Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: erakost
« skrivet: 03 februari 2017, 11:08:43 »

Hej Ingen vattenkokare drogs igång ,,, ( jag var ensam hemma och stod framför ECOEL under den tiden ),

Jag ska bevaka ECOEL displayen under helgen lite noggrannare och se ifall jag jag får samma topp på (14A) igen då VP börjar köra)

Mvh Kostas   

Skrivet av: Jiri
« skrivet: 02 februari 2017, 18:24:18 »

Hej Kostas!
Kanske föra ägarens hemmabygget. Kondensskål och värmekabel, fast det låter häftigt med 2 kW. Kan vara styrd med termostat?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 februari 2017, 10:14:29 »

Precis, och den frågan fick vi inget tydligt svar på.

Och du är helt säker på att ingen använde spis, vattenkokare, eller nåt annat som drar mycket ström under dessa två minuter?
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 01 februari 2017, 19:05:53 »

2 A i grundförbrukning, 6 A vid värmepumpsdrift, och 14 A vid grund, värmepump och okänd förbrukare. Det ger 8 A okänd, vilket är knappt 2000 W. Min första tanke är vattenkokare. Tidsmässigt stämmer ett par minuter bra för att koka upp en kanna.
Skrivet av: erp
« skrivet: 01 februari 2017, 09:59:05 »

Det är det totala uttaget över elcentralen, inte bara vad pumpen drar, så det beror på vad som är igång i huset.
Skrivet av: erakost
« skrivet: 01 februari 2017, 09:32:48 »

Hej den dagen med 0 grader och 72 Kwh hade VP gått drygt 17 timmar med 32 starter ,
så ifall ca 15 kwh  var hushållsel så drog den 52kwh  (17x2.8=47,6 ) 47,6 +15 =62,6 och kanske att övre elpatron har bidragit med ca 10kwh timmar så att det blir totalt 72 kwh ,, så det kanske stämmer,
(övre panna är inställd på 45 så jag tror att övre elpatron har gått minimalt)

Det jag hade svårt att förstå var att displayen visade mig först 2 A innan VP körning sedan steg den till 14A ett par minuter (ingen övre elpatron under VP körningen) och sedan  6A resterande VP körning , när VP var klar så sjönk den till 2A ,

Kan det finnas något fel min på ecoair 109 så att den verkligen drar så mycket el (4A minus 2A hushåll dvs 12A) på högst belastad fas  under första tiden av VP körningen  eller går det inte att lita på strömkännare som sitter på inkommande el till huset

skulle för lite kylmedel eller något annat kunna ge högre strömuttag vid VP körning ?

vad visar era displayer för strömuttag vid VP körning ??

Jag är bara nyfiken hur det hänger ihop ( allt kanske funkar som det ska )
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 01 februari 2017, 00:19:51 »

Och för mig ligger snittet för januari på 105 kWh per dag, inkl hushållsel, men då har vi haft perioder med -20 också. Det betyder att januari ligger på ca 3200 kWh totalt, att jämföra med 5000 januari 2016, 3400 år 2015, 4500 år 2014, osv. Så 72 för hela huset en dag är inte så illa.
Skrivet av: erp
« skrivet: 31 januari 2017, 19:20:39 »

Ja, jag har haft elpatronen inkopplad hela januari och har ett snitt på just 57 kWh med patron + pump, så det verkar väl helt ok.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 31 januari 2017, 16:59:39 »

mina 72Kwh var för hela huset igår vid en utetemp på 0 grader enligt vattenfall,

jag försökte förstå ifall mina 14A (innan VP körning 2A ) under en VP körning så steg Amps till 14 ett par minuter och sjönk till 6 A resterande VP körning

Och du är helt säker på att ingen använde spis, vattenkokare, eller nåt annat som drar mycket ström under dessa två minuter?

