Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: xxargs
« skrivet: 28 september 2014, 14:29:01 »

tyvärr 18 grader C ger inte mycket kompressorlast - du skulle ha kört vid 32 grader C i somras ;-) - till detta borde du ha skillnad även under 1500 rpm så risken är stor att det också är andra faktorer inblandat vid till och frånslag av AC och tex. kylfläkt med generatorförluster mm. är ingen liten förbrukare när den väl sätter igång.
Skrivet av: Barkis
« skrivet: 28 september 2014, 14:09:15 »

Antar att ni också legat sömnlösa över hur mycket effekt en AC pump drar tummenupp körde min BMW 120d i rullande landsväg för att prova, hade bara 18grader i testlokalen så det var ju inte så varmt men svårt att få någon tropisk värme där vid den här årstiden  :) iaf så drog den som max 5,5hk mätt på bakhjulen, detta var där bilen hade sitt max effektuttag.

Vid normal marschfart drog den inte så mycket, har 110km/t vid 1900rpm och då var skillnaden 1,7hk

Skrivet av: xxargs
« skrivet: 29 augusti 2014, 22:18:42 »

Beror väldigt mot vilken värme de pumpar emot, i tropikvärmen och > 30 grader C som när det var som varmast i somras och full ventilation så kan de gå väldigt tungt och därmed förbrukar nära sin maxvärde. Här i sverige med mer måttliga temperaturer med 20 grader och kallare så kanske effektuttaget är på någon enstaka kW medans kompressorn arbetar och sedan stängs av mer eller mindre långa tider (ON/OFF-kompressor) eller ganska modesta 500-700 Watt för dem med variabel kompression. När det ligger på dessa nivåer så drar hjälpsystemen i form av fläktström till kondensorn och kupé i nära samma nivå som AC-kompressorn - bilgenerator fläktar bort nära hälften av axelkraften till värme så om fläktarna drar 300 Watt tillsammans så handlar det om nära 600 Watt kraftuttag på generatoraxeln...

Skrivet av: Barkis
« skrivet: 28 augusti 2014, 22:15:05 »

Tittar man hos tillverkare ligger dom flesta mellan 3-4kw i maxförbrukning vid 3000rpm, dom kompressor som sitter i många VAG mellan 1998-2007 så ligger maxuttaget på 5kw alltså 6,8hk vid 3000rpm
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 28 augusti 2014, 21:34:36 »

1-2 hk under mer normaldrift är inget orimligt för en kompressor och fläktar i full fart både i kupé och bakom kylare med en bilgenerator som knappt kommer över 50% verkningsgrad gör att det kan dra över 1 hk till bara där för sin komfort.

4-7 hk kan det dra när det är riktigt varmt ute - men det är inte hk mer än 2-3 första som det blir kyla av, utan allt över detta blir bara friktionsvärme som ger högre hetgas ut när tex. motorvarvet hålls högt och COP  sjunker och närmar sig 1....

dvs. bil-AC  arbetar ganska så ineffektivt i dessa situationer.

Sedan finns det olika stora AC, premiumbilar, van och suv med kanske dubbla kompressorer eller kylpaket (fram/bak) och dessa går inte gratis medans de som är i småbilar och mellanklass av standardmodell har inte alls samma kylkapacitet och därmed drar inte lika mycket även när det är varmt.

 
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 28 augusti 2014, 16:43:12 »

AC kompressorn kan ta upp till 6-7hk och att det tar extra mycket effekt när den startar vilket dom gör till och från hela tiden.

Jag är skeptisk till uppgifterna om att en bil-AC skulle förbruka så mycket effekt. Se bara på hur remtransmissionen till kompressorn är gjord - vanligtvis en enkel 1/2" kilrem eller en poly-V -rem. Titta sedan på vilka andra slags maskinerier som helst och konstatera att ingen normal maskinkonstruktör vågar använda en sådan rem för mer än på sin höjd 2 hk. Om det gäller att driva något från en trefasmotor på t ex 5 hk så brukar det alltid vara två eller tre parallella 1/2" -remmar.
Man kan också notera att på bilar där AC-kompressorn drivs av en egen kilrem så brukar den praktiskt taget alltid hålla hela bilens livslängd utan att slitas ut.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 26 augusti 2014, 23:10:07 »

dock är det svårt att jämföra en kopplingslös kompressor som är 'av' hela tiden (ryck ur sladden för PWM så arbetar kompressorn minimalt)  och en sådan med magnetkoppling i avstängd läge i en i övrigt exakt samma bil och körrutin.


sedan hur hårt AC:n arbetar beror också på temperatur ute och inne - i somras med kanske 30 grader utomhus och solstekt invändigt så gick kompressorerna ganska så tungt och mest hela tiden, är det är mycket svalare som nu drar det betydligt mindre kraft  i draget läge även på en magnetkopplad ON/OFF-komressor
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 augusti 2014, 09:20:51 »

