Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?  (läst 14889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #75 skrivet: 18 januari 2017, 21:55:50 »
Du har inget att be om ursäkt för
Att  du uppskattar loggen du läser och förstÃ¥r den
Är för att du har kunskap om anläggningen du mäter
Du vet förutsättningarna överallt har siffror pä Facit när
Den gick som bäst och har stor nytta av att kunna se
Avvikelser

Jag har anläggningar loggade jag med
Men då har jag hela facit med mig

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #76 skrivet: 19 januari 2017, 07:38:41 »
Du kanske skulle överväga möjligheten att det finns de som har större förmåga att analysera grafer på ett korrekt sätt än vad du har.
För du kan väl ändå inte tro att du är bäst på precis allt?

Jag tolkar alltså ditt inlägg till Leifa som att han inte skall tro att hans erfarenhet av att analysera grafer har någon bäring i ett värmesystem.
För oss som är vana med processer och grafer är ett värmesystem i en villa precis hur enkelt som helst, vi behöver inte ens veta exakt hur systemet är uppbyggt för att t.ex. kunna se om det är ett reglerproblem, och i så fall hur det skulle kunna åtgärdas.
Att bygga in 500 liter volym i ett system, för minst 10 000 kr, när man istället kan minska i-tiden till 1/3-del, för exakt 0 kr, för att få bra funktion är ju direkt tokigt.
« Senast ändrad: 19 januari 2017, 08:02:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #77 skrivet: 19 januari 2017, 08:39:44 »
Nu tolkar du vilt igen Rickard

Hur kan du fÃ¥ till att jag tycker sÃ¥ ? om Leifa K   
som jag skrev tidigare Rickard  jag förlitar mig pÃ¥ en logg när jag vet hela anläggningen ,
Det är mitt sätt , då blir det ingen gissningslek ,

 Du frÃ¥ga om jag är Bäst i allt :o  nej nej nej !
Får man då ställa motfrågan Rickard ?
med Tanke på hur diskussionerna går i många trådar du är inblandad i
oavsett vad ämnet är så nekar du kategoriskt till alla motargument om det inte är exakt
enligt din tro och tyckande ,

Då en av dina talanger är att skriva så lyckas du alltid vinkla ge ett halvt erkännande men i slutet av inläggen
är det ditt tyckande som framställs som det rätta ,,, Det är du riktigt duktig på

Är du säker på den undre texten du skriver ?
det finns några begrepp i ett värmesystem faktorer orsak och verkan man måste ha koll på
Finns ingen!!!!  med Rätt UTB och kunskap som bygger in en Tank för att se :o om det är fel
dÃ¥ har du fÃ¥tt in tro prova och hoppas gänget ..   Dem vill vi inte bli jämförda med och skall inte bli jämförda med

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #78 skrivet: 19 januari 2017, 08:49:42 »
Men snälla cocacola, det är ju precis de råden som personerna som nu har problem med sina invertrar fått, och inte från några i "prova och hoppas-gänget" (får vi väl hoppas) utan från kunniga installatörer och Thermia centralt.
Detta då det är UPPENBART att det i grunden är ett reglerproblem.

En fråga.
Hur tycker du att man skall tolka det du skriver:
Citera
Att  du uppskattar loggen du läser och förstÃ¥r den
Är för att du har kunskap om anläggningen du mäter
Du vet förutsättningarna överallt har siffror pä Facit när
Den gick som bäst och har stor nytta av att kunna se
Avvikelser.
Jag har anläggningar loggade jag med
Men då har jag hela facit med mig

Det du säger är i princip att han (eller jag, som du egentligen menar) inte skall uttala oss om anläggningar vi inte känner till 100% för det blir bara gissningar eller "prova och hoppas" som du kallar det.
Så tolkar i alla fall jag det, och tror jag, många med mig.
Värdet av de grafer som infogas i detta forum ser du som noll och intet värda då ingen här känner hela anläggningen eller har facit på alla delar.
DET är vad du säger när du skriver som du gör.

Vad du menar kanske är nåt annat, men vi måste ju läsa vad du skriver och försöka tolka vad du menar.
Eller hur?

För oss som är vana att analysera grafer så finns det kanske små saker som vi kan behöva få mer info om, när det gäller systemet, men det skulle nog inte falla någon in att påstå att "grafer och linjer" inte säger i princip allt om hur en anläggning fungerar och vad som kan eller bör göras för att det skall börja fungera bättre.