En 109 drar 2,8 kW vid 0 ute enligt manualen. Dra bort 15 kWh för hushållsel så är det kvar 57. Dividera med 2,8 så blir det lite drygt 20 timmar. Du har en väldigt hög huskurva så det är inte alls orimligt att VPn gått så mycket. Det ser du väl om du kollar drifthistoriken?
Skrivet av: erp
« skrivet: 31 januari 2017, 15:06:36 »

Varför inte nolla elpatronen och köra så några dagar. Pumpen klarar utan problem att värma huset på egen hand nu. Då kan du ju kolla hur det ser ut med elförbrukning och hur många ampere som är inkopplade när pumpen går respektive står still.
Skrivet av: erakost
« skrivet: 31 januari 2017, 14:52:00 »

Hej övre pannan är satt till 45 grader , VV höjning=Ja
mina 72Kwh var för hela huset igår vid en utetemp på 0 grader enligt vattenfall,

jag försökte förstå ifall mina 14A (innan VP körning 2A ) under en VP körning så steg Amps till 14 ett par minuter och sjönk till 6 A resterande VP körning
Är det  normalt eller ifall jag bör misstänka att något är galet på min ECOAIR109,
Jag har inga larm på något eller så ,,   
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 31 januari 2017, 14:16:39 »

Vad har du för basvärde inställt på övre tanken i Inställningar? Nu när du höjt diffen till 7 så blir ju börvärdena samma i övre och nedre tanken, så länge framledningen är tillräckligt hög. Men när temperaturen ute stiger så spelar det roll vad du har satt för manuellt börvärde i övre tanken. Och om du har slagit på VVhöjning Ja.

tillägg: Dina 72 kWh, är det som du läst av på EcoEl eller är det hela huset?
Skrivet av: erakost
« skrivet: 31 januari 2017, 09:29:40 »

Jag har fortfarande hög elförbrukning trots att övre elpatron inte går in ,  igår så hade jag förbrukat 72Kwh med en medeltemperatur på 0 grader , (ingen är hemma om dagarna)
så jag försöker förstå varför min förbrukning blir så hög , Tidigare så vet jag att övre elpatron spetsade in helt i onödan, men efter justeringen med start stop till 7 och lägre hastighet på cirkpump , så shuntar den inte över till övre panna längre   
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 31 januari 2017, 09:21:39 »

Om det är kompressorn som drar så mycket ström i flera minuter så är det nåt som inte stämmer. Men det kan ju lika gärna vara nån sorts fördröjning i visningen så att det gick 14A i nån sekund, men det hänger kvar sen av nån anledning? I den effektvakten jag hade så kunde man ställa in hur lång tid det skulle gå efter att strömmen hade sjunkit tills datorn tilläts koppla in någon belastning. CTC kan ju ha löst det genom att det visade värdet inte sjunker på en gång när strömmen sjunker,  dontknow
Skrivet av: erakost
« skrivet: 31 januari 2017, 09:16:50 »

Som sagt innan VP börja köra så visade displayen 2A (20) , så fort VP drog igång så steg värdet till , 5, 6, 10 , 14 A efter kanske 2-3 Min så minskade värdet till 6A under resterande VP körning, inget annat drogs igång under denna tidsperiod hemma, ( var själv hemma så jag är säker på det)

Så efter att ha toppat 14 A i ett par minuter så sjönk den till 6A ( och det värdet tycker jag stämmer med purjo svar , ifall 2A var hushållsel och 3-3,5 var VP så 6A under VP körning med hushållsel på tot 6A låter rimligt , men piken på 14A förstår jag inte, kan VP dra så mycket så som 12A på en fas vid uppstart eller tyder det på att att något inte är rätt i VP (109) ??

Mvh Kostas   
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 31 januari 2017, 06:49:13 »

Hej
Jag har inte ändrat några andra värden än dom som vi ändrade tillsammans

Dom där OBD bilgrejerna känner jag allt alls igen,

Noterade en intressant grej på anläggningen då vp inte gick så stog det aktuell ampare på displayen 2 Ampere , så fort ecoair 109 så gick igång så höjdes den till 14 ampere i ca 5 min och sedan ner till 6 ampere tills den la av,  är det relevant att den drar 14 ampere i 5 minuter och sedan 4 ampere tills den lägger av?  Inget annat drogt igång samtidigt som detta vp körning och dom 2 ursprung ampere är säkert allt hushålls el,  förstår jag rätt så ser man bara den höjst belastade fasen så dom 2 andra faser kanske också gick upp en hel del under vp körningen, 

Så frågan är hur mycket ska en ecoair 109 dra i ström?

Och ifall det visar sig att min 109 drar mycket vad kan vara orsaken?  För lite kylmedel,?