Det är ju ifos skillnad på om kompressorn verkligen arbetar eller om den går i "tomme"" som de moderna kompressorerna med variabelt deplacement kan.
Man borde kunna simulera det genom att köra med AC avstängd en tank  bil med sådan kompressor , och sedan tvångsmata magnetkopplingen på en och jämföra förbrukningen i det läget.
Skrivet av: Barkis
« skrivet: 25 augusti 2014, 21:53:34 »

AC kompressorn kan ta upp till 6-7hk och att det tar extra mycket effekt när den startar vilket dom gör till och från hela tiden, tänker man då att det går åt ca 25hk för att hålla 100km/t så blir det rätt många procent den stjäl, jag åker själv bmw 120d och kör 10mil/dag och jag har alltid legat på 0,55-0,57 och nu efter semestern när det blivit kallt så ligger jag helt plötsligt på 0,47 och enda jag gjort är att stänga av ac,n, aldrig provat köra med den avstängd tidigare så jag är själv rätt förvånad.

Rätt säker på att dom gör detta för att spara soppa, allt går ut på att göra bilarna bränslesnåla för att klara miljökraven
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 25 augusti 2014, 19:04:45 »


Jag tror inte kompressorn orsakar speciellt mycket "drag" när den inte laddar.

Även om det inte drar så mycket så är det förmodligen mer motstånd  än ett kullager i en magnetkoppling, tror inte att de är speciellt lättroterade när det är under -10  grader och i Sverige så arbetar kompressorn på tomme under typ 6 månader per år och skulle man räkna på detta så är det nog någon tank eller två mer bensin i skillnad  gentemot en med magnetkoppling skulle jag tro...

någon med motorbänk och kan köra en sådan AC enlig verklighetens körcykel för ett år och aktuella temperaturer får gärna dementera det med en full testrapport, till dess kan man nog anta att en kopplingslös kompressor drar mer icke utnyttjad energi (dvs. som inte går till märkbar kyla)  under sin livstid än en dito med magnetkoppling....



Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 25 augusti 2014, 09:12:06 »

Prova att koppla ur den!

Min V70 gick ner i förbrukning. Då bara magnetkopplingen snurrade. Från 0.8 till 0.7. / Diesel.
Det går att räkna ut hur mycket AC drar. Men visst blir det skillnad. Samma med generator.
Inget är gratis!
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 augusti 2014, 08:42:04 »

Prova att koppla ur den!
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 augusti 2014, 08:35:07 »

Tja, vår 2009 golf 6 1.4 TSI drar ca 0,6/mil, kan med lite eftertanke komma ner i 0,5. Hur mycket skulle man kunna spara om inte kompressorn gick hela tiden?

Jag tror inte kompressorn orsakar speciellt mycket "drag" när den inte laddar.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 24 augusti 2014, 19:28:04 »

Det handlar bara om pengar,  man kan ha modern kompressor och magnetkoppling. Men man kan låta kompressorern släpas med hela tiden som VAG o Bmw, sparar knappast soppa att göra så iaf.

De sparar på magnetkopplingen. Bensinbolagen säljer mer soppa och kompressortillverkarna fler kompressorer!
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 24 augusti 2014, 19:25:07 »

Bara VAGs bilar?hahaha

I så fall tillverkades min VOLVO V70 2010 av VAG!
Fast den hade magnetkopplingen, rasade kompressorn. På ett konstigt sätt. En kolv skurt. Magnetkopplingen snurrade helt ok. Medan kompressorn rörde sig inte ett smack. Den snurrade på kompressorns axel! 
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 24 augusti 2014, 15:52:23 »

Det handlar bara om pengar,  man kan ha modern kompressor och magnetkoppling. Men man kan låta kompressorern släpas med hela tiden som VAG o Bmw, sparar knappast soppa att göra så iaf.
Skrivet av: Barkis
« skrivet: 24 augusti 2014, 10:32:36 »

Tog upp detta när jag var inne och gjorde hjulinställning på bilen och då svara dom "ja men du har likadant på din bmw"  :(
Kan tänka mig att dom flesta bilarna kör ac,n på detta viset nuförtiden, antar det själ effekt att låta ac,n gå för fullt och dom gör allt för att dra ner förbrukning och komma i bättre miljöklass, ac systemen köper dom säkert av samma tillverkare också.