Som exempel kan jag ta ett jobb som jag var på för många år sedan, ett företag i Piteå köpte mina tjänster för att lösa ett problem som de försökt lösa med "VVS" i ett par omgångar, en extra cirkpump och en bypass bland annat.
Jag kopplade på loggern i ett dygn, analyserade kurvorna, stängde av den externa cirkpumpen, stängde bypassen, öppnade strypningen av returflödet från golvvärmefördelaren, sänkte kurvan med 10 grader och dagen efter gick anläggningen som en dröm.
Inga fler larm har kommit i den anläggningen så vitt jag vet.
Kunden har ökat sin besparing med minst 30% dessutom.

En logg med de resulterande graferna är som en öppen bok för oss som har arbetat med de sakerna i våra yrken, och att du kommer här och påstår att vi inte utifrån de grafer som presenteras här skall kunna ha synpunkter på vad som behöver göras i olika anläggningar är både fel, och fördömande från din sida.
Varken mer eller mindre.

Sen händer det förstås att vi också har "fel" eller får justera våra råd när vi ser vad ändringarna resulterar i, men bättre blir det i alla fall som regel.
Bättre än vad kundernas leverantörer lyckats med i alla fall, de som både haft tillgång till grafer och VVS.

Att du ser negativa saker i att jag från tid till annan erkänner att och när jag har fel får stå för dig, jag ser det som en styrka att kunna argumentera i olika ämnen, och medge när man har fel om man har det.
Tyvärr saknar du i stora stycken den kompetensen, och ser det t.o.m som en svaghet hos mig, det tycker jag är sorgligt.
Men det är väl också därför vi har dessa ständiga debatter.
« Senast ändrad: 19 januari 2017, 09:00:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #79 skrivet: 19 januari 2017, 09:23:28 »
Ett förtydligande när det gäller min tank, att montera arbetstank är mitt påhitt för att prova om beteendet blev bättre. Och eftersom jag har möjlighet att bygga egen tank så tog jag den risken. I tanken har jag jobbat hårt med att sikta vattet och lyckas bra. Har kollat med IR kamera. Tyvärr blev resultatet inte bra i växlingsproblemet. Det support rådde mig var volymtank, som inte heller gav något resultat. Tycker ni kan invänta uppdatering innan ni fortsätter eran vendetta. Med vänliga hälsningar Mlöf
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #80 skrivet: 19 januari 2017, 10:45:43 »
Det tycker jag med, och har skrivit ett antal gånger, men inte i en sådan utsträckning att jag låter felaktiga påstående från cocacola stå oemotsagda.
Jag funkar helt enkelt inte så.
Ber om ursäkt om det är jobbigt att läsa, jag förstår ABSOLUT att det är det.
Det var också därför jag startade denna tråd, för att inte överösa ditt ämne med denna fråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #81 skrivet: 20 januari 2017, 21:45:03 »
Men snälla cocacola, det är ju precis de råden som personerna som nu har problem med sina invertrar fått, och inte från några i "prova och hoppas-gänget" (får vi väl hoppas) utan från kunniga installatörer och Thermia centralt.
Detta då det är UPPENBART att det i grunden är ett reglerproblem.

En fråga.
Hur tycker du att man skall tolka det du skriver:
Det du säger är i princip att han (eller jag, som du egentligen menar) inte skall uttala oss om anläggningar vi inte känner till 100% för det blir bara gissningar eller "prova och hoppas" som du kallar det.
Så tolkar i alla fall jag det, och tror jag, många med mig.
Värdet av de grafer som infogas i detta forum ser du som noll och intet värda då ingen här känner hela anläggningen eller har facit på alla delar.
DET är vad du säger när du skriver som du gör.

Vad du menar kanske är nåt annat, men vi måste ju läsa vad du skriver och försöka tolka vad du menar.
Eller hur?

För oss som är vana att analysera grafer så finns det kanske små saker som vi kan behöva få mer info om, när det gäller systemet, men det skulle nog inte falla någon in att påstå att "grafer och linjer" inte säger i princip allt om hur en anläggning fungerar och vad som kan eller bör göras för att det skall börja fungera bättre.

