Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa 90S, varma element trots endast varmvattentillverkning.  (läst 953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RenllejF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej.

Som rubriken lyder så blir elementen varma trots att pumpen är inställd på att bara göra varmvatten.
Jag har tittat i alla menyer men kan inte hitta något som jag kan tro påverkar detta.
Då jag är ganska nybörjare på detta med värmepump (vedeldare fram till nu) så vet jag inte riktigt vart jag ska börja söka eller hur jag ska tänka.

Tips någon? Det är aningen störande när elementen blir ljumma trots +25 grader ute.

//Emil

Utloggad RenllejF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ser nu att ämnet borde ha placerats i undergruppen för Thermia.
NÃ¥gon moderator kanske kan justera detta?

/Emil

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
I värme pumpen sitter det en fjäder belastad växelventil som växlar mellan att göra vv eller värme och om ventilen kärvar så kan den ställa sig i fel läge och då går det varma vattnet från beredaren ut på radiatorerna. Det kan gå att motionera igång ventilen i alla fall tillfälligt om du använder sökfunktionen i forumet så kommer du hitta både bilder och diverse förklaringar hur man löst liknande problem tidigare för det är ett ganska vanligt fel och det går ganska enkelt att byta insatsen på i alla fall vissa modeller. Det kan även gå att tvångsköra ventilen ett antal gånger och få den att komma igång men vet tyvärr inte hur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!