Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pump till frikyla, wilo  (läst 1338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Igor_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pump till frikyla, wilo
« skrivet: 03 november 2018, 21:12:27 »
Tjena!
Helt novis på detta och söker lite info.
Har en Wilopump monterad till en fläktkonvektor för frikyla. Denna har fört lite liv då och har allmänt hög ljudnivå, nu verkar den va på g att ge upp(efter enbart 3 år) då ljudnivån ökat kraftigt.

Nu till frågorna, pumpen har stått på max sen den monterades, känns detta verkligen normalt?

Samt kan jag stänga av pumpen när fläktkonvektorn ej används eller sätter den stopp för flödet till värmepumpen eller dylikt?

Ett par bilder:






Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Pump till frikyla, wilo
« Svar #1 skrivet: 07 november 2018, 20:52:31 »
Svårt att svara på vad den ska stå på - det beror på hur rör mm är dimensionerade. Du ser ut att ha samma pump som jag och min är väl kanske på 2/3 av full.

Det ska gå bra att stänga av den. Min stängs av automatiskt när konvektorn inte kallar på kyla.

Om du har tvåvägs ventil monterad på konvektorn så tycker jag inte att det är självklart att den står och går när ventilen är stängd.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Igor_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pump till frikyla, wilo
« Svar #2 skrivet: 11 november 2018, 17:59:17 »
Tack för svar!

Jag har inte någon 2-vägs ventil vad jag kan se.
Har nu haft pumpen avstängd ca en vecka. Enda jag noterat är ett pluppande ljud från konvektorn idag, blir det något flöde
Till den utan cirkpumpen igång så det blir lkte kondens från kylpaketet fortfarande måntro?

Kopplingen verkar vara såhär:


Där rött finns och gult finns inte(alltså
Ingen 2-vägs ventil)

Är det fortfarande ok att stänga av cirkpump nu när kylan ej används? Ingen risk att något sätter igen sig, eller att niben får
Sämre verkningsgrad eller dylikt?



Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Pump till frikyla, wilo
« Svar #3 skrivet: 20 november 2018, 08:05:11 »
Om din ventil inte har den gula delen så är det just en tvåvägsventil. Men om den är monterad före cirkpumpen såsom figuren visar (och inte vid själva konvektorn) så är det väl bara en serviceventil och inget som styrs av konvektorn? Den ventilen ska du i så fall aldrig stänga när cirkulationspumpen är igång - annars kan den kavitera.

Och ja, jag kan inte se något problem med att du stänger av den manuellt. Det enda som sedan kan hända är att cirkulationspumpen kärvar när den ska igång igen. Jag har aldrig haft det problemet.

När cirkulationspumpen är avstängd kan du - om du vill - även stänga serviceventilen för att slippa tjuvflöde till konvektorn. Även ljudledningen minskar.
« Senast ändrad: 20 november 2018, 08:19:33 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!