Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Trådlös fjärrkontroll som termostat?  (läst 2538 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CNTJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trådlös fjärrkontroll som termostat?
« skrivet: 09 april 2018, 16:49:59 »
 Hej! Jag har precis flyttat in i ett nybyggt energisnålt trähus med nedanstående Ecodan värmepump för värme och vatten. Jag bor i ett hus med 4 våningar, de två understa våningarna har golvvärme och är en zon. De två övre våningarna har radiatorer och är en andra zon.

Nu har jag ställt in så att zonen med radiatorer kör rumstemperaturläge och att zonen med golvvärme kör värmekurva. Såvitt jag förstår går det ju inte att köra båda zonerna i rumstemperaturläge, någon som vet varför? Och vad blir egentligen skillnaden på värmekurva med en fjärrkontroll som termostat och rumstemperaturläge? Baserar den i zonen med värmekurva enbart vattentemperaturen utifrån utomhustemperaturen och stänger av när inställda temperaturen på termostaten uppnås men att den i rumstemperaturläge även tar hänsyn till inomhustemperaturen när den ställer in vattentemperaturen?

Och någon påläst som skulle rekommendera en annan setup?

Innedel: EHST20C-YM9C
Utedel: PUHZ-SW75YAA

Tacksam för svar!


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Trådlös fjärrkontroll som termostat?
« Svar #1 skrivet: 09 april 2018, 18:37:55 »
Jag är inte påläst på din maskin men har ändå den uppfattningen att den del som kräver högst framledning (radiatorzonen) ska gå mot en värmekurva medan golvvärmezonen ordnar den lägre framledningen med hjälp av egen cirkulationspump och en shunt som styrs av rumstemperaturgivare.

Min golvvärmezon har (fjärrstyrd) rumsgivare som styr shuntventilen.
Radiatorzonen har rumsgivare som justerar värmekurvan vid behov.
« Senast ändrad: 09 april 2018, 18:41:02 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Kloge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Trådlös fjärrkontroll som termostat?
« Svar #2 skrivet: 11 april 2018, 20:48:58 »
Med fjärrkontrollen så räknar maskinen själv ut en virituell värmekurva dvs du slipper att själv justera kurvan för att passa ditt hus
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mån)

Utloggad CNTJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trådlös fjärrkontroll som termostat?
« Svar #3 skrivet: 23 april 2018, 22:10:54 »
Hej och tack för svar!

Fick nyligen följande svar från Mitsubishi så nu har jag klart för mig hur det skall vara:

"Går att ha två Trådlösa termostater till varje värmepump men följande funktoner får dessa.
•    Endast en zon blir självinställande ”Adaptiv” reglerade (styr kompressorns varvtal/effekt) varför valet på regler zon bör vara den som kräver högst temperatur, vilket i detta objekt är zon med radiatorer. Notera att det rum som termostaten monteras Ej får ha annan reglering som t.ex. termostat på radiator.
•    Den andra trådlösa termostaten kan endast få en on/off funktion (endast en kan styra kompressorn) varför reglerkurva skall ställas in för denna zon och den trådlösa termostaten reglerar on/off om temperaturen i rummet blir för hög."

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!