Som exempel kan jag ta ett jobb som jag var på för många år sedan, ett företag i Piteå köpte mina tjänster för att lösa ett problem som de försökt lösa med "VVS" i ett par omgångar, en extra cirkpump och en bypass bland annat.
Jag kopplade på loggern i ett dygn, analyserade kurvorna, stängde av den externa cirkpumpen, stängde bypassen, öppnade strypningen av returflödet från golvvärmefördelaren, sänkte kurvan med 10 grader och dagen efter gick anläggningen som en dröm.
Inga fler larm har kommit i den anläggningen så vitt jag vet.
Kunden har ökat sin besparing med minst 30% dessutom.

En logg med de resulterande graferna är som en öppen bok för oss som har arbetat med de sakerna i våra yrken, och att du kommer här och påstår att vi inte utifrån de grafer som presenteras här skall kunna ha synpunkter på vad som behöver göras i olika anläggningar är både fel, och fördömande från din sida.
Varken mer eller mindre.

Sen händer det förstås att vi också har "fel" eller får justera våra råd när vi ser vad ändringarna resulterar i, men bättre blir det i alla fall som regel.
Bättre än vad kundernas leverantörer lyckats med i alla fall, de som både haft tillgång till grafer och VVS.

Att du ser negativa saker i att jag från tid till annan erkänner att och när jag har fel får stå för dig, jag ser det som en styrka att kunna argumentera i olika ämnen, och medge när man har fel om man har det.
Tyvärr saknar du i stora stycken den kompetensen, och ser det t.o.m som en svaghet hos mig, det tycker jag är sorgligt.
Men det är väl också därför vi har dessa ständiga debatter.

Du fortsätter att tolka  och  Tro. 
Om jag hade menat dig och ingen annan hade jag skrivit! Det
Tar du Ã¥t dig av mitt tyckande personligt  bör du hantera det pÃ¥ ett annat
Sätt

Mina påståenden
Jag får väll svara som du gjorde i en tråd jag precis läste
Det är inte  lätt att förklara för nÃ¥gon som inte förstÃ¥
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #82 skrivet: 21 januari 2017, 08:26:20 »
@ Cocacola

Det där med Stenmark använde jag som ett skämt.
Det hade varit klädsamt om du gjort samma sak, men tyvärr inte.

Man får alltid försöka tolka vad folk menar när de skriver.
Om du skriver (till mig) att du bara loggar anläggningar som du har 100% koll på:
Citera
Du läste inte vad jag skrev
Jag kommenterar aldrig en logg!
Den säger inte mer en ett sträck
Om du inte har möjlighet till hela anläggningens
Utformning
DÃ¥ visar jag respekt genom att inte Utala
Mig om något jag inte med 100%
Säkerhet att det är rätt
Att du gillar loggar vet jag
Jag har inga teser Rickard
Vet jag inte hur det fungerar håller jag käft
Jag har alltid delgett  dem erfarenheter  jag  har
Genom praktik av berört ämne

 sÃ¥ BETYDER det att du inte tycker att det vi försöker bevisa med "sträck" är nÃ¥got värt - inte för dig, och eftersom du anser dig ha tolkningsföreträde till allt som har med VVS att göra, tack vare din erfarenhet och ditt kunnande (enligt ovan), sÃ¥ INNEBÄR detta ocksÃ¥ att ingen annan skall försöka tolka vad dessa kurvor och streck betyder.
Det du säger till alla som läser i detta forum är att jag och andra som KAN tolka dessa kurvor och streck inte är att lita på, i princip att vi har fel, eller i bästa fall gissar.

Sanningen är att kurvorna som regel ger mycket bättre information än att gå runt och titta på rör kopplingar tankar och cirkpumpar, för oss som är vana att tolka graferna.

Att mäta är att veta, allt annat är en gissning.
« Senast ändrad: 21 januari 2017, 08:29:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #83 skrivet: 21 januari 2017, 09:13:32 »
Att mäta är att veta
Absolut ..  Bara det att när jag vill veta
Så tar jag det ett par steg längre en vid en temperatur .
Är du nöjd med en temperatur för dina behov
är det ditt sätt
Så om jag väljer att vara nogrannare innan jag utalar mig
Ser jag det inte som något negativt

Ok ett skämt skriver du.  SÃ¥g ingen sÃ¥n här   ;) gubbe efter det !
Svårtolkat Rickard
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #84 skrivet: 21 januari 2017, 09:23:34 »
Detta är en kopia på det jag skrev, det är INTE svårtolkat, tvärt om är det väldigt överdrivet klargjort att det är ett skämt, och jag "erkänner" att jag kan ha förklarat dåligt.
Citera
Mmm, jag säger som Stenmark en gÃ¥ng sa, det är svÃ¥rt att förklara för nÃ¥gon som inte förstÃ¥r.  ;)
(Eller så är jag dålig på att förklara)

Du fortsätter att påstå saker om mig, och vad jag skrivit som totalt saknar verklighetsförankring, det skulle vara upplyftande om du började läsa vad jag faktiskt skriver.

