Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tank med solslinga eller värmeväxlare  (läst 32835 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
Tank med solslinga eller värmeväxlare
« skrivet: 26 juli 2013, 21:39:15 »
Jag har idag en kombipanna och 2st 500-liters acc-tankar som jag eldar med ved. Tänkte skaffa mig en värmepump av typen luft/vatten, kanske en Sfinx, har inte bestämt mig riktigt. Men jag funderar hur överföringen av värmemediet till mitt system ska sättas ihop. Ska jag köpa en 500-liters tank ytterligare med solslinga som jag använder ihop med värmepumpen eller ska jag använda mig av nån form av värmeväxlare?
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2013, 22:08:18 »
Om en av tankarna har VVB så är det enklast att koppla ihop den med en luft/vatten VP direkt, man kan köra radiatorvattnet direkt i värmepumpen.
Alla typer av värmeväxlare mellan VP:ns vatten och radiatorvattnet sänker COP lite.
Om du är orolig för att utedelen ska frysa så brukar man har kontinuerlig drift på CP då det är minusgrader och är VP:n en inverter så ska CP gå jämnt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2013, 23:50:39 »
Vad har du för syfte med din LVVP? Trött pÃ¥ att elda eller reser mycket?  Det är lättare att skapa "rätt" lösning om man vet hur systemet är tänkt att användas
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2013, 20:04:14 »
Jag är inte trött på att elda, däremot på all annan hantering som 15m3 ved innebär varje år :)
Så för att minska vedhanteringen så tänkte jag komplettera min anläggning med något som ger värme alla dom dagarna som inte innebär en massa minusgrader i Göteborg. Har förvisso en bilig luft-luft som ger okej värme nedåt 5-6 plusgrader. Jag är inte ute efter någon märkvärdig installation med autostart av värmepumpen när acc-tankarna är tomma efter vedeldning eller liknande. Utan jag tänker mig istället något med lite ventiler som jag ställer om och kör ved eller värmepump beroende på väderläget. Ytterligare en 500-liters tank hade varit av godo för veden också då det ibland är svårt att toppa upp det sista i tankarna när jag eldar pga. endast 1000L volym. Därför min fråga om en extra tank med solslinga i.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2013, 21:00:38 »
Det finns ju några saker som krångla till det;
Har du en laddomat 4030 eller motsv?
Har du någon elvärmd varmvattenberedare (spets) efter pannan?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #5 skrivet: 28 juli 2013, 10:42:56 »
Jag har en 4030 och kör med vv-beredare. Dock värmer jag inte vattnet i pannan innan beredaren utan den är helt separat från värmesystemet.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2013, 13:04:04 »
Har du tänkt att koppla in värmepumpen på solslingan? Lämpligast är att koppla den på en tekniktank eller på "returen". Tänk på att ställa om laddomaten så att den laddar tillbaka vid rätt temp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2013, 16:13:33 »
Mina tankebanor var att jag läste nånstans att Sfinxen använde sig av glykol i sin krets. Och eftersom min tanke är att när jag ser på smhi att det ska bli -10gr i en vecka så stänger jag helt enkelt vp'n, vrider om några ventiler och eldar med ved. Därför tänkte jag använda mig av typ en tank med solslinga för att överföra värmen från pumpen när den används. Eller rättare sagt, jag vet inte hur man gör bäst, det är det som jag undrar. Det blir ju i princip 2 olika system, eller värmepumpen blir som en add-on för att värma upp radiatorvattnet kan man säga, men ändå i en egen krets eftersom den ska innehålla glykol pga. att den kan bli stillastående vissa perioder.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #8 skrivet: 28 juli 2013, 16:45:43 »
Jag skulle nog också köra med glykol om jag skulle elda långa perioder vid riktig kyla. En solslinga eller ännu hellre en riktigt stor växlare borde kunna funka bra men kommer att sänka cop lite grann eftersom man förlorar nån grad i växlingen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #9 skrivet: 28 juli 2013, 18:54:26 »
Tompamannen, vad har du för framledning och retur i ditt värmesystem? Vid nollan och DUT?

