Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Atlas, endast elpatron på VV  (läst 2320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad linus_ii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« skrivet: 10 april 2024, 20:47:49 »
Hej.
Tyckte pumpen har betett sig knepigt i vinter här, har luftat en hel del gånger och emellanåt så slår den av på högt difftryck och har gått över på elpatron bara.
Men nu idag så har den varit extra konstig. Kompressorn slår av vid VV tillverkning på hög temp, den sticker upp till 60+ på nån minut och byter över till elpatron då förstås. Lekte runt med HGW-ventilen manuellt, och stänger jag (eller öppnar?) så ser jag hur det påverkar framledningstempen direkt, men aldrig varmvatten-tempen. Sitter HGW-växlaren igen eller har shunten gett upp eller nåt?
Jag är ganska säker, men inte helt, på att när det varit kallt ute förra veckan så gjorde den varmvatten "gratis". Dvs HGWn verkade funka då. Men minnet är ju som det är.
Har ni några förslag?
Ni ser sågtänderna i framledningen under dagen, men varmvattnet har bara fladdrat lite under tiden.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #1 skrivet: 10 april 2024, 20:58:35 »
Har du VVC igång?
Du har ju en mycket snabb och kontinuerlig sänkning av temperaturen i varmvattenberedaren. Hur förklaras den annars? Läckande kran?

Hur visualiseras datan? Det finns ju en hel del andra mätpunkter som du kan få ut med Modbus som kan hjälpa att förstå vad som händer.
« Senast ändrad: 10 april 2024, 21:11:09 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad linus_ii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #2 skrivet: 10 april 2024, 22:08:11 »
Nej ingen VVC. Det var nog bara handdiskandet som drog igång. Eller vilket fall menar du?
Har lagt till några fler saker att logga nu, men jag tycker att Thermias Modbusregisterlist stämmer dåligt mot det jag förväntar mig så jag vet inte om jag loggar rätt saker...
Är det några särskilda sensorer som är bra att hålla koll på?

edit:
Där efter 17 så började jag att rengöra magnetfiltret, så jag fyllde på en del vatten där. Samtidigt som det diskades en del. Det är kanske därför som tempen rört sig fort.

Men ska verkligen VV-beredarens temp reagera på påfyllning i radiatorkretsen?
« Senast ändrad: 10 april 2024, 22:11:39 av linus_ii »

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #3 skrivet: 11 april 2024, 09:20:17 »
Jag tänkte mest på den jämna nedgången över 12 timmar från 63 till 50 grader. Lite handdiskande borde knappt märkas? Hur stor tank har du?
Jag bifogade mina mätpunkter som inspiration. Nedre tavlan från Atlasen.

Nej, att fylla på vatten borde inte påverka VVB. Ser man det? När? Verkar mystiskt. Förutom en backventil som förmodligen finns på ingången, förstår jag inte varför nya kallvattnet skulle flöda runt.

De där spikarna är också lite märkliga. Till vilken nytta? Jag har haft liknande på sistone också, men för värmen. Konstig reglering.
« Senast ändrad: 11 april 2024, 10:44:24 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad linus_ii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #4 skrivet: 11 april 2024, 12:35:50 »
12 timmars nedgången är bara vanlig nedkylning under natten. Inget VV skapades då helt enkelt. Den försökte ju där ett tag när framledningstempen börjar spika och det syns som lite brus i VV-tempen, men den slår ju ifrån på för hög framledningstemp.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #5 skrivet: 11 april 2024, 14:54:08 »
Tycker inte det ser bra ut.
Jag har visserligen 390l, men det sjunker bara några grader över 24h om inget används. Källaren är ca 16 grader.
För dig har det sjunkit 13grader på 12h.
Var ligger din startpunkt för varmvattenkörning?
(Om jag inte minns fel, så finns det nån inställning för start vid negativ trend också, så att duschvattnet inte tar slut.)
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad linus_ii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #6 skrivet: 11 april 2024, 17:40:00 »
Nej det är ju det som är problemet. Värmepumpen lyckas inte skapa nåt varmvatten med enbart kompressorn ju.
Men låter jag elpatron köra så funkar det.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #7 skrivet: 11 april 2024, 17:50:47 »
Hur har du det med HGW, är det en laddning ( är då dubbla växlare  en liten för VV och en större för värmen ) till en separat tank/VVB på sidan om och en laddpump till den. Med HGW så brukar det vara så att när kompressorn går så laddas VV samtidigt och en pump knuffar in hetvatten i något. I den sitter en termostat som säger till om det behöver värmas på och då startar HGW-pumpen för att ladda.

