Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?  (läst 23178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Här är lite värden just nu:
GT1 41,6 nuv 37,1
GT2 -2,5
GT3 bör 51,0 nuv 51,1
GT6 85,8 (denna har dock varit över 100C när det kryper ner mot -20C)
GT8 47
GT9 37,4 (KLONK! sa det och precis när jag skrev ner denna siffra så slog eltillskottet till på 3kW)
GT10 -0,2
GT11 -2,5

GT10 hade ju gärna fått vara ett par grader på plus sidan.. :(
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
GT6 verkar lite hög, ett riktvärde är utgående värmebärartemperatur från kondensorn (GT8 när tillsatsen inte är inkopplad) plus 30 grader men hetgasgivaren visar ofta rätt mycket fel. Utifrån siffrorna begriper jag inte varför pumpen skall kunna dra runt 2 kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Bara uppdaterar lite för min egen skull.
Sen den 4:e Oktober 2012 till idag den 23:e Febr 2013 (lite drygt 4.5mÃ¥n) har eltillskottet gÃ¥tt 1102h  help
December ~3900kWh
Januari ~4150kWh
Februari ~3700kWh

Väntar sedan ett par veckor på en offert för ett till borrhål (170m). Kanske dags att kolla runt lite också.. men man vill ju tro att de som installerade den -04 har ett hyffsat pris på borrning och ikoppling i serie. De vill helst lägga den i serie med det gamla hålet av någon anledning.

idag är det ca +1C ute, UT -2.5, IN -0.2
« Senast ändrad: 23 februari 2013, 11:47:38 av ebolasmurf »
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Parallellkopling är mycket bättre. Med ventilerna som Roland nämnde går det att justera varje slinga så att du tar upp lagom energi från varje hål (så att ett inte blir iskallt och det andra "varmt"). Med seriekoppling känns det som att det första hålet kommer bli mest belastat och det andra hålet minst (men detta är mest en gissning). Kolla runt i forumet efter gamla trådar så hittar du mer auktoritära postningar! :)

Jag tycker du ska fråga varför de vill göra nya hålet i serie, och hur mycket mer de eventuellt vill ha för att göra det parallellt istället.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
GT6 verkar lite hög, ett riktvärde är utgående värmebärartemperatur från kondensorn (GT8 när tillsatsen inte är inkopplad) plus 30 grader men hetgasgivaren visar ofta rätt mycket fel. Utifrån siffrorna begriper jag inte varför pumpen skall kunna dra runt 2 kW.

Hej Roland och god jul :)

Bygger vidare på detta.
I somras satte jag in en 3-fas mätare på BVpumpen. När den gör värme så pendlar den mellan 1.8-1.95kW. När den gör varmvatten så drar den 2.23kW

Satte fast en diodavläsare sÃ¥ jag slipper stÃ¥ vi mätaren. Man blir ju bara deprimerad av hur mycket den gÃ¥r pÃ¥ eltillskott..[se bild]  :'(
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #50 skrivet: 24 december 2013, 13:01:30 »
hur många kwh förbrukar din vp/år...inkl eltillskott?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Nyinflyttad i äldre hus med IVT C6 bv, radiatorer och värme?
« Svar #51 skrivet: 24 december 2013, 13:48:15 »
En snabb kommentar medan böcklinglådan står i ugnen: Har du kontrollerat att pumpen ger den effekt den ska ge. Jämför deltaT för värmebäraren när enbart pumpen går med vad det blir när 6 kW elpatron är inkopplad. Det är lite konstigt med så hög hetgastemperatur och låg temperaturdifferens på köldbäraren. Det behöver inte betyda något, det kan vara helt normalt men det kan också vara så att expansionsventilen inte är rätt inställd så att överhettningen är alldeles för stor. Då sjunker pumpens effekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
hur många kwh förbrukar din vp/år...inkl eltillskott?

