Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?  (läst 14944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #60 skrivet: 17 januari 2017, 19:52:47 »
Ingenting är riktat mot dig ville vessla
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #61 skrivet: 17 januari 2017, 20:01:53 »
Ärendet låg nog på bordet hos
Leverantören  innan rabaldret drog igÃ¥ng
PÃ¥ forumet

Sen får man inte stirra sig blind på temperaturen
Det som har betydelse är vilken temp huset kräver vid brytpunkt för regleringen  . Kb framför allt
SÃ¥nt har vi vvsare med i beräkningarna  när VP skall
Installeras.

Visst är det fantastiskt, leverantören rekommenderade de klagande kunderna arbetstank, och du har mage att säga att det låg på bordet redan.
I så fall är dom extremt kundovänliga, om de vet att de håller på med en ny mjukvara som (eventuellt) skall fixa problemet så rekommenderar man inte en tanklösning för över 10 000 kr!

Det kommer att visa sig vem som får rätt.
Allt mer lutar åt att denna värmepump kommer att fungera som en 5-12 kW värmepump i högtempsystem, med eller utan ny mjukvara, tank eller andra fiffiga VVS-lösningar.
Men det skall bli intressant att följa denna historia.

Jag skrev tydligt att mitt exempel inte gällde momentan höjning så ja du gör en halmgubbe. Huruvida exemplet är helt irrelevant är en annan fråga men det var inte det du gnällde på.

Cocacola gör som vanligt, inget är riktat mot någon annan än mig, han läser inte inläggen, och svarar på frågor som ingen ställt.
Kommer dessutom med påståenden som ingen givit, allt för att försöka förvilla vanliga dödliga som läser, och få dem att tro på hans erfarenhet framför redovisade beräkningar som klart visar att han har fel i sak.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #62 skrivet: 17 januari 2017, 20:27:49 »
Vilken fin vinkling du får till Rickard
Klart du ska gömma dig bakom oförskämdheter
För att du inte kan hålla isär begrepp och hur
Det fungerar
Det är du som skrivit felaktiga
Fakta om momentan påverkan på effekt kontra flöde
Inte jag
Om du inte klarar att bli rättad när du har en åsikt
Är mest beklagligt för dig själv
Du kommer aldrig framåt med dem kunskaper du skulle kunna inneha
Och problemet ligget hoss dig


Ditt inlägg om leverantörens förfarande är helt tagna ur luften
Hur och i vilken fantasi  du fÃ¥r till att en leverantör skulle bete sig
PÃ¥ det viset  med berott mod är en gÃ¥ta .


« Senast ändrad: 17 januari 2017, 21:02:29 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #63 skrivet: 18 januari 2017, 06:54:29 »
Det här bevisar precis vad jag påstod tidigare.
Jag har ALDRIG pratat om momentan effekt när jag påstått eller räknat med ca 3 grader högre temp/växel, jag har hela tiden redogjort för att jag talat om den avspeglade effekten, vilket du som vanligt totalt bortsett ifrån och fortsatt debattera saker som ingen annan gjort - trots upprepade förklaringar om att mina siffror INTE avsåg momentan effekt.
Det blir väldigt svårt att ha en saklig diskussion när en av debattörerna debatterar något helt annat än övriga som är med.

Mitt inlägg om leverantören är helt och hållet sakliga.
Möjligen eller troligen är däremot ditt påstående om att denna fråga "redan låg på bordet" gripen ur luften, det är mycket möjligt - och det har i så fall gjort mitt inlägg om leverantörens förfarande "oriktigt", men å andra sidan skrev jag att detta bara gällde om DITT påstående stämde.

Leverantören har i detta fall bevisligen rekommenderat en större volym, vilket de inte borde ha gjort om de visste att ärendet låg på deras bord redan, och de arbetade med en mjukvaruuppdatering.
En större vattenvolym skulle inte lösa de problem som kunderna med Inverter M (Det blir fler som rapporterar samma typ av problem varje vecka) har.
Vi får hoppas att mjukvaruförändringarna gör maskinen mer lättplacerad, men det skulle förvåna mig om denna maskin någonsin blir ett alternativ att rekommendera till ett högtempsystem, eller som en maskin som man utan vidare kan överdimensionera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #64 skrivet: 18 januari 2017, 08:56:11 »
Läs svar nummer 53 från mig med ditt infogat

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #65 skrivet: 18 januari 2017, 09:23:48 »
Läs svar nummer 53 från mig med ditt infogat
Ursäkta jag lägger mig i igen men det står fortfarande inget om momentan höjning, så släpp det nu Cocacola.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #66 skrivet: 18 januari 2017, 10:02:32 »
Om du skriver att VB fram ökar med 3-5 grader vid varje steg på
1000 watt.  DÃ¥ är det begreppet  momentan effekt
Som direkt pÃ¥verkar framledningen  vid reglering

