Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lite köldmedium  (läst 16185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
För lite köldmedium
« skrivet: 17 juli 2014, 10:25:05 »
Tar kompressorn, eller något annat skada av för lite köldmedium i systemet eller kyler den bara sämre?
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: För lite köldmedium
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2014, 13:27:35 »
Om det bara är en måttlig kylmediebrist så att systemet trots allt fungerar men inte med full effekt så tar ingenting skada. Men om det är helt tomt, så inget kylmedium alls finns kvar i vätskeform, så finns det risk för haverier. Det är därför de flesta system har en pressostat som hindrar start av kompressorn om det är helt tomt.
Man ska se upp om det rör sig om en anläggning som saknar den typen av övervakning - t ex en del riktigt dåliga och billiga luftvärmepumpar, äldre bil-AC, och inte minst en del moderna bilar (Audi m fl) som saknar magnetkoppling till kompressorn (istället har kompressorn variabelt deplacement så att gasflödet styrs efter behov respektive dras ner till nära noll då ingen AC behövs). I det sista fallet kan man få kompressorhaveri bara genom att starta bilmotorn om systemet skulle ha blivit helt tomt pga en läcka.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För lite köldmedium
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2014, 16:45:49 »
Bra svar, Tack tummenupp
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite köldmedium
« Svar #3 skrivet: 18 juli 2014, 06:36:05 »
Det som dödar en kompressor mer eller mindre fort är hög värme och/eller brist på olja.

Köldmediet har en viktig roll att transportera ut värmen via hetgasen samt att gasströmmarna är så höga att oljan som kommer ut i rörsystemet blåses tillbaka till kompressorn. - detta gäller både bil-AC och stationära system.

Att Audi och VW magnetkopplingslösa kompressorer skär ganska fort efter att de tappat mycket köldmedie beror på ovanstående första mening och orsakas att andra meningen inte kan fullföljas.

Den typen av kompressor i bilar måste man omedelbart kontrollera/reparera om man tycker att kylkapaciteten minskar och är inget man kan spara till våren - problemet är att göra kollen vintertid... då de haverar fort när det börja sakna köldmedie, men märks inte på vintern att kylan fungerar dåligt då man bara vill ha värme i ventilationen...

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För lite köldmedium
« Svar #4 skrivet: 18 juli 2014, 10:28:00 »
Har kylaggregat på jobbet där serviceteknikern utdömt pumpen pga att den sägs gått med för lite köldmedium, dom blir såklart slitna med tiden men att det skulle bero på för lite köldmedium om dom har lågpressostat borde ju inte stämma men för lite olja i systemet kan det ju vara isåfall.

Låter lurigt med dom magnetkopplingslösa kompressorerna i bilar, är väl inte helt ovanligt att köldmedie försvinner med tiden på bilar så det är ju nått man borde kolla upp vid service då, vad jag vet görs det aldrig.

Oljan i kompressorn, följer den med köldmediet runt i systemet eller lägger den sig still i kompressorn? (lägsta punkten)
Tänkte på när man transporterar tex kyl/frys ska man helst ha dom stående eller ligga på angiven sida, vad är anledningen till detta?
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite köldmedium
« Svar #5 skrivet: 18 juli 2014, 16:39:08 »
En del av oljan far runt i systemet dÃ¥ det alltid blir oljedimma vid kompression - i en Bil-AC är ca 50% av kompressorns oljefyllning (som det stÃ¥r pÃ¥ etiketten) pÃ¥ vandring i rörsystemet innan det blÃ¥ser av köldmedieströmmarna tillbaka till kompressorn och dess sump. Och det är detta som är problemet med de kompressorer som inte har magnetkoppling - när köldmediet börja ta slut sÃ¥ blÃ¥ses inte oljan tillbaka utan kompressorn pumpar sig tom pÃ¥ olja och det till slut skär. därför har man ekrar som brister pÃ¥ remskivan och släpper den fri när det sker  sÃ¥ man inte fÃ¥r rembrott och det bolmar under motorhuven (det är alltsÃ¥ beräknat sÃ¥...).  skillnaden mellan dessa och kompressorer med magnetkoppling som stänger av sig i tid, är att reparationen blir extremt dyr och kanske fÃ¥r byta hela AC-kretsen dÃ¥ det inte bara är kompressorn som skär utan allt skräp frÃ¥n skärningen som sprids i systemet gör att resten ocksÃ¥ mÃ¥ste bytas eller om man tur räcker med kondensorn, torkfiltret och kanske rensa i expansionsventilen (men dÃ¥ mÃ¥ste man in under instrumentpanelen lik förbaskat)...