Mvh kostas

Den borde dra runt 3-3,5A per fas. Startströmmen är högre, men bara under någon sekund så det borde man knappt hinna se.
Kompressorn kan inte dra 14A i fem minuter utan det måste vara nåt annat som gick igång.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 31 januari 2017, 05:53:42 »

kan vara shunten som kärvar,  gör en fabriksåterställning,  och koppla ur rumsgivaren, och sätt shunten i automatläge, så kan du se om den reglerar som den skall. Du skall inte köra i  manuellt läge.
det är en bivalent shunt, dvs den tar från två ställen när den behöver tillskott.  när den står på mitten börjar den shunta in tillskotten.
Sänk temp på övre panna till 53. Sätt ev blandingsventil  till max.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 30 januari 2017, 22:37:23 »

Service meny- start-stopp 7. Så nedre panna hänger lite längre med temp så shunten hinner att vända och du på nytt aktiverar shuntfördröjning 180 min. 
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 30 januari 2017, 21:43:40 »

Har inte precis EcoAir 110 manual, men själva driften liger på ca 2,4 kW. Helt normalt att kompressor start hamnar där.
För din del så var det laddpumpsflöde-få till rätt VPin- VPut diff (under panna 7gr) och få till shunten(framledning) från rätt ställe(nedre panna) i meny. Likadant som hos syrran.
Jiri
Skrivet av: erakost
« skrivet: 30 januari 2017, 21:19:17 »

Hej
Jag har inte ändrat några andra värden än dom som vi ändrade tillsammans

Dom där OBD bilgrejerna känner jag allt alls igen,

Noterade en intressant grej på anläggningen då vp inte gick så stog det aktuell ampare på displayen 2 Ampere , så fort ecoair 109 så gick igång så höjdes den till 14 ampere i ca 5 min och sedan ner till 6 ampere tills den la av,  är det relevant att den drar 14 ampere i 5 minuter och sedan 4 ampere tills den lägger av?  Inget annat drogt igång samtidigt som detta vp körning och dom 2 ursprung ampere är säkert allt hushålls el,  förstår jag rätt så ser man bara den höjst belastade fasen så dom 2 andra faser kanske också gick upp en hel del under vp körningen, 

Så frågan är hur mycket ska en ecoair 109 dra i ström?

Och ifall det visar sig att min 109 drar mycket vad kan vara orsaken?  För lite kylmedel,?

Mvh kostas
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 30 januari 2017, 19:51:55 »

Hej Kostas! inget att orda om.
Har du testat din CTC och ändrat?
Det jag har är OBDII AutoMaster Pro FOXWELL.Är det nåt att ha? (Lite off topic)
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: erakost
« skrivet: 30 januari 2017, 07:28:08 »

Hej

Får tacka Jiri varmt för besöket I helgen ,

har höjt drifttiden på VP från ca 8 till 17  timmar (senaste 24 timmarna)  efter besöket med Diff från 5 till 7 ( så det borde funka bättre) 

Vi beställer 2 nya radiatorer som vi byter I vardagsrummet den närmaste tiden och hoppas att det kan sänka framledningstemperaturen ,

Jag får ta hem en pålitlig kyltekniker när vädret blir bättre

än en gång stort tack för besöket Jiri , 

//Kostas

Skrivet av: Jiri
« skrivet: 28 januari 2017, 21:08:57 »

Hej lunkUmeå!
Nu har jag lite större förståelse hur systemet fungerar om man har djävulens hög framledning vid någorlunda måttlig ute temp.
Jiri
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 28 januari 2017, 20:48:33 »

Hej Kostas!
Det är i EcoEl manualen man hittar arbetsområde och rätt flöde. Rent praktiskt om alt är tipp topp, ska syrrans 110 EcoAir klara av 55gr VP-ut vid -5gr. Så 7diff VP-in VP-ut(48-55max) värde du reglerar med laddpump och skruvmejsel. Tycker att hennes maskin har köldmedia brist, när vi kollade förångaren(rätt mycket is även på undersida) vid -2gr. Rätt seg för att vara 10kW. Nu är det inte så smart att vid kylgrader försöka fixa till rätt köldmedia. Du får vänta tills det blir varmare, och ta dit kyltekniker som byter media, låt dig inte luras med massa felsökning. Man brukar byta torkfilter samtidigt. Tror ändå att det är billigaste sätt innan man ger sig på utbyte av systemet. Än många år i tjänsten det gamla VP.
Jag har själv råkat ut för en klåpare som lyckades tömma VP på 1kg köldmedia vid LP-givaren utbyte ansluten till schraderventil som hon har. Som tur så gick det på garanti.
Lycka till med projekt.
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 25 januari 2017, 21:54:25 »