Svårt att se kanske om man inte är bransch insatt
Men det är fakta . Tillsatt effekt  under 60 min som
Behöver tillföras och uppnå den temperaturer
Vattnet behöver ha för att kunna växla
Ut energin är något helt annat

Så vad ska jag lägga ner ville vessla
Vill ni ha felaktig information
Eller information om hur det fungerar
Och vad begreppen betyder

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #67 skrivet: 18 januari 2017, 10:28:35 »
Eftersom både jag och Rickard skriver att vi inte menar momentan höjning av framledning så kan du släppa det. Du börjar faktiskt förarga mig en smula att du inte läser vad jag skriver. Ifall det vi pratar om är fel ord enligt nån gängse vokabulär i VVS-världen är ju faktiskt helt ointressant, detta är huvudsakligen ett konsumentforum där du måste utgå ifrån att vi inte tänker lika och använder samma ord som du gör.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #68 skrivet: 18 januari 2017, 10:47:23 »
Men inte ska du bli arg ville  vessla
om begreppen inte har någon betydelse
Och konsumenter ska kunna läsa mellan raderna
Och begrepp och funktion konsekvenser av handling
Blandas som en kortlek . Och det är ok enligt dig ?

Ni ser inte vilken röra ni sprider !
Gömmer okunskap och rädslan för att tappa ansiktet
Genom ordvrängeri och oförskämdheter 
Krama skammens kudde och
Ta åt er av dem kunskaper som förmedlas istället
När någon bemödar sig att verkligen förklara vad som händer
När effekt tillsättes
Utrycker man sig klumpigt / okunskap är det bara erkänna
Det som hindrar folk är något som heter prestige !
Det lider inte jag av

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #69 skrivet: 18 januari 2017, 11:02:23 »
Du får hitta på vad du vill, inte en enda gång har jag i mina inlägg om temperaturstegringen ens antytt att jag talat om momentan temperaturstegring över kondensorn, utan tvärt om varit noga med att påpeka att det är den avspeglade temperaturen jag talat och skrivit om.

Bara för att du inte läser eller förstår vad jag skriver så skall du fan inte påstå att jag har fel eller räknar fel.
Kan du hitta ett enda inlägg i detta ämne där jag påstår att den momentana temperaturstegringen blir 3 grader så är du bara att gratulera.
Sanningen är att du läser in sånt som inte skrivs bara för att förvirra läsarna och försöka undergräva mitt förtroende.
Kanske är det fler än Ville Vessla som sliter sitt hår men inte vågar/vill kommentera dina påståenden om vad andra skrivit, jag i detta fall.

Jag har dessutom 2 eller 3 gånger skrivit att JAG VET att den momentana temperaturstegringen blir lägre som du säger, men TYDLIGGJORT att det är avspeglingen jag talar om.
Och i detta fall är det avspeglingen som är viktig, just i fallet när det t.ex. är kallt ute och den gÃ¥r i timmar med 5-6 kW uteffekt, när det blir varmare ute och den vill växla ned sÃ¥ kommer den aldrig att släppas ned under växel 3 dÃ¥ den avspeglade temperaturen är högre än vad envelope godkänner (33 grader, sÃ¥ vitt jag fÃ¥tt information)  pÃ¥ växel 3 i en stor del av Svenska villors värmesystem.
« Senast ändrad: 18 januari 2017, 18:06:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #70 skrivet: 18 januari 2017, 11:06:18 »
Jag tycker jag förklarar tydligt vad jag menar, så även om jag använder fel ord enligt dig så bör man ändå förstå innebörden. Gör man inte det så kan man ju alltid fråga istället för tolka det på sitt eget sätt och då svara felaktigt(halmgubben), speciellt eftersom jag återkommande har skrivit att hur du tolkar min text är inte så som jag menar. Det som ev. förargar mig är att du försöker förminska mig på felaktiga grunder.

om begreppen inte har någon betydelse
Och konsumenter ska kunna läsa mellan raderna
Och begrepp och funktion konsekvenser av handling
Blandas som en kortlek . Och det är ok enligt dig ?

Detta har jag aldrig påstått, är begreppen vilseledande är det ju detta man bör reda ut istället för att argumentera på en felaktig tolkning, jag kan inte veta hur du uppfattar mina ord så jag skulle uppskatta om vi reder ut det istället för att prata om olika saker.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #71 skrivet: 18 januari 2017, 18:07:48 »
Vi får väl avvakta och se vad de kommer med i nya mjukvaran.
Är det nåt som kunderna kan uppdatera själva, eller blir det en stor kampanj som Thermias installatörer får genomföra?
NÃ¥gon som vet?

Nu verkar det ju vara nåt knas med kurvan som bara inträffar vid riktigt låga temperaturer, nån här uppe som hade fått börvärde 70 grader på framledningen när det blev under -30 grader ute.
Fick begränsa "max framledning" till 50 grader för att det skulle fungera...
« Senast ändrad: 18 januari 2017, 18:09:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #72 skrivet: 18 januari 2017, 18:22:25 »
Titta här hur diskussionen går
 
 


SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?

