Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tredubblad elförbr, vad är fel?  (läst 22332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #30 skrivet: 29 december 2010, 16:55:51 »
1 grad delta på kb så ger inte vp mkt

Luckyman, du missade denna post:

Jag kollade detta med brine också och jag ser nu att jag faktiskt skreb fel på brine in. det ska vara -1 och inte -3 som jag skrivit, vilket gör att då är det som det ska även där 3 graders skillnad.

Stellan, klockan är över 16. Vi sitter som tända ljus och väntar pÃ¥ driftssiffrorna frÃ¥n idag  :)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #31 skrivet: 29 december 2010, 18:27:15 »

 vänttar här Ã¥xÃ¥ ....      ....
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Stellan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #32 skrivet: 29 december 2010, 20:42:51 »

 vänttar här Ã¥xÃ¥ ....      ....

Alltså det är ju fantastiskt att det finns människor som vill engagera sig i andras problem.
Här kommer lite siffror.
Senaste dygnet har vi förbrukat 208 kw men då har det också varit kallt, snitt -20 grader.

På fem dygn har nu tillsats 1 gått 71 timmar och tillsats 2 6 timmar.
Pannan klarar inte att hålla värmen i huset så vi eldar nu extra med gasolkamin samt elelement i vissa rum.

29/12 kl 20.30
Ute -15
Rum 20
Fram 46
Retur 38
varmvatten 45
Integral -760
Brine in -4
Brine ut -1

kurva 37
min 10
max 50

Tillsasts 1 och 2 har ju inte gått galet men andra sidan får vi ju tilläggselda med elelement och gasol.

Vi har nu fått reda på att då driftteknikern var här sist så kollade han aldrig om det fanns gas i kompressorn, det sa han aldrig då men nu vet vi dem saknar utrustning för att kolla det..hmmmmDåligt, för det är ju många som säger att det kan vara det. Vi tycker också att kompressorn låter lite mer än den gjort tidigare.

Ja fortsättning följer, kanske man ska bosätta sig i en liten husvagn?!
Thermia Diplomat 8

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #33 skrivet: 29 december 2010, 20:49:41 »

 vänttar här Ã¥xÃ¥ ....      ....

Alltså det är ju fantastiskt att det finns människor som vill engagera sig i andras problem.
Här kommer lite siffror.
Senaste dygnet har vi förbrukat 208 kw men då har det också varit kallt, snitt -20 grader.

På fem dygn har nu tillsats 1 gått 71 timmar och tillsats 2 6 timmar.
Pannan klarar inte att hålla värmen i huset så vi eldar nu extra med gasolkamin samt elelement i vissa rum.

29/12 kl 20.30
Ute -15
Rum 20
Fram 46
Retur 38
varmvatten 45
Integral -760
Brine in -4
Brine ut -1

kurva 37
min 10
max 50

Tillsasts 1 och 2 har ju inte gått galet men andra sidan får vi ju tilläggselda med elelement och gasol.

Vi har nu fått reda på att då driftteknikern var här sist så kollade han aldrig om det fanns gas i kompressorn, det sa han aldrig då men nu vet vi dem saknar utrustning för att kolla det..hmmmmDåligt, för det är ju många som säger att det kan vara det. Vi tycker också att kompressorn låter lite mer än den gjort tidigare.

Ja fortsättning följer, kanske man ska bosätta sig i en liten husvagn?!

hej
Brine in -4
Brine ut -1
värmer pumpen brinen ?
eller skriv fel ?
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #34 skrivet: 29 december 2010, 20:50:47 »
Temperaturerna ser fortfarande bra ut (även fast du tokat till det lite med brine-siffrorna igen  ;)). Men du har inte angivit nÃ¥gra drifttimmar för kompressorn. Att bedöma antalet tillsatstimmar kan man ju bara göra om man vet hur vp-n är dimensionerad i förhÃ¥llande till det totala energibehovet för huset och stugan. Det man däremot kan säga är att när tillskott överhuvudtaget är aktuellt, SKA kompressorn gÃ¥ konstant, det var därför jag ville ha drifttimmar. Har kompressorn gÃ¥tt konstant senaste dygnet?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Stellan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #35 skrivet: 29 december 2010, 20:57:42 »