I övrigt förstår jag inte vad du menar med ditt inlägg, kan inte ens försöka tolka vad du menar, tyvärr.
Inget ont menat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #85 skrivet: 21 januari 2017, 09:39:15 »
Ber om ursäkt för att jag missa din gubbe
Läste svaret på första raden efter ett inlägg med kloka synpunkter

Ska förtydliga
Du har tolkat att jag har en negativ syn på loggning och
Framställer det som jag förkastar metoden . Det är innebörden
I det du skriver .

Jag tar mätningarna ett par steg längre
Innan jag väljer att Utala mig om vad som är fel .
Logg är jättebra när man känner anläggningen och vet om
Alla parametrar som påverkar processen

Det är mitt svar på din kritik på det du tror och påstår
Om vad jag anser om en logg
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #86 skrivet: 21 januari 2017, 09:55:54 »
Citera
Logg är jättebra när man känner anläggningen och vet om
Alla parametrar som påverkar processen
Jag vet att det är din uppfattning, och i och med det så säger du också att vi som anser oss kunna tolka grafer även utan de extra steg du anser vara nödvändiga är då enligt dig inte att lita på.
Det är den enda tolkning man kan göra av det du skriver.

Jag anser att du har fel, men det är självklart bättre ju mer man mäter.
Tror ingen har påstått annat.

I det nu aktuella ämnet "Rätt eller fel att kritisera tillverkare" så innebär det i princip att du menar att man inte har rätt att kritisera tillverkarna om man inte känner anläggningen och vet om alla parametrar, även om de parametrar du pratar om är oväsentliga för just den kritik vi framför.
« Senast ändrad: 21 januari 2017, 09:57:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #87 skrivet: 21 januari 2017, 13:27:47 »
Jo visst har du det .
Men i vilka Tongångar Rickard man gör det är väl egentligen den stora frågan

Man varken kan eller skall skriva förutfattade meningar och tyckande
Innan man har tagit reda på hur det är tänkt att det ska fungera .
Och vad det man anser ska vara utan kunskap om processen det påverkar
Och dem driftförutsättningar dem skapat det för
Man ifråga sätter inte produkter duktiga ingenjörer tagit fram
Om man inte har provat den .
Det ger en skev bild  pÃ¥ en produkt och en felaktig svartmÃ¥lning
Samt en felaktig bild av deras kunskaper om man gör så.

Med en ödmjuk framtoning får man svar på sina frågor och hjälp
Med dem problem man Har .
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #88 skrivet: 21 januari 2017, 15:50:51 »
Kan inte svara för samtliga nibes rodukter, men PI-reglering finns på den produkt jag äger.
De har andra namn än förstärkning och I-tid, men de finns.
Har enbart skummat igenom tråden och förstår inte riktigt uppståndelsen av att en inverterpump inte i alla fall kan gå ner i 5kWh.
Samma sak gäller maxeffekten för samtliga värmepumpar på marknaden!
Har man högtemperatur krets i radiatorsystemet och/eller det är kallt ute så når man inte upp till maxeffekten.

Ljudnivån som tillverkarna anger stämmer inte heller de i verkligheten eftersom det är uppmätt för tillverkarna under gynsamma förhållanden (isolerad labbmiljö).
Precis samma som förbrukning och utsläpp för personbilar.

Den här tråden känns mer som ett ifrågasättande av och påhopp på CC än en tråd som skulle resultera i någon gemensam konsensus angående Thermias pump.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #89 skrivet: 21 januari 2017, 15:58:29 »
StÃ¥r det inte i manualerna vilka framledningar de aktuella vp klarar och vid vilken framledning vp fixar  Sc:,h Om inte sÃ¥ är det riktigt uselt och att lura kunderna men finns infon sÃ¥ är det ju bara att läsa pÃ¥ sÃ¥ vet man vad man köper och ingen behöver känna sig lurad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!