Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 stoppar. Ger inget larm. Kompressor och elpatron gÃ¥r ej in.  (läst 11038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ekhult232

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Tack för all hjälp!
Jag mäter och kollar om det är kondensatorn innan jag hittar på något. Har pannan i sommarhuset så det dröjer några veckor innan jag kommer dit, men hör av mig om resultatet.

Utloggad ekhult232

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hej igen,
har mätt ripplet på likspänningsbryggan under manuell drift och då visar det 0,7 V~. Eftersom jag köpt en ny kondensator bytte jag ut den gamla, trots relativt låg spänning, och efter bytet var motsvarande spänning 0,1 V~ vid manuell drift. Startade därefter om FLVP i normal drift och fortsatte att mäta på likspänningsbryggan som då visade: utan kompressor och eltillskott dvs. bara fäkt, 0,0V~ och 13,8V- och med kompressor och fläkt (utan eltillskott) 0V~ och ibland 26,6V~ men likspänningen var konstant 12,4V-.

Kontroll av temperaturgivares värden:
När jag läser av de olika temperaturgivarnas värden, under en cykel med kompressordrift, är de följande: GT1 32,3 (31,2), GT2 6,0 GT3:1 48,3 GT3:2 48,3 GT3:3 35,9 och GT6 14,5 - 60,4. En cykel varar ca. 1 timma och då har GT6 nått upptill drygt 60 grader därefter stoppas cykeln och FLVP återgår till enbart att fläkten går. Efter kanske 15 till 60 minuter startas cykeln om igen och de avlästa värden repeteras ganska väl.

Är drygt 60 grader på GT6 för lågt? Har just kopplat in en trådlös temperaturgivare intill GT6 och vad
jag kan se så verkar sensor GT6 visa rätt temperatur.

Grundproblemet var/är ju att FLVP gick i viloläge efter 4 till 7 dagar så det ger sig under kommande
vecka om något blivit anorlunda.

Vad tror ni? Har ni några uppslag? Tacksam för all hjälp!

Mvh. ekhult
« Senast ändrad: 12 mars 2017, 09:35:17 av ekhult232 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
GT6 hetgastemperatur borde normalt ligga runt 70-80 °C när den också gör varmvatten. Nu verkar det som den utnyttjar skiktning i tanken(?) för att bara producera värmevatten för framledningen med tillräcklig temp GT3:3 och då är det logiskt om även hetgastempen är lägre. Efter att man använt mycket varmvatten och GT3:1 och GT3:2 sjunkit borde alltså GT6 bli högre i slutet av körningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ekhult232

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Har provat att dels öka radiatortempen och även använt en hel del varmvatten. Radiatorerna är nu Ã¥ter inställda 0,5 och inget varmvatten har tagits ut pÃ¥ en dryg timma och läser dÃ¥ av följande temperaturer: GT1 27,6 (30,5), GT2 6,8 GT3:1 42,4 GT3:2 27,6 GT3:3 26,5 och GT6 14,5 - 50,0,  endast kompressor inget eltillskott har startat. Det verkar nästan som GT6 inte ens nÃ¥r till 60 längre. När kompressorn startar stiger temperaturen till 35 - 40 °C pÃ¥ 30-45 sekunder. Kompressorn gÃ¥r endast 1 timma i stöten (Rego 411 ver. 2.5) med det gamla styrkortet (ver. 1.14, inte helt säker pÃ¥ ver.) gick kompressorn ca. 3 timmar i varje cykel. Det är väl inget som gÃ¥r att ställa in?
Mätning med extern tempmätare strax intill GT6 ger kurva enl. bilagd fil. Visst verkar det vara något skumt!

Mvh. ekhult
« Senast ändrad: 12 mars 2017, 17:45:38 av ekhult232 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ser mycket mystiskt ut. Nu pÃ¥ vintern bör ju kompressorn i princip gÃ¥ hela tiden förutom lite start/stopp mitt pÃ¥ dagen om vÃ¥rsolen tittar fram och värmer ordentligt. El-patronen borde gÃ¥ in och hetgastemperaturen borde bli högre. Om kompressorn stannat brukar det finnas en timer som ser till att den inte kan starta om inom 15-20 min för att den ska ha hunnit tryckutjämna men här ser det ut som den startar om i stort sett direkt efter den stannat  Sc:,h 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Förtydligande.
GT6 temperatur har ett samband mellan medeltemperaturen för GT3 givarna. Vid normala förhållanden och kompressordrift en längre stund och då GT6 tempen börjar stabilisera sig ligger den ca. 40 grd. över medeltempen på GT3 givarna. Det är ju hetgaserna som värmer tanken och då kyls av av tanken.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad ekhult232

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hej,
nu har FLVP fungerat i 3 veckor efter bytet av kondensatorn och det verkar ha åtgärdat felet. Stort tack till "Larsmaja"!
Problemet med låg temperatur på GT6 visade sig vara ett fel på givaren så efter byte av givaren igår ser temperaturerna helt annorlunda ut. I stället för ett nytt kraftkort blev det ju en kondensator för 10kr och Rpi från Husdata, så nu kan man se lite mer vad som händer under drift av FLVP'en.
Ni som förstår er på värmepumpar, kan ni ta en koll på Husdata och ID/alias Amdal. Kommentera gärna om ni tycker det ser ut att fungera normalt, tyvärr hittar jag ingen användare på Husdata som har IVT490 och som jag kan jämföra med.

Bild på GT6 före/efter byte av givare ser ni längst ner.

Mvh.  ekhult
« Senast ändrad: 02 april 2017, 12:57:44 av ekhult232 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!