hej
Brine in -4
Brine ut -1
värmer pumpen brinen ?
eller skriv fel ?
 kjell  *vinkar*
[/quote]

ojdå, ja det ska förstås vara tvärtom
Thermia Diplomat 8

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #36 skrivet: 29 december 2010, 21:02:12 »
Du kanske ska fundera lie mer på det här med vinterbonad stuga. Har du byggt den själv så att du vet att isoleringen är väl utförd? Har själv sett skräckexempel på dåligt utförd isolering. Till exempel gick jag förbi ett ställe i somras där en firma höll på att sätta ihop en större stuga av prefabelement (med 190 mm fabriksmonterad mineralullsisolering) från en av Sveriges större stugtillverkare. Kollade då på ett par av elementen och såg på ett par ställen rakt igenom väggen! Skrämmande dålig utskärning av mineralullen, slarv slarv. Jag föreslår att du kontaktar energirådgivare i din kommun och frågar om du kan låna IR-kamera av dem.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Stellan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #37 skrivet: 29 december 2010, 21:05:24 »
Temperaturerna ser fortfarande bra ut (även fast du tokat till det lite med brine-siffrorna igen  ;)). Men du har inte angivit nÃ¥gra drifttimmar för kompressorn. Att bedöma antalet tillsatstimmar kan man ju bara göra om man vet hur vp-n är dimensionerad i förhÃ¥llande till det totala energibehovet för huset och stugan. Det man däremot kan säga är att när tillskott överhuvudtaget är aktuellt, SKA kompressorn gÃ¥ konstant, det var därför jag ville ha drifttimmar. Har kompressorn gÃ¥tt konstant senaste dygnet?

Tja, ja vp har gått lika timmar som de fem dygnen som vi mätte på sist. Men vadå vp och kompressorn ska gå olika eller, hur kan jag se om kompressorn går kontinuerligt?
Thermia Diplomat 8

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #38 skrivet: 29 december 2010, 21:16:19 »
Temperaturerna ser fortfarande bra ut (även fast du tokat till det lite med brine-siffrorna igen  ;)). Men du har inte angivit nÃ¥gra drifttimmar för kompressorn. Att bedöma antalet tillsatstimmar kan man ju bara göra om man vet hur vp-n är dimensionerad i förhÃ¥llande till det totala energibehovet för huset och stugan. Det man däremot kan säga är att när tillskott överhuvudtaget är aktuellt, SKA kompressorn gÃ¥ konstant, det var därför jag ville ha drifttimmar. Har kompressorn gÃ¥tt konstant senaste dygnet?

Tja, ja vp har gått lika timmar som de fem dygnen som vi mätte på sist. Men vadå vp och kompressorn ska gå olika eller, hur kan jag se om kompressorn går kontinuerligt?

Lite begreppsförvirring. En del kallar själva skåpet för värmepump, en del kallar kompressorn för värmepump. Din Diplomat innehåller en "modul" som med hjälp av en kompressor utvinner energi ur berggrunden, låt oss kalla denna värmepumpen. Din Diplomat innehåller också en modul med elpatroner som vi kallar tillsatsen. Av ordet tillsats antyds att elpatronen ska stödja värmepumpen när värmepumpen själv inte klarar att värma huset. Eftersom värmepumpen gör mycket billigare värme än tillsatsen gör, är det viktigt för din plånbok att tillsatsen bara går igång när den verkligen behöver stödja. Systemet ska därför vara injusterat så att när utetemperaturen blir så låg att tillsats börjar bli aktuell, SKA värmepumpen gå konstant. Det kan du se genom att göra som jag sa i en tidigare post - kolla drifttid värmepump 2 ggr med 24 timmars mellanrum. Drifttiden ska då ha ökat 24 h (om det är "tillsats-kallt" ute hela tiden). Har den exvis bara ökat 20 h betyder det att värmepumpen inte utnyttjats 4 h under det dygnet, de 4 h har alltså din Diplomat varit en elpanna...
« Senast ändrad: 29 december 2010, 21:21:28 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #39 skrivet: 29 december 2010, 21:23:40 »
Du kan tillÃ¥ta steg 3 pÃ¥ tillsatsen,  DYRT men det blir varmt.  Rickard borde veta ngn kylgubbe i sin hemstad.  Hade du bott i Skövde sÃ¥ skulle jag kommit och tittat men nu är det 5000 mil upp till dig huvuddunk