Med Göteborgstemperaturer (DUT) ger en riktig LVVP sådär COP 2 och uppåt så jag ser inte riktigt poängen med att stänga den vid -10°C. Om retur och framledning är inom rimliga gränser.

Ska du köpa en tank till, så ska du absolut (för)värma VV i denna innan VVB.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #10 skrivet: 28 juli 2013, 22:12:37 »
Ska sanningen fram så är väl inte mitt system jättelämpat för en värmepump. 70-tals villa med vattenburen värme med radiatorer som är dimensionerade för oljeeldning och med den framledningstemp som det innebär. Är det riktigt kallt brukar jag ligga på 50 grader ut från pannan. Returen brukar ligga 3-4gr lägre. Det är lite på detta som jag bygger mitt resonemang på att behöva elda när det kryper nedåt i temperatur. Jag tror inte att en vp kommer att klara mitt värmebehov utan att stöda med elpatron, och då faller ju kalkylen direkt.

Beträffande förvärma vattnet innan beredaren så kan det vara en ide. I dagsläget ligger beredaren på 8kwh per dygn, dvs. knappa 200 spänn i månaden för varmvatten, så jag har väl inte funderat så jättemycket på det.

En annan sak. I och med att jag har kombipanna så har jag ju shunten på pannan och laddar respektive laddar ur tankarna när jag eldar. Detta kommer, om jag fattat det rätt, innebära att jag först måste låta vp'n värma vattnet i en tank med hjälp av solslingan, för att sedan med hjälp av min laddomat, ladda pannan. Jag vet med facit i hand så skulle jag haft en tank med shunt och enbart en vedpanna, nu blir det lite kaka på kaka med en vp-tank-panna-shunt-radiator.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #11 skrivet: 28 juli 2013, 22:24:29 »
50 grader till radiatorerna när det är som kallast är inga problem för en bra vp att fixa men räkna med att en luft/vatten vp sjunker i effekt när det blir kallt men nu kanske det inte är så kallt där du bor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #12 skrivet: 29 juli 2013, 00:23:05 »
Beträffande förvärma vattnet innan beredaren så kan det vara en ide. I dagsläget ligger beredaren på 8kwh per dygn, dvs. knappa 200 spänn i månaden för varmvatten, så jag har väl inte funderat så jättemycket på det.

8 * 30 = 240 kWh/månad

Du måste ha extremt billigt elavtal om du får det till under 200 kronor...

Vad är vitsen med att ha ett separat system med glykol ut till VPn och värmeväxlare/slinga, istället för att bara låta vattnet cirkulera när det är för kallt för VPn att gå? Är det för att inte köra för varmt vatten ut till VPn när du eldar?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #13 skrivet: 29 juli 2013, 08:40:56 »
Jag bor i Göteborg och normalt sett brukar det inte vara sÃ¥ kallt här, även om det vart vinter dom senaste Ã¥ren. Mitt elpris ligger pÃ¥ ca. 70öre/kwh inkl. moms och skatt, plus Fortums elöverföringsavgift pÃ¥ ca. 20 öre. Abbonemangsavgiften räknar jag inte med för den är samma oavsätt om jag förbrukar 5 eller 20.000 kwh pÃ¥ ett Ã¥r. SÃ¥ 90 öre X 240 = ca. 200kr o mÃ¥naden  ;)

Jag vill inte att vp ska vara beroende av en cirk.pump som måste snurra konstant om man reser bort, strömavbrott osv. Men visst, sånt går ju att lösa med en 12v-konverter och ett batteri.

Vad tror ni annars om själva inkopplingen. Blir det för mycket kaka på kaka med att värma en tank med vp som sedan värmer kombipannan. Har läst om att många anser att det blir onödig driftstid för vp att ladda upp en massa vatten i en tank.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Tank med solslinga eller värmeväxlare
« Svar #14 skrivet: 29 juli 2013, 09:07:25 »
Det kommer ju att bli onödiga förluster genom kombipannan för den släpper säkert ut en del värme genom skorsten men sÃ¥ länge man är medveten om det är det inget problem endast en kostnad. Att du har mycket vatten gör sÃ¥ att vp kommer att jobba längre och stÃ¥ längre vilket är en fördel  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!