OK Kostas!
Det blev hål i planeringen. Om intresserat så passar lördag 28.1 EM; det lilla jag kan hjälpa till med. Du har min profil med email.
Jiri
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 25 januari 2017, 17:40:03 »

Effekttabell http://www.billigaelement.se/effekttabell.pdf
För de du valt 1325 W resp 2061 W med framledning 30 °C över rumsemperatur.

Ett sätt att få mer energi från elementen är att låta fläktar blåsa på dem.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 25 januari 2017, 13:26:01 »

Leta på nätet så hittar du hjälpmedel för att beräkna avgiven effekt från radiatorer.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 januari 2017, 13:20:26 »

Några kommentarer ifall en acktank skulle kunna bidra positivt på något sätt ?
Finns en tråd på forumet om en inkoppling av tank mot Ecoheat som är i stort sett lika nu var den inkopplingen gjord för att minska start stop och det är väl inte ditt problem.
Skrivet av: erakost
« skrivet: 25 januari 2017, 13:11:25 »

Hmm,  har inget bra svar på hur acktanken skulle kopplas in så då släpper jag denna ide ,

Nästa ide för dagen , ifall jag låter ecoair styra sig själv (spärra i ecoel) och köra helt  manuellt med en max VP ip på 48 , borde jag väl få en temp i nedre tanken  i ECOEL på 52 ,53 grader ,  och vad hjälper det mig ,, vet inte ,,,

sänka huskurvan och byta ut radiatorer känns som säkrare kort ,, 

mina 2 radiatorer i vardagsrummet som inte avger nästan någon värme alls  är någon form av konvektor variant från 1968. 15cmX15cmX2,8m och 15X15X1.8M ser ut som rör med plåtflänsar

ifall jag ersätter detta 2 med
1 stycke Panelradiator K33 300x2800   och 1 stycke Panelradiator K33 300x1800 
(hittade dessa på på www.vvsbutiken.nu   länk: http://vvsbutiken.nu/product.html/panelradiator-k33?category_id=1082)

skulle saker och ting förbättras tror vi ??
Mvh Kostas


 


 
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 25 januari 2017, 10:20:43 »

Rent generellt brukar man inte ha extra acktankar när man har LVVP, snarare tvärtom, dvs en inverterpump som jobbar direkt mot radiatorsystemet.

En större vattenmängd skulle ge VPn mer att arbeta mot, men problemet är att då måste du fundera ut nåt smart sätt att koppla in den som inte stör resten av systemet. Om EcoEl fortfarande ska styra EcoAir och framledningen, hur skulle i såna fall en extra tank kopplas in?
Skrivet av: erakost
« skrivet: 25 januari 2017, 09:34:48 »

Några kommentarer ifall en acktank skulle kunna bidra positivt på något sätt ?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 25 januari 2017, 09:22:09 »

På många radiatorer fungerar termostaten så att det är en kolv som skjuts in när temperaturen ska sänkas och släppas ut när det behövs mer värme. Om man har haft termostaten stängd, exv över sommaren, så händer det att den fastnar i stängt läge. I såna fall kan man ofta lossa den genom att ta bort själva termostatvredet och knacka med en hammare på piggen som sticker ut. Jag har några som konsekvent fastnar om dom trycks in för långt och där har jag löst det genom att helt sonika plocka bort hela vredet, hela den yttre plastdelen.

Sen håller jag med CarlN om punkt 2. Fundera på om det går att byta ut några få och flytta runt andra. Om en dubbelpanelare är för liten och byts mot en trippel, sätt den dubbla nån annanstans där den gör mer nytta.

