Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G3  (läst 55589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Spekken

  • Gäst
Spekken
Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« skrivet: 24 juli 2012, 23:26:28 »
Hej! Tänkte höra här om nån vet någon info om G3an som skall komma i höst?? Vilka förbättringar som gjorts å lite lull lull =)
« Senast ändrad: 25 juli 2012, 10:48:15 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2012, 07:33:38 »
Vid en sökning på thermia optimum G3 så får jag inga relevanta träffar.
Var har du fått info om att det är en ny variant på gång?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Spekken

  • Gäst
Spekken
SV: SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2012, 10:22:06 »
Lite "inside information" i värmlandskogarna ;) har sj åxå försökt söka efter den på deras hemsida men inte funnit något, då jag hörde om den hade de inte satt något release datum för den än, men det skulle bli till hösten nån gång.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2012, 10:47:19 »
Min inside info säger att det kan röra sig om R410A i den nya maskinen.
Vet inte om det tillför något bra, men man klarar sig med mindre/billigare kompressorer.

Någon annan som vet om R410A är bättre eller sämre eller likvärdigt i en V/V-värmepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #4 skrivet: 25 juli 2012, 11:08:44 »
Allt annat lika,då är det sämre. Sämre cop,högre tryck och hetgas samt svårare att få mer än 60 fram på vbf

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #5 skrivet: 25 juli 2012, 11:09:39 »
Den enda som tjänar på det är tillverkaren eftersom man kan stoppa in klenare prylar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #6 skrivet: 25 juli 2012, 17:42:46 »
Jag misstänker att ni har rätt om R410 men man undrar hur Thermia tänkt komma undan med det? Konkurrensen och kapplöpningen om COP är ju knivskarp, ner på sista hundradelen. Så antingen har de kommit på nåt som vi inte förstår än, eller tänker de att kunderna antingen inte fattar eller bryr sig, eller tänker de marknadsföra pumpen som en snikmodell? De måste nästan ha en bra story för att smyga in en dålig lösning kan aldrig lyckas.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #7 skrivet: 25 juli 2012, 19:38:02 »
Ivt nyaste vp tror jag kör R410 men vet inte om det är nån fördel eller nackdel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #8 skrivet: 25 juli 2012, 21:01:40 »
Mmm... Verkar som R410 ja. Och vi som jobbar med dem vill ha R134a :(
Men det är väl som vanligt, ta in synpunkter från åf och gör sen precis tvärtemot tummenupp
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #9 skrivet: 25 juli 2012, 21:50:25 »
IVT kör R410A i sin värsting och Viessmann har det i de flesta av deras maskiner, det funkar bra men är teoretiskt sämre än R407c och R134a. R134a är det bästa man kan ha i en maskin men det kräver en större kompressor för samma effekt och blir då mindre kostnadseffektivt.
Just i en G3 som har HGW så borde det funka bra eftersom man vill ha höga hetgaser, R134a funkar då sämre eftersom hetgaserna inte blir så höga och R404A funkar sämst då hetgaserna här inte ligger mer än 15K över kondenseringen.
Sedan så skulle man ju såklart hellre välja en maskin med R134a som kan tillverka 70 gradigt VV vid varje körning samtidigt som den går med bättre COP och mindre slitage.
Du har rätt Tobocop, R134a  tummenupp

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #10 skrivet: 26 juli 2012, 21:02:00 »
DÃ¥ verkar man inte vara helt fel ute dÃ¥.  :) :)
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Spekken

  • Gäst
Spekken
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #11 skrivet: 26 juli 2012, 21:30:44 »
Roligt att för första gången få läsa lite om G3an. Då jag sj inte jobbar inom vvs så är ju kunskapen begränsad, så det är roligt att snappa upp lite av den info som ni skriver. Men att dömma av er info verkar ni inte speciellt nöjda med G3an?? Jag har nyss grävt ner 2x400m slang och ska i höst investera i en Thermiapump. Men är G3an att föredra mot G2an?? Och vad är den stora skillnaden? //Nyfiken

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #12 skrivet: 26 juli 2012, 22:23:13 »
Nu finns ju inte G3 än sÃ¥ vi kan ju bara spekulera utifrÃ¥n de rykten som florerar i branschen. Vad man hör är att det är i stort sett samma maskin, dÃ¥ väljer jag G2 alla dagar före G3. Hellre R407C än R410A.  Men helst väljer jag en Diplomat ( om jag ska välja ur Thermias sortiment) eftersom HGW funktionen bara kommer till sin rätt när maskinen gÃ¥r och har man dÃ¥ en större maskin ( som jag skulle valt) sÃ¥ är det inte värt pengarna att uppgradera till G2. G2 är en fin maskin inget snack om det, men dimensionerar man för till mer effekt sÃ¥ är det inte värt mellan skillnaden.

Diesel, du är helt rätt ute tummenupp   själv har jag nu R404A i min maskin men den ska ut och ersättas av en R410A maskin nu i dagarna, skulle den funnits i R407C sÃ¥ skulle jag valt det direkt, den jag valde finns med R134a men den kostade lite för mycket för att det skulle vara värt de extra pengarna i den applikation jag tänkt köra den. :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #13 skrivet: 27 juli 2012, 07:26:17 »
Slutsatsen bör då vara att du oraklet inte ser R410A som ett problem, eftersom du själv väljer en sån maskin, eller har du fått den som sponsring av tillverkaren?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G3
« Svar #14 skrivet: 27 juli 2012, 11:03:51 »
Det beror på vart den ska monteras. I mitt hus så behöver jag sällan så höga temperaturer att jag behöver en R134a maskin.

Jag ska ha en Viessmann 300G hemma hos mig och jag köper den själv, jag köper den egentligen enbart för att jag ska kunna bli ett Orakel på viessmann´s maskiner. Dessa är styrtekniskt betydligt mer avancerade och kan göra mkt mer än de maskiner jag tidigare sysslat med, och om jag ska kunna vara ett "Orakel" på dessa så behöver jag ha en för att lära mig allt om den. att min egen maskin är för liten samt att min dubbelmantlade VVB börjar ta slut gör ju inte det beslutet svårare.

I en och samma maskin kommer R407c att ha bättre COP ( R410A kan ha bättre COP än en R407c maskin sÃ¥klart beroende pÃ¥ hur den är byggd) sÃ¥ OM G3 är samma som G2 sÃ¥ borde den nya maskinen vara sämre än originalet om inte allt gjorts om i kyldelen,  vilket det säkert har eftersom de växlare G2 har inte klarar trycket pÃ¥ R410A sÃ¥ har de ju säkert dimensionerat allt sÃ¥ det blir liiite bättre än original.

Jag ser väl inte R410A som ett problem direkt, och jag förstår att alla företag vill tjäna mer pengar. Men om jag får gissa så tror jag inte en sekund att Thermias, IVT`s eller Viessmann´s tekniker som bygger och designar grejerna ens för en sekund vill ha ngt annat köldmedium i en BVVP än R134a och i nödfall R407c. Resten är politik och dessa beslut tas av andra, det tror jag i alla fall. Sedan så kommer ju R410A mer och mer, nu och det finns liksom inget vi kan göra åt det. Viessmann körde R407c i ett par maskiner förut men inte längre, IVT kom med det förra året och nu då kanske Thermia.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!