Vet inte än då den sattes in i somras, elmätaren alltså.
Totalt låg vi på ~23'000kWh förra året.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
En snabb kommentar medan böcklinglådan står i ugnen: Har du kontrollerat att pumpen ger den effekt den ska ge. Jämför deltaT för värmebäraren när enbart pumpen går med vad det blir när 6 kW elpatron är inkopplad. Det är lite konstigt med så hög hetgastemperatur och låg temperaturdifferens på köldbäraren. Det behöver inte betyda något, det kan vara helt normalt men det kan också vara så att expansionsventilen inte är rätt inställd så att överhettningen är alldeles för stor. Då sjunker pumpens effekt.

Bra där! Ska kolla det när jag är hemma igen.. Som sagt, mindre roligt enligt elkurvan :'(
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Deltatemperaturen mellan GT8 och 9 är lite för hög, så kolla smutsfilter och justera gärna värmebärarpumpens hastighet, jag anser att en diff på 7-8K är bra. Har du en yttre cp så måste den gå på en högre fart än värmebärarpumpen så att det inte blir intern rundgång på värmen.

Deltatemperaturen på köldbäraren är lite för låg och det kan, som Roland säger, bero på expansionsventilen. Den kan man bara kolla med ett manometerställ, så ger kompressorn för låg effekt så är det värt att be en kyltekniker mäta upp den.

Jag misstänker att kompletteringsborrningen inte blivit av men jag kan avslöja att en seriekoppling inte är möjlig. Köldbärarpumpen klarar bara ca 450 meter slang, vilket motsvarar ca 200 meters borrhål plus anslutningsslangar. Borrar du ett nytt hål som är lika djupt som det första så behöver du inte ha några injusteringsventiler, den dynamiska viskositeten hos vätskan gör att flödena justerar sig självt och du sparar några tusenlappar.
Behöver du däremot fler än två borrhål eller om de inte blir lika djupa, så måste flödena justeras in.
OBS! Avstängningsventil måste finnas för varje borrhål (minst en per slinga).

Din pump verkar också gå mycket på tillskott, men väldigt hoppigt. Vad står "Ramptid öppna" och "Ramptid stäng" på? Hur lång är fördröjningen på tillskottet?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Deltatemperaturen mellan GT8 och 9 är lite för hög, så kolla smutsfilter och justera gärna värmebärarpumpens hastighet, jag anser att en diff på 7-8K är bra. Har du en yttre cp så måste den gå på en högre fart än värmebärarpumpen så att det inte blir intern rundgång på värmen.

Deltatemperaturen på köldbäraren är lite för låg och det kan, som Roland säger, bero på expansionsventilen. Den kan man bara kolla med ett manometerställ, så ger kompressorn för låg effekt så är det värt att be en kyltekniker mäta upp den.

Jag misstänker att kompletteringsborrningen inte blivit av men jag kan avslöja att en seriekoppling inte är möjlig. Köldbärarpumpen klarar bara ca 450 meter slang, vilket motsvarar ca 200 meters borrhål plus anslutningsslangar. Borrar du ett nytt hål som är lika djupt som det första så behöver du inte ha några injusteringsventiler, den dynamiska viskositeten hos vätskan gör att flödena justerar sig självt och du sparar några tusenlappar.
Behöver du däremot fler än två borrhål eller om de inte blir lika djupa, så måste flödena justeras in.
OBS! Avstängningsventil måste finnas för varje borrhål (minst en per slinga).

Din pump verkar också gå mycket på tillskott, men väldigt hoppigt. Vad står "Ramptid öppna" och "Ramptid stäng" på? Hur lång är fördröjningen på tillskottet?

