Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp en stackars amatör  (läst 2622 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad finnemin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp en stackars amatör
« skrivet: 07 november 2016, 18:21:20 »
Hej!

Har flyttat till hus. Jag är totalt okunnig gällande bergvärme. Jag har har en IVT Greenline HT Plus C 6kw rego 637 med utomhusgivare.
Bergvärmen ska vara installerad 2005 på 130m djup. Jag bor i Mölndal.

Jag flyttade in i december förra året och reagerade på att det ofta var tillskottsel på. Nu har minusgraderna kommit och nu är det återigen tillskottsel igång till och från. Är detta normalt? Vad jag förstår har inte andra tillskottsel förrän vid mycket lägre ute-temperaturer?

Jag bor i en 50-tals - tegelvilla pÃ¥ 128 kvadrat  plus 84 kvadrat källare.
Jag har 21 grader där uppe och 18 grader i källaren.


Mina värden är följande
Gt1 - 43.2 nuv 42,3
GT2 - -1,6 GRADER
GT3- BÖRV 50,2 NUV 52,4
GT8- 51,4
GT9- 43
GT10- 0,0
GT11- -2,3

Jag har aldrig sett större skillnad än 2,3 mellan gt10 och 11.
Kurvan är satt på 5,4s lutning.

Drifttider -23720 tim ?
tillskott tim 5342 timmar
tillskott vv rad%
12% VV        88% Rad

Finns det något jag kan göra för att förbättra? Om ja, var gärna specifik så jag förstår =)
Tack på förhand

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #1 skrivet: 07 november 2016, 18:31:02 »
Isolera huset mer, börja med vinden om det inte är gjort.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad finnemin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #2 skrivet: 07 november 2016, 18:32:50 »
Hej!

Tack för svar!
Vinden är isolerad. Dock inte innertaket på vinden. Har planerar på att installera nya fönster.

Men är det kurvan som är hög menar du? 5,4? Är siffrorna normala?

Mvh
Finn

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #3 skrivet: 07 november 2016, 19:16:01 »
Du har rätt hög kurva, 10C mer än jag på gt1 just nu. Så kolla att alla element är varma utan luft.
Jag har isolerat mej ner till kurva 3.5 och inget eltillskott numer. Bl.a +200mm på innertaket
Antagligen är din pump lite klen, tyvärr. ser man på du har lågt delta på gt10-11. Jag har 3-3.5
Sänker du från 21 till 20 minskar du tillskotts elen. Eftersom din pump troligen är klen. Du kan ju be bgn kolla detta?
Blåser det mycket mot huset? Kan du göra något åt detta?

Bor i Borås för jämförelse
Mvh

Utloggad finnemin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #4 skrivet: 07 november 2016, 19:20:59 »
Du har rätt hög kurva, 10C mer än jag på gt1 just nu. Så kolla att alla element är varma utan luft.
Jag har isolerat mej ner till kurva 3.5 och inget eltillskott numer. Bl.a +200mm på innertaket
Antagligen är din pump lite klen, tyvärr. ser man på du har lågt delta på gt10-11. Jag har 3-3.5
Sänker du från 21 till 20 minskar du tillskotts elen. Eftersom din pump troligen är klen. Du kan ju be bgn kolla detta?
Blåser det mycket mot huset? Kan du göra något åt detta?

Bor i Borås för jämförelse
Mvh

Hej!

Tack för svar!

Du har nog rätt att pumpen kanske är lite klen. Antar att jag får köpa större pump när denna gått sönder.
Ja det blåser mot huset och jag har gamla fönster och dörrar som läcker mycket.

Ska renovera en del och byta till golvvärme i några rum. Kommer det hjälpa eller stjälpa
När du skriver delta menar du skillnaden mellan 10 och 11? Ökar det med en kraftigare pump?

Elementen känns varma och jag har luftat dom allihop.. flera gånger ::)

Mvh
Finn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #5 skrivet: 07 november 2016, 19:23:48 »
Drifttids mätaren går från 0 till 32767 och hoppar sen till -32768 och räknar uppåt så den har gått totalt 41815 h.
Utslaget på 11 år är det 3800 h/år vilket tyder på att den är något underdimensionerad.
Men den sparar pengar åt dig ändå, så kör på med den och fundera på att gå upp en storlek när det är dags att byta.
Då behöver du även komplettera med t ex en jordvärmeslinga eller en borra till.

Under tiden kan man se över just isolering mm.
Behöver du verkligen 18 °C i källaren, några grader kallare där ger troligen en hel del mindre tillskott?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad finnemin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #6 skrivet: 07 november 2016, 19:28:57 »
Drifttids mätaren går från 0 till 32767 och hoppar sen till -32768 och räknar uppåt så den har gått totalt 41815 h.
Utslaget på 11 år är det 3800 h/år vilket tyder på att den är något underdimensionerad.
Men den sparar pengar åt dig ändå, så kör på med den och fundera på att gå upp en storlek när det är dags att byta.
Då behöver du även komplettera med t ex en jordvärmeslinga eller en borra till.

Under tiden kan man se över just isolering mm.
Behöver du verkligen 18 °C i källaren, några grader kallare där ger troligen en hel del mindre tillskott?

Tack! Alltså det är ju väldigt skönt att inte frysa i källaren. Men för att stänga av i källaren, ska jag bara stänga av alla termostater på elementen, har för mig att alla bör vara helt öppna när man kör bergvärme?

