvm större, men visst...tänkte på hans garage ifall han hade planer...

Beträffande min förbrukning så är den tyvärr inklusive all hushållsel, har ingen bra separat mätare för CE50:an. Jag ser bara på elräkningen att min total blivit mindre: Väntar på att Sollentuna energi skall skicka ut nästa räkning för att få förbrukingen för juni/juli/augusti.

Har dock en sådan där "Efergy" trefas mätare på faserna till CE50:an, den visar just nu 37,6 kWh vecko-snitt, 174 kWh månads-snitt men det är ju ett sommarvärden

Beträffande mina gamla värden så tror jag att det hände något när barnen växte upp, 19.000 kWh var när dom fortfarande var ganska små, den gamla pumpen kanske sparade 3.000 kWh, den nya kanske 7.000 kWh, vi får se när vi gått ett helt år runt

mvh Walter
Skrivet av: Lasse-Hifi
« skrivet: 28 juli 2011, 15:40:30 »

Det är inte lätt det här... jag har under veckan pratat med olika installatörer där en del inte rekommenderar CE50 till vårt hus medan andra säger att det visst är ett lämpligt alternativ.

Enligt ComfortZones hemsida finns besparingsmöjlighet från hus med 120 kvm. Med vårt garage, där vi redan har radiator, kommer vi upp i 120 kvm.

Ni skriver att vårt hus inte behöver all den energi som CE50 kan producera, jag förstår inte riktigt det. Under sommaren kanske, men under vinterhalvåret lär väl inte detta vara några "problem" alls?

Skrivet av: hplp
« skrivet: 28 juli 2011, 14:24:24 »

krambriw:
Du har ju 60kvm större hus, alltså målgruppen för CE50. Har "Lasse Hi-fi" ett garage på ca 50kvm som har tänker använda till aktiviteter och vill värma upp kan det ju vara vettigt att dra frånluftskanal dit. (Det skulle givetvis innebära en merkostnad som troligen skulle ligga på samma nivå som en L-L pump).  Men då skulle era hus kanske vara jämförbara. Enbart husets yta är för liten även enligt CZ.
Dina uppgifter i fotnoten får jag inte klämm på. På 7 mån har du en förbrukning på 12116kW (måste vara inkl hh-el) kan vi anta att de övriga 5mån ligger på i snitt 1000 kWh vilket gör ca 17000kWh på året. En besparing med endast 2000 kWh gentemot 2-kW pumpen, i ett för ce 50 ideellt hus. Har du en relevant årsförbrukning att presentera vore det bra, gärna skild från hh-el.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 28 juli 2011, 13:44:00 »

Citera
Varför skulle kvaliten vara bättre på comfortzone ?
Min erfarenhet så här långt jämfört med min tidigare produkt, jämfört med vad andra har för problem om man läser de fabrikatspecifika trådarna. Bättre kompressor, inverterstyrd till skillnad från on/off maskinerna, du själv tycker troligen att det sitter en bättre sådan också i din 1245:a. Allt känns rejälare. De flesta CE ägare verkar ha väldigt få problem jämförelsevis även om otur kan drabba vem som helst

Citera
Varför skulle inomhusklimatet bli bättre Ts har ju redan ventilation ?
Min erfarenhet, jag hade samma produkt som TS tidigare, luften är bättre nu. Fläkten är troligen effektivare i CE50:an

Citera
Sätts inte kompressorfekvensen automatiskt beroende på värmebehov för visst är det inverter till vintern lär hela kraften behövas.
Det var inte så jag menade. Vad jag avsåg var att sätta maxfrekvensen till 50Hz. Det var ju så att det började påstås att CE50:an var överdimensionerad, att hela energin inte behövdes för ett sådant litet hus. Oavsett så var min tanke att man då kunde låta pumpen gå lite mindre belastad. Som jag skrev var det en tanke, det måste kanske kollas upp, men i manualen är 50 Hz ett tillåtet värde. Om det nu skall vara 50 eller lite högre kan man ju justera tills man hittar ett lämpligt läge

mvh
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 juli 2011, 08:59:20 »

Vi hade samma som du tidigare, en ES280.

Jag är faktiskt inte helt säker att en CE50:a skulle vara fel val, visst ytan är bara 122 kvm men...

Jag har kört våran CE50:a hela sommaren och kan konstatera att avluften inte gått under nollan en enda gång då den bara producerar varmvatten.

I ditt hus behöver du troligen inte all energi som en CE50 kan leverera så jag funderar på om man inte kunde sätta ner kompressorfrekvensen för cirkulationsvatten till samma som för varmvatten (50Hz på båda)!? Kollas upp med Comfortzone...

Då skulle man köra CE50:an lite lugnare och troligen inte få så extremt låg temperatur på avluften heller.

Vad gäller ventilation och tillgång på luft som CE50:an behöver så kör jag min i tre fläktlägen beroende på årstiden: 3 på sommaren för maximal ventilation, 2 på hösten/våren 1 på vintern och det fungerar utmärkt, den klarar att producera bra med energi även i fläktläge 1.