Jag har haft problem med GT8 ut Max larm i början på året.. sen kom de tillbaka nu i höst. Växelventilen fungerar som den ska när jag provar den. (har skapat en annan tråd om detta). I mitten på December så höjde jag hastigheten på den inre värmebärarpumpen från 1 av 3 till 2 av 3. Sedan dess har jag inte fått något larm. Den yttre cirkpumpen står i läge 2. om jag höjer den till läge 3 så får jag ett vinande som hörs genom halv huset :(

Det blev ingen tilläggsborning i år. Hade en mycket enligt mig "kompetent" firma på plats (1 av 3) som förklarade och mer eller mindre pratade mig ur det hela. De sa att om du vill göra borrning så är det klart att vi fixar det. Men vi måste vara tydliga med att du inte kommer märka så fruktansvärt stor skillnad.
Han sa också direkt att serie var uteslutet. De körde alltid parallell vid två hål för att kunna reglera flödena optimalt.

Jag har haft service 2 år i rad och när de rengjort filtrena så har det inte varit någon smuts att tala om.
Kyltekniker.. det låter som att det kan kosta en slant. Ska ringa den där firman som kändes ok och fråga dem.

Jag har väl mer eller mindre bestämt mig att när pumpen lägger av så blir det att sätta in en större pump, köra på samma hål och se hur det går. Går det åt pipan så får jag ta en vinter med elspets och borra till sommaren. Dumt.. kanske..
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Vad det gäller värmebäraren så är det inte ovanligt att flexrören koksar igen och även att det slagget delvis släpper och sätter igen värmeväxlaren (kondensorn). Det kan vara lönt att byta flexrören och backspola värmeväxlaren, vilket får ner hetgastemperaturen.

När du byter värmepump är en fråga du själv måste ta ställning till, din befintliga kanske håller i 10 år till, men då måste du borra extra. 116 meter aktivt lär inte förslå långt för en större värmepump och då får du köra med riktigt mycket tillskott.
Kan du kolla inställningarna för tillskottet?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Vad det gäller värmebäraren så är det inte ovanligt att flexrören koksar igen och även att det slagget delvis släpper och sätter igen värmeväxlaren (kondensorn). Det kan vara lönt att byta flexrören och backspola värmeväxlaren, vilket får ner hetgastemperaturen.

När du byter värmepump är en fråga du själv måste ta ställning till, din befintliga kanske håller i 10 år till, men då måste du borra extra. 116 meter aktivt lär inte förslå långt för en större värmepump och då får du köra med riktigt mycket tillskott.
Kan du kolla inställningarna för tillskottet?


När den väl fallerar sÃ¥ blir det som en nyinstallation vilket som tror jag. +85k för pump och 65k för borrning  :'(

Vad vill du veta för inställningar?

Är väl uppe över 50000h nu på pumpen tror jag..
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Pumpen är naturligtvis för liten hur man än räknar, men jag känner inte till omständigheterna.

Gå in i servicemenyn (finns säkert ett svar på hur på forumet) gå till meny 8 och kolla: tillskottstimer (skall vara minst 60 minuter), Ramptid öppna (skall vara minst 20 min) och Ramptid stäng (normalt 3 min).
För att göra systemet mindre hetsigt så kan tillskottstimern sättas till tex 90 och ramptid öppna till 30. Regleringen blir ALDRIG bättre av att minska värdet på parametrarna.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Pumpen är naturligtvis för liten hur man än räknar, men jag känner inte till omständigheterna.

Gå in i servicemenyn (finns säkert ett svar på hur på forumet) gå till meny 8 och kolla: tillskottstimer (skall vara minst 60 minuter), Ramptid öppna (skall vara minst 20 min) och Ramptid stäng (normalt 3 min).
För att göra systemet mindre hetsigt så kan tillskottstimern sättas till tex 90 och ramptid öppna till 30. Regleringen blir ALDRIG bättre av att minska värdet på parametrarna.

Precis, skulle behövt 211m aktivt och en 12:a typ..

Ja kollar tiderna när jag kommer hem från svärfamiljen.. Tack så mycket för tipsen! Mycket uppskattat!
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!