Bara detta är orsaken att titta efter annat alternativ än VAG-koncernen om dessa inte har magnetkoppling på sin AC i den bilen man tittar på....

för min del så är det en showstopper för bilsäljaren om det finns en kompressor utan magnetkoppling i bilen, så allvarligt tar jag på detta!

---

kylskåp och annat om de välts ned under transport - måste stå i bra många timmar i sitt tänkta läge innan de får startas - när de ligger ned eller kort efter så kan det riskera suga i sig olja istället för tänkta gasen och vid start blir hydraliska smällar som kan skada ventiler och kröka stakar etc. eftersom oljan inte är komprimeringsbart. dvs samma sak som kan hända en båtsnurra på full gas lossnar och tappas ned i sjön/havet





Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: För lite köldmedium
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2014, 19:39:01 »
Där ser man, ytterligare en anledning att undvika att befatta sig med VAG-bilar...
Någon som vet om dumheterna ha spridit sig till några fler tillverkare?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För lite köldmedium
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2014, 10:32:36 »
Tog upp detta när jag var inne och gjorde hjulinställning pÃ¥ bilen och dÃ¥ svara dom "ja men du har likadant pÃ¥ din bmw"  :(
Kan tänka mig att dom flesta bilarna kör ac,n på detta viset nuförtiden, antar det själ effekt att låta ac,n gå för fullt och dom gör allt för att dra ner förbrukning och komma i bättre miljöklass, ac systemen köper dom säkert av samma tillverkare också.

Men dom sa också att det var nästan bara VAG bilarna som haft problem med att kompressorn rasat!
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: För lite köldmedium
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2014, 15:52:23 »
Det handlar bara om pengar,  man kan ha modern kompressor och magnetkoppling. Men man kan lÃ¥ta kompressorern släpas med hela tiden som VAG o Bmw, sparar knappast soppa att göra sÃ¥ iaf.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: För lite köldmedium
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2014, 19:25:07 »
Bara VAGs bilar?hahaha

I så fall tillverkades min VOLVO V70 2010 av VAG!
Fast den hade magnetkopplingen, rasade kompressorn. PÃ¥ ett konstigt sätt. En kolv skurt. Magnetkopplingen snurrade helt ok. Medan kompressorn rörde sig inte ett smack. Den snurrade pÃ¥ kompressorns axel! 
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: För lite köldmedium
« Svar #10 skrivet: 24 augusti 2014, 19:28:04 »
Det handlar bara om pengar,  man kan ha modern kompressor och magnetkoppling. Men man kan lÃ¥ta kompressorern släpas med hela tiden som VAG o Bmw, sparar knappast soppa att göra sÃ¥ iaf.

De sparar på magnetkopplingen. Bensinbolagen säljer mer soppa och kompressortillverkarna fler kompressorer!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: För lite köldmedium
« Svar #11 skrivet: 25 augusti 2014, 08:35:07 »
Tja, vår 2009 golf 6 1.4 TSI drar ca 0,6/mil, kan med lite eftertanke komma ner i 0,5. Hur mycket skulle man kunna spara om inte kompressorn gick hela tiden?

Jag tror inte kompressorn orsakar speciellt mycket "drag" när den inte laddar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: För lite köldmedium
« Svar #12 skrivet: 25 augusti 2014, 08:42:04 »
Prova att koppla ur den!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: För lite köldmedium
« Svar #13 skrivet: 25 augusti 2014, 09:12:06 »
Prova att koppla ur den!

Min V70 gick ner i förbrukning. Då bara magnetkopplingen snurrade. Från 0.8 till 0.7. / Diesel.
Det går att räkna ut hur mycket AC drar. Men visst blir det skillnad. Samma med generator.
Inget är gratis!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite köldmedium
« Svar #14 skrivet: 25 augusti 2014, 19:04:45 »

Jag tror inte kompressorn orsakar speciellt mycket "drag" när den inte laddar.

Även om det inte drar sÃ¥ mycket sÃ¥ är det förmodligen mer motstÃ¥nd  än ett kullager i en magnetkoppling, tror inte att de är speciellt lättroterade när det är under -10  grader och i Sverige sÃ¥ arbetar kompressorn pÃ¥ tomme under typ 6 mÃ¥nader per Ã¥r och skulle man räkna pÃ¥ detta sÃ¥ är det nog nÃ¥gon tank eller tvÃ¥ mer bensin i skillnad  gentemot en med magnetkoppling skulle jag tro...

nÃ¥gon med motorbänk och kan köra en sÃ¥dan AC enlig verklighetens körcykel för ett Ã¥r och aktuella temperaturer fÃ¥r gärna dementera det med en full testrapport, till dess kan man nog anta att en kopplingslös kompressor drar mer icke utnyttjad energi (dvs. som inte gÃ¥r till märkbar kyla)  under sin livstid än en dito med magnetkoppling....




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!