Varför skulle man då ta en dyrare CE50:a som på papperet är överdimensionerad?
- kvaliten, en CE50:a är överlägsen: en reparation av en "vanlig billigare" kan lätt kosta dessa 15-20 tusen du sparade då du köpte den och då är din vinst borta i ett nafs
- varmvatten produktionen: om du vill ha rejält med varmvatten som dessutom är legionella säkert
- inomhusklimatet: vi fick en markant föbättring av ventilationen när vi bytte
- ljudnivån: den är tystare än vår förra (dom med äldre exemplar har annan erfarenhet eftersom isolering mmm har tillkommit i senare modeller)
- reserver: garaget, oklart om du tänkte värma det också

Eftersom du redan har FLVP sedan tidigare är det lämpligt att fortsätta, du behöver ventilationen  under alla omständigheter. LLVP skulle jag bara välja till obebodda utrymmen

mvh Walter
 

Varför skulle kvaliten vara bättre på comfortzone ?
Varför skulle inomhusklimatet bli bättre Ts har ju redan ventilation ?
Sätts inte kompressorfekvensen automatiskt beroende på värmebehov för visst är det inverter till vintern lär hela kraften behövas.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 28 juli 2011, 08:43:38 »

Varför vent storm på sommaren..?? För oss är dörrar och fönster öppna mest hela sommaren..och ingen vent alls.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 28 juli 2011, 07:55:06 »

Vi hade samma som du tidigare, en ES280.

Jag är faktiskt inte helt säker att en CE50:a skulle vara fel val, visst ytan är bara 122 kvm men...

Jag har kört våran CE50:a hela sommaren och kan konstatera att avluften inte gått under nollan en enda gång då den bara producerar varmvatten.

I ditt hus behöver du troligen inte all energi som en CE50 kan leverera så jag funderar på om man inte kunde sätta ner kompressorfrekvensen för cirkulationsvatten till samma som för varmvatten (50Hz på båda)!? Kollas upp med Comfortzone...

Då skulle man köra CE50:an lite lugnare och troligen inte få så extremt låg temperatur på avluften heller.

Vad gäller ventilation och tillgång på luft som CE50:an behöver så kör jag min i tre fläktlägen beroende på årstiden: 3 på sommaren för maximal ventilation, 2 på hösten/våren 1 på vintern och det fungerar utmärkt, den klarar att producera bra med energi även i fläktläge 1.

Varför skulle man då ta en dyrare CE50:a som på papperet är överdimensionerad?
- kvaliten, en CE50:a är överlägsen: en reparation av en "vanlig billigare" kan lätt kosta dessa 15-20 tusen du sparade då du köpte den och då är din vinst borta i ett nafs
- varmvatten produktionen: om du vill ha rejält med varmvatten som dessutom är legionella säkert
- inomhusklimatet: vi fick en markant föbättring av ventilationen när vi bytte
- ljudnivån: den är tystare än vår förra (dom med äldre exemplar har annan erfarenhet eftersom isolering mmm har tillkommit i senare modeller)
- reserver: garaget, oklart om du tänkte värma det också

Eftersom du redan har FLVP sedan tidigare är det lämpligt att fortsätta, du behöver ventilationen  under alla omständigheter. LLVP skulle jag bara välja till obebodda utrymmen

mvh Walter
 
Skrivet av: Lasse-Hifi
« skrivet: 27 juli 2011, 13:26:16 »

Tack för era svar och tips.

Vet ej hur mycket av den totala förbrukningen som är hushållsel, men vi är inga storförbrukare där. Nuvarande pump ES280 gav inga som helst mätvärden. Värdet 17500 kWh är från tiden då pumpen fungerade och jag vet ej hur effektiv kompressorn var.

Att sätta in en LLVP är det även en installatör som har rekommenderat, kan vara värt att fundera på.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 26 juli 2011, 23:55:49 »

Läs igen hplp.
Hans förbrukning är inkl. hushållsel, och en rimlig och ganska låg förbrukning.

Men jag håller med hplp, jag skulle inte heller betala så mycket extra för CE50 till den relativt låga förbrukningen.

Jaha, ber om ursäkt, tänkte bara på värme. Hur mycket hh-el? Är siffran från tiden med fungerande vp eller är det elpatrondrift?
Jag skulle tro att huset skulle dra ca 5000kW med en 2kW-pump troligen ungefär detsamma med en större. Klart att är garaget stort kunde det kanske bli meningsfullt med ce50 om man vill ha full värme där också alltså, fodras i så fall att man har utsug även där vilket blir en merkostnad. Men ok, tänker man ha aktiviteter i garaget så, kanske. Men annars tror jag mer på en luft-luft där och en 2kW flvp inne
Skrivet av: nic2
« skrivet: 26 juli 2011, 19:23:10 »

Läs igen hplp.
Hans förbrukning är inkl. hushållsel, och en rimlig och ganska låg förbrukning.

Men jag håller med hplp, jag skulle inte heller betala så mycket extra för CE50 till den relativt låga förbrukningen.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 26 juli 2011, 18:40:04 »

Jag säger nej. Men kanske om du kan leda in ytterligare luft utifrån som nibe 640. Men vad skall du göra med all energi sen då?
Har du en pool som ska värmas eller?
Jag har ett friliggande, 126kvm och förbrukar ca 6000kW på året med ivt490 förstår inte hur du i ett kjedjehus kan förbruka 3x så mycket, även om du har frostfritt i garaget.
Skrivet av: Lasse-Hifi
« skrivet: 26 juli 2011, 18:22:36 »

Vi ska byta vår nuvarande FLVP som havererat och har fått offert på en ComfortZone CE50. Offerten ligger ca. 15000 kr högre än de vi fått för Nibe F370 och 20000 kr mer än för IVT490.

Vi bor i ett kedjehus på 112 kvm + uppvärmt garage. Senaste året har vi haft en total elförbrukning inkl. hushållsel på 17500 kWh.

Enligt den som lämnat offerten kommer inte CE50 att ge max effekt då frånluftsmängden blir för låg i vårt hus, men kommer dock ge mer effekt än en standard FLVP. Min fråga till er på forumet om ni ändå tycker att det är värt att installera en CE50?

Finns det någon lösning att öka frånluftsmängden tex. genom att ta en delmängd uteluft? Hoppas ni förstår min fråga...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!