Utloggad BergAdde

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #8 skrivet: 11 april 2024, 18:15:05 »
Spontant känns det som de berömda blåa HGW slangarna ovanför kompressorn som är igentäppta.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #9 skrivet: 11 april 2024, 18:29:58 »
Så med avstängd elpatron så får du inget varmvatten?

Efter kl 17 blir det ju väldigt varmt i framledningen och därefter i vvb. Tveksam till att det skulle vara elpatronen som går över 65, om inte något blockerar cirkulationen i vv slingan?

Har du börjat samla in data för hgw ventilen, hgw värmen, kompressorn och elpatronen?

Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad linus_ii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #10 skrivet: 11 april 2024, 20:17:58 »
Hur har du det med HGW, är det en laddning ( är då dubbla växlare  en liten för VV och en större för värmen ) till en separat tank/VVB på sidan om och en laddpump till den. Med HGW så brukar det vara så att när kompressorn går så laddas VV samtidigt och en pump knuffar in hetvatten i något. I den sitter en termostat som säger till om det behöver värmas på och då startar HGW-pumpen för att ladda.
Nej det är endast den inbyggda VVBn.

Spontant känns det som de berömda blåa HGW slangarna ovanför kompressorn som är igentäppta.
Aha. Kan järnrikt vatten påverka sånt tro?
Så med avstängd elpatron så får du inget varmvatten?

Efter kl 17 blir det ju väldigt varmt i framledningen och därefter i vvb. Tveksam till att det skulle vara elpatronen som går över 65, om inte något blockerar cirkulationen i vv slingan?

Har du börjat samla in data för hgw ventilen, hgw värmen, kompressorn och elpatronen?


Korrekt.
Nej precis det är kompressorn som gör den värmespiken på framledningen. Men den givaren verkar sitta före HGW-ventilen för det kommer inte ut den hettan på rören.
Ventilläget har jag inte fått till rätt datatyp/skalning på. Men här kommer lite temperaturer och kompressordata: (F = framledning, R = retur på radiatorslingan)

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #11 skrivet: 11 april 2024, 20:49:53 »
Intressant. Tack.
Ser galet ut med alla de här småspikarna på en varvtalsstyrd kompressor. (Kan du ha så lågt varvtal som 10%? mitt minimum är 25%).

Elpatronens steg borde du också följa, men som sagt patronen borde alltid vara av så här års.
« Senast ändrad: 11 april 2024, 20:52:37 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #12 skrivet: 11 april 2024, 20:51:47 »
Vad säger din installatör?

Det är ju uppenbarligen något riktigt knasigt som händer Kl 18 när varmvattnet drar igång.
Växelventilen som står och dallrar?

Har du den där boostfunktionen igång som man ser i appen?
« Senast ändrad: 11 april 2024, 21:03:45 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad linus_ii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #13 skrivet: 11 april 2024, 20:56:46 »
Ja jag tycker det är vansinnigt konstigt men jag tror att min kompressor har som lägst 30%, om inte mer. Dom kör ju dessutom med 12 st fasta växlar istället för steglös reglering. Kan inte för mitt liv begripa varför man gjort så...
Jag gissar att HGWn inte tar undan och givaren som sitter på framledningen blir för het och slår ifrån, detta skapar spikarna. Kan det stämma? Har inte ringt dom än, började gräva i detta först igår på allvar.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas, endast elpatron på VV
« Svar #14 skrivet: 11 april 2024, 21:18:06 »
När varmvatten körs står HGWventilen på 100% och när värme produceras varierar den långsamt mellan 0 och 25-30%, beroende på behovet i vvb och om HGW är tillräckligt varm.
Jag har begränsat HGW till 65grader i VVB för att få ut mera värme i huset, snarare än mera varmvatten.

Nytt: Jag skulle testa att stänga ned elpatronen helt och se vad som händer.


Sedan den senaste uppdateringen, har jag också observerat spikar på kompressorn när det är ett lågt värmebehov, men de är lite annorlunda än dina. Ser mera ut som en stolsrygg framför sitsen som utgör själva körningsperioden. En onödig initial ”varvning” av kompressorn, kan man tycka.
« Senast ändrad: 11 april 2024, 21:23:42 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!