Lycka Till hur som helst *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #40 skrivet: 29 december 2010, 21:28:00 »
Apropå kompressorn förresten, det är den som brummar så mysigt inne i din Diplomat. Om det inte brummar dygnet runt nu när det är svinkallt så är det alltså inget bra. Det är därför jag tjatar...

Och när jag ändå tjatar - har du kollat alla radiatorerna ännu med handpåläggning som jag skrev i början av tråden?
« Senast ändrad: 29 december 2010, 21:32:16 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Stellan123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #41 skrivet: 30 december 2010, 11:52:45 »
Apropå kompressorn förresten, det är den som brummar så mysigt inne i din Diplomat. Om det inte brummar dygnet runt nu när det är svinkallt så är det alltså inget bra. Det är därför jag tjatar...

Och när jag ändå tjatar - har du kollat alla radiatorerna ännu med handpåläggning som jag skrev i början av tråden?

Hallå Labold. Jo bra att du tjatar. Vi har kollat alla radiotorer och dem känns rätt okej, alla är öppna helt och det skiljer ca 7 grader mellan in och ut på dem.

Nu har vi mätt upp sedan igår kväll till idag förmiddag tot 15 timmars mätning. Ca -10 grader i snitt.
VV har gått konstant 15 timmar vilket ju då är som det ska
Tillsats 1 har gått 7 timmar
Tillsats 2 i 0 timmar
Antal kw förbrukade dessa 15 timmar är 96.
Då har allström varit avslagen i huset hela natten förutom ett litet element 800w som gått ca 3 timmar.

Om vv tar ca 2.5 kw och tillsats 1 ca 3 kw så är det ju bara 5.5 kw. Denna ska då tot dra 58.5 kw så vart tar resten av kw vägen?
Thermia Diplomat 8

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #42 skrivet: 30 december 2010, 12:03:42 »
Elförbrukning kompressor 2,5kW*15h=37,5kWh
Tillsats 3kW*7h=21kWh
Element 1kW*3h=3kWh

Det blir typ 62 kWh. 34 kWh kvar alltså. Hushållsel? Låter mycket på 15 timmar, men inte alls omöjligt, vi hade 700kWh hushållsel i november. Mycket lampor, ugnen går mycket med bakning och skinkor och stekar. Ljusslingor? Tvättmaskin? Torktumlare? Avfuktare? Elgolvvärme?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #43 skrivet: 30 december 2010, 12:17:12 »

Öh, nu vet ju jag ingenting om det här egentligen, men...

Kan man inte mäta temperaturerna på vatten ut och in i båda ändar av kulverten och se hur många grader som "försvinner" i kulverten jämfört med vad som går åt i stugan? Då borde man kunna få en uppfattning om kulverten suger en massa energi.

/Amatör-Micke
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tredubblad elförbr, vad är fel?
« Svar #44 skrivet: 30 december 2010, 12:23:07 »

Öh, nu vet ju jag ingenting om det här egentligen, men...

Kan man inte mäta temperaturerna på vatten ut och in i båda ändar av kulverten och se hur många grader som "försvinner" i kulverten jämfört med vad som går åt i stugan? Då borde man kunna få en uppfattning om kulverten suger en massa energi.

/Amatör-Micke

Absolut,men då måste man ha exakta mätgrejer och helst även mäta flödet. Det är små skillnader vi snackar om, men snurrar vattnet dygnet runt så kan, ja du vet, många bäckar små blir en stor å...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 414
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!