Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nibe 1145 - ingen värme  (läst 5284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pakorum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
nibe 1145 - ingen värme
« skrivet: 17 maj 2015, 13:40:04 »
Hej. Är kass på detta, 2 dagar utan värme nu, inga felmeddelanden. Pumpen värmer vattnet, känner det på rören, men det verkar inte snurra runt i systemet (vattenburen golvvärme). Igår var trycket 0 bar så fyllde upp till ca 1.2 bar, har luftat allt jag hittar. Röret från pumpen ner till "nibe ukv" är varmt, men det som går ut därifrån är knappt ljummet och röret tillbaka från golvet är kallt så det verka mao inte cirkulera?

Någon som har tips vad man skall göra innan jag ringer installatören imorgon? ringde någon sorts servicetekniker på jourtid som sa att jag skulle testa köra på el, men känner att pumpen ger värme (tex funkar det att duscha)




Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2015, 13:50:12 »
Har du extern cirkpump till golven låter som den stannat i så fall kan det gå att lossa en skruv i mitten på den och hjälp starta med en skruvmejsel bakom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pakorum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2015, 14:12:31 »
Hej..jag är som sagt helkass på detta. Vad jag ser så går rören in i huset från källaren, i en garderob, där sitter 3 st "hattar" med några sladdar (har någon gammal termostat på väggen som användes då jag hade elpatron) på ingående vatten från ukv, sen delas denna ut via 3 st rör i golvet vad jag kan se, känner jag där så är det varmt, men det andra röret med 3 st , vad jag tror, tillbakagående rör från golvet är kallt. Tror inte jag har någon extern cirkpump, eller är det de där 3 st hattarna? kan det vara någon fas som gått?

är riktigt kass på detta skall tilläggas..jag kan inget vettigt, jag är ekonom...:-)

tömde ut allt vatten, det var skitigt som fan, och fyllde på nytt btw.

edit: "hattarn", är wirsbo 80419, någon sorts styrdon? vet i f-n vad de är tillför..:-)

« Senast ändrad: 17 maj 2015, 14:32:47 av pakorum »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2015, 14:33:20 »
Hur kallt är det ute kanske vp stÃ¥r i sommarläge sÃ¥ inte den interna cp gÃ¥r  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pakorum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2015, 14:44:57 »
ja inte är det varmt, 9 grader (göteborg), men har inte ändrat på något på vp sen jag installerat den (alltid haft på auto), fungerat tidigare sommrar. Följer den någon sorts värmekurva enligt årstid eller hur fungerar det? Var varmt som f-n för några dar sedan då det var sol, men nu blev det kallare för 2 dagar sedan, kanske har med det att göra på något vis.

tack för hjälp btw!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2015, 15:25:13 »
Hej!
Det måste sitta en cirkpump mellan UKV och golvvärmen, troligen i närheten av fördelaren (hattarna).
Antingen är det denna som smurfen är inne på eller så har termostaterna (hattarna) stängt.

Någon kanske vred ner termostaterna så att de stängde då det var varmt inne?
Kolla på termostaterna om det finns nån indikering att de är öppna?
Ta en bild och lägg in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pakorum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #6 skrivet: 17 maj 2015, 16:00:57 »
Hej igen, hittar ingen cirkelpump..vad jag ser..:-). skickar 2 bilder, en från garderobern med termostaterna (de ser stängda ut..kanske det som är problemet) samt från koppling ukv. vad jag ser så finns det inget mellan ukv och in i garderoben.


Utloggad pakorum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2015, 16:01:30 »
ukv

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #8 skrivet: 17 maj 2015, 16:11:05 »
Går den inbyggda cp i vp man ser det i menyn längst ner tror det är en röd pil vid ett hus eller nått liknande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pakorum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #9 skrivet: 17 maj 2015, 18:29:52 »
googlat runt lite och har nu skruvat loss termostaterna (som användes när jag hade elpatron). när jag tar bort dem så är de i botten (de trycker max mot piggen i röret), dvs själva piggen som går ner i röret är då nertryckt. om jag tar bort dessa så åker ju piggen upp, och då borde jag öppna slingan (dvs, jag antar att slingan är stängd när piggarna trycks ner? får se om det funkar efter några timmar.

Jag ser inget syfte med att använda dessa (termostaten) de användes som sagt när jag använde elpatron innan jag installerade bergvärmen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #10 skrivet: 17 maj 2015, 19:07:52 »
Hej!
UKV:n är kopplad som volymförstorare, dvs den är inkopplad med 2 rör så då driver den inbyggda cirkpumpen i värmepumpen hela systemet.
Bra idé att lossa termostaterna, du bör i första hand reglera värmen med kurvan i värmepumpen.
Nu borde det bli varmt i golven.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pakorum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #11 skrivet: 17 maj 2015, 19:50:29 »
Hej igen! så antagandet att stiften skall vara ute är korrekt då det öppnar slingan?


Får se om det funkar till imorgon, stort tack för all hjälp!!!


Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #12 skrivet: 17 maj 2015, 20:51:06 »
Bortplockade motorer är lika med öppen slinga OM inte "stiften" har kärvat fast.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #13 skrivet: 18 maj 2015, 05:16:07 »
Hej..jag är som sagt helkass på detta. Vad jag ser så går rören in i huset från källaren, i en garderob, där sitter 3 st "hattar" med några sladdar (har någon gammal termostat på väggen som användes då jag hade elpatron) på ingående vatten från ukv, sen delas denna ut via 3 st rör i golvet vad jag kan se, känner jag där så är det varmt, men det andra röret med 3 st , vad jag tror, tillbakagående rör från golvet är kallt. Tror inte jag har någon extern cirkpump, eller är det de där 3 st hattarna? kan det vara någon fas som gått?

är riktigt kass på detta skall tilläggas..jag kan inget vettigt, jag är ekonom...:-)

tömde ut allt vatten, det var skitigt som fan, och fyllde på nytt btw.

edit: "hattarn", är wirsbo 80419, någon sorts styrdon? vet i f-n vad de är tillför..:-)
Hej! När du tömde ut allt vatten,Luftade du systemet efter du fyllde på nytt?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: nibe 1145 - ingen värme
« Svar #14 skrivet: 18 maj 2015, 12:17:50 »
Hej igen! så antagandet att stiften skall vara ute är korrekt då det öppnar slingan?


Får se om det funkar till imorgon, stort tack för all hjälp!!!

De där styrdonen Wirsbo är rena dyngan, tröttnade då mina nya ersättnings styrdon började strula redan efter ett par år. Stiften i sig fastnar aldrig i stängt läge utan det är uteslutande behållaren som det värme expanderande vaxet finns i som spricker så de kärvar fast i stängt läge. Möjligt att de kan börja kärva om det läcker ut vatten via stiftet. Mina har dock samtliga spruckit. Nu kör jag helt utan styrdon och har slagit av transformatorn till golvvärmens styrsystem.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!