Om du måste ha kurva 55 så behöver du antagligen ha rejäl kapacitet på övre elpatronen om det blir riktigt kallt så lösningen är, tyvärr, att höja Min utetemp rejält så du inte hamnar i en ond cirkel igen där övre elpatronen går för fullt, VPn hindras från att gå av för hög VPin och det blir kallt inne.
Skrivet av: erakost
« skrivet: 25 januari 2017, 08:03:02 »

Förstår att många tycker att min huskurva på 55 är för hög , men sänker jag den 50 så blir det kallt inne,

Ifall någon av er som kan allt det här bättre en mig och  har vägarna förbi i södra stockholm så är ni mer en välkomna och se anläggningen live och dricka ett glas ouzo med mig ,

som nästa steg så kommer jag byta ut 2 radiatorer i vardagsrummet mot K33 trippla varianter , dom som sitter där idag funkar knappt

vill tro att min anläggning går något bättre nu,  tack våre att jag har sänkt hastighet på ladd och cirkulationspump till lägsta, men långt ifrån optimalt ,

har inte vågat stänga av övre elpatron ännu ( 3KW) men jag kanske gör det och ser till vilken temp anläggningen fixar utan eltillskott ,

skulle en acktank kunna hjälpa till i mitt fall på något sätt eller blir det inget bra alls med att koppla in en acktank ??

 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 januari 2017, 07:09:53 »

Måste fråga
1) ifall jag skulle få tag på en ecoair 107 tycker ni att jag har så mycket att dra nytta av så att jag borde byta ut 109 mot en 107.
2) byta ut fler radiatorer som avger mer värme ?   kan det hjälpa
3) byta ut till en ecoair 406 eller 408 skulle det hjälpa, (vilken i så fall) och köra den med converter mot ecoel V3 ??

1. Behåll den du har, det ska gå att få till detta.
2. Ett tips är att byta några av de minsta, flytta runt de lite större och inskaffa några riktigt stora radiatorer för att spara pengar.
De radiatorer som idag sitter i de större rummen kan mycket väl funka i de mindre rummen (om måtten stämmer).
3. Vänta tills grejerna går sönder, men fundera fram tills dess på vilken lösning du vill ha, luft/vatten, jord/bergvärme eller nått annat?
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 24 januari 2017, 20:49:16 »

Du Kostas, det är troligen Extra VV till 55gr VP-in som håller på, tills den har uppnått den. Har du tur så klar du  dig med väl fungerande VP till VÅR. Hoppas att det inte blir strömavbrott.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 24 januari 2017, 20:31:04 »

Hur fan ska man förmedla kunskaper utan att trampa på andras tår, som har olika erfarenheter, beroende på avlånga land med helt olika behov för stunden, med samma skitpryl(VP) bra att ha?
Helt olika erfarenheter, inget som är fel i användningssätt. Enbart anpassat till egen behov som uppfyller mina krav.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 24 januari 2017, 19:43:32 »

Tyvärr Kostas ditt glädje är rätt övergående. Håll i minnet när systemet fungerar.
MVH Jiri
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 24 januari 2017, 18:04:36 »

Hatten av för min del ,nu är du i rätta händer utan bakgrund!
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 24 januari 2017, 17:59:01 »

Jag håller med GabrielH: Större radiatorer! Dubbel- eller kanske rentav trippelpaneler på några ställen.
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 24 januari 2017, 17:50:19 »

Effektbehovet finns i huset hela tiden. Små radiatorer behöver hög framledning för att avge effekten. Stora radiatorer klarar sig med låg framledning.

Visst, en värmepump som kan arbeta med högre temperatur kan hjälpa, men samtidigt att mata ut 60 grader i framledning när det är -10 ute är inte effektivt. Varken med dagens värmepumpar och troligen inte heller med morgondagens.

Större radiatorer som kan avge energin i huset som värmepumpen producerar är det bästa. Det är ju en investering som lönar sig även med ny värmepump i framtiden.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 24 januari 2017, 17:13:44 »

55 gr börvärde är knappast fabriksinställning, att döma av sista bilder? Men roligt att se att du fick till det med fabriksinställningar???
Skrivet av: erakost
« skrivet: 24 januari 2017, 14:30:48 »