Men dom sa också att det var nästan bara VAG bilarna som haft problem med att kompressorn rasat!
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 01 augusti 2014, 19:39:01 »

Där ser man, ytterligare en anledning att undvika att befatta sig med VAG-bilar...
Någon som vet om dumheterna ha spridit sig till några fler tillverkare?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 18 juli 2014, 16:39:08 »

En del av oljan far runt i systemet då det alltid blir oljedimma vid kompression - i en Bil-AC är ca 50% av kompressorns oljefyllning (som det står på etiketten) på vandring i rörsystemet innan det blåser av köldmedieströmmarna tillbaka till kompressorn och dess sump. Och det är detta som är problemet med de kompressorer som inte har magnetkoppling - när köldmediet börja ta slut så blåses inte oljan tillbaka utan kompressorn pumpar sig tom på olja och det till slut skär. därför har man ekrar som brister på remskivan och släpper den fri när det sker  så man inte får rembrott och det bolmar under motorhuven (det är alltså beräknat så...).  skillnaden mellan dessa och kompressorer med magnetkoppling som stänger av sig i tid, är att reparationen blir extremt dyr och kanske får byta hela AC-kretsen då det inte bara är kompressorn som skär utan allt skräp från skärningen som sprids i systemet gör att resten också måste bytas eller om man tur räcker med kondensorn, torkfiltret och kanske rensa i expansionsventilen (men då måste man in under instrumentpanelen lik förbaskat)...

Bara detta är orsaken att titta efter annat alternativ än VAG-koncernen om dessa inte har magnetkoppling på sin AC i den bilen man tittar på....

för min del så är det en showstopper för bilsäljaren om det finns en kompressor utan magnetkoppling i bilen, så allvarligt tar jag på detta!

---

kylskåp och annat om de välts ned under transport - måste stå i bra många timmar i sitt tänkta läge innan de får startas - när de ligger ned eller kort efter så kan det riskera suga i sig olja istället för tänkta gasen och vid start blir hydraliska smällar som kan skada ventiler och kröka stakar etc. eftersom oljan inte är komprimeringsbart. dvs samma sak som kan hända en båtsnurra på full gas lossnar och tappas ned i sjön/havet




Skrivet av: Barkis
« skrivet: 18 juli 2014, 10:28:00 »

Har kylaggregat på jobbet där serviceteknikern utdömt pumpen pga att den sägs gått med för lite köldmedium, dom blir såklart slitna med tiden men att det skulle bero på för lite köldmedium om dom har lågpressostat borde ju inte stämma men för lite olja i systemet kan det ju vara isåfall.

Låter lurigt med dom magnetkopplingslösa kompressorerna i bilar, är väl inte helt ovanligt att köldmedie försvinner med tiden på bilar så det är ju nått man borde kolla upp vid service då, vad jag vet görs det aldrig.

Oljan i kompressorn, följer den med köldmediet runt i systemet eller lägger den sig still i kompressorn? (lägsta punkten)
Tänkte på när man transporterar tex kyl/frys ska man helst ha dom stående eller ligga på angiven sida, vad är anledningen till detta?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 18 juli 2014, 06:36:05 »

Det som dödar en kompressor mer eller mindre fort är hög värme och/eller brist på olja.

Köldmediet har en viktig roll att transportera ut värmen via hetgasen samt att gasströmmarna är så höga att oljan som kommer ut i rörsystemet blåses tillbaka till kompressorn. - detta gäller både bil-AC och stationära system.

Att Audi och VW magnetkopplingslösa kompressorer skär ganska fort efter att de tappat mycket köldmedie beror på ovanstående första mening och orsakas att andra meningen inte kan fullföljas.

Den typen av kompressor i bilar måste man omedelbart kontrollera/reparera om man tycker att kylkapaciteten minskar och är inget man kan spara till våren - problemet är att göra kollen vintertid... då de haverar fort när det börja sakna köldmedie, men märks inte på vintern att kylan fungerar dåligt då man bara vill ha värme i ventilationen...
Skrivet av: Barkis
« skrivet: 17 juli 2014, 16:45:49 »

Bra svar, Tack tummenupp
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 17 juli 2014, 13:27:35 »

Om det bara är en måttlig kylmediebrist så att systemet trots allt fungerar men inte med full effekt så tar ingenting skada. Men om det är helt tomt, så inget kylmedium alls finns kvar i vätskeform, så finns det risk för haverier. Det är därför de flesta system har en pressostat som hindrar start av kompressorn om det är helt tomt.
Man ska se upp om det rör sig om en anläggning som saknar den typen av övervakning - t ex en del riktigt dåliga och billiga luftvärmepumpar, äldre bil-AC, och inte minst en del moderna bilar (Audi m fl) som saknar magnetkoppling till kompressorn (istället har kompressorn variabelt deplacement så att gasflödet styrs efter behov respektive dras ner till nära noll då ingen AC behövs). I det sista fallet kan man få kompressorhaveri bara genom att starta bilmotorn om systemet skulle ha blivit helt tomt pga en läcka.
Skrivet av: Barkis
« skrivet: 17 juli 2014, 10:25:05 »

Tar kompressorn, eller något annat skada av för lite köldmedium i systemet eller kyler den bara sämre?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!