« Svar #54 skrivet: 17 januari 2017, 17:59:09 »


Citera

 



Citat från: COCACOLA skrivet 17 januari 2017, 17:30:29


Här skriver du att värmebärare fram kommer att ändra sig med 3-5 grader ,vid varje tillförd KW
och jag svarar dig  EXAKT vad varje steg pÃ¥ framledningen blir punkt




Ja, men det var ju OM effekten på växel 1 och 2 var avsevärt lägre än 3 kW och OM växel 3 motsvarade 3 kW.

Om vi utgår från att växel 1 ger 3 kW vid 0/35°C, vilket jag anser att man bör kunna utgå ifrån, så har jag faktiskt räknat fel... det blir nia växlar men 1.125 kW/växel - och då blir det faktiskt 3,281°C varmare vbf för varje växel.
Framledningstempen kommer att stiga som följer när radiatorerna avspeglar all effekt:
(Framledning 20 grader med 0 kW tillförd effekt och 20 grader i rummet)
Växel 1 (3 kW) = 29,84°C
Växel 2 (4,125 kW) = 33,12°C
Växel 3 (5,25 kW) = 36,40°C
Växel 4 (6,375 kW) = 39,68°C
Växel 5 (7,5 kW) = 42,96°C
Växel 6 (8,625kW) = 46,24°C
Växel 7 (9,75 kW) = 49,52°C
Växel 8 (10,875 kW) = 52,81°C
Växel 9 ( 12 kW) = 56,09°C

Ber om ursäkt för avrundningsfel beroende på att jag bara räknat med 3 decimaler)

Då envelope inte accepterar drift på växel ett vid temperaturer över 28 grader så kommer den att växla upp till växel 2, som då ger 33,124 grader, vilket envelope inte accepterar (max 33) och den växlar upp till växel 3.
Då blir det 36 grader på framledningen och den tillåts inte växla ned igen.

Är det inte glasklart att det är momentana effekten vi pratar om ?   
Den Uträckningen som är gjord är det inget fel på när det sätts i rätt samanhang ,
Det är nämligen Framledningskurvans börvärde linjärt gentemot utomhustempen när huset läcker energi,
och vilken effekt som krävs Konstant i ett 55/45 system som har rätt avspeglingsytor .

Runt det börvärde kommer alla invertrar att reglera mot temp med över och under effekt 

Ville vessla
är det så att du uppfattar det som jag försöker föringa dig ber jag om ursäkt ,
det är nog min dÃ¥liga akademiska sida som kommer fram  "Sorry"
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #73 skrivet: 18 januari 2017, 19:52:20 »
Jag fattar inte alls vad du menar.
Jag visar här det jag hela tiden påstått, att temperaturen i systemet ökar med 3.28°C för varje extra kW man tillför när radiatorerna avspeglar den tillförda effekten.

Jag VET och har gett dig rätt flera gånger när det gäller att den momentana temperaturökningen över kondensorn blir mindre än så, men du fortsätter att hävda att jag har påstått att den momentana effekten ökar med 3-5 grader.
Det har jag aldrig påstått.

Jag har tvärt om flera gånger förklarat vad jag menar, alltså att temperaturen ökar med ca 3 grader/kw som tillförs ett 55/45 radiatorsystem designat för 12 kW vid DUT, samma som du själv räknat med, men då har du räknat momentan temperaturstegring.
Jag har aldrig nämnt detta utan hela tiden beskrivit vad som händer i värmesystemet med varje extra tillförd kWh, eller för varje högre växel som värmepumpen växlar upp till.

Men som vanligt fortsätter du att påstå saker som jag aldrig påstått, och hävdar att jag har fel.

Jag kan väl ge dig så mycket, att HADE jag påstått att den momentana temperaturökningen över kondensorn varit 3 grader, ja - då skulle jag ha haft fel.
Men nu har jag ju aldrig påstått det, och då kan jag tyvärr inte acceptera de beskyllningar du kommer med.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Rätt eller fel att kritisera tillverkare?
« Svar #74 skrivet: 18 januari 2017, 21:05:46 »
Måste ge min syn på ett påstående. Jobbar på ett värmeverk, stor variation på bränslet till avfallspannan tex. Detta medför att man tar upp trender på olika parametrar såsom O2, CO, H2s, Hcl osv i rökgaserna. Så detta med att trender är lika med strek och ointressanta håller inte! Förlåt CocaCola! Detta med alla dessa "streck", dvs trender på hur det har fungerat tidigare i processen är väldigt viktig info för hur man skall styra förbränningen för att klara 10, 30 minututsläppsvärden, timmedelvärden och även dygnsmedelvärden. Jag loggar även mitt värmesystem hemma, och det är lite mera än bara streck. Loggar och trender är bra!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!