Vi har haft detta hus i 3-4 år , tidigare ägare hade 2008 bytt ut oljepanna mot ECOEL/AIR ,
att bara byta ut oljepannan som jobbar med högre framledningstemperaturer mot en VP lösning har visat sig är inte bara att byta, många stirrar blint på att ecoair kan jobba mer till -10 eller så, och tror att att man gör en markant besparing , ( detta hus snittar 20.000 kwh per år sedan 2008) har inga uppgifter på hur mycket olja som förbrukades,

jag har fått lära mig mycket i detta forum , och vill tacka alla som har bidragit med felsökning och guidning, och igentligen vad var felet  i mitt fal ??,, (egna slutsattser)

- kanske en för stor VP (109) för detta hus
- har sänkt hastigheten på laddpump och cirkulationspump
- för hög huskurva (55) ger en för hög VPin 
- att VP egentligen bara kan bidra ner till -6 eller -7 ( sedan nedre elpatron som får gå in och jobba)
-  jag kommer att byta ut några radiatorer som funkar sisådär till våren och hoppas att  det hjälpa något
- för hög inställd inne temperatur ger höga framledingsvärden som i sin tur ger hög VPin och VP kickar inte igång

Måste fråga
1) ifall jag skulle få tag på en ecoair 107 tycker ni att jag har så mycket att dra nytta av så att jag borde byta ut 109 mot en 107.
2) byta ut fler radiatorer som avger mer värme ?   kan det hjälpa
3) byta ut till en ecoair 406 eller 408 skulle det hjälpa, (vilken i så fall) och köra den med converter mot ecoel V3 ??

 

 
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 24 januari 2017, 13:40:49 »

Håll koll om det blir kallare ute. Jag tror att du måste höja mer än så. -6 eller -7.
Skrivet av: erakost
« skrivet: 24 januari 2017, 13:00:34 »

Hej ,

Super tack för mycket bra svar Lunk ,

Uppskattar all den tid som du och alla andra har lagt på att försöka hjälpa mig ,

Så då sänker jag Elpanna °C till 45 och ser hur det funkar ,

Vilket värde tycker du att jag ska sänka Min Utetemp till ( -9 ,-10) ??

Jag väntar med att ändra start/stopp diffen till 7 ( kör 5 ett tag och ser hur det funkar)

jag kommer till våren att byta ut 2 radiatorer som finns i vardagsrummet som idag inte avger någon värme alls , ( kanske det kan hjälpa till lite att få ner returvärdet)

 mvh Kostas
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 24 januari 2017, 10:53:50 »

VVhöjning ska stå på JA, för då kör VPn till max vid var fjärde körning, året om, och värmer på det viset indirekt även övre tanken. Det spar el, totalt sett. Då kan man dessutom sänka tempen i övre tanken vilket spar ytterligare el. Erp har den på 42 tror jag, min står på 46. Varje grad spar elpatron, men minskar såklart mängden varmvatten. Det räcker till duschar men inte till badkar.

Enda sättet att hindra att VPin blir 48 är att ha golvvärme eller helvetiskt många och stora radiatorer så du kan ha huskurva 30 eller 35 eller nåt sånt. Det enda du kan göra i din situation just nu är att höja MIN utetemp så att VPn spärras och nedre elpatronen blir tillåten att aktiveras. Annars kommer du inte kunna hålla värme i huset om det blir 8-10 minus eller kallare ute. Övre elpatronen kommer slita som en galning för att hålla uppe temperaturen på framledningen samtidigt som tempen i nedre tanken sjunker eftersom ingenting värmer den. Huskurva 55 med justering 0 funkar inte med en VP som vid kyla inte kan leverera vatten som är varmare än 52-53 grader, eller hur? Radiatorreturen är i sämsta fall bara 4-5 grader kallare än framledningen. EcoAir stoppar om VPin blir 48. Hur ska du då ens teoretiskt kunna ha en framledning som är varmare än ca 52 grader?

Om EcoAir ska stoppa därför att börvärdet i nedre tanken är nått så får aldrig VPin bli högre än 47, eller hur? Antag att EcoAir värmer 4 grader. Då blir VPut max 51, så börvärdet i nedre tanken får alltså inte vara högre än 51 för att systemet ska fungera utan att EcoAir stoppas pga för hög VPin. Och börvärdet i nedre tanken är framledning+5 grader. Så  du får problem om framledningens börvärde är 47 eller högre och med kurva 55 har du den framledningen redan vid -5. Om du höjer innetempen till 22 så får du problem redan vid -3.

