0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
GT6 verkar lite hög, ett riktvärde är utgående värmebärartemperatur från kondensorn (GT8 när tillsatsen inte är inkopplad) plus 30 grader men hetgasgivaren visar ofta rätt mycket fel. Utifrån siffrorna begriper jag inte varför pumpen skall kunna dra runt 2 kW.
hur många kwh förbrukar din vp/år...inkl eltillskott?
En snabb kommentar medan böcklinglådan står i ugnen: Har du kontrollerat att pumpen ger den effekt den ska ge. Jämför deltaT för värmebäraren när enbart pumpen går med vad det blir när 6 kW elpatron är inkopplad. Det är lite konstigt med så hög hetgastemperatur och låg temperaturdifferens på köldbäraren. Det behöver inte betyda något, det kan vara helt normalt men det kan också vara så att expansionsventilen inte är rätt inställd så att överhettningen är alldeles för stor. Då sjunker pumpens effekt.
Deltatemperaturen mellan GT8 och 9 är lite för hög, så kolla smutsfilter och justera gärna värmebärarpumpens hastighet, jag anser att en diff på 7-8K är bra. Har du en yttre cp så måste den gå på en högre fart än värmebärarpumpen så att det inte blir intern rundgång på värmen.Deltatemperaturen på köldbäraren är lite för låg och det kan, som Roland säger, bero på expansionsventilen. Den kan man bara kolla med ett manometerställ, så ger kompressorn för låg effekt så är det värt att be en kyltekniker mäta upp den.Jag misstänker att kompletteringsborrningen inte blivit av men jag kan avslöja att en seriekoppling inte är möjlig. Köldbärarpumpen klarar bara ca 450 meter slang, vilket motsvarar ca 200 meters borrhål plus anslutningsslangar. Borrar du ett nytt hål som är lika djupt som det första så behöver du inte ha några injusteringsventiler, den dynamiska viskositeten hos vätskan gör att flödena justerar sig självt och du sparar några tusenlappar.Behöver du däremot fler än två borrhål eller om de inte blir lika djupa, så måste flödena justeras in.OBS! Avstängningsventil måste finnas för varje borrhål (minst en per slinga).Din pump verkar också gå mycket på tillskott, men väldigt hoppigt. Vad står "Ramptid öppna" och "Ramptid stäng" på? Hur lång är fördröjningen på tillskottet?
Vad det gäller värmebäraren så är det inte ovanligt att flexrören koksar igen och även att det slagget delvis släpper och sätter igen värmeväxlaren (kondensorn). Det kan vara lönt att byta flexrören och backspola värmeväxlaren, vilket får ner hetgastemperaturen.När du byter värmepump är en fråga du själv måste ta ställning till, din befintliga kanske håller i 10 år till, men då måste du borra extra. 116 meter aktivt lär inte förslå långt för en större värmepump och då får du köra med riktigt mycket tillskott.Kan du kolla inställningarna för tillskottet?
Pumpen är naturligtvis för liten hur man än räknar, men jag känner inte till omständigheterna.Gå in i servicemenyn (finns säkert ett svar på hur på forumet) gå till meny 8 och kolla: tillskottstimer (skall vara minst 60 minuter), Ramptid öppna (skall vara minst 20 min) och Ramptid stäng (normalt 3 min).För att göra systemet mindre hetsigt så kan tillskottstimern sättas till tex 90 och ramptid öppna till 30. Regleringen blir ALDRIG bättre av att minska värdet på parametrarna.