Ok om jag måste borra ett hål till känns inte så kul! Måste man borra lika djupt då eller? Kan man alltså koppla två hål till en pump?

Ok så då är det inte helt fruktansvärda siffror iallfall tolkar jag det som. Tyckte 12-13% tillskott var mer än normalt. Tänkte det fanns några knappar att trycka på för att få ner den några procent.

Mvh
Finn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #7 skrivet: 07 november 2016, 19:38:15 »
Bäst är om det går att ställa in grundflödet i radiatorerna, det kan finnas nått under termostaterna på radiatorerna.
Ett annat sätt är att justera på returventilen på radiatorerna.
Termostaten kan man strypa på om det är få radiatorer, själv har jag dessa aktiva på de 2 radiatorerna jag har i källare/garage.
Dock har jag innan dess ställt ner grundflödet ordentligt på dessa 2 radiatorer.
Jag har ca 10 °C i garage och 14 °C i tvättstugan.
« Senast ändrad: 07 november 2016, 19:39:47 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #8 skrivet: 07 november 2016, 19:47:50 »
Jag kan bara hålla med tidigare skribenter om att du (och omvärlden) vinner på att du ser över din isolering.
Du kommer inte att behöva borra ett hål till om du har ett kallt o dragigt hus nu.

Min VP och borrhÃ¥l är egentligen för klena för mitt ganska stora hus, men jag valde dem mindre med flit eftersom min plan även var att isolera det gamla huset. Efter tilläggsisolering av vind med  4dm och väggar med 1dm sÃ¥ hade husets energibehov minskat till hälften sÃ¥ nu räcker VPn och borrhÃ¥let bra till.

Isolering av taket/vindsbjälklaget är det som har störst påverkan, börja med det även om det är besvärligt.
Isolering av väggar kan göras inifrån eller utifrån. Eftersom du har tegelväggar så kan du om inte det stör exteriören mycket göra det utifrån, då kommer teglet att fungera som ett värmemagasin, det är en fördel när det blåser kallt. Själv har jag ett trähus och gjorde isoleringen inifrån rum efter rum i lagom takt.
« Senast ändrad: 07 november 2016, 19:51:32 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad finnemin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #9 skrivet: 07 november 2016, 20:07:00 »
Hej!

Tack för tipsen.
Jag har ett hus helt i betong så jag tror det blir svårt att isolera inifrån. Men jag får be en isolerarfirma titta på att isolera innertaket.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #10 skrivet: 07 november 2016, 20:54:00 »
Är det inte "bara" att regla på innerväggarna och isolera??
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #11 skrivet: 07 november 2016, 21:05:06 »
Det finns lösningar för både insida o utsida för tegelväggar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #12 skrivet: 07 november 2016, 21:31:42 »
"skillnaden mellan 10 och 11? Ökar det med en kraftigare pump?"
Ja. Kan vara så ochså att dina givare visar lite fel, skall visa lika när värmepumpen stått still ett par timmar.

"Elementen känns varma och jag har luftat dom allihop.. flera gånger ::)"
Du skulle kunna mäta att de verkligen är lika varma, i bland är några varmast och kortsluter lite mer (ställa grundflöde)

Golvärme kan vara sämre i källaren om det inte isoleras bra under, annars antagligen bättre, finns säkert någon expert här som vet mer?

För din info, snÃ¥lisarna här pÃ¥ forumet stänger ner vissa delar av huset när det blir kallare för att inte köra el tillsats😊 ;))

Utloggad finnemin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #13 skrivet: 07 november 2016, 21:42:14 »
"skillnaden mellan 10 och 11? Ökar det med en kraftigare pump?"
Ja. Kan vara så ochså att dina givare visar lite fel, skall visa lika när värmepumpen stått still ett par timmar.

"Elementen känns varma och jag har luftat dom allihop.. flera gånger ::)"
Du skulle kunna mäta att de verkligen är lika varma, i bland är några varmast och kortsluter lite mer (ställa grundflöde)

Golvärme kan vara sämre i källaren om det inte isoleras bra under, annars antagligen bättre, finns säkert någon expert här som vet mer?

För din info, snÃ¥lisarna här pÃ¥ forumet stänger ner vissa delar av huset när det blir kallare för att inte köra el tillsats😊 ;))

Tack för infon! Givarna brukar visa samma när den varit avstängd som du säger. Ska kolla elementen en gång till!
Hade inte tänkt att lägga golvvärme i källaren.. Än..  ^-^

Mvh
Finn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp en stackars amatör
« Svar #14 skrivet: 08 november 2016, 07:47:49 »
Om du har gamla fönster så gissar jag att det är kopplade tvåglas som du kan öppna och putsa mellan?

Vi har sådana fönster kvar i vissa delar av huset.

Kan säga att det gjorde STOR skillnad för oss när vi satte nya silikonlister mellan karm och fönster, och dammtätningslister mellan de två bågarna.
Blev en klart märkbar minskning av kallrase kring fönstren.
Kolla/byt även ut tätningarna på alla dörrar.
Gamla altandörrar kan också vara riktiga energitjuvar, dammtätningslist mellan bågarna även där, och om möjligt en tunn frigolit mellan de två "masonitskivorna" nedanför fönstret.
Eller på insidan av dörren under fönstret.
Gjorde stor skillnad hos oss även det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!