Jag har löst det hela i vårt hus genom att ha låg fart på radiatorpumpen så radiatorreturen ligger 7-8 grader lägre än framledningen, genom att höja start/stopp-diffen från 5 till 7 så att VPn får svårare att nå börvärdet i nedre tanken och genom att ha en relativt liten VP (107) som får jobba ganska länge för att nå börvärdet. Från ca -5 och kallare innebär det att min VP går dygnet runt eftersom den inte hinner nå börvärdet mellan avfrostningarna, och vid varje avfrostning sänks temperaturen i tanken igen tillräckligt för att VPn ska få börja om igen.
Skrivet av: erakost
« skrivet: 24 januari 2017, 09:23:48 »

Hej Ingen VV höjning har valts aktivt ,
måste kolla ifall den är vald , är den vald default till JA , ska jag i så fall välja bort denna ? 
Min sättning på MIN utetemp är just nu -15 
Förstod inte riktigt hur jag ska förhindra att VPin blir 48 eller mer  ( i och med att VP bara går igång ifall VPin är mindre en 48)

vilka värden bör jag ändra ??
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 24 januari 2017, 08:44:04 »

Allt ser bra ut, men två frågor:

1. Har du aktiverat VV-höjning i inställningarna?

2. Vad har du för Min utetemp i inställningarna?

EcoAir stoppas när VPin är 48 grader och som du ser börjar du närma dig det på bilderna. När det sker så är det 10 min startfördröjning för att skydda kompressorn och under den tiden cirkuleras vatten från botten av tanken ut genom VPn och in i toppen av nedre tanken. Då sjunker temperaturen i övre delen och alltså även den temp som står som nedre tank. Framledningen störs eftersom det här håller på i 10 min, shuntfördröjningen börjar räkna ner, efter 10 min startar VPn igen, i bästa fall når den börvärdet i tanken, men troligare är att den inte hinner det innan den stoppas av att VPin blir 48 grader igen, osv.
Nedre elpatronen är spärrad så länge VPn hypotetiskt är tillåten att gå, även om den inte går pga för varm VPin, så övre elpatronen måste ensam sköta värmen i huset och det klarar den knappast i längden.

Så... du måste höja Min utetemp till ett gradtal där VPn int eideligen stoppar därför att VPin blir 48 grader. Med din huskurva och innetemp skulle jag gissa att den gränsen går vid 6-7 minus ute.

Jag har en Polar Edition som stoppar på VPin 51, huskurva 54 justering -4, 21 inne, och med det kan jag inte ha Min utetemp lägre än -10, men jag har satt den på -9 för att inte slita på kompressorn med onödiga korta körningar, startfördröjning, kort körning, osv.
Skrivet av: erakost
« skrivet: 24 januari 2017, 07:47:33 »

Hej ,

Imorse så tycker jag att mina värden ser bra ut , (-4 ute)
Laddpump/cirkpump på lägsta, alla radiatorer fullt öppna,  huskurva 55, innetemp 22 shuntfördröjning 180min max framledning 65,


Stektermometern till vänster mäter aktuell framledning och stektermometer till höger returen
Vad tycks ??

 
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 23 januari 2017, 23:53:11 »

Är alla termostater på alla radiatorer vidöppna?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 23 januari 2017, 23:46:31 »

Om det vore mitt system så skulle jag till att börja med skita i framledning och shunt osv. Det är inte där problemet sitter utan det är i hur EcoEl och EcoAir funkar ihop hos dig.

Det jag skrev förut om bekväm stol var på allvar. Du måste sätta dig framför displayen och följa det som händer, en timme eller så, och skriva upp VPin/VPut, hur fort dom ändras när VPn går, hur fort tempen i nedre tanken höjs, vilka värden VPn stoppar på (nås börvärdet i nedre tanken eller stoppar den på för varm VPin?).

Att inte framledningen ändras är inte det minsta konstigt. Shunten är trög, ändras bara lite i taget och med nån minuts mellanrum. När den står i läge 4 som du skriver så blandar den fortfarande radiatorretur och varmt vatten från toppen av tanken. Men VPin ska oavsett det vara kallare än tempen i tanken när VPn går och kallare än framledningen när vPn står still.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!